fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Reizigersorganisaties voorkomen uitfasering RAILPLUS

klok 24 okt 2019 15:24

NS gaat de kortingskaart voor internationale treinkaartjes toch niet uitfaseren. Dat heeft het spoorbedrijf besloten op basis van een advies van consumentenorganisaties.

RAILPLUS

Reizigers met een RAILPLUS kaart krijgen 15% korting bij een internationale treinreis. De kaart is voor vaste klanten van NS verkrijgbaar voor 15 euro. Reizigers met een voordeelurenabonnement kunnen de kaart – mits ze 60 jaar of ouder zijn – zelfs gratis krijgen.

NMBS doet niet meer mee

De Belgische spoorwegen (NMBS) doen per 8 december 2019 niet meer mee met RAILPLUS. “Dit betekent voor NS dat een zeer belangrijke markt weg zal vallen, circa 60% van de verkoop”, schrijft NS in een brief aan de consumentenorganisaties. Omdat slechts 8500 mensen via NS het abonnement hebben, wilde NS RAILPLUS in twee stappen uitfaseren.

Slecht plan

Maar consumentenorganisaties vinden dat een slecht plan. “Er bestaat een maatschappelijke opgave om grensoverschrijdend reizen per trein laagdrempelig te maken en een grotere vraag te stimuleren. Het afschaffen van methoden om aan klantenbinding te doen is daarmee tegenstrijdig”, reageerden Rover, ANWB en andere consumentenorganisaties in een gemeenschappelijke brief aan NS.

Minder korting

Dat RAILPLUS tegenwoordig minder vaak wordt gebruikt, is voor de reizigersorganisaties geen verrassing. Ze wijzen erop dat de korting een paar jaar geleden al is verlaagd van 25% naar 15% en dat kaartjes met RAILPLUS-korting niet meer bij de kaartautomaat te koop zijn.

Voorlopig geen uitfasering

NS neemt het advies van de reizigersorganisaties ter harte. “Naar aanleiding van uw advies besluit NS om RAILPLUS voorlopig niet uit te faseren”, schrijft het spoorbedrijf.

Duitsland

RAILPLUS wordt overigens niet alleen aangeboden door NS, maar ook door andere spoorwegmaatschappijen. Zo is de BahnCard van DB ook geldig als RAILPLUS-kaart. De Duitse spoorwegmaatschappij accepteerde in het verleden de RAILPLUS-kaart ook bij vroegboektickets, maar tegenwoordig alleen bij voltarief treinkaartjes. In combinatie met andere wijzigingen is de kortingskaart de afgelopen jaren daardoor steeds minder interessant geworden.

18 gedachten over “Reizigersorganisaties voorkomen uitfasering RAILPLUS”

  1. Bert Bus schreef:

    Ik val bijna van mijn stoel van verbazing. Ik heb een voordeelurenabonnement en bovendien ben ik ook nog 60+.Dat voordeeltje heeft de NS aardig onder de pet gehouden!

    1. Dries Molenaar schreef:

      Het zal u wel automatisch verstrekt zijn geworden.

      1. GJ de Groot schreef:

        Neen, je moet het zelf ophalen bij een loket.

      2. Anneke van den Berg schreef:

        Inderdaad zélf moeite doen

  2. Lucas schreef:

    Ik heb hier in CZ een 25% kortingskaart gekregen uit spaarpunten (had er genoeg na ongeveer 150 euro aan treinkaartjes) voor alle binnenlandse treinen, én 15% RAILPLUS inbegrepen (en 20% naar Slowakije). Ik maak er zeer regelmatig gebruik van naar Polen, Wenen en SK. Naar Duitsland maakt het meestal niet veel uit omdat het vaak actietickets zijn van 20 euro.

  3. Mattheus schreef:

    Ik reis sinds 2 jaar geleden regelmatig naar het buitenland, met name Belgie en Duitsland en dat met de kortingskaart RailPlus. Hoge heren moeten van dit soort kortingskaart met hun handen van afblijven en juist stimuleren om met de trein te gaan naar het buitenland met RailPlus.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Hoezo? Er is een recht op korting bij het doen van goede daden?

  4. Bert Sitters schreef:

    Railplus gaf tot 2018 zelfs 25% korting in het buitenland.

    Overigens kent de NMBS/SNFB wel andere kortingen voor 65-plussers. Er is een seniorenbiljet. Een retour in heel Belgie kost € 6,80.
    Met een spitsbeperking tot 9 uur op werkdagen. En niet geldig op zaterdag en zondag van 13 juli en 18 augustus. Ook niet gelding op Maria Hemelvaart op 15 augustus (In Belgie een feestdag).
    Je kunt op je vertrekstation in Belgie zo’n biljet kopen tot Noorderkempen, Essen of Wezet/Visé en een gewoon kaartje naar je bestemming in Nederland.
    Zie: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/senior-ticket

    1. johan II schreef:

      Dank. Mooi ook Maria Hemelvaart. Met de trein, inderdaad een stralend feest !

  5. Anoniem schreef:

    Er staat een Belgomaat in Soosendaal,mogelijk ook in Maastricht.
    Genoeg tijd plannen voor een overstap & aan de grijze NMBS automaat het Seniorenbiljet kiezen.
    Iets duurder vanwege grenstoeslag.

    Voor anderen die hier dichtbij wonen zijn er allerhande passen,zoals Weekendtas.
    Vrijdag na 19 u heen,zondag terug tegen enkele reisprijs..:))

    1. Hetty schreef:

      Beste Anoniem, goede tip. Er is echter een spelfout in Uw reactie geslopen, dat kan iedereen overkomen. Om verwarring te voorkomen, Soosendaal is Roosendaal.

      1. Ah schreef:

        Ah, ik vroeg me al af waar Soosendaal was 😂

    2. wieger scholten schreef:

      ja,in station maastricht is ook een n.m.b.s.
      automaat

      1. Bert Sitters schreef:

        Je kunt dat seniorenbiljet ook digitaal kopen via:
        https://www.belgiantrain.be/nl

  6. David Nijenhuis schreef:

    Slecht plan. Internationale tickets zijn bij NMBS al zo’n 25-30% duurder dan binnenlandse. RailPlus ving dat probleem moeiteloos op. NMBS zal wel weer eens geld nodig hebben en gaat dat nu bij de vaste internationale klant wegkapen. Ondertussen hebben de reizigersorganisaties zich de kaas van het brood laten eten. Ze doen teveel aan overleg, ipv met z’n allen de barricaden op te gaan, wanneer het echt even nodig is. Ze geloven in hun naïeviteit dat er niet met vervoerders meer valt te praten, wanneer ze tegen hun ageren. Dat stukje bangmakerij/spoken zien moet toch echt eens uit hun hoofden gaan verdwijnen.

    1. Annemiek schreef:

      NMBS heeft altijd meer geld nodig, want NMBS is technisch gezien failliet. Om in de toekomst überhaupt te kunnen blijven bestaan, zijn noodoplossingen noodzakelijk, maar die blijven echter uit. Hoe dan ook, zullen er maatregelen komen die veel meer impact hebben dan het afschaffen van RailPlus. Denk aan het schrappen van lijnen, het schrappen van allerlei voordeelbiljetten en een grondige herziening van de arbeidsvoorwaarden. Dat zal allemaal gepaard gaan van de nodige en voorspelbare stakingen.

      1. Bert Sitters schreef:

        @Annemiek.
        Er wordt in Belgie inderdaad gesproken over het sluiten van lijnen, zoals Luik – Luxemburg. Er gaat slechts een keer in de twee uur een trein. Het aantal passagiers in gering. Alleen in de zomermaanden wat groepen scouts. De lijn kost wel veel onderhoud. Bochtig traject met tunnels en viaducten. Zie: https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2019/10/07/federale-regering-dreigt-mooiste-treinlijn-van-belgie-te-sluiten/
        Ook de spoorverbinding naar Spa en lijn 44 van Luik naar Marloie verkeren in de gevarenzone.

        1. Anonieme NMBS’er schreef:

          Dat zijn voornamelijk plannen van de infrastructuurbeheerder. Vanaf december 2020 wordt er 1x/u ipv 1x/2u gereden op Luik-Gouvy.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.