NS stoot Abellio in Verenigd Koninkrijk af

NS werkt aan het vertrek uit het Verenigd Koninkrijk. Volgens het spoorbedrijf past Abellio UK niet meer in het strategische belang van de vervoerder.

Abellio UK afgestoten

In 2018 wijzigde NS de buitenlandstrategie met Abellio, waar Abellio UK en Abellio Duitsland onder vallen. Kort gezegd moeten de buitenlandactiviteiten sindsdien bijdragen aan het belang van de Nederlandse reiziger. “Abellio UK was sinds de gewijzigde buitenlandstrategie voor NS niet meer van strategisch belang” schrijft NS in de halfjaarcijfers. Daarom is besloten de Britse markt te verlaten.

Door de onzekere Britse spoormarkt is de verkoop niet eerder van de grond gekomen, ook de hoge garanties die NS hier heeft uitstaan (€ 0,5 miljard) spelen een rol. Omdat de Britse spoormarkt inmiddels in rustiger vaarwater is gekomen, acht NS de tijd nu wel rijp om Abellio UK af te stoten.

Zonder de boekhoudkundige wijzigingen ten behoeve van de verkoop haalt Abellio UK een resultaat uit bedrijfsactiviteiten van € 40 miljoen. Dat is inclusief een bijzondere bate van € 21 miljoen. NS trok zich al eerder (op 31 maart) terug uit Schotland.

Forse groei

Het vertrek uit het Verenigd Koninkrijk is een hele ommezwaai. In 2001 begon NS met activiteiten in het buitenland, toentertijd onder de naam NedRailways. Doelstelling was ervaring opdoen in het buitenland, en zodoende NS klaar te stomen voor eventuele concurrentie. In 2003 werd de eerste concessie gewonnen.

In de jaren daarop bleef Abellio fors groeien. Ondanks dat NS’ Timo Huges de focus op Nederland legde, mocht NS via Abellio in het buitenland blijven groeien. “Het is de ambitie van Abellio om verder te bouwen aan duurzame portfolio van OV businesses in Europa door te groeien in onze bestaande markten en nieuwe markten te verkennen” liet Abellio in 2014 weten.

De ene concessie na de andere werd binnengesleept. Zo werd in 2014 ook de Schotse treinconcessie met veel trots binnengehaald. Toch veranderde er wel iets, zo plaatste minister Jeroen Dijsselbloem als aandeelhouder in 2015 vraagtekens bij de investeringen in horeca en busvervoer. Het leidde uiteindelijk tot de verkoop van Qbuzz en het uitbesteden van de horeca-activiteiten. Maar Abellio bleef desondanks groeien.

Brexit

In 2018 kwam de helft van de omzet nog uit de buitenlandse activiteiten, waarbij het Verenigd Koninkrijk als een van de belangrijkste markten gold. Maar in 2018 uit NS voor het eerst ook duidelijk zijn zorgen over Abellio. De tegenvallende reizigersgroei en de Brexit brengen onzekerheid met zich mee. Daardoor daalt ook de winst. Die daling zet in 2019 door, op een omzet van 3,4 miljard haalt NS een winst van slechts 4 miljoen.

Met het afstoten van Abellio in het Verenigd Koninkrijk blijft er echter weinig meer over van de NS-activiteiten in het buitenland. Immers, de concessie Rhein-Ruhr-Express is al van NS afgepakt. Via Rail heeft tussen Arnhem en Düsseldorf nu de treindienst van Abellio overgenomen. Alleen in midden-Duitsland is Abellio nog actief.

This post was last modified on 23 augustus 2022 22:20

Share
Tags: Abellio

Recent Posts

Nachttreinen rijden weer na overstromingen

De nachttreinen van ÖBB rijden vanaf vandaag weer nadat de diensten stil kwamen te liggen…

9 uur terug

Eurostar dreigt met vertrek uit Nederland

Eurostar dreigt alle treinverbindingen vanuit Nederland volgend jaar op te schorten. Dat schrijft topvrouw Gwendoline…

1 dag terug

Campagne voor NL-ticket (naar Duits voorbeeld)

Reizigersorganisatie Rover is een campagne gestart voor het invoeren van een voordelig Nederlandticket (NL-ticket) voor…

2 dagen terug

Prinsjesdag: kaartjes minder duur, bezuiniging op ov

Treinkaartjes gaan in 2025 minder hard in prijs stijgen en in de drie grote steden…

3 dagen terug

Grote steden vrezen kaalslag ov

Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…

3 dagen terug

Treinreizigers gestrand na overstromingen

De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…

4 dagen terug