NS schrapt plannen spitsheffing: ‘Gewoon geen draagvlak voor’

Het was een controversieel onderwerp de laatste maanden: het plan van NS om vanaf 2026 spitsheffing in te voeren. De staatssecretaris gaf de vervoerder daarvoor de zegen, maar een Kamermeerderheid uitte kritiek. Directeur Wouter Koolmees laat nu weten te zwichten voor die kritiek en de plannen te schrappen.

Met tariefdifferentiatie zou NS op verschillende momenten en trajecten verschillende tarieven kunnen hanteren. In de praktijk komt dat neer op een spitsheffing, met vanuit NS ook de belofte dat daluren en rustige trajecten goedkoper worden. Op die manier hoopte de vervoerder de drukte meer te spreiden over de dag. De plannen kwamen NS-directeur Koolmees op veel kritiek te staan, onder meer door reizigersorganisatie Rover. Ook een meerderheid van de Tweede Kamer liet weten tegen de plannen te zijn.

Van de baan

In het NPO Radio 1-programma Sven Op 1 laat Koolmees weten dat de plannen voor spitsheffing nu definitief van de baan zijn. “We hebben geconstateerd dat daar gewoon geen draagvlak voor is”, zegt Koolmees tegen interviewer Sven Kockelmann. “We hadden een systeem bedacht waarbij 80 procent van de kaartjes goedkoper zou worden in de daluren. Om dat te financieren, hadden we de spitsheffing bedacht.”

De oud-minister van Sociale Zaken zegt de plannen van GroenLinks-PvdA om een klimaatticket in te voeren wel te steunen. “Alles om de betaalbaarheid van het openbaar vervoer in Nederland te vergroten, juich ik toe”, aldus Koolmees. Met zo’n klimaatticket kan iedereen volgens het partijprogramma van verenigd links voor 49 euro in de daluren onbeperkt met het openbaar vervoer reizen.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:50

Share

Recent Posts

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

17 uur terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

1 dag terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

1 dag terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

2 dagen terug

Station Groningen in zomer langer buiten bedrijf

Station Groningen zal in de zomer langer buiten dienst zijn. Spoorbeheerder ProRail meldt dat de…

2 dagen terug