fbpx
Foto: archief

NS: Senioren treinkaartjes niet langer geldig (ondanks advies mijd ov)

Naar schatting tienduizenden ouderen hebben door de coronacrisis geen gebruik gemaakt van hun senioren treinkaartjes. Die treinkaartjes verlopen na 31 december. NS ziet geen reden om de keuzedagen – zoals de senioren treinkaartjes heten – opnieuw in geldigheid te verlengen.

Advies RIVM

Het RIVM adviseert al maanden aan zeventig plussers (en andere mensen die tot de risicogroep behoren) het openbaar vervoer te mijden. Wie dat advies opvolgt en vaste klant is van NS heeft pech. Die groep betaalt NS jaarlijks tachtig à negentig euro voor een kortingskaart met zeven vrije reisdagen. Het huidige abonnement pauzeren is voor die groep ook niet mogelijk, omdat het abonnement alleen beschikbaar is in de vorm van een doorlopend jaarcontract.

Reizigersorganisaties kritisch

Reizigersorganisatie Voor Beter OV noemt de beslissing om de treinkaartjes niet te verlengen schandalig. “NS is volstrekt onvoldoende coulant geweest, des te meer aangezien ouderen tot de risicogroep behoren. De aan NS verstrekte rijksvergoeding komt zonder behoorlijke consumentenbescherming neer op illegale staatssteun” stelt Rikus Spithorst van de vereniging.

Reizigersvereniging Rover is ook kritisch, alhoewel volgens hen er geen sprake is van illegale staatssteun. “Wat ons betreft zou er in het hele OV een makkelijke manier moeten zijn om abonnementen te pauzeren, dat geldt dan inclusief Keuzedagen” zegt Sanne van Galen namens de vereniging. Rover heeft al in het voorjaar hierop aangedrongen. “NS is niet overstag gegaan”.

Wel wijst Rover erop dat NS de keuzedagen al eerder eens in geldigheid heeft verlengd. “Uiteraard zouden ze van ons hier nog ruimhartiger mee om mogen gaan, wij zien echter ook dat dit al coulance is en de reiziger verder nergens aanspraak op kan maken”.

NS: keuze aan de reiziger

NS ziet geen reden om de senioren treinkaartjes in geldigheid te verlengen, ook al adviseert het RIVM ouderen het ov te mijden. “Iemand kan ervoor kiezen om op dit moment het openbaar vervoer te mijden. Om wat voor reden dan ook. En daar hebben wij natuurlijk alle begrip voor. Maar dat blijft wel zijn of haar eigen keuze” zegt NS-woordvoerder Oscar van Elferen. Daarom verlopen de keuzedagen die voor 30 oktober zijn verstrekt op 1 januari. Het spoorbedrijf wijst erop dat reizigers tussen 1 juli en medio oktober weer niet-noodzakelijke reizen mochten maken en dat het reizen per trein veilig is.

Vanaf 1 januari zijn er veel veranderingen voor senioren. Zo zijn de keuzedagen straks niet meer geldig in de middagspits. Ook alle 700.000 vaste klanten die vorig jaar een voordeelurenkaart hadden, krijgen per 2021 geen korting meer tussen 16:00 – 18:30 uur. In 2019 noemde commercieel directeur Tjalling Smit korting tijdens de avonduren niet meer van deze tijd. Alhoewel de enorme piek in de avondspits nu door corona is verdwenen, ziet NS geen reden om terug te komen op dat besluit.

Railplus

Voor senioren met een voordeelurenkaart is er nog meer slecht nieuws. Waar ze tot nu toe via Railplus gratis 15% korting kregen op een voltarief internationaal treinkaartje, moeten ze in de toekomst € 15 per jaar voor deze service gaan betalen. Gedupeerden zijn daar tot nu toe nauwelijks op gewezen.

Reizigersvereniging Rover is verrast door het nieuws. “Wij hebben samen met de andere consumentenorganisaties negatief geadviseerd over het stoppen met gratis Railplus voor 60-plussers. NS heeft ons toen laten weten op het besluit terug te komen. Het is voor ons een verrassing om nu te horen dat NS toch lijkt af te stappen van het gratis Railplus”. De vereniging heeft het spoorbedrijf om opheldering gevraagd. NS zegt dat gedupeerde reizigers later deze maand worden geïnformeerd over het verdwijnen van de gratis korting op internationale reizen.

64 gedachten over “NS: Senioren treinkaartjes niet langer geldig (ondanks advies mijd ov)”

  1. Simon schreef:

    VALYS, 50PLUS en omroep Max kunnen beter de krachten bundelen en een vervoerbedrijf voor senioren beginnen.

    1. Baardstaart schreef:

      Idd. De markt zou dit soort zaken beter doen. Een bedrijf op de vrije markt ziet het belang er van in dat de reiziger na deze moeilijke periode weer zo snel mogelijk terug komt.

  2. Brabo schreef:

    Zeuren, zeuren, zeuren.

    1. lezer schreef:

      Framing, framing, framing.

    2. dries molenaar schreef:

      Het is inderdaad nogal wrang dat bedrijven maar moeten blijven opdraaien voor iets wat gewoon de mensen treft. Wat coulance is dan vriendelijk maar gewoon voor een jaar de kosten bij het bedrijf laten is volkomen op hol geslagen

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Je hebt wel een punt. Maar NS is natuurlijk niet een normaal bedrijf, het kan eigenlijk niet failliet gaan, omdat het van onze overheid is. Tenminste, in theorie zou de overheid nog kunnen zeggen: we kappen ermee, maar dat is een niet reëel scenario. NS krijgt ook een compensatie waar menig bedrijf jaloers op zou zijn. Dus dan is m.i. de vraag naar compensatie niet heel raar. Maar je hebt misschien wel een punt dat we ons teveel in de maakbare samenleving wanen waarbij we geen risico willen dragen. Voor mij zelf geldt overigens dat ik had gejubbeld als de impact van covid19 bij een paar honderd of een paar duizend euro was gegaan, maar het gaat om veel grotere bedragen.

    3. Rudolf schreef:

      U bedoelt uw eigen bijdrage die elke onderbouwing mist?

  3. Ca brouwer schreef:

    Ik vind het schandalig je heb er voor ik heb er nog 5 keuzedagen die kunnen door na volgend jaar ik heb hier ook niet gevraagd

    1. Anoniem schreef:

      Nee dan ben je ze kwijt per 1jan 2021

    2. Riet Beukert schreef:

      ja echt schandalig. Nieuwe voordeelurenkaart gekocht, nog niet een dag kunnen gebruiken en de keuzedagen ook niet.

    3. Ineke Buist schreef:

      Toch snap ik de keuze van de NS wel. Uit coulance mochten de niet opgenomen keuzedagen alsnog opgenomen worden dit jaar maar de c-crisis gaat nog lang duren en iedereen heeft zijn eigen keuze hierin. Men kan tich redelijk veilig reizen met mondmasker op en de reistijden aanpassen. Bij mijn zorgverzekering kan ik ook niet het bedrag van budget van dit jaar meenemen. Dook dankzij de opgeschoven afspraken “dankzij” corona. In 2021 mag men naar eigen believen de keuzedagen gebruiken dus niet meer gerelateerd aan 2 vastgestelde maanden. Ms een schrale troost?

  4. Baardstaart schreef:

    Vind dat de NS klantonvriendelijk handelt nu het OV door Corona veroorzaakte negatieve reisadviezen mensen niet met de trein mee kunnen. Je moet als NS ook naar de toekomst kijken en zorgen dat mensen na de Corona de trein/OV weer terug snel weten terug te vinden. In dit kader zou het verlengen van treinkaartjes en het later invoeren van het versoberen van de VDK als het afschaffen van de vrije reisdagen een goed idee zijn.

    Met dit dogmatisch beleid bewijst des te meer dat de NS eigenlijk nog handelt als een log staatsbedrijf en waar ze klantenbinding nog in het woordenboek moeten zetten.

    1. Karel Geerts schreef:

      Weer die corona smoes om die vdu-kaart te verlengen. Nee dus, 10 jaar coulance is genoeg.

      1. Baardstaart schreef:

        De reden voor het versoberen van de VDK is dat de middagspits te vol is en dat was in 2019 idd het geval. Nu is de situatie voor C veranderd en doet de NS verstandig aan om bepaalde maatregelen uit te stellen en campagnes te voeren om mensen weer in het OV te krijgen. Overigens wordt ook de altijd voordeel abonnementen afgeschaft.

        1. Joost2 schreef:

          Het is echt te vroeg voor campagnes. De rijksoverheid doet nog steeds een klemmend beroep om reisbewegingen te beperken. Dan kan je als staatsbedrijf niet het tegenovergestelde promoten.

        2. Bert sitters schreef:

          Voor Corona zaten de treinen in de avondspits van Amsterdam richting Uitgeest bomvol, maar de treinen kwamen leeg terug.

      2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Het is geen coulance dat men het product krijgt dat men heeft afgesloten. Inderdaad kan een bedrijf de productvoorwaarden aanpassen, en klanten mogen dan opzeggen. Maar de basis is natuurlijk leveren wat je afgesloten hebt. In 2011 is er niet gezegd dat het tijdelijk zou zijn. Op zich heb ik ook begrip voor NS, maar in deze omstandigheden is de noodzaak wel verdwenen.

        1. Baardstaart schreef:

          Dat was eigenlijk precies het punt wat ik wil maken aangaande diverse versoberingen, terwijl door Corona het OV gebruik zwaar negatief heeft beinvloed.

        2. Richard schreef:

          Bovendien is een VDK ook nog eens duurder dan een Dal Voordeel abonnement.

  5. Tim H schreef:

    NS kan die vrije reisdagen beter zo snel mogelijk helemaal afschaffen. Alleen maar eindeloos gezeur en nauwelijks opbrengsten.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat is ook het plan van NS.

    2. Bert sitters schreef:

      De reiziger koopt vooraf de 7 keuzedagen in een jaar, maar hoeveel keuzedagen blijven ongebruikt?

  6. TreinJan schreef:

    Tachtig à negentig euro voor 7 keuzedagen? Ik betaalde afgelopen mei € 51,00 voor 7 dagen in de 1e klas, tweede was ongeveer de helft.
    De reisdag die ik afgelopen week kreeg is geldig tot 31 december volgend jaar.
    Staan er nog meer onjuistheden in het bericht?

    1. TreinJan schreef:

      Correctie: de reisdag die ik vorige week kreeg is een heel jaar geldig, tot medio nevember 2021.

      1. Cole schreef:

        Ja dat klopt.

        Mn keuzedag van september is geldig tot eind december 2020
        De keuzedag van deze maand is geldig tot november 2021
        De JAARkeuzedag is nog steeds geldig tot mei 2021 (einde van mn keuzedagenjaar)

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Er staat: “Die groep betaalt jaarlijks NS circa tachtig a negentig euro voor een kortingskaart met 7 vrije reisdagen.” De keuzedagen zijn immers alleen te koop in combinatie met Dal Voordeel of de Voordeelurenkaart.

      1. TreinJan schreef:

        Klopt, ik had het alleen niet zo begrepen (dat je abonnement én reisdagen bij elkaar telt).

  7. bert sitters schreef:

    De Railpluskaart ga tot 2018 nog 25% korting op het buitenlandse deel van een grensoverschrijdende treinreis. Is toen teruggeschroefd naar 15% en senioren moeten nu ook nog €15 voor deze kaart betalen.

    1. Baardstaart schreef:

      Ze willen toch de trein/OV bevorderen ten opzichte van vliegen, maar dit soort uitkleed acties zorgen dat mensen sneller voor vliegen kiezen dan voor de trein. Jammer, weer een gemiste kans.

  8. Robert schreef:

    Een vreemde houding van de NS, maakt toch niets uit om een paar keuzendagen mee te nemen naar 2021.
    Oscar van Elferen voorlichter zei men kon rustig met de trein want het was weer toegestaan. Deze meneer vergat dat dat men liever niet had.
    En ga van Den Haag gezellig mrt een mondkapje op naar Limburg, en veel winkels dicht.
    Nogmaals het kost de NS bijna niets
    NS helpt hiermee ook de hotels enz, een dag heen en de volgende dag terug, weer 2 dagen om.

  9. A. Damhuis schreef:

    Schandalig van de NS. Versoberen versoberen, maar wel het belastinggeld van diezelfde ouderen in ontvangst nemen!

  10. P. Heesakkers schreef:

    Men mag van Rikus Spithorst van Voor Beter ov vinden wat men wil, maar hij neemt geen blad voor de mond over zaken als deze. De gezapigheid van andere z.g. Reizigers belangen organisaties laten te veel onbesproken en over hun kant gaan. Geheel voorbij te gaan aan reizigersbelangen. Heb hier al eerder geschreven “Geen betere propagandist voor autogebruik van div. O.V.bondsbonzen ” Maar inderdaad de ouderen zijn helemaal de dupe van de N.S.-scrupules. In België b.v. is er wel een goede regeling in prijzen voor o.v. gebruik voor 65+ rs . Met flinke kortingen voor trein, tram , busgebruik. Waarom kan dit in Nederland niet? Ook de vliegreizen lokken bij div. maatschappijen klanten. Hoe jaag je hier te lande de reiziger het O.V. uit. Welnu zo dus. De klant kan via internet steeds meer , vinden om je als klant te bevoordelen, en te berekenen.

    1. Bert sitters schreef:

      kunnen de kortingsmogelijkheden voor
      senioren in de trein in diverse landen op een rijtje gezet en met elkaar vergeleken worden.

  11. Theo schreef:

    Als je uitrekent wat je per jaar reist, dan zijn het voor veel mensen alleen de keuzedagen, vaak voor langere trips. Maar woon je in een uiteinde van het land, dan is dit door beperking tussen 16-18.30 ook voorbij. Anders ben je pas ‘s avonds laat thuis…
    Als je iets meer betaalt, kun je bij Kruidvat e.d. een kaartje kopen voor een hele dag reizen op dezelfde voorwaarden. Weekends zelfs de hele dag. Dus een abonnement is eigenlijk niet eens nodig. De rest, tenminste ik, doe ik per auto… Jammer dat de NS alles versobert, want wie nu een tweedehands auto heeft gekocht i.v.m. veilig reizen door corona, komt echt niet terug in de trein. Vooral niet als je met meerdere mensen in een auto rijdt.

    1. N. schreef:

      Volgens mij is het zo dat als je om 15:59 incheckt je gewoon de spits door mag reizen.

      Dit geldt alleen niet voor papieren kaartjes.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        klopt

      2. cordejong schreef:

        Klopt NIET.
        Na 1-1 mag op werkdagen niet meer in de middagspits worden gereisd.

        1. marianne schreef:

          klopt wel: het moment van inchecken geldt!

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Het zit zo: bij reizen met de ov-chipkaart is de inchecktijd bepalend. Keuzedagen gaan via de ov-chipkaart. Dit betekent dat u vanaf 1-1 vóór 16:00 uur ingecheckt moet zijn en niet mag inchecken tussen 16:00-18:30 uur. Als u vóór 16:00 uur incheckt, mag u de reis afmaken bij NS (maar niet wisselen van vervoerder). Bij reizen bij e-tickets is de werkelijke tijd bepalend. Dan moet u echt vóór 16 uur de trein uit zijn. Bij Keuzedagen is dat niet zo, moet u uitsluitend vóór 16 uur zijn ingecheckt.

  12. Johan schreef:

    “Het spoorbedrijf wijst erop dat (…) het reizen per trein veilig is.”

    En welk bewijs voert het spoorbedrijf daarvoor aan?

  13. Tonnie Gildhuis schreef:

    Buitengewoon asociaal, valt gewoon niet met te praten en overleggen met die manager Tjalling, onzin dat spitskorting uit de tijd is meneer Tjalling , U hebt geld genoeg misschien maar een hoop andere mensen niet, zo onderhand is NL het duurste en heen onbetaalbaar abnormale heg prijzen die voor veel mensen onbetaalbaar zijn en zodoende het ov gaan mijden of anders gezegd er heel erg onbeschoft uitgejaagd worden vanwege abnormale hoge prijzen.

  14. Anoniem schreef:

    Hebben ons keurig aan de regels gehouden
    Met als gevolg nog 9 kaartjes niet gebruikt )ris(risico groep) klacht ingediend maar geen reactie van ns gekregen wij hebben ons abonnement opgezegd. Anders zouden wij in augustus nieuwe hebben gekregen dat is dan 16 kaartjes en het advies niet met de trein te reizen Hoe gek wil je het hebben

  15. NJ Heins Dijstra schreef:

    Hebben ons keurig aan de regels gehouden
    Met als gevolg nog 9 kaartjes niet gebruikt )ris(risico groep) klacht ingediend maar geen reactie van ns gekregen wij hebben ons abonnement opgezegd. Anders zouden wij in augustus nieuwe hebben gekregen dat is dan 16 kaartjes en het advies niet met de trein te reizen Hoe gek wil je het hebben

  16. David Nijenhuis schreef:

    Gek dat NS niet peinst over terugbetaling/vergoeding van niet gebruikte Keuzedagen. De RailPlus is eigenlijk een lachertje geworden. 15% Stelt amper meerwat voor. De Belgische-spoorwegen hebben de RailPlus korting uit hun gelsigheid gehaald en de Fransen geven deze korting ookniet meer aan iedereen. Het zal mij benieuwen hoelang deze kaart nog blijft bestaan. Tio voor de senioren, koop online bij NMBS een seniorenretour voor € 7,20 (ma-vr geldig vanaf 09:01) en een internationaal kaartje tot aan het 1e station over de grens: Essen, Noorderkempen, of Visé.

    1. Bert sitters schreef:

      Dit seniorenkaartje geldt voor heel België. Het is geen dagkaart, maar een retour tussen twee stations.

  17. Bert sitters schreef:

    Frankrijk kent ook seniorenkaartjes. Geldt voor iedere senior. Je hoeft geen seniorenpas te hebben en je hoeft niet in Frankrijk te wonen. De korting en de beschikbaarheid is echter gelimiteerd. Bij veel reserveringen voor een bepaalde TGV geldt de korting niet. Feitelijk moet je per rit op de site van de SNCF kijken wat het verschil is tussen de prijs voor een gewoon kaartje en of er seniorenkaartjes beschikbaar zijn.

  18. Milly schreef:

    Afgelopen juli 93€ van me rekening afgeschreven van mijn rekening. Had de NS niet eerder het reizen reizen voor senioren kunnen beperken? Ik heb sinds de coronacuitbrask geen dag gereisd met met de trein. Voor mij rest dan niets anders dan opzeggen van de ov. Kost mij alleen maar geld. Volgend jaar weer nieuwe regels. ADIEU NS

    1. Anoniem schreef:

      U had uw abonnement al in maart kunnen opzeggen.

  19. René schreef:

    45jaar hard gewerkt en dit is dan de beloning, schaam je diep om ouderen uit te sluiten van de samenleving !

  20. Siny Pots schreef:

    Richtlijnen volgen wordt nu gestraft. Wij reizen 1 x per maand in de daluren naar onze familie in AMS (met kleindochter), die we nu 90% digitaal zien. We hebben vouchers gekregen, hoef niet alles terug, maar de NS voor een paar honderd euro sponsoren, vind ik wel erg veel gevraagd. KLANTONVRIENDELIJK noemen ze dat.

  21. Emanuel Damsteeg schreef:

    NS adviseert ga met de trein – De regering adviseert ga alleen op reis indien nodig.

    De treinreiziger is de KLOS

  22. Joop schreef:

    Zelf heb ik mijn abonnement + keuzedagen al in maart opgezegd en kreeg mijn geld terug. Ze wilden mij eerder vouches geven maar daar heb ik boor bedankt.

    Snap nog steeds niet dat NS nog e-mails verstuurd om ons in de trein te krijgen.
    Laat de mensen die nog werken en studenten in alle rust reizen.

  23. Wilma schreef:

    Ook wij hadden wel iets meer coulance van een bedrijf als de NS verwacht.

    2 x abb voor ons ouderen, met 7 keuzedagen, waarvan we er beiden 1 gebruikt hebben, omdat wij ons aan de oproep hebben gehouden: Reis niet met het OV als het niet nodig is.

    Betekent wel: 5 keuzedagen , x 2 personen, niet kunnen gebruiken, en wel betalen.
    En nu vanaf nov 2020, weer een automatische verlenging van het abbonement.
    Nu zeggen ze wel, dat de keuzedagen het hele jaar gebruikt kunnen worden, maar wie zegt ons, per wanneeer we weer als ouderen veilig met het OV mee mogen/kunnen gaan?

    Hadden op zijn minst wel verwacht, dat de groep van ouderen die geen gebruik kon maken, van deze keuzedagen, wel gecompenseerd zou worden.
    Maar helaas , niets van dit alles, dit is toch wel erg triest.

  24. Koos de Bruijn schreef:

    Ik vind het SCHANDALIG dat de NS zo omspringt met de keuzedagen.
    Is daar nou geen coulance voor.
    Gelukkig heb ik nog voldoende aspiratie om de dit tot eind 2020 de reizen te maken. Maar vele kunnen dit niet opbrengen en KASSA voor de NS.
    Dus de keuzedagen maar opzeggen.

  25. Keesje schreef:

    Deze tachtigplusser is in november op een keuzedag van Zwolle naar Eindhoven v.v. gereisd, twee keer in een heel rustige trein.

  26. E Simons schreef:

    Ik vind het heel treurig dat NS de mensen die de keuze dagen dit jaar niet hebben kunnen maken ,niet tegemoet komen en ze gewoon verlengen !
    En dat ze de Kruidvat of AH kaarten wel verlengen naar 2021 🤷‍♀️
    Wat is het verschil ?

  27. Jos Jansen schreef:

    Vreselijk

    NS lijkt wel een stasi en wordt niks goeds gemaakt voor 750.000 klanten
    Moeten 750.000 klanten in December risico nemen in trein door Nederland reizen. Advies van Rutte is thuis blijven. Beter NS-Top onslaan ze verdienen bakken geld met onze belastingcenten. Ga toch weg man…vol corrupte NS-top en bestuurders.

    Niemand snap waarom we verplicht moeten reizen in December met Senioren trein keuze dagkaarten.

    Heb vaak mail gestuurd …geen coulant.

    Wij 750.000 klanten kan beter bij NS afstappen samen met nog meer miljoenen klanten.

    Ns worden duurder ….idioot en waanzin. Reis is al veel te duur dab bv. Spanje regionale reizen.

    We leven mee met 750.000 oudere klanten.

    Gr j jansen

  28. Wiebert schreef:

    De NS is een 100% staatsbedrijf, dus van ons allemaal. De Tweede Kamer zou de minister er op aan moeten spreken dat de NS als staatsbedrijf ook een sociale/maatschappelijke functie heeft tegenover de oudere reizigers. Bovendien zou de NS weer veel reizigers kunnen krijgen zodra het corona tijdperk voorbij is. Wat onderweg weer klanten voor de middenstand oplevert. Dus versterking van de economie! Laten ook niet vergeten dat veel gepensioneerden al meer dan 10 jaar geen prijscompensatie meer hebben gekregen! De volle prijs betalen in de spitsuren zit er voor veel ouderen niet in. De ouderen worden steeds meer afgeschreven. Er wordt alle aandacht en begrip getoond voor mensen die zich gediscrimineerd VOELEN. Maar mensen die gediscrimineerd WORDEN, worden niet gehoord.

    En dat treft ook de jongeren die woonruimte zoeken

  29. Evert Bransse schreef:

    Dit is ook weer een vorm van verdere commercialisatie, de ouderen tellen niet meer mee bij NS , ook de hulpbehoevenden staan in de kou steaks en sociale veiligheid zakt tot nul nu de NS 500 mensen op de stations eruit gaat gooien die juist zo n aandeel in de service hebben aan de reiziger, zoek het maar uit op je telefoontje zegt NS . Het ene ministerie hamert op service en trefkans bij de concessie het andere ministerie eist bezuinigingen, die dan grotendeels buiten worden gerealiseerd en niet op kantoor….

  30. N. Meelen schreef:

    Alsals je dus als Corona kwetsbare oudere je netjes aan de RIVM richtlijnen houdt, wordt je door de NS keihard afgestraft met als trap na ook nog E15 per jaar gaan betalen voor internationale korting.
    De NS heeft het dus ook al door. De oudere als melkkoe Bedankt NS.
    Ik las onlangs dat de NS zich op jongeren wil gaan concentreren. Dat gaat dus ten koste van de ouderen blijkt nu.

  31. N. Meelen schreef:

    Als je dus als Corona kwetsbare oudere je netjes aan de RIVM richtlijnen houdt, wordt je door de NS keihard afgestraft met als trap na ook nog E15 per jaar gaan betalen voor internationale korting.
    De NS heeft het dus ook al door. De oudere als melkkoe Bedankt NS.
    Ik las onlangs dat de NS zich op jongeren wil gaan concentreren. Dat gaat dus ten koste van de ouderen blijkt nu.

  32. T. Versteeg schreef:

    Ik heb ook een vraag, zijn de treinkaartjes van AH ook nog geldig 2021? Nu durven we nog niet met de trein ivm Covid 19.

  33. m v d bos schreef:

    Coulance? Een dooie mus! Moeten we dit door een virusfabel als coulance zien? Logica is totaal verdwenen. NS is de de trouwste NSB-er die er is.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Die laatste zin gaat echt veel te ver en u kunt uw ongenoegen ook met andere woorden verwoorden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.