fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Reizigersorganisaties voorkomen uitfasering RAILPLUS

24 okt 2019 15:24

NS gaat de kortingskaart voor internationale treinkaartjes toch niet uitfaseren. Dat heeft het spoorbedrijf besloten op basis van een advies van consumentenorganisaties.

RAILPLUS

Reizigers met een RAILPLUS kaart krijgen 15% korting bij een internationale treinreis. De kaart is voor vaste klanten van NS verkrijgbaar voor 15 euro. Reizigers met een voordeelurenabonnement kunnen de kaart – mits ze 60 jaar of ouder zijn – zelfs gratis krijgen.

NMBS doet niet meer mee

De Belgische spoorwegen (NMBS) doen per 8 december 2019 niet meer mee met RAILPLUS. “Dit betekent voor NS dat een zeer belangrijke markt weg zal vallen, circa 60% van de verkoop”, schrijft NS in een brief aan de consumentenorganisaties. Omdat slechts 8500 mensen via NS het abonnement hebben, wilde NS RAILPLUS in twee stappen uitfaseren.

Slecht plan

Maar consumentenorganisaties vinden dat een slecht plan. “Er bestaat een maatschappelijke opgave om grensoverschrijdend reizen per trein laagdrempelig te maken en een grotere vraag te stimuleren. Het afschaffen van methoden om aan klantenbinding te doen is daarmee tegenstrijdig”, reageerden Rover, ANWB en andere consumentenorganisaties in een gemeenschappelijke brief aan NS.

Minder korting

Dat RAILPLUS tegenwoordig minder vaak wordt gebruikt, is voor de reizigersorganisaties geen verrassing. Ze wijzen erop dat de korting een paar jaar geleden al is verlaagd van 25% naar 15% en dat kaartjes met RAILPLUS-korting niet meer bij de kaartautomaat te koop zijn.

Voorlopig geen uitfasering

NS neemt het advies van de reizigersorganisaties ter harte. “Naar aanleiding van uw advies besluit NS om RAILPLUS voorlopig niet uit te faseren”, schrijft het spoorbedrijf.

Duitsland

RAILPLUS wordt overigens niet alleen aangeboden door NS, maar ook door andere spoorwegmaatschappijen. Zo is de BahnCard van DB ook geldig als RAILPLUS-kaart. De Duitse spoorwegmaatschappij accepteerde in het verleden de RAILPLUS-kaart ook bij vroegboektickets, maar tegenwoordig alleen bij voltarief treinkaartjes. In combinatie met andere wijzigingen is de kortingskaart de afgelopen jaren daardoor steeds minder interessant geworden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
21 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Bert Bus
5 jaren geleden

Ik val bijna van mijn stoel van verbazing. Ik heb een voordeelurenabonnement en bovendien ben ik ook nog 60+.Dat voordeeltje heeft de NS aardig onder de pet gehouden!

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Bus

Het zal u wel automatisch verstrekt zijn geworden.

GJ de Groot
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Neen, je moet het zelf ophalen bij een loket.

Nettie
3 jaren geleden
Antwoord aan  GJ de Groot

Het is nu een jaar later. De meeste loketten gaan er op termijn uit.

Anneke van den Berg
5 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Inderdaad zélf moeite doen

Lucas
5 jaren geleden

Ik heb hier in CZ een 25% kortingskaart gekregen uit spaarpunten (had er genoeg na ongeveer 150 euro aan treinkaartjes) voor alle binnenlandse treinen, én 15% RAILPLUS inbegrepen (en 20% naar Slowakije). Ik maak er zeer regelmatig gebruik van naar Polen, Wenen en SK. Naar Duitsland maakt het meestal niet veel uit omdat het vaak actietickets zijn van 20 euro.

Mattheus
5 jaren geleden

Ik reis sinds 2 jaar geleden regelmatig naar het buitenland, met name Belgie en Duitsland en dat met de kortingskaart RailPlus. Hoge heren moeten van dit soort kortingskaart met hun handen van afblijven en juist stimuleren om met de trein te gaan naar het buitenland met RailPlus.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Mattheus

Hoezo? Er is een recht op korting bij het doen van goede daden?

Bert Sitters
5 jaren geleden

Railplus gaf tot 2018 zelfs 25% korting in het buitenland.

Overigens kent de NMBS/SNFB wel andere kortingen voor 65-plussers. Er is een seniorenbiljet. Een retour in heel Belgie kost € 6,80.
Met een spitsbeperking tot 9 uur op werkdagen. En niet geldig op zaterdag en zondag van 13 juli en 18 augustus. Ook niet gelding op Maria Hemelvaart op 15 augustus (In Belgie een feestdag).
Je kunt op je vertrekstation in Belgie zo’n biljet kopen tot Noorderkempen, Essen of Wezet/Visé en een gewoon kaartje naar je bestemming in Nederland.
Zie: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/senior-ticket

johan II
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dank. Mooi ook Maria Hemelvaart. Met de trein, inderdaad een stralend feest !

Anoniem
5 jaren geleden

Er staat een Belgomaat in Soosendaal,mogelijk ook in Maastricht.
Genoeg tijd plannen voor een overstap & aan de grijze NMBS automaat het Seniorenbiljet kiezen.
Iets duurder vanwege grenstoeslag.

Voor anderen die hier dichtbij wonen zijn er allerhande passen,zoals Weekendtas.
Vrijdag na 19 u heen,zondag terug tegen enkele reisprijs..:))

Hetty
5 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Beste Anoniem, goede tip. Er is echter een spelfout in Uw reactie geslopen, dat kan iedereen overkomen. Om verwarring te voorkomen, Soosendaal is Roosendaal.

Ah
5 jaren geleden
Antwoord aan  Hetty

Ah, ik vroeg me al af waar Soosendaal was 😂

wieger scholten
5 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

ja,in station maastricht is ook een n.m.b.s.
automaat

Bert Sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  wieger scholten

Je kunt dat seniorenbiljet ook digitaal kopen via:
https://www.belgiantrain.be/nl

David Nijenhuis
5 jaren geleden

Slecht plan. Internationale tickets zijn bij NMBS al zo’n 25-30% duurder dan binnenlandse. RailPlus ving dat probleem moeiteloos op. NMBS zal wel weer eens geld nodig hebben en gaat dat nu bij de vaste internationale klant wegkapen. Ondertussen hebben de reizigersorganisaties zich de kaas van het brood laten eten. Ze doen teveel aan overleg, ipv met z’n allen de barricaden op te gaan, wanneer het echt even nodig is. Ze geloven in hun naïeviteit dat er niet met vervoerders meer valt te praten, wanneer ze tegen hun ageren. Dat stukje bangmakerij/spoken zien moet toch echt eens uit hun hoofden gaan verdwijnen.

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

NMBS heeft altijd meer geld nodig, want NMBS is technisch gezien failliet. Om in de toekomst überhaupt te kunnen blijven bestaan, zijn noodoplossingen noodzakelijk, maar die blijven echter uit. Hoe dan ook, zullen er maatregelen komen die veel meer impact hebben dan het afschaffen van RailPlus. Denk aan het schrappen van lijnen, het schrappen van allerlei voordeelbiljetten en een grondige herziening van de arbeidsvoorwaarden. Dat zal allemaal gepaard gaan van de nodige en voorspelbare stakingen.

Bert Sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

@Annemiek.
Er wordt in Belgie inderdaad gesproken over het sluiten van lijnen, zoals Luik – Luxemburg. Er gaat slechts een keer in de twee uur een trein. Het aantal passagiers in gering. Alleen in de zomermaanden wat groepen scouts. De lijn kost wel veel onderhoud. Bochtig traject met tunnels en viaducten. Zie: https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2019/10/07/federale-regering-dreigt-mooiste-treinlijn-van-belgie-te-sluiten/
Ook de spoorverbinding naar Spa en lijn 44 van Luik naar Marloie verkeren in de gevarenzone.

Anonieme NMBS’er
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dat zijn voornamelijk plannen van de infrastructuurbeheerder. Vanaf december 2020 wordt er 1x/u ipv 1x/2u gereden op Luik-Gouvy.

David
3 jaren geleden

Luxemburg is sinds dec 2020 ook uit RailPlus gestapt. Op zicht niet zo erg, want de binnenlandse trajecten zijn in de 2e klas nu gratis (en een binnenlands kaartje voor de 1e klas is nu online te koop). Met 15% korting is RailPlus nu een lachertje geworden. Het was netter geweezt als sommige landen hun internationale tarieventabel erop aangepast hadden: België, Oostenrijk.

David Nijenhuis
2 jaren geleden

Als ik Wikipedia mag geloven bestaat Railplus vanaf december 2023 niet meer. De korting met 15% was een lachertje en wie vroegtijdig boekt of van een aanbieding gebruikmaakt, had er al toch niets meer aan. Deze kaart was met name de Westerse spoorwegmaatschappijen een doorn in het oog, omdat een reziger er niets voor hoefde te doen om (eerst 15% (en tot 2018 zelfs 25% korting te krijgen). Ze vergeten echter erbij dat deze korting wel extra reizigers trekt, die anders niet mer de trein zouden zijn gegaan, (alsof zij de lessen over prijselasticiteit bij Economie zijn vergeten!). Het zou sportief zijn als landen als België en Oostenrijk de veel te dure SCIC-tabel af ging schaffen en de prijs gelijk ging trekken met het binnenlandse tarief.