Foto: Abellio
De Nederlandse Spoorwegen hebben dochter Abellio in het Verenigd Koninkrijk verkocht aan het Britse management. Dit heeft de spoorvervoerder bekendgemaakt in een interne mededeling die in handen is van het ANP. Met de stap komt er er een einde aan de aanwezigheid van de NS in Groot-Brittannië, waar de onderneming sinds 2003 actief was.
NS was lange tijd een grote speler in de buurlanden, maar besloot een aantal jaar geleden zich toch weer meer op Nederland te gaan richten. Het buitenlandse avontuur leverde veel omzet op, maar ook extra zorgen. Abellio leed grote verliezen in Duitsland, terwijl de spoorvervoerder in Schotland onder vuur kwam te liggen omdat niet werd voldaan aan bepaalde prestatiedoelen.
Ook in politiek Den Haag wordt tegenwoordig anders aangekeken tegen de buitenlandse investeringen van organisaties als de NS en Schiphol. Als het aan minister Sigrid Kaag van Financiën ligt, mogen ze alleen nog investeringen doen in het buitenland als die ook bijdragen aan het publieke belang van die bedrijven in Nederland, stelde ze afgelopen zomer.
De strategiewijziging om meer op Nederland te focussen werd in 2016 door voormalig NS-topman Roger van Boxtel gepresenteerd. Ook besloot NS toen om veel horeca op het station af te stoten.
Tijdens de presentatie van de jaarcijfers had het spoorbedrijf al bekendgemaakt dat het bedrijf zich zeer binnenkort definitief uit het Verenigd Koninkrijk zou terugtrekken. De afronding van het proces gaat nog wel een à twee jaar duren.
De verkoop levert de NS minimaal 15 miljoen euro op. Dat bedrag kan nog oplopen tot 25 miljoen euro, afhankelijk van hoe Abellio UK de komende tijd presteert. Er lopen ook nog verschillende claimprocedures in het Verenigd Koninkrijk. Daardoor kan nog niet precies uitgerekend worden wat de aanwezigheid op de Britse markt financieel heeft betekend voor de NS. Per saldo bedraagt het positieve resultaat waarschijnlijk 100 tot 180 miljoen euro, is nu de inschatting.
Dat is over de gehele periode. Er zit nog een onzekerheid in omdat het bedrijf nog garant staat bij bepaalde concessies.
Eigenlijk had de NS de Britse markt al eerder vaarwel willen zeggen. Maar er was daar lange tijd veel politieke discussie over het spoorsysteem, wat de boel vertraagde. Volgens de NS is de Britse spoorsector inmiddels in een rustiger vaarwater beland. In augustus vorig jaar kwam de NS daarom overeen dat Abellio UK in handen zou komen van het Britse management. Het duurde vervolgens even voor de deal kon worden afgerond. De lokale transportautoriteiten hebben inmiddels ingestemd met de verkoop.
Abellio UK telt ruim 10.000 medewerkers en verzorgt de treindiensten in de regio’s East Midlands, West Midlands en Greater Anglia en in het gebied rond Liverpool. De concessie in Schotland zit er niet meer bij, want NS wilde daar geen verlenging. Wel heeft Abellio UK nog meerdere buslijnen in Londen.
De verkoop van Abellio UK staat volgens de NS los van de activiteiten van Abellio Duitsland. Bij de oosterburen wil het bedrijf met Abellio aanwezig blijven. Volgens de NS zijn de activiteiten daar “van strategisch belang” omdat ze bijdragen aan het grensoverschrijdend verkeer van Nederlandse reizigers die naar Duitsland willen. Echter, de enige grensoverschrijdende concessie is NS eerder bij een faillissement kwijtgeraakt.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 1 maart 2023 08:48
Spoorbedrijven moeten reizigers eerder en beter informeren bij werkzaamheden en het vervangend vervoer beter regelen.…
Er rijden op vrijdag minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol omdat ProRail de tweede…
Topman Richard Lutz van Deutsche Bahn (DB) ziet een ommekeer in de crisis waarin het…
Bezuinigingen dreigen het openbaar vervoer in Nederland onherstelbaar te beschadigen. Hiervoor waarschuwt reizigersvereniging Rover die…
Belangenorganisaties willen dat de NS de dienstregeling voor 2026 verbetert voor reizigers van en naar…
De nieuwe NightJet van ÖBB doet vanaf 28 mei dienst op de verbinding tussen Amsterdam…