NS-dochter raakt deel Duitse treindiensten kwijt (incl. Arnhem – Düsseldorf)

Vanaf 1 februari verliest NS-dochter Abellio de treindienst Arnhem – Düsseldorf en enkele andere lijnen in het Ruhrgebied. Een nog nader te bepalen vervoerder zal de treindiensten overnemen.

Noodconcessie

Dat schrijft NRC Handelsblad woensdag. Het contract met NS werd eerder al ontbonden, omdat de opdrachtgever – Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) – niet wil opdraaien voor de verliezen van Abellio Duitsland. Nu is duidelijk dat er een noodconcessie komt en NS niet mag meebieden. De regionale vervoersautoriteit heeft verzekerd dat de ruim duizend werknemers niet hoeven te vrezen voor hun baan.

De bedoeling is dat vanaf 1 februari een andere vervoerder de concessie van Abellio overneemt. Mocht het niet lukken om tijdig een andere vervoerder te vinden dan wordt er waarschijnlijk een beroep gedaan op Abellio. Het ministerie van Verkeer van Noordrijn-Westfalen heeft toegezegd de meerkosten van een duurdere noodconcessie te compenseren tot een bedrag van 380 miljoen euro.

Financiële problemen

Dat het met Abellio in Duitsland niet goed gaat, is al langer duidelijk. In 2020 was de Duitse tak van Abellio aanzienlijk verliesgevend. Ook verschenen er al eerder berichten in de media dat Abellio Duitsland zou afstevenen op een faillissement. Minister van Financiën Wopke Hoekstra schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat Abellio Duitsland bij ongewijzigd beleid jaarlijks 30 tot 50 miljoen euro per jaar zou verliezen. 

NS stelde vorig jaar al dat er aanvullende compensatie nodig is van de Duitse overheid om de exploitatie sluitend te krijgen. Volgens NS was dat nodig door extra kosten die het gevolg zijn van een nieuwe CAO die van kracht is en het tekort aan machinisten op de Duitse arbeidsmarkt. “Tevens is het van belang dat het boeteregime wordt aangepast voor het verlies aan punctualiteit wat het directe gevolg is van de toegenomen werkzaamheden aan het Duitse spoor” liet NS toen weten. “Deze zijn dus niet te beïnvloeden door de vervoerder.”

Opvallend is dat in 2016 bronnen aan De Telegraaf al voorspelden dat Abellio in Duitsland miljoenen verlies zou maken. Dat ging overigens niet om de huidige concessie, die NS nu kwijtraakt. Het is niet voor het eerst dat de buitenlandse avonturen van NS voor verliezen zorgen. Zo verkocht NS in 2013 een verliesgevende Duitse busconcessie. In Schotland verdwijnt Abellio vanaf 31 maart 2022 van het spoor. Ook hier spelen verliezen een rol. NS verloor in 2018 bijvoorbeeld 2,3 miljoen euro in Schotland. In Schotland wordt het contract echter wel afgemaakt, maar gaat de optionele verlenging van zeven naar tien jaar niet door.

De concessie in het Ruhrgebied is de enige die Abellio nu verliest. De NS-dochter is ook nog actief rond Stuttgart, daar komt nu geen verandering in.

This post was last modified on 1 december 2021 14:30

Share
Tags: Abellio

Recent Posts

Met de trein naar de koers – een uit nood geboren huwelijk waarin toch liefde opbloeide

Dit is een persoonlijk treinverhaal van Mark Koghee, journalist bij Treinreiziger.nl Trein en fiets zijn…

17 uur terug

Ook NS-staking van maandag gaat niet door – stakingsdreiging blijft ondanks nieuw loonbod NS

De aangekondigde NS-staking voor maandag gaat ook niet door. Dat meldt de NS, die vrijdag…

1 dag terug

TEE-trein maandag op transport naar Leek

De historische TEE-trein van de nieuwe Stichting Trans Europ Express gaat maandag op transport van…

2 dagen terug

Update 11.30 uur NS-staking in noorden en zuiden – intercity’s buiten stakingsgebied vallen uit

Er vallen vrijdag ook NS-treinen uit in gebieden waar niet gestaakt wordt. In het noorden…

2 dagen terug

NMBS, SBB en MÁV-START bedienen fietsers ‘t best – fietser in Europa laatste jaren iets beter uit in trein

Spoorwegmaatschappijen NMBS (België), SBB (Zwitserland) en MÁV-START (Hongarije) zijn de drie meest fietsvriendelijke spoorbedrijven van…

2 dagen terug

European Sleeper begint als eerste vroeg met verkoop kerstperiode

European Sleeper opent nu al de kaartverkoop voor de kerstperiode. De vroege start is opvallend…

3 dagen terug