Rover wil uitstel versobering voordeelurenkaart (maar NS niet)

Reizigersvereniging Rover dringt er bij NS op aan om de voordeelurenkaart niet per 1 januari te versoberen. De vereniging heeft de afgelopen tijd veel boze reacties gekregen van reizigers.

Geen korting in middagspits

Vorig jaar maakte NS bekend dat per 2021 de Voordeelurenkaart versoberd gaat worden. De 700.000 trouwe klanten krijgen straks geen korting meer in de avondspits en ook in de maanden juli en augustus betalen de reizigers in de spitsuren straks het volle pond. “Korting tijdens de drukke middagspits is niet meer van deze tijd” gaf commercieel directeur Tjalling Smit vorig jaar als reden. Hij wees erop dat NS alle zeilen bij moest zetten om de reizigersvraag in de spits te kunnen voldoen.

NS: Spreiden belangrijker dan ooit

Door de coronacrisis is de situatie totaal veranderd. Pas in 2025 verwacht NS weer op het niveau van voor de coronacrisis te zijn. Volgens ov-chipkaart data is er in de ochtendspits geen sprake meer van een piek, en zijn er momenten in de daluren die nu drukker zijn. Ook in de avondspits is er geen sprake meer van een piek, al blijft het wel de drukste moment van de dag. Toch is NS niet van plan de versoberingen uit te stellen. “Er is minder vraag, maar spreiden is belangrijker dan ooit” legt NS woordvoerder Hessel Koster uit.

NS wijst er ook op dat reizigers nu nog het advies krijgen om zoveel mogelijk thuis te werken. Koster: “We hopen dat dit advies op den duur gaat veranderen. Nu is het ook rustiger door de vakantie. Het is tijdelijk rustiger, maar op deze dagkoersen kunnen we geen beleid maken”.

Rover: Weinig effectieve maatregel

Maar voor reizigersvereniging is de verklaring van NS niet voldoende. “Dit zijn trouwe klanten die al jarenlang reizen met NS, de kans is aanwezig dat ze nu de trein de rug toekeren” reageert Sanne van Galen namens Rover. “En dat voor enkele zitplaatsen in de spits die nu wegens corona eigenlijk niet meer nodig zijn.” Vooral reizigers die ver buiten de Randstad wonen, melden bij Rover niet tot na de middagspits te kunnen wachten. “Als deze mensen voor 4 uur inchecken, reizen zij alsnog in de spits. Wat ons betreft dus een weinig effectieve en klantonvriendelijke maatregel”.

Keuzedagen

Per 1 januari worden er ook wijzigingen doorgevoerd aan de keuzedagen, goedkope dagkaarten voor ouderen. Voor toekomstige klanten zijn die straks niet meer beschikbaar. Voor de huidige klanten geldt dat de Keuzedagen straks het hele kalenderjaar geldig zijn, maar niet in de ochtend- én avondspits gebruikt kunnen worden. Ondertussen stuurt NS klanten bij verlenging van hun abonnement nog steeds een standaardbrief met de verouderde informatie. De brief doet voorkomen alsof de keuzedagen in 2021 een geldigheid van twee maanden hebben, en alsof ze ook geldig zijn in de avondspits.

NS erkent dat het beter zou zijn als de wijzigingen ook in de standaardbrief gecommuniceerd zouden worden. Ondanks de communicatie op sommige punten beter kan, is het volgens Rover voor de meeste reizigers wel duidelijk dat de voordeelurenkaart versoberd gaat worden. “We zien dat reizigers vooral erg kwaad zijn” let Van Galen uit. Wel verwacht Rover dat veel reizigers niet in de gaten zullen hebben dat ze komende zomer ook in de spitsuren het volle pond zullen betalen. “Dat is nu gewoon te eufemistisch gecommuniceerd” stelt Rover.

De voordeelurenkaart werd rond 1995 geïntroduceerd als opvolger van de NS-Railaktiefkaart. Eind 1996 kwam NS met leuk nieuws voor de vaste klanten: reizigers kregen voortaan gratis een museumjaarkaart cadeau bij hun abonnement. Maar de pret bleek van korte duur. Drie jaar later bleek dat musea verlies leden op de deal. Daarom werd het contract met NS stopgezet. In het begin waren ook de keuzedagen voor senioren gratis. In het begin van deze eeuw – rond 2002 – kwam daar verandering in. Aanvankelijk kostte de 7 dagkaarten 14 euro (2e klas). Later ging de prijs omhoog naar 24,50. Sinds 2011 wordt de voordeelurenkaart niet meer verkocht. Voor nieuwe klanten is het Dal Voordeel abonnement geïntroduceerd. In 2021 zullen de Voordeelurenkaart en het Dal Voordeel abonnement in de basis gelijk zijn.

This post was last modified on 25 augustus 2020 16:24

Share

Recent Posts

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

13 uur terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

3 dagen terug

Treinkaartjes: hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

5 dagen terug

Onderzoek naar voordelig ov-kaartje

Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…

6 dagen terug