Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk
De NS halveert het aantal eersteklasstoelen in 190 van de ruim 390 sprinters om meer tweedeklaszitplaatsen te scheppen. Er komen zo 3.580 extra tweedeklasstoelen bij in de sprinters. Het ombouwen begint nu en moet in de zomer van 2026 klaar zijn.
Bijna de helft van alle sprinters van de NS (treintypen Flirt 3, SNG4 en SLT4) komen in aanmerking voor het ombouwen. Gemiddeld verdwijnen er per trein negentien stoelen uit de eerste klas. De treinstellen van de sprinters hebben in totaal tussen de 32 en 40 eersteklaszitplaatsen. De NS heeft in totaal ruim 390 sprinter-treinstellen. In totaal verdwijnt dus bijna een kwart van het totaal aantal stoelen in de eerste klas. Alle sprinters samen bieden ruim 83.000 zitplaatsen.
Het ombouwen gebeurt buiten de spits als de treinen buiten dienst zijn. Dit werk heeft relatief weinig voeten in aarde. De stoelhoezen van de eerste klas worden vervangen door hoezen van de tweede klas en de stickers op en in de treinen worden vervangen.
Volgens de NS blijven er na het ombouwen voldoende zitplaatsen over in de eerste klas, ook tijdens de spits. Gemiddeld is in de sprinters slechts tien procent van de eersteklasstoelen bezet tijdens de spits, meldt de NS. Dit in tegenstelling tot de intercity’s waar de eerste klas wel goed gebruikt wordt.
De NS meldt dat het bedrijf na het ombouwen de drukte in de eerste klas in de gaten blijft houden.
Volgens de NS is het reisgedrag sinds de coronapandemie veranderd. Omdat veel mensen nu meerdere dagen thuiswerken, pakken minder forenzen en zakelijke reizigers de trein. Juist in die groep zijn er relatief veel eersteklasreizigers. Daarnaast heeft de NS met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de concessie voor het hoofdspoornet afgesproken meer te doen om reizigers een zitplaats te bieden in de tweede klas.
Tot 1956 kenden de treinen in Nederland nog drie klassen. Op initiatief van de internationale spoorwegunie werd in heel Europa overgeschakeld naar een tweeklassensysteem. Verschillende bedrijven schakelen inmiddels over naar treinen zonder klassen. Arriva schafte in 2020 de eerste klas af in de treinen in Noord-Nederland en Qbuzz rijdt op de MerwedeLingelijn zonder klassen. Internationaal rijden budget-bedrijven Flixtrain en Quigo met treinen zonder klassen. Afschaffen van de eerste klas bij de NS is niet aan de orde.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 26 mei 2025 16:38
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…