Na de revisie en modernisering van de dubbeldekker VIRM (Verlengd Inter Regio Materieel) serie 1, 2 en 3 heeft NS besloten om ook de laatste deelserie VIRM4 te moderniseren. De vierde serie bestaat uit 51 treinen (204 rijtuigen).
De eerste trein gaat najaar 2023 naar NS Treinmodernisering in Haarlem om gerenoveerd te worden en fungeert als prototype voor de overige treinen. Twee jaar later moet dit treinstel klaar zijn. De overige 50 treinen zullen tussen 2026 en 2028 worden gemoderniseerd. “Dit doen we net als bij de vorige series op een nagenoeg volledig circulaire manier: 99% van de materialen komt terug in de nieuwe trein, krijgt een tweede leven elders of wordt gerecycled” stelt NS.
De treinen zullen een vergelijkbare uitstraling krijgen als de serie die momenteel gemoderniseerd wordt. Ze zullen dus ook een groot NS-logo op de zijkant krijgen. De renovatie komt niet als een verrassing: in de regel krijgen treinen na 18 à 20 jaar een grote renovatie, waardoor ze weer een vergelijkbare periode meekunnen. Het moderniseren is minder kostbaar dan nieuwe treinen bestellen. Met de renovatie is een investering gemoeid van €323 miljoen.
Momenteel ondergaan de dubbeldekkers VIRM uit de series 2 en 3 een metamorfose. Iedere drie weken rolt er in Haarlem een nieuwe gemoderniseerde trein de hal uit en keert terug in de dienstregeling. “Dit gebeurt volgens de lean-principes uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd” legt NS uit. Begin 2024 moet de renovatie van de series 2 en 3 zijn afgerond, en komt de focus op de VIRM 4.
This post was last modified on 24 februari 2022 09:33
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…
Op 27 augustus 2024 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het faillissement uitgesproken over Train Charter Events…