NS gaat nog meer VIRM-dubbeldekkers renoveren

Na de revisie en modernisering van de dubbeldekker VIRM (Verlengd Inter Regio Materieel) serie 1, 2 en 3 heeft NS besloten om ook de laatste deelserie VIRM4 te moderniseren. De vierde serie bestaat uit 51 treinen (204 rijtuigen).

2025 eerste treinstel klaar

De eerste trein gaat najaar 2023 naar NS Treinmodernisering in Haarlem om gerenoveerd te worden en fungeert als prototype voor de overige treinen. Twee jaar later moet dit treinstel klaar zijn. De overige 50 treinen zullen tussen 2026 en 2028 worden gemoderniseerd. “Dit doen we net als bij de vorige series op een nagenoeg volledig circulaire manier: 99% van de materialen komt terug in de nieuwe trein, krijgt een tweede leven elders of wordt gerecycled” stelt NS.

De treinen zullen een vergelijkbare uitstraling krijgen als de serie die momenteel gemoderniseerd wordt. Ze zullen dus ook een groot NS-logo op de zijkant krijgen. De renovatie komt niet als een verrassing: in de regel krijgen treinen na 18 à 20 jaar een grote renovatie, waardoor ze weer een vergelijkbare periode meekunnen. Het moderniseren is minder kostbaar dan nieuwe treinen bestellen. Met de renovatie is een investering gemoeid van €323 miljoen.

Renovatie serie VIRM 2 en 3

Momenteel ondergaan de dubbeldekkers VIRM uit de series 2 en 3 een metamorfose. Iedere drie weken rolt er in Haarlem een nieuwe gemoderniseerde trein de hal uit en keert terug in de dienstregeling. “Dit gebeurt volgens de lean-principes uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd” legt NS uit. Begin 2024 moet de renovatie van de series 2 en 3 zijn afgerond, en komt de focus op de VIRM 4.

De renovatie van de VIRM 2 en 3

Foto: Stefan Verkerk
Foto: Stefan Verkerk

This post was last modified on 24 februari 2022 09:33

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug