NS-informatieborden gaan naar donkere modus

De informatieborden op treinstations gaan eind oktober over op donkere modus. In plaats van de huidige witte achtergrond met blauwe letters krijgen de borden een donkere achtergrond met witte letters, meldt het AD. NS hoopt zo stroom te besparen en gaat ervan uit dat de borden straks beter te lezen zijn.

Eind oktober schakelen de 3600 borden van NS op de 400 Nederlandse treinstation over op de donkere modus. Dat is slechts een eerste stap want ProRail gaat de borden ook vervangen door zuinigere exemplaren die sensoren hebben waarmee de lichtsterkte zich aanpast aan het aanwezige licht, zo meldt NS.

Maandag getest

NS heeft de donkere modus maandag voor het eerst getest nadat anderhalf jaar geleden met ProRail en de spoorvervoerders om tafel werd gegaan om over de borden te praten. “We vroegen ons af: welke info heeft de reiziger straks nodig en hoe moeten de stationsborden eruitzien? Dark mode was een van de thema’s. In het buitenland is die modus al langer in gebruik”, zegt Tekla Montauban van Swijndregt, manager Innovatie, Verbeteren en Beheer Reisinformatie bij NS in het AD.

Energie besparen

De donkere modus bespaart energie en zou ook makkelijker leesbaar zijn. De borden in donkere modus zijn volgens NS ’rustiger’ en daarom beter leesbaar. Aanvankelijk wordt 5 procent aan energie bespaard met de donkere modus maar als alle borden volgend jaar zijn vervangen, gaat het om een besparing van 30 procent.

Sommige borden vroeger al in donkere modus

Niet alleen de borden op de perrons gaan naar donkere modus, maar ook de andere borden op de stations. Daarmee gaan de grote overzichtsborden op de grote stations weer bijna terug terug naar de oude situatie want voor deze borden in 2011 digitaal werden, waren ze blauw met witte letters. Ook waren digitale informatieborden op station Schiphol Airport een tijdje blauw met witte letters toen ProRail de reisinformatie leverde.

De ‘donkere modus’ tot 2011.
Helemaal nieuw is de donkere modus op digitale borden niet zoals hier op de archieffoto van station Schiphol Airport is te zien toen ProRail nog de reisinformatie leverde.

© Treinreiziger.nl

This post was last modified on 22 september 2025 21:09

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug