NS hoopt zitplaatskans en stiptheid te verbeteren met proef

Treinreizigers op spoor 18 in Utrecht zien vanaf vandaag op de perronborden hoe lang en druk de trein is. De Nederlandse Spoorwegen hopen dat reizigers zich door die informatie beter gaan spreiden, waardoor treinen stipter kunnen vertrekken en reizigers sneller een zitplaats kunnen vinden.

Instapinformatie

De treinaanwijzers tonen op het proefperron niet alleen de lengte van de trein, maar ook hoeveel minuten het nog duurt totdat de trein gaat vertrekken. Die informatie wordt afgewisseld met de vertrektijd. Vanaf 10 seconden voor vertrek wordt er zelfs per seconde afgeteld. Als de vertrektijd wordt bereikt tonen de borden “niet meer instappen”.

Artikel gaat onder de afbeelding verder.

Drukte niet goed verdeeld

Met die informatie hoopt NS dat reizigers beter gaan spreiden. “Los van het feit dat treinen soms te druk kunnen zijn, hebben we ook best wel vaak last van een scheve verdeling”, legt NS-woordvoerder Erik Kroeze uit. Daarmee doelt hij op treinen die bijvoorbeeld vooraan uitpuilen, terwijl er elders wel zitplaatsen zijn. “Sommige reizigers kiezen daar bewust voor, maar een groot aantal reizigers zijn zich daar ook minder bewust van.”

Intercity van 17:24

Als concreet voorbeeld dat de spreiding soms erg slecht kan zijn, noemt Kroeze de intercity van 17:24 uur van Utrecht naar Venlo. “Tijdens een meting hebben we gezien dat de bezetting in het derde rijtuig 29% betrof, terwijl het achtste rijtuig juist een bezetting had van 158%.” Volgens Kroeze komen op het proefperron vooral in de avondspits treinen met een scheve verdeling voor.

Artikel gaat onder de afbeelding verder.

Proef Utrecht spoor 18

Als het beter spreiden lukt, levert dat twee voordelen op: het instapproces verloopt soepeler waardoor de trein sneller kan vertrekken én meer reizigers vinden een zitplaats. Dat de proef start op spoor 18 in Utrecht is geen toeval. “Daar vertrekken de treinen richting Eindhoven. Op dat traject rijden geen vier maar zes intercity’s per uur. Daarom is daar op tijd rijden nog belangrijker”, legt Kroeze uit.

Verdere uitrol

De proef duurt acht weken. Mogelijk wordt de proef daarna uitgebreid naar andere stations. In dat geval moet de techniek nog wel verder aangepast worden. “We zijn nu kleinschalig begonnen om eerst de effecten te kunnen zien. Als we dit op grote schaal willen uitrollen zijn er meer veranderingen in de systemen nodig”, aldus Kroeze.

This post was last modified on 26 april 2019 17:46

Share

Recent Posts

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

3 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

7 dagen terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug

Kabinet zoekt structurele oplossing voor duurder NS-kaartje

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…

1 week terug