Einde aan tijdperk: Geen grote NS treinkaartacties meer via Kruidvat en AH

NS is (voorlopig) gestopt met grootschalige treinkaartjes via partijen als Kruidvat en Albert Heijn. Dat laat de vervoerder desgevraagd aan Treinreiziger.nl weten. De vervoerder kiest nu voor een gerichtere aanpak. Dit betekent dat er nog wel acties via derden blijven bestaan, maar specifiek gericht op speciale groepen potentiële reizigers.

Specifieke groepen klanten

Zo is er in maart een kortlopende AH-actie geweest voor een groep geselecteerde AH-klanten. “We kiezen voor een iets andere aanpak” erkent NS-woordvoerder Oscar van Elferen. Hij vervolgt: “Voor ons is een belangrijke voorwaarde dat we met dit soort acties reizigers weten te bereiken die we zelf anders minder goed weten te bereiken”. 

Daarom werd er in maart gekozen voor een persoonlijke bonusaanbieding via Albert Heijn. Alleen per e-mail kregen de geselecteerde klanten de aanbieding. Verder werd de actie nergens gecommuniceerd. Door de beleidswijziging komt er – in elk geval voorlopig – een einde aan een traditie van dagkaartacties. Voor Treinreiziger.nl reden om terug te blikken op het ontstaan en de ondergang van dit begrip.

2005: Eerste actie via Kruidvat

Het begrip dagkaartacties ontstaat in 2005. Voor het eerst lanceert NS via een retailer een treinkaartactie. Kruidvat heeft de primeur. Voor amper een tientje kan er in het weekend kris-kras door Nederland gereisd worden. De samenwerking blijkt een succes.

Na Kruidvat volgen tal van andere retailers. Niet alleen voor het weekend, ook voor de daluren want dan zijn de treinen doorgaans toch erg leeg, is de gedachte. Dankzij de samenwerking met retailers weet NS nieuwe klanten te trekken, die anders minder snel de trein nemen. Bovendien beginnen sommige klanten spontaan een reis te plannen, gewoon omdat er actiekaartjes zijn. Het levert dus extra omzet op.

2017: zestien treinacties via retailers

De treinkaartjes worden een begrip en ze gaan als zoete broodjes over de toonbank. Het gaat al snel om grote aantallen. Zo meldt NS in 2012 dat een Blokker Dal Dagkaart in korte tijd een half miljoen keer wordt verkocht. In datzelfde jaar gaat het in totaal om zeker 2,5 miljoen tickets en zijn de dagkaart-acties goed voor vier procent van de omzet van de consumentenmarkt.

In de jaren erna wil NS geen exacte cijfers meer vrijgeven, maar Treinreiziger.nl constateert een groeiende belangstelling. In 2017 zijn er in totaal maar liefst zestien treinacties via Blokker, Hema, Albert Heijn, Etos, Kruidvat en Primera. Het effect om nieuwe reizigers kennis te laten maken met de trein wordt steeds minder, vertelt marketing- en salesmanager Paul Geelen in 2018 aan Treinreiziger.nl.

2018: Strategie wijzigt

NS besluit daarom de strategie te veranderen. Minder dagkaartacties, en ook de prijs gaat omhoog. Meer en meer zet het spoorbedrijf in op aanbiedingen via de eigen websites. Voor amper 20 euro kan dan nog via de spoordeelwinkel altijd een dagretour gekocht worden tussen twee stations naar keuze.

De versobering die in 2018 is ingezet wordt de jaren daarna doorgezet. NS gaat een jaar later volledig over op e-tickets. Treinreiziger.nl ontvangt in korte tijd enkele duizenden boze reacties. Bij de wegwerpkaartjes was de check-in tijd bepalend, en mocht een reis in de spits worden afgemaakt, bij e-tickets mag dat niet. Ook besluit NS minder te adverteren met aanbiedingen, en worden dagkaarten omgewisseld voor uitsluitend dagretouren.

2020: Zodra het kan weer goedkope treinkaartjes

Ondanks de wijzigingen blijven de actiekaartjes populair. De coronacrisis zorgt ervoor dat alle voordelige tickets plots worden beëindigd. Immers, reis alleen met de trein als het echt noodzakelijk is, is het advies. In de zomer van 2020 verbetert de situatie en wachten er veel mensen op nieuwe acties. “Zodra het verantwoord is, willen wij niets liever dan ook weer goedkope treinkaartjes aanbieden”, vertelde NS-woordvoerder Hessel Koster. Koster zegt dat het niet alleen om acties zal gaan via de NS-kanalen, maar ook via retailers. Maar, zegt Koster: “Net als bij het kabinet gaat het bij ons ook stapje voor stapje.”

2022: Landelijke treinacties keren niet terug

Echter, het stapje naar landelijke dagkaartacties blijkt nu toch niet meer te worden gezet. Voor de vervoerder lijkt er ook minder noodzaak te zijn om te stunten met actiekaartjes: door de hoge benzineprijzen zijn reizigers toch al geneigd sneller de trein te nemen. “We merken bij het groepsticket in ieder geval een flinke toename sinds de prijs aan de pomp zo aan het stijgen is” vertelt woordvoerder Van Elferen namens NS. Hij wijst er bovendien op dat er andere kaartjes zijn geïntroduceerd, zoals 10% vroegboekkorting in de daluren, en dat er nog steeds kaartjes met korting te verkrijgen zijn via de Spoordeelwinkel. Niet meer standaard tussen twee stations naar keuze, maar gericht op specifieke steden. NS kan daarmee specifieker sturen.

Een ander issue is momenteel het personeelstekort, waardoor er regelmatig minder en minder lange treinen rijden. Treinen zijn daardoor in de daluren soms al behoorlijk gevuld. De vraag is dus of een treinactie nu omzet (en winst) oplevert, of dat juist het schrappen van de acties NS omzet oplevert. Alles lijkt op het laatste te wijzen, is de conclusie van Treinreiziger.nl. Het zijn vooral de forenzen die de trein nog deels links laten liggen afweten, een groep die het volle pond betaalt. NS is dus meer genegen om die groep terug te winnen dan extra reizigers te trekken tegen spotgoedkope tarieven.

This post was last modified on 8 juni 2022 10:32

Bekijk reacties

  • Jammer. Ik vind het niet leuk. De treinen zijn vol ? Dat is niet waar. Misschien 2 of 3 uur sochtonds en avonds. Maar de andere tijdens niet.

    • De treinen zijn in de spits echt weer propvol. Gezien het feit dat vrijwel niemand meer een mondneusmasker draagt in de trein en de opkomst van de nieuwe BA.5- en BA.2.12-variant van Omicron is het gewoon echt niet verstandig om grote groepen reizigers spotgoedkoop te laten reizen. De trein moet een veilig vervoersmiddel zijn, ook voor kwetsbare doelgroepen en ik heb het gevoel dat de trein voor kwetsbare doelgroepen op dit moment niet erg veilig is. Daarom nee tegen spotgoedkope actiekaartjes.

      • Je stokpaardje "kwetsbare doelgroepen" gaan wel lekker winkelen, ondanks hun kwetsbaarheid. En laten die winkels nou ook lekker druk zijn..

        Dat mondkapje is nu een vrije keus geworden. Niemand is verplicht om het ding niet te dragen. Als jij vind, om wat voor reden dan ook, dat je met dat ding op in de trein wilt zitten, dan doe je dat gewoon. Ik zie dadelijk jong en oud met het mondkapje in de trein zitten en over de perrons lopen. Niemand die er wat van zegt.

        Het is voor de incidentele reizigers erg jammer dat ze niet meer met een actie kaartje een dagje kunnen treinen. NS zet vol in om de forens terug te winnen. Maar met het hybride werken, zal dat nog een zware dobber worden.

        • Ook mee eens. Ik vermoed dat de NS door de populariteit van hun betaalbare trein-kaartjes. Er eindelijk aachter kwam dat hun diensten eigenlijk altijd veel te duur is geweest. En dat goedkope treinkaartje mag dan geen gewoonte gaan worden. Want dan concureer je met jezelf zeg maar.

        • Ja, dus? En de groep Corona bracht in 1994 de hit 'The Rhythm of the Night' uit.

          Gaan we nu serieus onzinnige nietszeggende verbanden zoeken? Kom op zeg...

        • Naar dit nummer geluisterd ten samen met het bekende Mexicaanse "Corona extra" biertje. Dit merk bestond al in 1998.

      • Dagkaartjes van ah of kruidvat daarmee kon je nooit mee in de spits reizen...altijd pas na 9.uur en savond ook niet in de spits.

        • Jawel hoor. Ik pakte vroeger de eerste trein om 5.20 om naar Vlissingen te gaan.

      • De treinen zijn propvol omdat de NS nog lang niet op volle sterkte rijdt. Vanmorgen was DE spitstrein in de 3000, die om 08:02 uit Arnhem vertrekt, 8 bakken lang. Dit zouden er tenminste 10 moeten zijn en 12 bakken is wenselijk.

        Ik vermoed eerder dat de NS zijn potje voor marketing zeer verkleind heeft en daarvoor een excuus zoekt. :-P

        • Dat de NS niet op volle sterkte rijdt heeft volgens mij alles te maken met de vergrijzing en vanaf vorig jaar of dit jaar veel babyboomers op pensioen gaan en er weinig nieuw personeel is. Zie de bevolkingsopbouwpiramide.

      • Met andere woorden: Erno blijft de rest van zijn/haar leven in isolatie vanwege de angst voor ziektes. Ik zal je uit de droom helpen: dit is een ontwikkeling die continu doorgaat en nooit meer weg gaat, en dat geldt echt niet alleen voor corona. Als dit serieus iets is waar jij wakker van ligt heb ik best wel met je te doen. Is dit serieus hoe je wilt leven?

      • Corona is met de huidige mutaties gewoon geen gevaar meer. Pak gewoon de vrijheid nu het kan. Voor het zenuwachtig mijden van niet gevaarlijke mutaties kun je altijd nog naar China gaan. En Buiten dat is het OV nooit echt een frisse bedoeling geweest. Iedereen raakte dezelfde trap- en armleuningen aan, alles gaat tegenwoordig via mechanische ventilatie in plaats van ARKO en zelfs de modernste toiletten zijn niet hygiënisch, doordat ik nog steeds de helft van de toiletbezoeken ik niet mijn handen kan wassen. Ik krijg wel de indruk dat met moderne toiletten ik minder door de urine hoef te lopen, dat is wel een pluspunt. Je hebt voor het OV gewoon een sterke weerstand nodig en anders heb je recht op de Regiotaxi of WMO-vervoer. Want wat D66 nu gewoon doet is ordinair bezuinigen op fatsoenlijk gehandicaptenvervoer.

      • Erno-Berk
        schreef:
        8 juni 2022 om 10:48

        De treinen zijn in de spits echt weer propvol. Gezien het feit dat vrijwel niemand meer een mondneusmasker draagt in de trein en de opkomst van de nieuwe BA.5- en BA.2.12-variant van Omicron is het gewoon echt niet verstandig om grote groepen reizigers spotgoedkoop te laten reizen. De trein moet een veilig vervoersmiddel zijn, ook voor kwetsbare doelgroepen en ik heb het gevoel dat de trein voor kwetsbare doelgroepen op dit moment niet erg veilig is. Daarom nee tegen spotgoedkope actiekaartjes. blijf je toch lekker thuis met je hypnose en angst gecreerd door de staat

        • Als je bang bent is thuis blijven altijd een optie. Laat de gewone mens vrij Covid gaat nooit meer weg is er ook altijd geweest

      • Dit heeft niks te maken met covid19, NS maakt gewoon gebruik van alles wat er gebeurd om meer winst te maken, dit doen ze elke jaar,

      • Erno, met je covid gejank en opgeheven vingertje, ga jij lekker in Siberie wonen daar is het lekker rustig.
        Die maskertjes hoeven niet meer maar die hielpen toch al niet en gevaar voor besmetting in de trein is niet afhankelijk van hoe veel de kaartjes hebben gekost. Of gun jij gewoon een ander niks.

      • Damens en heren die bang zijn gemaakt door de linkse regering moeten lekken thuisblijven en niet gaan winkelen. En vooral de linkse media blijven volgen. Dus ebolapak aan en voor de tv (NOS?RTL) blijven zitten

        • Hans, linkse regering? De VVD, CDA, D66 en de ChristenUnie linkse partijen? Er gaat een wereld voor me open.

    • Jammer dat deze kaartjes niet meer verkocht worden
      Waarom gaat de ns niet in de zomermaanden
      Zomertoer verkopen dat was in het verleden ook
      Zo kunnen mensen m et een mindere budget ook een keertje erop uit en voor de kinderen een railrunner

    • Jammer dat deze kaartjes niet meer verkocht worden
      Waarom gaat de ns niet in de zomermaanden
      Zomertoer verkopen dat was in het verleden ook
      Zo kunnen mensen m et een mindere budget ook een keertje erop uit en voor de kinderen een railrunner

    • Het was toch alleen reizen in de daluren.
      Vreemde actie van de NS.
      Misschien als we ze nog minder steunen, ze denken dat we vanwege de hogere brandstof prijzen meer gaan reizen met de trein.
      Ook dat wordt duurder, maar ik tank nog steeds bij de buren, jammer NS, weer een gemiste kans

    • Belachelijk doe mensen die het al moeilijk hebben opnieuw de deksel op de neus bah bah

  • Dit vind ik heel triest. Hier worden mensen met al een smalle beurs weer gepakt.
    En ook nog eens in hun vrijheid.

    N S.U hoeft niet voor mensen te denken waar ze naar toe willen dat kunnen ze best zelfs.

    • Ook mensen met een smalle beurs moeten normale prijzen betalen voor allerlei diensten en spotgoedkope treinkaartjes horen daar niet bij. De treinen zijn nu al propvol en zeker door het vervallen van de mondneusmaskerplicht en de opkomst van de BA.5- en BA.2.12-variant van Omicron is het niet verstandig om reizigers spotgoedkoop met het openbaar vervoer te laten reizen.

        • Als je de trein niet kan betalen, dan kun je nog altijd gaan wandelen of fietsen in eigen omgeving.

        • De auto blijft het enige alternatief om een gezin toe te laten een uitstap te maken. Jammer want in België en Duitsland kan het wel.

        • @En. Moens

          Deel zeker je mening dat de NS weinig toegankelijke kortingsvormen heeft voor gezinnen en groepen.
          1) Er is wel samenreiskorting (een ieder moet een OV Chip op naam hebben of digitaal)
          2) de railrunner. Niet leuk als je kinderen 12 of ouder zijn
          3) Er is ook een dalgroepskorting voor een enkele reis, maar deze is alleen elektronisch en niet via de automaat te verkrijgen.

          Jammer dat de kaartenautomaat zo karig is. NS gaat er gemakshalve er vanuit dat een ieder een smartphone heeft en er ook financiële transacties op wil doen.

          https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/groepsticket-daluren

          Ook maak de NS hier weinig reclame voor deze kortingen.

      • Mens jij bent zo enorm zielig... Ga alsjeblieft weg man, met je gare corona bangmakerij. Dat de treinen overvol zitten is omdat NS zen zaken niet op orde heeft, en gewoon fucking kleine treinen inzet. Met het onderwerp personeelstekort. Nou die boa's komen in hele groepen je kaartje controleren hoor. Niks te weinig personeel. En elke trein hoe lang die ook is, heeft een conducteur en een machinist. Opgedonderd met jullie onzin.

      • Ik denk dat je niet goed bij je hoofd bentals enkel aan je eigen denkt moet jij weten geef iedergeval andere ook een kans om met de trein of andere vervoer middel en ga zelf lopen het is niet normaal het is gewoon veel te duur eigelijk alles kijk bij voorbeeld Luxemburg en daar geven ze het goede voorbeeld

        • In Luxemburg is openbaar vervoer net zo duur als elders. Het enige verschil is dat men het daar betaalt via de befaamde blauwe enveloppe (al zie die daar vast een andere kleur hebben).

      • Ben allang blij dat ik gewoon weg kan zonder koffiefilter op mijn mond en andere Corona maatregelen en dit maakt Nederland meteen vakantieland no.1. dit jaar. En wie een NS flex neemt kan gewoon heel de zomer genieten van dal voordeel of weekend vrij.

        Prettige vakantie allemaal.

        • Het ergere is nog.dat er geen enkel Flex abonnement te koop meer is voor 61 euro per jaar.met 40% korting.voor de kleine beurs voor de jeugd.Hoe kan dat nou.

      • In de Daal uren reizen, en in het weekend voor mensen met een kleine beurs , niets mis mee.

    • Hier ben ik het mee eens, vooral voor die het niet breed hebben was, dit hun uitkomt om zo toch nog een dagje weg te kunnen, en die wordt hun nu wel weer afgepakt

      • Als je het niet breed hebt, ligt de weg daaruit altijd in de mouwen opstropen en aan het werk gaan, huisdieren en verslavingen de deur uit. Stoppen met excuses zoeken, vroeg opstaan en aan het werk! Doe je dat niet, dan heb je het inderdaad niet breed. Eigen schuld! Neem je verantwoordelijkheid!

        • Wauw!! Je zal maar arbeidsongeschikt zijn geraakt tijdens het uitvoeren van je werk. Eigen schuld dus…. 🤦🏼‍♂️

        • Annemiek, nog nooit gehoord van werkende armen? Er zijn heel wat mensen die zich een slag in de rondte werken in laagbetaalde banen (moet ook gebeuren, weet je) en die helemaal niet te beroerd zijn om hun mouwen op te stropen. Wees maar blij met het feit dat je je dat niet kan voorstellen.

        • Wow Annemiek wat een ontzettend negatieve gedachten. Zeker nog nooit wat meegemaakt in het leven dat je zo dom en egoïstisch reageert. Zoals iemand anders al zei, er zijn mensen die arbeids ongeschikt zijn. Ik Ik ben ( gelukkig) wel positief ingesteld en wens jou geen ziekte toe..Ik kan alleen maar hopen dat je over jouw opmerking kunt nadenken..

        • Annemiek is een agent provocateur, die bewust weerzin opwekt. Ze lijdt aan een soort van meerderwaardigheidscomplex en kijkt neer op alle andere mensen. Het is beter om haar in haar eigen sop gaar te laten koken en te negeren.

        • Degene die arbeidsongeschikt is geraakt, wordt prima opgevangen in de sociale vangnetten, waarvan we als maatschappij op democratische wijze hebben besloten hoe die eruit moeten zien. Iedere werkende betaalt ongeveer 6% van het premieloon rechtstreeks aan de uitkering van de mensen die arbeidsongeschikt zijn geraakt. Dat betekent dat iedereen met een full time-baan zonder te zeuren ruim 2 uur per week aan het werk is voor de arbeidsongeschikten. Daar mogen de mensen die niet meer kunnen werken ontzettend blij mee zijn.

        • @Allan Kleiweg, je hebt natuurlijk volledig gelijk.
          @onze annemiek zal natuurlijk tranen met tuiten huilen als ze haar huidige huis verkoopt. Al die jaren de brandverzekering voor niks betaald 🙄

        • @ Allan Kleiweg
          Niet mee eens. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en we komen niet allemaal uit hetzelfde nestje.
          Ik vind Annemiek toch zeer waardevol in het debat, ze weet veel.
          Haar grapje over de ‘grondige inspectie’ (vorig item) was, gezien de omstandigheden, volkomen ‘fout’ maar ik moest er toch om lachen (sorry).

        • Wat een stupide reactie. Nooit gehoord van arbiedsongeschikten die door middel van een toeslag zelfs komen tot slechts 70% van het minimumloon? Het was me al vaker opgevallen dat u elk gevoel van empathie mist!

      • Dan neem je toch een spotgoedkoop weekendvrij abonnement voor €34,00 per maand, en dan nog een gratis kidsvrijkaartje voor je kinderen en je bent klaar. Kun je 4 weekenden in de maand met de kids op stap

        • Je kunt zelfs 5 weekenden ermee reizen van 11 juni tot 11 juli dat is heel goedkoop en je kunt er zelfs mee naar Duitsland. Aken en Emmerich

      • 2 euro pmn abonnement bij ns en je krijgt 40%korting op een kaartje. Kunt tot 3 personen samenreis korting meenemen met 40% korting. Heb ik gedaan en het scheelt veel geld op je kaartje

    • Inderdaad mensen die het niet zo breed hebben die moeten maar weer thuisblijven, willen ook graag een dagje weg zeker als ze zelf geen auto hebben

  • schandalig!!! mensen die weinig te besteden hebben worden weer de dupe, die kaartjes waren voor velen van hun een uitkomst om er eens lekker op uit tegaan met de kids. ns heeft de eurotekens in de ogen door de benzineprijzen. ns ga je heel diep schamen!!!!

    • Ook mensen die weinig te besteden hebben moeten normale prijzen betalen voor allerlei diensten en spotgoedkope treinkaartjes horen daar niet bij. De treinen zijn nu al propvol en zeker door het vervallen van de mondneusmaskerplicht en de opkomst van de BA.5- en BA.2.12-variant van Omicron is het niet verstandig om reizigers spotgoedkoop met het openbaar vervoer te laten reizen.

    • Als je goedkoop met de trein wilt, kun je altijd nog bij NS solliciteren. Machinisten en conducteurs zijn broodnodig, evenals allerlei andere functies die gratis reizen als voordeel hebben.

      • De Sociale dienst deelt ook geen cadeau's uit. Er is een rechtsbasis voor de eventuele uitkeringen.

    • Helemaal niet mee eens ik heb wel een leuke baan maar ik betaal ook liever de helft als de volle pond zo is het toch

  • Heel heel erg jammer dan worden mijn uitstapjes met de trein niet meer gedaan,ik zat er echt op te wachten.

      • Ondanks een pandemie, een oorlog en een energiecrisis heeft buurland Duitsland spotgoedkope kaartjes. 9 euro. Niet per dag. Maar per maand! En niet alleen voor de trein, maar voor al het OV! En dan lukt het Nederland niet om voor het dubbele bedrag een kaartje aan te bieden voor een dag voor een vervoermiddel?

        • In Duitsland wordt, in tegenstelling tot Nederland, wel netjes mondneusmaskers gedragen en die zijn van betere kwaliteit dan de mondneusmaskers die doorgaans in Nederland gedragen werden.

          Niettemin is het neuneuroticket een onzinnige actie die eigenlijk nooit had moeten plaatsvinden. Een hoop treinen waren dit weekend overbelast. Laten we die ellende niet naar Nederland importeren.

        • In Duitsland heb je het 9-euroticket, omdat de overheid de 3,5 miljard die dat kost betaalt. Gelukkig doen we dat in Nederland anders.

        • Dat is typisvh Nederland...
          Zelfs als Duitsland 9 euro per dag had gedaan was het nog spotgoedkoop

          Reizen in eigen land is duur...
          Groningen Leer kost al meer dan die 9 euro eArmee ik in Duitsland een maand kan reizen..

          Ns kan sturen op drukte... Yeah.. Pinksteren treinen weer overvol door maar 1 treinstel op diverse lijnen te zetten waar normaal op zondag al 2 nodig zijn...

          Afkoppelen treinen in de drukke avonden nog steeds aan de orde. Dus ja het is erg ddruk... Maar veroorzaken ze veelal zelf.

        • Dat is typisvh Nederland...
          Zelfs als Duitsland 9 euro per dag had gedaan was het nog spotgoedkoop

          Reizen in eigen land is duur...
          Groningen Leer kost al meer dan die 9 euro eArmee ik in Duitsland een maand kan reizen..

          Ns kan sturen op drukte... Yeah.. Pinksteren treinen weer overvol door maar 1 treinstel op diverse lijnen te zetten waar normaal op zondag al 2 nodig zijn...

          Afkoppelen treinen in de drukke avonden nog steeds aan de orde. Dus ja het is erg ddruk... Maar veroorzaken ze veelal zelf.

        • Dat is een poging het brandstofverbruik te verminderen. Niet om de burgers een gunstig ritje cadeau te doen.
          Misschien wilt u andere Duitse maatregelen ook overnemen? Zoals het Corona-beleid of de matige pensioenen van velen.

        • Bei uns in Deutschland ist alles viel besser. Zu Hause haben wir alles, aber wir haben Kaffeesteuer (koffiebelasting). Darum kaufen wir Kaffee in Holland.

  • Jammer dat het (in financiële zin) steeds lastiger is geworden, een dagje zomaar per trein rond te reizen. Gelukkig hebben sommige ouderen nog hun "Keuzedagen". Verder zij er nog de toeristendagkaarten, maar die zijn behoorlijk prijzig, waartegenover staat dat er vanaf 09.00 uur de gehele dag een gereduceerd tarief geldt en deze kaarten ook voor bus, tram en metro kunnen worden gebruikt.

  • Jammer voor de NS.
    Voorbeeld met 4 personen in de spits naar Amsterdam voor een dagje. Kosten 100 euro.
    Met de auto 40 euro.

    Zoek het maar uit met die treinen die vaak vertraging hebben.

    NS prijst zichzelf uit de markt. Kan er nog meer subsidie bij.

    • Dan ga je toch buiten de spits?
      En 40eu met de auto? Woon je op 30min van Amsterdam af? Dagkaart parkeren ben je al 15eu kwijt.

    • Volgens de ANWB kost een autoritjes met en bescheiden middenklasser 44 eurocent per kilometer. Deze berekening is voor het uit de handlopen van de benzineprijzen. Dan is de trein toch echte minder duur, zeker als je gebruikt maakt van een kortingkaart buiten de spits.

  • Vin dat die korting kaartjes gewoon moeten blijven. Gezellig met je gezin een x tje voordelig weg. Zijn toch al zware tijde voor de mensen.
    Nu dit ook nog afpakken.
    Schandalig.
    Trein is beter voor het mileu dan de auto.
    Maar het moet niet duurder worden dan met de auto een dagje weg gaan
    Dan pakken de mensen de auto wel

    • De treinen moeten gewoon ruimte kunnen bieden voor kwetsbare doelgroepen. Dat lukt niet als je reizigers spotgoedkoop te laten reizen. Er is gelukkig wel ruimte voor om reizigers recreatieve reizen te laten maken, maar voor reizigers die voor spotprijs gebruik willen maken van de trein is er simpelweg geen ruimte voor.

      • Definieer kwetsbare doelgroepen? Mensen met een kleine portemonnee zijn toch net zo goed kwetsbaar? Je zou reactie ook om kunnen draaien:

        ''De treinen moeten gewoon een betaalbaar vervoer kunnen bieden voor mensen die wat minder te besteden hebben. Dat lukt niet als je ruimte wil overhouden voor kwetsbare reizigers die anderhalve meter afstand willen hebben. Het lukt wel voor reizigers die reacreatieve reizen willen maken. Maar voor reizigers die de coupé voor zichzelf willen is simpelweg geen ruimte voor.'

        Het is gewoon onzinnig om de ene groep belangrijker te achten dan de ander.

        • We zitten nog steeds in een pandemie vriend en het is gewoon een schande dat de mondneusmaskerverplichting in Nederland zo snel is afgeschaft. Volle treinen waarbij vrijwel niemand een mondneusmasker draagt zijn mogelijke superspreaders en niet iedereen gaat vrijwillig met het openbaar vervoer. Daarom moeten er gewoon prijsprikkels zijn om zo geen grote groepen allerlei onzinnige pretreisjes te laten maken. Spotgoedkope actiekaartjes zijn uit de boze. Zeker in de tijd waarin we te maken hebben met de opkomst van de BA.5- en BA.2.12-variant van Omicron.

        • @Erno-Berk

          Op dit moment zijn er 0 maatregelen van kracht door de Nederlandse overheid. En ondanks dat liggen er welgeteld 22 mensen in het ziekenhuis met Corona, waarvan er 2 op de IC. Er waren 0 sterftegevallen. Dat is geen maatschappij-ontwrichtende pandemie en het zou ronduit belachelijk zijn als de NS vanwege dit soort verwaarloosbare cijfers (2 IC-opnames op een bevolking van 17 miljoen, doe zelf de statistische analyse maar) haar beleid zou aanpassen, 'vriend'. Je leeft echt nog in 2020 als je over superspreaders etc praat. Die nieuwe varianten zijn volgens het RIVM en WHO niet ziekmakender of besmettelijker dan de huidige variant. Je weet wel die Omicron variant waaraan we het einde van de pandemie hebben te danken en men afgelopen pinksterweekende weer op allerlei bomvolle festivals stond waar men naartoe ging in bomvolle treinen. Zoals dat al enkele weekenden gebeurd. En ondanks al deze 'superspread-events' liggen er 22 mensen in het ziekenhuis en is er geen stijging in de besmettingen.

          Maar het punt is dat ik wel maken is dat je een groep veel belangrijker maakt dan de ander. Je maakt er zelf van dat de NS er is voor kwetsbare groepen. Wie heeft dat bepaald? Waarom moet de NS fungeren als taxi voor kwetsbare personen? Je zou ook kunnen stellen dat openbaar vervoer er is om grote groepen mensen op een duurzame en efficiënte manier te vervoeren. Hoe meer, hoe beter. Allemaal mensen die de auto laten staan. Het is voor de NS niet reëel om nog jaren te treinen alsof er een pandemie gaande is. Dan gaan ze failliet.

        • Precies. Juist de kwetsbare doelgroepen vallen voor een aanzienlijk deel in de lagere inkomensgroepen.

        • Als je zo bang bent om iets op te lopen moet je binnen blijven.. Dat gezeur over kwetsbaar... Juist de oudjes voor wie we het deden bleven gewoon lekker reizen en voordringen.. Nu weer zielig lopen dien want oeh er komt weer variant aan. Alvast maar weer lockdown invoeren en avondklok.. Weer diverse bedrijven naar de vernieling helpen. Wil je mondkapje dragen dan die je dat maar hou op met die verplichtingen.. Wel kijken naar Duitsland met kapjes maar niet naar de reizen.. 2 jaar ellende en niks kunnen en wat heeft het opgeleverd... Veel faillissementen depressie bij velen eenzaamheid angst voor anderen etc
          .. Alleen supermarkten hebben geprofiteerd met giga omzetten... Leef je leven en laat elkaar vrij in doen en denken.. Ik gun iedereen een uitstapje voor weinig geld

        • Nou sinds Omikron is het weer mogelijk om een beetje normaal te leven. Het virus is endemisch net als de griep. Voor de griep gaan we toch ook niet altijd en overal met een mondmasker rond lopen.

        • Die kwetsbare mensen die haar anderhalve meter afstand willen houden die kunnen ook altijd nog de duurdere eerste klas nemen. En daarnaast wat me opviel toen de mondkapjes nog verplicht waren, juist die mensen die het meest kwetsbaar waren liepen het meeste te zeiken over mondkapjes. Als corona voor mij heel gevaarlijk was geweest dan was ik juist overal met een FFP2 mondkapje gaan lopen omdat die mondkapjes jezelf enigszins beschermen. Mijn moeder is ook zo'n zeikerd, ze is als de dood om corona te krijgen maar in winkels weigert ze om een FFP2 mondkapje te dragen

        • Ja helemaal waar. Hij bepaald wat wij moeten doen en ook wat hij vind.

          Ga niet iedere keer negatief doen en doe zelf je mondkap op ipv dat gemekker

      • Ben je iemand van de NS of zo die probeert zoveel mogelijk kritiek te debunken met steeds hetzelfde copy-paste antwoord op iedereen die er niet blij mee is? Mijn hemel..

      • @Erno, zolang mensen nog steeds op het perron roken is de Corona Pandemie een lachertje. Ja, er gaan helaas mensen dood door Corona, maar 3 jaar geleden was er een griepvirus die veel dodelijker was.

        Het begint nog steeds bij de NS die boel niet op orde heeft en vooral druk bezig is om daar externe factoren erbij zoekt om het plaatje voor zichzelf gunstiger te maken.

        PS: Als je 3 uur lang je muilkorfje achter elkaar ophoud dan is statistisch de kans groter dat daar een levensgevaarlijke bacterie ontwikkeld dan dat je Corona oploopt zonder dat je een muilkorje draagt.

    • @Sneller, misschien een tip voor een dagje weg met het gezin. Een groepsticket voor 4 pers. kost 35 euro enkele reis, dus 70 p dag. Dat is 17,50 p.p. Wél alleen in de daluren, maar dat was bij de Kruidvatkaartjes ook zo.

      • Bij de kruidvat kosten de kaartjes 12,50 per stuk als je minimaal 3 kocht dat was in 2016/2017? En in 2019 kocht ik ze voor 14 per stuk

  • Ik vroeg mij al mij al af, wat is er met deze aanbiedingen gebeurt.
    Ik wil voor het milieu best de auto laten staan om een dag met de trein een uitstapje te maken. Maar € 44,- per persoon is dan echt te gortig. Gemiste kans NS!

    • € 44 per persoon voor een dagkaart is gewoon marktcomfort. We moeten gewoon geen reizigers spotgoedkoop met de trein laten reizen. De trein is nu al vaak te druk en zeker in combinatie met het feit dat vrijwel niemand meer een mondneusmasker in de trein draagt en de opkomst van de nieuwe BA.5- en BA.2.12-variant van Omicron is het gewoon echt niet verstandig om grote groepen reizigers spotgoedkoop te laten reizen.

      • 44 per persoon is 176 per gezin. Dat is zeker niet marktconfort in vergelijking met de auto. Of bijvoorbeeld met Duitsland waar men voor 9 euro een maand OV heeft.

        • Die neuneurotickets zijn ook gewoon veel te goedkoop en Nederland moet beslist niet meegaan met de trend om spotgoedkope treintickets aan te bieden. Dan ga je maar lekker coronaproof met de auto naar het museum of de dierentuin of je betaald een marktcomforme prijs.

      • Marktconform? Er is hier geen functionerende markt, want NS heeft in wezen een monopolie.

      • Mijn God Erno, je BLIJFT echt maar doorzeiken he. nu weten we wel dat je dat je een bevend corona-rietje bent. Misschien beter om een eind aan je leven te maken (gelieve dit Niet op het spoor te doen....wederom vertraging)

    • @Theijs, voor jongeren onder de 18 jaar is in 't weekend een retour voor 7,50 euro een mooie optie.

  • Zei ik al eerder, maar dan word ik uitgelachen! Ben ik toch weer de lachende derde!🤣🤣🤣

    Treinreizen in Nederland is zonder een goede actie te duur en niet leuk meer!

    Ik mis daarnaast een organisatie (Rover?) die hier voor de reiziger door het vuur gaar. Maar helaas, de consument heeft anno 2022 niets meer aan belangenorganisaties zoals Rover en laat ik het helemaal niet hebben over websites zoals Treinreiziger.nl. Erg teleurgesteld ben ik over al die clubs die zogenaamd iets voor de reiziger willen betekenen.

    • Het is ook niet de bedoeling dat reizigers voor een spotprijsje pretreisjes maken. Als je pretreisjes wil maken, koop je maar een Holland-Travel-Ticket van € 44. De trein is nu al te druk en het moet in combinatie met het feit dat vrijwel niemand meer een mondneusmasker in de trein draagt en de opkomst van de nieuwe BA.5- en BA.2.12-variant van Omicrom niet drukker maken in de trein dan nodig.

      • Je bent wel heel erg aanwezig met jouw 'mening'.
        Jij bepaalt niet voor een ander wat de norm is.🤔

        Daarnaast ben je een paniekzaaier met dat gezeur over een mogelijke nieuwe pandemie. Kap gewoon daarmee!! Laat mensen hun mening en gevoel uitten zonder dat jij jouw ideeën hier aan hen opdringt.

        De treinkaartjes acties worden gewoon gemist, vriend. Zonder acties cancel ik liever de trein. Vlieg ik liever naar Brussel of Londen. Jammer vóór dat zogenaamde klimaat. Ik leef gelukkig over tig jaar toch niet meer! Maar het allerbelangrijkste is, ik dring mijn mening niet zoals jij bij elke reactie op. Kap daar nu mee oke?😡

        En weer door naar een goedkope treinkaartjes actie, want net als alle andere mensen met een smalle beurs, heb ik daar ook recht op! En anders maak ik ze zelf wel!😉 Amen!

        • Je hebt recht op een treinkaartje als je daar een eerlijke prijs voor betaald. € 44 voor een dagkaart vind ik een eerlijke prijs, € 20 is in deze tijd geen eerlijke prijs meer. Tijden veranderen eenmaal.

        • @Erno-Berk
          Ja precies, de auto is dus én corona-proof, en goedkoper dan de trein. Hoe is de trein dan marktcomform? Als de trein dus duurder en minder veilig is?

        • @Peter.
          Met z'n vieren in de beperkte ruime is een auto bepaald niet Corona-proof

      • Tijdens de spits zal de trein altijd druk blijven, maar dat de treinen in het weekend vaak overvol zit komt puur doordat in het weekend er vaak maar 1 of 2 treinstellen ingezet worden dus wat de weekenden betreft daar moet de NS gewoon langere treinen inzetten dan hebben ze dar probleem in 1 keer opgelost

  • Pindakaas...
    Nu geldt het credo "die goede oude (goedkopere) tijd" als mensen straks in het spoorwegmuseum een tentoonstelling kunnen zien van al die goedkope treinkaartjes die men in de afgelopen honderd jaar te bieden had zoals de Tienertoer en Meermanskaart en de goedkope vaak "all-inclusief" dagtochten met zelfs een boottocht naar Engeland met de Stena en Olau line die men aan het loket (!) en de automaat kon kopen, er was zelfs een boekje met alle dagtochten en de prijs vanaf diverse stations, ze zijn nu allemaal VERLEDEN TIJD, helaas pindakaas...
    De catering is uit de trein, nu dus de voordelige Kruidvat en AH kaarten, helaas jammer en alternatieven voor een redelijk betaalbaar kaartje zijn spaarzaam geworden of het moet al die afzonderlijke dagkaarten van al die regionale vervoerders zijn.
    Als je weet waar je naar toe gaat met het OV en de ritprijs bij OV9292 vooraf opzoekt, kan het voorkomen dat zelfs een duurdere Holland Travel Ticket Off Peak van Euro 44,- vooral in het weekend een optie zijn. Op 14 mei j.l. reisde ik door het land met alle OV vervoersmodaliteiten en berekende vooraf wat mijn eventuele reiskosten zijn, die bleken met mijn NS daldagkaart en OV chipkaart Euro 22,00 duurder te zijn dan met een HTT - off peak van E 44,00, de keuze voor deze eenmalige OV chipkaart was snel gemaakt. Lag dit onder de E 44,- dan reisde ik gewoon met een OV chipkaart, rekening houdend met het in- uitcheck systeem.
    Het hoeft niet altijd druk te zijn, de mensen verdelen zich vaak slecht over een trein en zijn er soms rustiger plekken te vinden dan men denkt. De "goeie" ouwe tijd, ieder zijn tijd.

    • Deze zomer maar naar Duitsland gaan dan. Ik heb Nederland ook wel gezien inmiddels

    • Dagtochten of Minitrips weet nog Westerbouwing, Castricum, Oisterwijk, Nunspeet en lopen maar. Ook Reggehuus te Ommen leuke huisjes als de Koolmees maar was van NS Reisvereniging dacht ik. Met centrale afhaalkeuken met je pottenrek door het mooie park. Goed gedaan pa.

Share

Recent Posts

European Sleeper en GreenCityTrip kondigen samenwerking aan: ‘Pakketreizen perfecte aanvulling op ons aanbod’

European Sleeper en GreenCityTrip gaan vanaf volgende maand samenwerken. Per 25 maart rijdt European Sleeper…

3 dagen terug

‘Prestaties NS in 2026 weer op niveau’

NS heeft aangekondigd dat zijn operationele prestaties, dus punctualiteit en zitplaatsgarantie, naar verwachting in 2026…

3 dagen terug

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

4 dagen terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

4 dagen terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

5 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

5 dagen terug