NS schrapt plannen spitsheffing: ‘Gewoon geen draagvlak voor’

Het was een controversieel onderwerp de laatste maanden: het plan van NS om vanaf 2026 spitsheffing in te voeren. De staatssecretaris gaf de vervoerder daarvoor de zegen, maar een Kamermeerderheid uitte kritiek. Directeur Wouter Koolmees laat nu weten te zwichten voor die kritiek en de plannen te schrappen.

Met tariefdifferentiatie zou NS op verschillende momenten en trajecten verschillende tarieven kunnen hanteren. In de praktijk komt dat neer op een spitsheffing, met vanuit NS ook de belofte dat daluren en rustige trajecten goedkoper worden. Op die manier hoopte de vervoerder de drukte meer te spreiden over de dag. De plannen kwamen NS-directeur Koolmees op veel kritiek te staan, onder meer door reizigersorganisatie Rover. Ook een meerderheid van de Tweede Kamer liet weten tegen de plannen te zijn.

Van de baan

In het NPO Radio 1-programma Sven Op 1 laat Koolmees weten dat de plannen voor spitsheffing nu definitief van de baan zijn. “We hebben geconstateerd dat daar gewoon geen draagvlak voor is”, zegt Koolmees tegen interviewer Sven Kockelmann. “We hadden een systeem bedacht waarbij 80 procent van de kaartjes goedkoper zou worden in de daluren. Om dat te financieren, hadden we de spitsheffing bedacht.”

De oud-minister van Sociale Zaken zegt de plannen van GroenLinks-PvdA om een klimaatticket in te voeren wel te steunen. “Alles om de betaalbaarheid van het openbaar vervoer in Nederland te vergroten, juich ik toe”, aldus Koolmees. Met zo’n klimaatticket kan iedereen volgens het partijprogramma van verenigd links voor 49 euro in de daluren onbeperkt met het openbaar vervoer reizen.

This post was last modified on 3 november 2023 10:50

Bekijk reacties

  • Het goede nieuws is, dat de NS-hoofddirectie olv. Wouter Koolmees lijkt te beseffen dat ze een totale oorlog met de reizigers niet kunnen winnen. Dat het luisteren naar de mening van de klanten essentieel is om de maatschappelijke status van de NS te behouden en te verstevigen.

    • Wat je maar goed nieuws noemt. De NS-directie heeft met deze wanvertoning vooral aangetoond dat ze niet competent is om NS te besture. Opstappen.

    • Klimaatticket is een no-brainer om mensen uit de auto en in de trein te krijgen. Gaat in Duitsland als een…trein.

      Maak hier nou toch geld voor vrij ipv die miljarden naar wegverbreding wat toch op z’n gat ligt door ivm stikstof.

      • Uit onderzoek blijkt toch dat de automobiliteit niet zo heel veel gereduceerd is als gevolg van het klimaatticket.

  • Kennelijk is er wel draagvlak voor om anderen te laten betalen voor al die extra treinen en rails die enkel voor de spitsreizigers nodig zijn.

    • Dat is waar maar dat geldt net zo goed voor het wegennet, daarvan is buiten de spits ook 30% overbodig. En wat dacht je bijv. van sportaccommodaties die driekwart van de tijd niet gebruikt worden.

      • Ik denk dat dit ook de reden is waarom ze het verkeerd hebben aangepakt.

        De NS wil graag dat mensen buiten de spits gaan reizen. Het lukt ze nooit om alle reizigers uit de spits te krijgen maar de reizigers die het wel kan willen door middel van een spitsheffing de spits uit jagen.

        Wat ze beter kunnen doen is de groep die buiten de spits kan rijzen een goede aanbieding doen om de spits te mijden.

  • Pijnlijk, omdat dit duidelijk maakt dat NS g en benul heeft van wat er leeft in de maatschappij en onder de klanten. Het heeft nu veel tijd van het management opgeslokt en voor een berg aan negatieve publiciteit gezorgd. Wellicht tijd om ook adviseurs als van Wee (TU Delft), Verhoef (VU A'dam) en v.d. Weijer (TU Eindhoven) bij het huisvuil te zetten.

    • Het is natuurlijk wel zo dat je nu met een directie zit die dit als enige stokpaardje had, bij een bedrijf wat niet echt lekker loopt. Op geen enkel groot probleem waarmee de reiziger wordt geconfronteerd hebben ze een antwoord. Is het nog geloofwaardig als de directie een ander controversieel plan verzint? Met andere woorden; is het niet beter dat Koolmees nu opstapt?

        • Anders dan zijn vele voorgangers, gaat Wouter Koolmees een open dialoog aan met de samenleving. Daarbij worden over en weer steekhoudende argumenten uitgewisseld, de die gevoelens overstijgen. Buiten het parlement om, worden visies getoetst en plannen bijgesteld. Ik ervaar de open dialoog als iets zeer positiefs. Wat mij betreft heeft Wouter daarmee een Kerststaaf verdiend (dat is weer eens iets anders dan een spoorstaaf).

        • Op dialoog? Woutertje is voor de reizigers volkomen onzichtbaar, hij loopt alleen maar in de pas met de vakbonden.

  • Na een periode van vaste weeklagen rond de NS en het OV gaanwe vandaag 2 goede nieuwsberichten ventileren.

    1) Dat de schade en ellende van de storm gisteren is vrij beperkt gebleven en het spoor de storm goed is door gekomen. Zelfs de uiterst kritische voorbeterov.nl sprak men vol lof over hoe de storm is afgehandeld.

    2) Dat de de NS directie heeft ingezien dat de spitsheffing definitief naar de eeuwige jachtvelden is gestuurd.

    • helaas is dat wel al decennia de norm, de nieuwe spitsheffing is van de baan maar de reguliere is er al sinds de dinosauriërs zo'n beetje.

    • Nou ja het oorspronkelijke plan was spitsheffing boor beide. Bij de trein is dat ingevoerd met 40% korting in de daluren. Maar de politiek (vvd om precies te zijn) heeft ervoor gezorgd dat het niet ingevoerd is voor de autos

    • Met een spitsheffing voor de trein zou 5het invoeren van rekeningrijden voor de auto aanmerkelijk makkelijker zijn ggeworden. Wellicht heeft dat inzicht de boven ons gestelden tot het verlaten van het idee van de treinspitsheffing hebben gebracht.g

  • Klimaatticket is een no-brainer om mensen uit de auto en in de trein te krijgen. Gaat in Duitsland als een...trein.

    Maak hier nou toch geld voor vrij ipv die miljarden naar wegverbreding wat toch op z'n gat ligt door ivm stikstof.

    • De klimaattickets in Duitsland worden voornamelijk verkocht aan mensen die toch al met het het OV reisden. Het aantal overstappers van auto op trein is heel erg beperkt. Daarnaast is de financiering van het klimmaatticket een groot probleem, noch de federale overheid noch de deelstaten willen voor komend jaar de portemonnee trekken.

      • In Duitsland is ook de trend dat scholieren voor korte afstanden de fiets laten staan en het OV pakken.

      • Deelstation hebben laten weten dat de trein- en busdiensten moeten worden ingekrompen als de federale overheid niet meer bijdraagt aan het 49€ ticket.

      • In Brabant hadden ze vlak voor de OV chipkaart speciale strippenkaarten, waarbij senioren voor €0,30 kunnen reizen en de rest voor €0,60 in de daluren en €0,90 in de spitavoor een uur onbeperkt bussen (dat vaak ruim afgestempeld is) en ook dit heeft ook geen nieuwe reizigers getrokken en diegene, die al met de bus reisden vonden de actie fantastisch en maakte veel gebruik van de bus. De opvolger hiervan hebben ze in veel provincies uitgerold en dat is een goedkoop dal kortingsabonnement met 40% korting voor de bus. Goedkoop OV lijkt idd weinig te doen voor het halen van milieu en klimaat doelen, maar het draagt wel bij aan de sociale mobiliteit voor de mensen.

        • Het gaat erom dat ov betaalbaar is. Niet zo duur. En dat het makkelijk te gebruiken is zonder allerlei eisen en voorwaarden.

          Verder ben ik benieuwd naar de redenen waarom mensen met een auto ook met het aanbod van een klimaatticket toch niet (vaker) trein/bus gaan reizen. Dan wordt het namelijk tijd daar eens iets aan te gaan doen zodat er wél meer mensen overstappen op OV!

        • Het streekvervoer weet af en toe nieuwe klanten aan zich te binden. En voordeelacties helpen daarbij vanzelfsprekend. Maar als het personeel van datzelfde streekvervoer steeds opnieuw landelijke stakingen organiseert, zoals in februari en maart van dit jaar, lopen de klanten natuurlijk net zo hard weer weg. Voor altijd. Jan en Miep Reiziger laten zich maar een enkele keer naaien door het vervoer waar ze op willen kunnen rekenen.

    • Mij lijkt dat reizigers op dit moment betere kwaliteit van het OV wilt dan overdreven goedkoop OV. Ik denk dat er eerst gezorgd moet worden dat het personeelstekorten bij de vervoerders wordt aangepakt en hiermee de betrouwbaarheid en de kwaliteit een enorme sprong voorwaarts kan maken. Als mensen op het OV kunnen rekenen zullen ze ook makkelijker en vaker van het OV gebruik maken.

      • Op zich waar, alleen is het treinvervoer in Nederland nu zo extreem duur dat het reizigers wegjaagt. Het hoeft niet spotgoedkoop maar het moet wel qua prijs betaalbaar en concurrerend zijn.

        • De realiteit is dat treinvervoer absoluut niet "extreem duur" is ten opzichte van de auto. Zeker als je ook nog gebruik kunt maken van een kortingkaart.
          Een kilometer in een kleine middenklasser kost 44 eurocent, aldus de ANWB. Daar zitten parkeerkosten niet bij inbegrepen.

        • @bert
          Als je met de trein gaat lopen de vaste kosten van je auto ook gewoon door. Het enige wat je bespaart is de brandstof maar de kosten daarvan zijn fors lager dan die van het OV.

        • Tim H.
          Gewoon geen auto aanschaffen. Verreweg de meeste Nederlanders kunnen zonder. Voor die situaties dat het nodig huur je gewoon een auto.

        • Daar is de bekrompenheid van Bert Sitters weer. "Gewoon geen auto aanschaffen." Voor veel mensen is dat niet 'gewoon.'

      • Personeel in het OV is in hoog tempo onbetaalbaar aan te worden dus daar zit ook een probleem.

  • Jammer dat de NS het enige doeltreffende middel voor een efficiënt gebruik van haar capaciteit uit handen wordt genomen. De rekening voor onbenutte capaciteit belandt nu bij de belastingbetaler.

    • Besef wel dat de spitsheffing leidt dat meer reizigers voor de auto gaan kiezen en zeker als deze niet kan kiezen voor vroeger of latere verbindingen. De pest is dat sinds de Corona het autobezit en autogebruik enorm is toegenomen. Dit ook tengevolge van personeelstekorten bij de vervoerders. Sowieso hebben regelmatige dalreizigers een heel scala van kortingsabonnementen. Mij lijkt dat het bestaan van deze kortingsabonnementen toch wel bekend zijn en er wordt ook regelmatig reclame voor gemaakt.

      • De meeste reizigers willen geen abonnementen maar gewoon een lager tarief in de daluren.

        • Ik snap het ook niet zo... Dal Vrij abonnementen zijn zo handig en helemaal niet zo duur als regelmatig reist. Je komt het hele land door. Wat wel jammer is dat er géén betaalbaar abonnement is voor alle OV onbeperkt in de daluren. Er is wel Altijd Vrij maar dat is echt erg duur. Te duur.

      • Ik schreef hethierboven al: spitsheffing trein maakt rekeningrijden auto - met net zo'n spitsheffing - veel makkelijker. Degenen die dat aanvoelen (= kamerleden voelden dat haarfijn aam. Daarom gebeurt er nix op dit vlak.

    • Het doel van openbaar vervoer is voorzien in de reisbehoefte van reizigers, niet het benutten van beschikbare vervoerscapaciteit.

    • ProRail en de NS hebben de afgelopen de capaciteit met 25% laten dalen! Dus bewust schaarste gecreëerd, nu wil de NS die schaarste ten gelde maken door hogere tarieven. De daling betreft dat grote stations van een maximale lengte van 16 bakken naar 12 bakken terug gebracht.

  • En we kachelen maar door in een auto.
    Je least voor 459 E per maand. In 1 jaar een kleine 5500 E excl. brandstof en parkeergelden.
    Daar moet je 1,5 tot 2 maanden voor werken op jaarbasis.
    En maar zeuren/klagen over het OV. Zo duur.
    Doe de reisvergelijker bij de NS.
    Eis van je werkorganisatie andere/betere aanwezigheidstijden/home-office.

    • Mensen zijn ook lui en willen niet even wachten. En ook niet lopen naar haltes en stations.Willen van deur tot deur. Liever twee hele maandsalarissen per jaar naar de auto, dan zich met ov moeten "behelpen". Eerlijk is eerlijk, in veel gebieden is er ook nauwelijks nog fatsoenlijk ov. Maar ook wanneer men in een gebied woont met meer dan genoeg ov, stappen ze liever in de auto. Ook makkelijk met spullen meenemen. En de kinderen naar school....

    • Als je voor slechts 20% van je wekelijkse vervoer bent aangewezen op de auto, kun je die auto maar beter gebruiken ook. Want naast de auto ook nog frequent met het OV reizen is duurder dan met de auto alleen.

      En dan nog bekijk je het vanuit het perspectief van de armoede. Mensen die leven van het moment dat hun loon wordt gestort tot het de volgende maand, zullen er wellicht zo tegenaan kijken als jij. Voor mensen die gewoon, zoals de meerderheid, iedere maand wat geld opzij zetten en/of anderszins wat vermogen vergaren, is het niet de vraag of er een nieuwe auto komt, maar wat voor auto er komt.

      Mijn auto kostte ongeveer 40.000 euro, maar ten opzichte van de trein spaar ik er wekelijks met gemak 4 uur mee uit. Dat is ongeveer 200 uur per jaar! Dan verdient dat ding zich snel terug ten opzichte van de trein.

  • Vragen ?...
    Gezichtsverlies (?), een ex minister van Sociale Zaken die moet toegeven niet "sociaal genoeg" te zijn (?), een NS directie die verkeerde inschattingen maakt (?),een OV imago die mensen niet snel van het autorijden weet af te houden (?), dure OV reizen (?) en geen goede reis alternatieven (?), vragen en nog eens vragen.
    Het moeten toegeven, misschien wel met flinke tegenzin, dat een Spitsheffing geen draagvlak heeft dat is wat men noemt, diep in het zand bijten. Hij zal tijdens de komende Algemene ledenvergadering van Rover goed zijn huiswerk moeten doen en verantwoording moeten afleggen dat NS steeds meer letterlijk en figuurlijk bijster is en dat zal ook een hard gelag worden.
    Ik vraag mij af of er ergens in de wereld een land is waar het openbaar vervoer w e l goed geregeld en betaalbaar en schoon en voldoet aan de wensen van de reiziger en een echt alternatief vormt voor het autogebruik,en doelmatig is en wij in Nederland nog iets van kunnen leren, Singapore misschien ?...

    • Singapore zeker maar ook bijv. in China, Korea en Japan is de gewone trein stukken goedkoper en frequenter dan in Nederland. Het verschil is wel dat dat focus daar vooral ook meer op het korte afstandsvervoer ligt en niet alleen op intercity's zoals in Nederland.

      • De realiteit is dat de stadsstaat Singapore geen spoorwegnet in bedrijf heeft. Ooit reden Maleisische treinen door tot het oude station uit de Britse tijd in het centrum van de de stad. Tegenwoordig gaan deze treinen de grens niet meer over.
        Singapore heeft wel een zeer efficiënt metronet. Handig is het overstappen op kruisende lijnen met veel cross platforms, zodat je van de ene trein over het perron oversteekt naar de aansluitende trein. Echt ingenieus hoe dat gerealiseerd is.
        Verder is de ontwikkeling van het metronet samen gegaan met drastische beperking van het autoverkeer.

        Overigens kun je het stadsstaatje Singapore niet vergelijken met Nederland.

        • Metronetten in de meeste Aziatische landen (waaronder Singapore) zijn totaal niet vergelijkbaar met de onder de grond gestopte Europesche trammetjes zoals in Parijs maar met S-bahn systemen zoals in Berlijn, Hamburg of München. De EastWest line in Singapore bijv. 60km. Ook Chinese en Japanse metro's zijn in de praktijk regionale spoorwegnetten. Overigens kent het Japans niet eens een onderscheid tussen spoorwegen en metro's, dat heet allemaal "densha".

        • De trein tussen Singapore en Johor Bahru via de Causeway rijdt nog steeds en blijft dat ook nog doen tot 2026 als nieuwe metrolijn lijn tussen Woodlands en JB wordt geopend.

        • De trein tussen Singapore en Maleisië rijdt nog steeds, alleen het stadsstation in Singapore is gesloten omdat dat momenteel wordt omgebouwd tot een nieuw MRT station.

    • Zwitserland natuurlijk. Hoewel niet heel goedkoop, met abonnementen zeker goed te doen. En kwalitatief natuurlijk uitstekend. Perfect daar. Bij ons altijd tal van storingen, uitval en problemen, daar naar verhouding vele malen minder. Terwijl het laagland ook drukbereden is. Nederland is wat dat betreft de C&A, Zwitserland de Bijenkorf.

      • In Zwitserland gaat er overigens de komende jaren flink de bijl in. Het regent kritiek op de SBB die wordt verweten met belastinggeld te smijten, torenhoge tarieven te hanteren en niet op de kosten te letten.

Share

Recent Posts

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

14 uur terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

17 uur terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

2 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

2 dagen terug

NS past HSL-dienstregeling toch aan, vanaf maandag minder treinen

Vanaf maandag rijdt NS met één trein per uur minder over de HSL tussen Breda…

5 dagen terug

Grote storing in NS-reisinformatiesystemen verholpen

Update 21:00 uur: de storing is verholpen. De NS kampt met een grote technische storing…

6 dagen terug