NS haalt 49 dubbeldekkers (DDZ) uit de dienstregeling

2 maanden terug

De Nederlandse Spoorwegen heeft 49 dubbeldekkers uit de dienstregeling gehaald. Verschillende machinisten hebben de afgelopen periode melding gemaakt van afwijkende trillingen. De oorzaak is onduidelijk. Daarom heeft NS alle dubbeldekkers van het type DDZ uit de dienstregeling gehaald.

Trillingen

“Dat een trein trilt is normaal”, legt NS-woordvoerder Erik Kroeze uit. “Maar het gaat nu om een duidelijk andere trillingen”. De trillingen doen zich voor bij hogere snelheden. 

Er is inmiddels een eerste onderzoek uitgevoerd. Dat bevestigt dat het rijgedrag afwijkt, maar een duidelijke oorzaak is er niet gevonden. NS stelt nu een vervolgonderzoek in. In afwachting hiervan heeft NS per direct besloten de DDZ-treinstellen uit de dienstregeling te halen. Of de trillingen alleen opvallend zijn of dat deze ook gevaar opleveren, is niet bekend. NS hoopt dat nader onderzoek daar antwoorden op geeft.

De woordvoerder kon niet zeggen hoe lang de trillingen al voelbaar zijn in dit type trein. Wel zei hij dat NS “dit najaar” meerdere meldingen kreeg van machinisten.

Andere treinen

NS heeft in totaal zo’n 750 treinstellen in gebruik, 49 daarvan zijn de DDZ-treinstellen. Deze zijn vandaag niet in de dienstregeling gekomen en bij de start van de dag vervangen door andere treintypen. “We verwachten voldoende treinen te hebben om de reizigers met de vervangende treinen te kunnen vervoeren.”

Op dit moment rijden er vanwege de coronamaatregelen minder treinen en zijn er daarnaast 60 à 70 procent minder reizigers. Daardoor wordt het uit de dienst nemen van de 49 treinstellen minder hard gevoeld.

DDZ

De DDZ is gemaakt door het Duitse Talbot, dat later werd overgenomen door het Canadese Bombardier. De rijtuigen zijn in de jaren ’90 gemaakt. De 49 treinstellen zijn goed voor bijna 23.000 zitplaatsen en bijna 13.000 staplaatsen. Tussen 2012 en 2014 zijn de treinen door NS gereviseerd en gemoderniseerd.

This post was last modified on december 5, 2020 3:58 pm

Bekijk reacties

    • Dan zouden de laatste verbouwserie VIRMs er ook last van moeten hebben. Ik hoop overigens dat je gelijk hebt. Het zou te verklaren kunnen zijn door het gebrek aan vering en demping in de stoelen, waardoor de rugleuningen gaan resoneren met de trillingen uit het spoor, versterkt door een te krappe hoek ten opzichte van de zitting.

  • Goed dat de machinisten dit hebben gemeld en ook goed dat ernaar is geluisterd. Problemen met het loopwerk altijd serieus nemen.

  • De DDZ is gemaakt door het Duitse Talbot, dat later werd overgenomen door het Canadese Bombardier. Het bouwjaar is 1984 tot 1986. De 49 treinstellen zijn goed voor bijna 23.000 zitplaatsen en bijna 13.000 staplaatsen. Tussen 2012 en 2014 zijn de treinen door NS gereviseerd en gemoderniseerd.

    Dit klopt niet, de bakken van DD-AR komen uit begin jaren'90. De leeftijd die nu wordt genoemd is van het al terzijde gestelde DDM-1. DDZ bevat DDM-2/3 en komt allen uit begin jaren'90, mDDM(de motorwagen) komt daarintegen weer uit 1998.

      • De komende jaren zeker niet omdat ze acht tot zes jaar terug gemoderniseerd zijn. Ze zullen er pas uitgaan als de nieuwe DD-NG in 2027 in dienst zal komen. Momenteel voert de NS hier een marktonderzoek naar uit.

        • Hopelijk zijn de NS die marktonderzoek doen naar de opvolger van de DDZ niet besmet met coronavirus. Want anders loopt dat ook weer vertraging op. De testprogramma van ICNG ligt momenteel ook stil. Hopelijk volgende jaar snel weer beginnen.

          En die 7 jaar hebben ze nodig voor aanbesteding, ontwikkeling, testen en toelating.

      • Als het hele zwikkie ICNG is ingestroomd, is DDZ inderdaad één van de treintypen die een enkeltje sloop krijgt.

        • Ik verwacht inderdaad dat die dingen tweedehands nog wel een leven krijgen. Ten oosten van Duitsland / Oostenrijk is getrokken materieel wel degelijk nog in de mode. Ik zie dit, met andere stoelen, nog best wel rijden als regionale trein in Roemenie, of Bulgarije

        • @ononiem. Volgens mij denkt men in veel landen in Europa niet zo zeer aan mode. Als het maar rijdt.

      • Een gemiddelde trein gaat 40 jaar mee... Na diverse moderniseringen.

        De koplopers bijvoorbeeld zijn ook uit de jaren 70
        Net als de eerste sprinters.

      • Zullen we dan ook maar alvast eerste generatie DD - VIRM eruit gooien? die komen immers uit 1994. De leeftijd zegt niet veel over de kwaliteit, als je iets goed onderhoud gaat het lang genoeg mee.

  • Ik hoop wel dat er eerst gekeken wordt wat er afgelopen voorjaar / zomer aan dit materieel veranderd is wat mogelijk de klachten tot gevolg heeft gehad. En niet een algeheel onderzoek , want zoals al gesteld trillen doet alles.
    En @ Stefan: De Motorwagen van DDZ zijn gebouwd door De Dietrich in de Elzass , tegenwoordig onderdeel van Alstom

    • De ontsporing in de Den Haag ontstond bij lage snelheid, gelukkig voor inzittenden en de omgeving.

  • Snelheid beperken tot 100kmh kan ook een optie zijn. Op veel lijnen is een hogere snelheid vaak niet nodig om op tijd te rijden. Men kan de remming gewoon later inzetten.

  • Merkte die trillingen ook al. Dacht eerder dat het áan de ondergrond lag.

    1 DDZ is al minder na een botsing. Hopelijk vanaf 2027 afvoer van de andere DDZ. Ze zijn loop ook al behoorlijk oud. Wie weet komt er een herhaling zoals met de plan T. Die werd afgekeurd na inspectie.