NS-dochter raakt deel Duitse treindiensten kwijt (incl. Arnhem – Düsseldorf)

Vanaf 1 februari verliest NS-dochter Abellio de treindienst Arnhem – Düsseldorf en enkele andere lijnen in het Ruhrgebied. Een nog nader te bepalen vervoerder zal de treindiensten overnemen.

Noodconcessie

Dat schrijft NRC Handelsblad woensdag. Het contract met NS werd eerder al ontbonden, omdat de opdrachtgever – Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) – niet wil opdraaien voor de verliezen van Abellio Duitsland. Nu is duidelijk dat er een noodconcessie komt en NS niet mag meebieden. De regionale vervoersautoriteit heeft verzekerd dat de ruim duizend werknemers niet hoeven te vrezen voor hun baan.

De bedoeling is dat vanaf 1 februari een andere vervoerder de concessie van Abellio overneemt. Mocht het niet lukken om tijdig een andere vervoerder te vinden dan wordt er waarschijnlijk een beroep gedaan op Abellio. Het ministerie van Verkeer van Noordrijn-Westfalen heeft toegezegd de meerkosten van een duurdere noodconcessie te compenseren tot een bedrag van 380 miljoen euro.

Financiële problemen

Dat het met Abellio in Duitsland niet goed gaat, is al langer duidelijk. In 2020 was de Duitse tak van Abellio aanzienlijk verliesgevend. Ook verschenen er al eerder berichten in de media dat Abellio Duitsland zou afstevenen op een faillissement. Minister van Financiën Wopke Hoekstra schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat Abellio Duitsland bij ongewijzigd beleid jaarlijks 30 tot 50 miljoen euro per jaar zou verliezen. 

NS stelde vorig jaar al dat er aanvullende compensatie nodig is van de Duitse overheid om de exploitatie sluitend te krijgen. Volgens NS was dat nodig door extra kosten die het gevolg zijn van een nieuwe CAO die van kracht is en het tekort aan machinisten op de Duitse arbeidsmarkt. “Tevens is het van belang dat het boeteregime wordt aangepast voor het verlies aan punctualiteit wat het directe gevolg is van de toegenomen werkzaamheden aan het Duitse spoor” liet NS toen weten. “Deze zijn dus niet te beïnvloeden door de vervoerder.”

Opvallend is dat in 2016 bronnen aan De Telegraaf al voorspelden dat Abellio in Duitsland miljoenen verlies zou maken. Dat ging overigens niet om de huidige concessie, die NS nu kwijtraakt. Het is niet voor het eerst dat de buitenlandse avonturen van NS voor verliezen zorgen. Zo verkocht NS in 2013 een verliesgevende Duitse busconcessie. In Schotland verdwijnt Abellio vanaf 31 maart 2022 van het spoor. Ook hier spelen verliezen een rol. NS verloor in 2018 bijvoorbeeld 2,3 miljoen euro in Schotland. In Schotland wordt het contract echter wel afgemaakt, maar gaat de optionele verlenging van zeven naar tien jaar niet door.

De concessie in het Ruhrgebied is de enige die Abellio nu verliest. De NS-dochter is ook nog actief rond Stuttgart, daar komt nu geen verandering in.

This post was last modified on 1 december 2021 14:30

Bekijk reacties

  • NS is als de facto overheidsorganisatie kennelijk niet in staat om ook op commerciële basis te calculeren. En zodra het fout gaat is d Pavlov reactie van NS: subsidie.

  • NS staat toch voor NEDERLANDSE Spoorwegen, waarom moest men dan zonodig de grens overgaan om z'n tentakels te gaan uitbreiden ? Schoenmaker blijf bij je leest, zou ik zeggen...

    • Omdat ze winstgevend moesten draaien van onze overheid.
      Dus gingen ze op zoek naar extra inkomstenbronnen.

      • Nee. Maar wel omdat ze voorbereid wilden zijn op liberalisering en zodoende ervaring op wilden doen. Overigens heeft Abellio vaak jarenlang wel bijgedragen aan de winst. Maar het lijkt er wel op dat na de vette jaren nu de magere jaren zijn aangebroken.

        • Heeft dat te maken met Covid? Minder treinreizigers zorgen ook voor minder inkomsten. En als je dan leest dat Abellio compensatie nodig had. Of staat het er los van?

        • @Hanzeboog: dat staat er naar ik begreep los van. De infrastructuur in Duitsland is alleen niet in een goede staat, en er zijn veel werkzaamheden. Daardoor ontstaan er veel vertragingen. Dan krijgt Abellio boete. Ze hadden onvoldoende hiermee rekening gehouden. Er is verder een brede CAO voor Duitse machinisten. En door de krapte in de arbeidsmarkt zijn die salarissen harder gestegen dan Abellio had voorzien.

    • Niet zo gek toch. Arriva doet als dochter VAN Deutsche Bahn in Nederland toch hetzelfde? Dan mag NS dat met een dochter toch ook?

  • Iets betere trein dan Venlo-Hamm. Lekker snel ook. Tja, CAO. Ook geen autofabrieken meer hier en hoge zorgpremie. Graaien maar om te kunnen wandelen op Balie.

  • Dit is een politiek steekspel. Abellio is de enige serieuze concurrent van de Deutsche Bahn. Alle andere spelers zijn klein en regionaal. Als Abellio omvalt, dat is dat het definitieve einde van concurrentie op het Duitse spoor. Het einde van Abellio zal er ook voor zorgen dat andere partijen zich tweemaal bedenken voordat ze de Duitse markt op gaan.

    Aan de andere kant, zet de nieuwe regering volop in op concurrentie op het spoor. Deutsche Bahn wordt gesplitst in een soort ProRail en NS, waarbij beide onderdelen financieel zelfstandig zijn en onder één holding vallen. Maar voor concurrentie heb je wel concurrenten nodig.

    Ik kan niet goed uitvinden hoe het met Corona steun is. De Corona steun is hoofdzakelijk bij de Deutsche Bahn terecht gekomen.

    Dit wordt een politiek steekspel over de toekomst van privatiseringen op het Duitse spoor. De positie van de nieuwe regering zal hierin leidend zijn.

    • Er zijn in Duitsland 70 maatschappijen actief in het reizigersvervoer waarbij ook behoorlijk grote spelers als de NWB, de ODEG, de Hessische Landesbahn, de SWEG, etc. Abellio is slechts één van de vele spelers.

      Overigens neemt in Baden-W de SWEG voor twee jaar de leiding over bij Abellio. De bedoeling is dat na twee jaar de zaak gereorganiseerd is en Abellio dan weer op eigen benen kan staan. Het is echter ook niet uitgesloten dat de SWEG Abellio in Baden-W definitief opslokt.

      Met Corona heeft het niets te maken, in de betrokken deelstaten is Abellio niet opbrengst verantwoordelijk. Het draait om de veel te hoog opgelopen salariskosten.

    • was het maar zo'n feest, maar de wirwar van derde partijen op het spoor in Duitsland is een stuk hardnekkiger.

  • Abellio is in Duitsland stuk gegaan om moedwillige veel te lage biedingen op concessies terwijl daarbij reeds vooraf duidelijk was dat tegen deze bedragen die concessies nooit konden worden geëxploiteerd, laat staan winstgevend zijn. De organisaties die deze consessies uitschreven wisten dat ook maar accepteerden dit om zo hun eigen politieke dekking in de betreffende regio te kunnen behouden.
    Nochtans voert deze geschiedenis er niet aan voorbij dat NS haar dochter had kunnen en moeten steunen maar dit bewust niet heeft gedaan.
    Voor mij weer een voorbeeld van de zogenaamde VOC-mentaliteit die grote bedrijven hier nog steeds hanteren!

    • Wat ik Duitse forums lees heeft Abellio op dit moment fors hogere (overhead) kosten dan andere particuliere treinvervoerders en zou dat samen met de verkeerd ingeschatte CAO-kosten de voornaamste reden voor de verliezen zijn.

      Daarom neemt de SWEG nu de leiding over bij Abellio in Baden-Württemberg en die moet het kostenniveau bij Abellio reduceren tot het niveau dat gebruikelijk is bij andere vervoerders.

    • Als je verliesgevend bent kan dat twee oorzaken hebben: inkomsten (je hebt te laag ingeschreven) of uitgaven (je geeft te veel geld uit). Vergeleken met de winnende inschrijvingsprijzen voor vergelijkbare concessies heeft Abellio zeker niet te goedkoop ingeschreven maar zijn het probleem de kosten bij Abellio die substantieel hoger zijn dan bij de concurrentie. Het lijkt er op dat NS als monolopolist in eigen land gewoon te weinig kaas heeft gegeten van efficiënte, commerciële exploitatie.

      • Ik ben niet overtuigd door wat je zegt. NS heeft met Abellio op tal van plekken wel goede winsten behaald, dus kennelijk kunnen ze wel efficiënt werken. Volgens NS speelt het probleem waar Abellio mee te maken heeft ook bij andere vervoerders. Men heeft onvoldoende een goede inschatting kunnen maken van een realistische stiptheid bij de huidige staat van de infrastructuur en men heeft onvoldoende voorzien dat de personeelskosten in deze mate zouden stijgen.

  • Lang leve de marktwerking. Nu draait de belastingbetaler alsnog op voor de extra kosten d€380 miljoen wordt gecompenseerd door de deelstaat NRW ) die nu moeten worden gemaakt.

    Het is toch raar dat als DB Netze onderhoud aan het spoor pleegt, dat de vervoerder wordt beboet omdat het niet kan rijden. Ook komen de kosten voor vervangende bussen (Schiene Erzatz Verkeer SEV ) voor rekening van de vervoerder.

    Nou dat is dan in Nederland wel beter geregeld.

    En dit is nog maar het topje van de ijsberg.

    Trouwens, de deelstaat Baden Württemberg neemt alle activiteiten van Abellio rondom Stuttgart over voor 2 jaar en in Mitteldeutschland wordt binnen 2 jaar het DISA Netz ( Diesel Concessie Sachsen-Anhalt ook aan een andere vervoerder gegund.

    Kortom: DB is een concurrent kwijt.

    En de volgende gaat ook. Volgens berichten in de Duitse media stopt Eurobahn er ook mee in Duitsland. De Fransen nemen hun verlies en vertrekken uit Duitsland

    • Zonder marktwerking was er waarschijnlijk direct meer geld nodig geweest. Enig verschil is dat je dan niet de kosten had gehad van aanbestedingen. Maar waarschijnlijk wel minder efficiënte vervoerder.

    • De Eurobahn stopt er niet mee. Het enige is dat eigenaar Keolis de aandelen Eurobahn wil gaan verkopen aan een investeringsmaatschappij.

  • De liberalisering van het Europese spoornet is niet altijd een succes. De vervoerder zit gebonden aan afspraken. En moet volgens die afspraken werken. En rendabel blijven.

    Dat gaat niet alle bedrijven goed. Keolis fraudeerde in Overijssel. NS blijkt niet rendabel te kunnen werken met Abellio in Nord Rheine Westfalen. Jammer.

    Dan prioriteit geven aan NS Reizigers. De extra verdiensten/schulden zijn meer een bijzaak.

  • Ondertussen kunnen we ook nog steeds niet inchecken op emmerich en elten. Dat zou dit jaar geregeld worden. Schande

    • Zolang de Provincie Gelderland de kosten daarvan niet wil dragen zal dat ook niet veranderen. Duitsland gaat niet betalen voor NL-studenten die gratis in Duitsland willen reizen.

      • Provincie is heel rijk maar verrekt om te investeren in ov.Zijn stelletje schrapers daar in provinciehuis.Nijmegen kleef moet open.Maaslijn elektrificatie en dubbelspoor ze verrekennom te betalen.Arnhem Winterswijk eindelijk daar doen langzamerhand wat aan

        • Om maar even wat geld over de balk te smijten. Met de komst van RE19 is het alleen voor de mensen in en rond Nijmegen interessant. Snel daarbuiten komen de RE19 of RE13 in beeld.

          Marktwerking an-sich is niet verkeerd, anders was de RE19 er niet gekomen en reden er waarschijnlijk geen treinen meer tussen Doetinchem - Winterswijk - Zutphen.

          Alleen moet er wel een gelijk speelveld zijn. Dat wordt nu door alle regels erg moeilijk gemaakt.

        • Van de Maaslijn ligt alleen het dubbelsporige stukje Nijmegen-Molenhoek in de provincie Gelderland, de rest van de lijn in Brabant en Limburg. Niet zo vreemd dus dat Gelderland daar niet grootschalig voor gaat betalen.

    • Maar ov chip poortjes op emmerich hebben toch eigenlijk niet zoveel meerwaarde? De grenspendelaars hebben gewoon een VRR abbo waarmee ze naar arnhem kunnen.
      Voor de mensen die over een langere route de grens over willen maakt het uiteindelijk niet veel, vanaf arnhem of vanaf emmerich is toch hetzelfde tarief naar vele bestemmingen na oberhausen, terwijl het in aachen en gronau wel echt scheelt

      • Het gaat om Nederlands studenten die met hun ouders in Emmerich e.o. zijn gaan wonen maar in Nederland studeren. Die willen gratis op hun Studenten OV-kaart reizen tussen Emmerich en Arnhem om zo de kosten van een VRR abonnement uit te sparen. Het VRR vindt dat prima mits de Provincie Gelderland dan voor de gederfde inkomsten opdraait. De Provincie heeft dat in eerste instantie ook toegezegd maar dat snel weer ingeslikt toen duidelijk werd dat die kosten wel erg hoog zouden worden.

    • Ze kunnen er wel komen, maar er is op het station tijdelijk slechts één spoor beschikbaar en dat levert vertragingen op omdat het net bezuiden Holzkirchen volledig enkelspoor is

  • HDeze trein is een aanwinst en goed bezet helaas niet altijd met even tof publiek.
    Ik hoop dat deze trein zal blijven

    • Alle treindiensten van Abellio worden gecontinueerd, alleen vanaf 1 februari uitgevoerd door een andere vervoerder. Aan de dienstregeling van Arnhem-Düsseldorf verandert niets.

Share
Tags: Abellio

Recent Posts

Arriva test in februari WINK-treinen op batterij

Spoorvervoerder Arriva wil volgende maand experimenteren door dieseltreinen deels op batterij te laten rijden. Op…

23 uur terug

Franse spoorwegen wijzigt opnieuw internetadres (gebruikers weinig enthousiast)

De Franse Spoorwegen lijken er inmiddels een traditie van te maken: om de paar jaar…

2 dagen terug

Deutsche Bahn start testen met batterijtrein (met reizigers)

Vanaf maandag kunnen treinreizigers in Duitsland reizen met de eerste volledig goedgekeurde batterijtrein. De trein…

2 dagen terug

Planuitwerking RegioExpres Arnhem – Winterswijk gestart

De provincie Gelderland heeft de verkenning naar de snelle trein tussen Arnhem en Winterswijk afgerond.…

7 dagen terug

NS en Arriva kondigen nieuwe proef aan met automatisch bestuurde trein

Komende zomer start een nieuwe proef met een automatisch bestuurde trein (ATO). NS, Arriva en ProRail gaan in Groningen…

1 week terug

Boete dreigt voor Keolis vanwege elektrische probleembussen

Openbaarvervoerbedrijf Keolis hangt een boete van 1,25 miljoen euro boven het hoofd, omdat de problemen…

1 week terug