NS past per 2011 tariefstructuur aan: einde voor weekendretour

Per 2011 is de Nederlandse Spoorwegen van voornemens haar tariefstructuur aan te passen. De prijs van een retourtje wordt gelijk aan de prijs van twee enkele reizen. Daarmee heeft volgens het spoorbedrijf het weekendretour geen toegevoegde waarde meer. Tarieven zullen gemiddeld 2 procent duurder worden, gelijk aan de inflatie.

In de zomer van 2009 en de zomer van 2010 werden de eerste stappen gemaakt om de tarieven van een retour gelijk te maken aan twee enkele reizen. Dit inverband de invoering van de OV-chipkaart. Aanvankelijk zou deze wijziging per zomer 2011 worden doorgevoergd, maar de consumentenorganisaties hadden aangedrongen op jaarlijks één prijswijziging. 

Prijswijziging 
Om de tarieven gelijk te krijgen zullen retourtjes gemiddeld 2% duurder worden en een enkele reis gemiddeld 3% voordeliger. Deze prijswijzigingen is exclusief de aanpassingen voor de inflatie. Als de inflatie wordt meegenomen, zullen enkele reizen gemiddeld 1% goedkoper worden en retourtjes grofweg 4% duurder. 

OV-Chipkaart
Per 1 januari 2011 zullen de tarieven van de OV-Chipkaart gelijk zijn aan die van een papierenkaartje. Op dit moment is de OV-Chipkaart bij enkele reizen veelal goedkoper, en bij een retourtje doorgaans evenduur als een papierenkaartje.

Kaartsoorten uit het assortiment
De volgende kaartsoorten verdwijnen uit het assortiment omdat hetzij de belangstelling minimaal is, hetzij hun toegevoegde waarde ten opzichte van andere mogelijkheden verdwenen is:

  • 5-retourkaart. Alle NS-kaartautomaten bieden inmiddels de mogelijkheid meer exemplaren van ieder kaartje in één keer aan te schaffen.
  • Weekendretour. Wie op verschillende dagen heen en terug wil reizen, is net zo voordelig
    uit met 2 enkele reizen.
  • Rondreis en omwegbewijs. Worden bijna niet meer verkocht.

Railrunner
De minimumleeftijd voor de persoon die 3 kinderen met zich mag laten meereizen voor het goedkope Railrunner-tarief (€ 2,50 per kind) gaat omlaag van 19 naar 18 jaar.

Alle geplande tariefaanpassingen zijn ter advies eveneens voorgelegd aan de consumentenorganisaties. Bekijk de adviesaanvraag.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

11 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug