Eerste nieuwe intercity dubbeldekker (NID) voor NS

Maandag heeft de Nederlandse Spoorwegen de Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID) in ontvangst genomen van Nedtrain. Het betreft gemoderniseerde trein, die voor de renovatie vooral als stop- en sneltrein werd ingezet. Vanaf 27 februari is de trein te zien in de reizigersdienst. 

In eerste instantie gaat het om een proefbedrijf buiten de spits op de lijn Amsterdam – Den Haag. Als het proefbedrijf succesvol verloopt, zal de trein vanaf half maart ook binnen de spits te zien zijn.

Zones
De dubbeldekker wordt gekenmerkt door de nieuwe indeling. Boven ligt het accent op rust en werken en onder op ontmoeten. De vernieuwde trein is uitgerust met WiFi en in de 1e klas ook met stopcontacten.
Ook valt de kunst in de trein op. Onder de noemer ‘undesirable objects’ laat kunstenaar Onno Poiesz verbannen gebruiksvoorwerpen terugkeren in de trein in de vorm van bijvoorbeeld deurduwers.

Zitplaatsen
De trein is aanzienlijk comfortabeler dan voorheen. Dat gaat per trein wel ten koste van 100 zitplaatsen per treinstel. Per trein (4-delig) komen er 67 zitplaatsen in de 1e klas, 269 in de 2e klas. Verder heeft iedere trein 36 klapzittingen. Door de renovatie verdwijnen er in totaal zeker 5.000 zitplaatsen.

Goedkoper
De gemodeniseerde trein lijkt alsof deze gloednieuw is. "Doordat we het casco weer hebben kunnen gebruiken is het een stuk goedkoper dan een nieuwe trein", zegt programmamanager Bernardo de Lange. Met het project is 235 miljoen euro gemoeid.

50 treinen
Voor dat geld worden uit 240 rijtuigen 50 treinen samen gesteld. Deels zesdelig en deels vierdelig. In eerste instantie zullen alle treinen als 4-delig worden afgeleverd, waarna later een deel verlengt wordt naar zesdelige treinen.

Zuiniger
Volgens NS is de Nieuwe Intercity Dubbeldekker de zuinigste dubbeldekker op het spoor. Door tal van besparingen neemt het energieverbruik met 9% af. Voor de winter is Nedtrain niet bang. "De trein heeft in Minden in december een klimaattest goed doorstaan. Op allerlei soorten weertypes, van -25 tot -40 is de trein getest", zegt De Lange. Hij vervolgt: "Op zaterdag 4 februari heeft hij onder andere in Flevoland gereden, waar het toen extreem koud was. Dat ging goed". Daarnaast wijst hij erop dat ook de niet gerenoveerde treinstellen als robust bekend staan.

Instroom
De vernieuwde treinen zullen geleidelijk in de reizigersdienst instromen. Nu kost het nog enige tijd om een treinstel te renoveren, maar uiteindelijk moet er iedere 8 dagen een vernieuwde trein de werkplaats uit komen rollen. Na Den Haag – Amsterdam zullen de treinen instromen op de treindienst Lelystad – Amsterdam en in de intercity´s Utrecht – Den Haag / Leiden. In 2013 moeten alle treinen geleverd zijn.

Update: aanvankelijk waren per abuis enkele citaten toegekend aan de directeur van Nedtrain, dat is nu gewijzigd.

Onderste foto: (c) Cees Romeijn, overige foto´s: (c) Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.