NS stopt samenwerking met Dolfinarium vanwege zorgen over dierenwelzijn

De NS stopt na jaren de samenwerking met het Dolfinarium. De combinatie van een treinkaartje en toegang tot het zeezoogdierenpark in Harderwijk is na volgende maand niet meer beschikbaar vanwege zorgen over het dierenwelzijn. Dit heeft de NS besloten na gesprekken met actiegroep Bite Back, meldt een woordvoerster van de vervoerder.

De huidige samenwerking eindigt op 30 september. “Op zo’n moment heroverweeg je het aanbod opnieuw kritisch”, zegt de NS. “We zijn met Bite Back in gesprek gegaan en op basis van die inzichten hebben we besloten dat het Dolfinarium niet meer in het aanbod past.”

Bewustwording

Door middel van e-mails, brieven en telefoongesprekken hebben we met verschillende bedrijven die kortingskaartjes, kortingscodes of reisjes aanbieden naar het Dolfinarium contact opgenomen”, licht campagnecoördinator Raymond Olivers de nieuwe actie van Bite Back toe. “We zien gelukkig een steeds verdere toename van bewustwording rondom zee(zoog)dieren in gevangenschap.”

Behalve NS zullen ook Kortingscode, Edad, Muys Reizen, Paulusma en Toonen Reizen de samenwerking stopzetten. Eerder besloten de ANWB, HEMA, en supermarktketens Spar en Lidl om geen kaarten voor het Dolfinarium meer te verkopen.”

Protesten

De actiegroep zegt eerst in gesprek te willen met de betrokken partijen, maar kondigt ook protesten aan bij zowel het Dolfinarium als samenwerkende bedrijven. Bite Back is onder meer tegen de ondermaatse verblijven van de dieren in het park. “Walrussen zoeken hun prooien meestal op 20 à 30 meter diepte, waar hun hele verblijf hier slechts enkele meters diep is”, zegt de groep.

Niet aan de eisen voldoen

Het Dolfinarium wordt regelmatig bekritiseerd om de omgang met hun dieren. TV-programma Rambam toonde in 2016 aan dat de dolfijnen in het park ‘ontstresst’ worden door ze seksueel te bevredigen. Minister Carola Schouten, toen nog van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, eiste in 2020 dat het Dolfinarium zijn verblijven zou aanpassen omdat bij een inspectie van de Visitatiecommissie Dierentuinen bleek dat ze niet aan de eisen van dierenwelzijn voldoen.

This post was last modified on 5 augustus 2023 21:42

Bekijk reacties

    • Hoeveel mensen gaan een dolfinarium arrangement bij de NS halen? Ik denk dat dit sowieso niet veel is. Ook adverteert de NS niet met het dolfinarium, anders waren de dreinende actiegroepen al veel eerder bij de NS gaan zitten dreinen. Kortom het gaat uiteindelijk weinig verschil geven. Dus het verwijderen van het dolfinarium gaat heel heel erg weinig tot geen enkel verschil maken voor de inkomsten van de NS.

      • Ik denk best wel gebruikt van werd gemaakt. Wil je naar het Dolfenarium met de trein? Dan waren het goede deals, zeker als je geen abonnement had. Dit is inderdaad makkelijk scoren en er zijn meer samenwerkingen gestopt, bijvoorbeeld met Blokker, Hema en later ook met Kruidvat en AH.

  • Of ze nu wel of niet samenwerken met het dolfinarium. Ik denk dat heel veel mensen inmiddels wel al weten wat daar mis is en geen dagjes uit met hun gezin naar deze lokatie doen. Waar er acties met Nederlandse attracties zijn, die je het dolfinarium niet als advertentie doel staan om mensen voor zulke actie te trekken. Het ligt al niet echt goed in de samenleving.

    • Nou als de NS echt maatschappelijk verantwoord bezig is zouden ze er voor zorgen dat de trein een prettig, proper, betrouwbaar en betaalbaar vervoersmiddel is.

  • Ach ja, deugpuntjes scoren is ook de NS niet vreemd.

    De werkelijke maatschappelijke functie wordt al vier jaar verzaakt. De dienstregeling is nog steeds slechter dan in 2019. En laten we de reinheid van de binnenkant ook niet vergeten +of beter het gebrek eraan)
    Het lijkt bijna weer 2014; toen de schoonmaak langdurig staakte.

    Misschien moeten de spoorwegen hun prioriteiten eens leggen bij hun corebusiness.

    • Ex NS directeur Marjan van Rintel had al aangekondigd dat het (op zijn vroegst) 2025 zou worden voordat NS geheel van de coronacrisis hersteld zou zijn. Daar kan ze wel eens gelijk in krijgen.

      En je ziet met vele bedrijven dat ze er bovenop moeten komen. De personeelswisselingen waar het personeelsgebrek uit is voortgekomen zie je in meer bedrijven.

      Zelfs Alstom als multinational heeft in Frankrijk en andere vestigingen in diverse landen er last van. Zie je nu bij de levering van ICNG.

      NS toont haar maatschappelijke betrokkenheid wel vaker. Maar daar zit vaak een commerciële gedachte achter.

      • Er is vooralsnog geen enkele verbetering bij NS. Nog steeds rijdt dagelijks 15% van alle treinen sowieso niet noch los van wat er verder allemaal geschrapt wordt om "logistieke redenen". Dat NSzich aan het herstellen is is gewoon onzin.

        • Precies. NS zit in een heel diep dal en lijkt alleen maar verder dat dal in te gaan. 2022 was een dieptepunt volgens W. Koolmees. Ik kan hem nu al verklappen dat het in 2023 alleen maar slechter is geworden. We worden voor de hoofdprijs vervoert in ranzige treinen. Personeel laat zich niet zien en de zwartrijders profiteren daar massaal van.

        • De SLT's die ik hier rond Alkmaar zie rondrijden, zijn echt (donker)bruin. Het ziet er niet uit. Al eeuwen niet gewassen. Binnen niet beter. Ook de meeste VIRM'en zijn gewoon smerig. Hoe je daarmee mensen uit een frisgewassen autootjes wilt krijgen?

      • Deugen en maatschappelijke betrokkenheid zijn 2 verschillende dingen. Maatschappelijke betrokkenheid gaat uit van een intrinsieke waarde om iets goeds toe te voegen aan de maatschappij en deugen is jezelf zien te verheffen op niet zo innerlijke waarden, maar omdat men iets vindt. Aangezien er een behoorlijke actie van een linkse dreinclub nodig is, is het deugen en geen maatschappelijke betrokkenheid.

  • Wat is het volgende dierenpark waar niet meer samengewerkt wordt, Blijdorp, Artis, Beekse Bergen, Burgers Zoo ? Laat alle dieren maar los en vrij dan is iedereen gelukkig en blij.

  • Wat een selectiviteit weer, dan moeten ook alle konijntjes thuis uit de hokken en de goudvissen worden vrijgelaten. 😁

  • 'NS stopt samenwerking met Circuit Zandvoort vanwege zorgen over CO2- en stikstofuitstoot'

    Oh nee, dat dan weer niet.

    • tja, dat is wel cynisch. Duidelijk dat men de activisten van een meer vreest dan die van de ander.

    • Dan moet NS ophouden om überhaupt nog reizigers te vervoeren. Het meest milieuvriendelijk is dat iedereen thuisblijft.

      • Het gaat om de associatie met evident onwenselijk zaken. DWz georganiseerde dierenkwelling en nodeloos massaal CO2 produceren.

        • De bezoekers aan de F1 produceren met hun reizen van/naar Zandvoort vele malen meer CO2 dan de bolides.

        • @anoniem
          Om de CO2 uitstoot van de F1-bezoekers te compenseren laat NS dat weekend in de rest van Nederland nauwelijks treinen rijden.

        • Nodeloos CO2 produceren gebeurt ook op een forum als dit. Denkt u dat al die datacenters op lucht functioneren?

        • NN, die CO2 wordt dan ook bespaard. Eigenlijk is dat met tienduizenden naar een volslagen triviale activiteit op grote afstand reizen volstrekt overbodig en zou ook niet langer mogelijk moeten zijn. Duidelijk dat de mensen geld te veel hebben en geen echte zorgen hebben. Stook de wereld op, als ze maar onderbroeken lol kunnen maken.

          Martin, de CO2 productie van dit soort triviale fora is minimaal. Grote jongens als Google en Microsoft hebben allemaal groene stroom. en het staat in geen vergelijk met het F1 circus dat de wereld naar de kloten helpt met het gevlieg met hun troep en de 'fans' die er ook allemaal naar toe gaan.

  • Als de Harderwijkse Dolfinarium zo slecht is, hoe zit het dan met de al die andere dolfinaria in de wereld, daar leven de dieren toch ook in gevangenschap ?

  • Kan men niet naar de dolfijnen met de trein kijken, ga dan naar:

    Raildagen

    Op 15 en 16 september laat de sector in heel Nederland zien hoe boeiend onze railsector is.

    Wat zijn de Raildagen?
    Bedrijven en werkplaatsen openen hun deuren voor familie en vrienden van hun eigen personeel, de omgeving, relaties en het brede publiek. Bezoek stations en bouwprojecten. Bekijk het spooronderhoud, of aanleg van tram of metrolijn, station vernieuwing of een verdiepte spoortunnel. Naast rondleidingen zijn er ateliers, wedstrijden en andere uitdagingen voor jong en oud.

    Met al deze activiteiten laten we het publiek zien en ervaren hoe boeiend, duurzaam, innovatief onze railsector is en welke mooie, leuke banen er zijn.

    Deelname bezoekers
    Het bezoeken van de opengestelde locaties is voor het publiek bijna overal gratis. De meeste locaties zijn op 15 en 16 september open van 10.00 – 15.00 uur. Kijk voor de actuele openingstijden en andere informatie op de pagina van die locatie.

    Aanmelden voor bezoek is niet nodig, op sommige locaties kan het aanmelden voor een specifieke activiteit nodig zijn.
    Ga voor meer informatie naar: http://www.raildagen.nl

    * Diverse locaties over geheel Nederland en bekijk de bijhorende locatie landkaart !
    Bron: Agenda OV magazine

Share

Recent Posts

European Sleeper en GreenCityTrip kondigen samenwerking aan: ‘Pakketreizen perfecte aanvulling op ons aanbod’

European Sleeper en GreenCityTrip gaan vanaf volgende maand samenwerken. Per 25 maart rijdt European Sleeper…

2 dagen terug

‘Prestaties NS in 2026 weer op niveau’

NS heeft aangekondigd dat zijn operationele prestaties, dus punctualiteit en zitplaatsgarantie, naar verwachting in 2026…

3 dagen terug

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

4 dagen terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

4 dagen terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

5 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

5 dagen terug