Vraagtekens bij gunning hoofdrailnet, Europa moet duidelijkheid bieden

Mag Nederland zonder aanbesteding besluiten dat NS ook na 2025 op het hoofdrailnet mag blijven rijden? De commerciële vervoerders (Keolis, Arriva, Transdev, Qbuzz, EBS) denken van niet. Een eerste rechtszaak heeft echter nog geen duidelijkheid gegeven. Daarom willen de vervoerders dat de Nederlandse Staat verduidelijking bij Europa gaat halen.

Overgangsfase

Europese wetgeving stelt dat in de toekomst een concessie niet zonder aanbesteding gegund mag worden aan een spoorwegmaatschappij. Er is echter een overgangsfase, daardoor mogen concessies die vóór 25 december 2023 nog niet zijn verstreken wél (onder voorwaarden) onderhands gegund worden. De Nederlandse overheid wil de nieuwe concessie voor de periode 2025 – 2035 daarom voor die tijd laten ingaan, om zo de Europese regels te omzeilen.

Kort geding

Via kort geding hebben de vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), geprobeerd de aanstaande gunning tegen te houden. De Nederlandse rechter noemt het betoog van Arriva en de andere vervoerders “niet onaannemelijk”, maar zegt dat er onvoldoende houvast is om in een kort geding een oordeel te vellen. “Het is aan het Hof van Justitie van de EU om uiteindelijk te beslissen over de interpretatie van een EU-verordening”, stelt het vonnis.

Vervolgstappen

Voor de FMN is de uitspraak reden om nu vervolgstappen aan te kondigen. “Op basis van het vonnis zullen wij de Staat vragen om de vereiste verduidelijking bij Europa te gaan halen. Dat is het logisch vervolg op de uitspraak van de rechter. De FMN gaat er dan ook van uit dat de Staat hier direct opvolging aan geeft”, aldus de vervoerders in een verklaring.

This post was last modified on 5 december 2020 10:26

Share

Recent Posts

Vervoerregio Amsterdam steekt 111 miljoen in toegankelijkheid OV

De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in…

23 minuten terug

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen…

1 dag terug

Trein Hengelo – Bielefeld valt nog steeds vaak uit

Nog steeds valt de trein vanuit Hengelo naar Bielefeld veel vaker uit dan gemiddeld. Dit…

1 dag terug

Wanprestatie trein Hengelo – Duitsland zorgt voor extra kosten (voor de belastingbetaler)

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel aanzienlijk meer…

1 dag terug

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

3 dagen terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

3 dagen terug