Wanneer komen er weer goedkope treinkaartjes?

Steeds meer reizigers zijn weer op zoek naar een goedkoop treinkaartje, constateert Treinreiziger.nl na een analyse van de bezoekersaantallen. NS zegt in de toekomst dolgraag weer goedkope treinkaartjes aan te bieden, maar de vervoerder kan niet precies zeggen wanneer ze weer aangeboden worden.

Update: Inmiddels zijn er weer enkele goedkope treinkaartjes. Echter: het aanbod is zeer beperkt, en ook de tarieven zijn hoger dan normaal. Check onze prijsvergelijker of ons overzicht treinkaartjes aanbiedingen voor een actueel overzicht. Meld je aan voor onze nieuwsbrief, en je krijgt direct te horen als er meer aanbiedingen in aantocht zijn!

Dal Dagretour 2e klas

UITVERKOCHT
t/m 31 okt
daluren
20 bestemmingen
UITVERKOCHT! Reis voordelig met de trein naar 20 bestemmingen naar keuze (en zelfs mee, zie onze pagina Dal Dagretour 2e klas). Zaterdag en zondag heel de dag geldig. Doordeweeks niet geldig in de ochtend- en avondspits.

Vraag naar treinkaartjes stijgt weer

Treinreiziger.nl trekt traditioneel veel bezoekers die op zoek zijn naar actietreinkaartjes. Door de coronacrisis en de oproep van het kabinet om zoveel mogelijk thuis te blijven kwam daar half maart een einde aan. Voor NS waren de ontwikkelingen ook aanleiding om de verkoop van goedkope treinkaartjes halsoverkop te stoppen.

Het aantal bezoekers dat informatie zocht over beschikbare actietreinkaartjes daalde daardoor eind maart naar amper 4.000 bezoekers per week. Maar nu er geleidelijk steeds meer versoepelingen in het coronabeleid zijn doorgevoerd, ontstaat er ook weer behoefte aan goedkope treinkaartjes. De afgelopen week kwamen er weer 19.000 bezoekers op onze site op zoek naar een voordelig treinkaartje. Ten opzichte van eind maart is dat dus meer dan een verviervoudiging. Toch komt het niet in de buurt met een vergelijkbare week in 2019, waarbij deze informatie tot bijna 100.000 keer per week werd geraadpleegd.

Advies OMT

Reizen met een goedkoop treinkaartje is echter nog steeds niet mogelijk. Het advies is nog steeds om alleen het openbaar vervoer te gebruiken voor uitsluitend noodzakelijke reizen. “Wij zien graag alle reizigers terug in de trein. Daarom hebben we met het ministerie advies gevraagd bij het Ouitbreak Management Team (OMT) voor versoepeling. Zodra het verantwoord is willen wij niets liever dan ook weer goedkope treinkaartjes aanbieden”, zegt NS-woordvoerder Hessel Koster in een reactie.

Wanneer er weer actiekaartjes verkocht kunnen worden, is op dit moment dus moeilijk te zeggen. De OV-sector hoopt dat in juli weer alle stoelen gebruikt kunnen worden in bus, trein en metro. Als het OMT groen licht geeft, ontstaat er mogelijk ook weer ruimte voor actiekaartjes. Maar, zegt Koster: “Net als bij het kabinet, gaat het bij ons ook stapje voor stapje.”

Normaal gesproken heeft Treinreiziger.nl ook inkomsten uit internationale en voordelige treinkaartjes. Tijdens de coronacrisis zijn deze inkomsten weggevallen. Word daarom supporter van Treinreiziger.nl. Dat kan vanaf € 12,50. Premium supporters kunnen als cadeau een mok krijgen met de ICNG.

This post was last modified on 2 december 2020 20:42

Bekijk reacties

  • Actiekaartjes lijken mij in het huidige tijdperk sowieso niet gepast. Probeer eerst of het mogelijk om recreatieve reizigers te vervoeren, zonder de bulk actiekaartjes-reizigers erbij. Misschien kunnen actiekaartjes pas weer als er een vaccin of groepsimmuniteit is of als het virus definitief verdwenen is.

    • Je benoemt de juiste volgorde. Maar ik sluit niet uit dat dit eerder kan dan jij aangeeft.

      • Wat een grafstemming? Ik denk dat het juist de bedoeling is die te vermijden door het gezonde verstand te gebruiken. Domweg maar in de trein stappen is niet correct.
        En als u graag ziek wil worden... kies dan een oplossing die anderen niet infecteert.

        • Wat een dom gelul. Trein in de toekomst dus alleen nog voor de elite weggelegd. Een vaccin voor aids laat al 30 jaar opzich wachten trouwens.

    • Hallo inderdaad wanneer weer samenreiskorting belachelijk me ov kaart maar afgezegd voorlopig deze mnd zal ik betalen voor een jaar weer dus staf dat je niet samen kan reizen 40 procent sc h eelt toch Gr Yvonne

    • Goedemid inderdaad samenreiskorting vervalt schandalig scheelt veel samen met me man Dagje uit Plukke maar wéér om volledig te betalen 😡

      • Waarom is dat schandalig Yvonne, om tijdelijk tegen te gaan dat Jan en alleman in de trein stapt en het daardoor te druk wordt in de trein en de kans op besmetting toe kan nemen.
        Is het echt zo erg om een paar maanden even niet te kunnen ondernemen wat men wil. Zijn we echt zo verwend dat we ons thuis niet kunnen vermaken en we er perse op uit moeten. Ik snap dat na die tijd thuis en met dit mooie weer je erop uit wil. Maar er zijn nog genoeg andere dingen die je in de buurt kan doen. En met dit weer pak de fiets en ga een eind fietsen ( als t lichamelijk kan natuurlijk) kost niets, alleen wat energie om vooruit te komen. En als je echt iets wil ja dan betaal je de volle mep. Maar ik hoor veel mensen die geld overhouden omdat je toch niet uit eten kan naar de kroeg kan of andere leuke dingen kan doen, dus dan is een keer met de trein de volle mep betalen toch een keer niet erg. En miss over een paar maanden kan je weer met korting op pad. Maar hier komen de echte Nederlanders weer naar boven, we kunnen iets niet met korting krijgen tijdelijk, dus gelijk klagen en zeuren. Denk is aan de gezinnen die een familielid zijn verloren aan dit virus en welk leed dat met zich meebrengt voor hun naadten, en dan aan die extra euro's die je moet betalen omdat je iets leuks wil gaan doen, en dan vergelijken wat erger is. Denk daar is aan.

  • Jammer. Ik ben afhankelijk van ov. Wil eindelijk weer eens naar mn moeder, zolang het nog kan. Moet ik een mondkapje op én het volle pond betalen. Niet blij mee.

    • Ik heb nog 2 coupon codes voor dagretour voor 19 euro per stuk over deze zijn 1 jaar geldig tot 13 maart 2021..

      Bij intresse laat maar weten. .

      • Ik weet niet of je de kaartjes nog hebt maar ik zou ze graag over willen nemen zodat ik naar mijn dochter kan in Amsterdam

      • Zoals bekend zijn deze kaartjes tijdelijk niet geldig in het openbaar vervoer. Vertel je dat er wel bij als je ze verkoopt? Wel zo netjes.

        • De kaartjes zijn wel degelijk gewoon geldig. De termijn waarbinnen reeds uitgegeven couponcodes kunnen worden verzilverd, is gewoon verlengd t/m 31 december. Er worden alleen geen nieuwe kaartjes tegen een kortingstarief verkocht.

        • Er worden geen niewe actiekasrtjes uitgegeven. Reeds uitgegeven actiekaartjes zijn gewoon geldig.

      • Ben je de treinkaartjes a 19 euro al kwijt, ik moet nl binnenkort twee keer voor controle, vanuit Twente, naar het ziekenhuis in Maastricht

      • Ik weet niet of je de kaartjes nog hebt maar
        ik zou ze graag over willen nemen.

      • Crislaine indien jij deze tickets nog te koop heb, dan heb ik er wel interesse voor want er staat bij geldig tot 13 maart dus dat is niet zo lang meer. Je mag me berichten als je ze nog een ticket te koop hebt.

    • Vervelend, maar het is ook een kwestie van keuzes maken. Hopelijk maakt u snel de juiste

    • Als u en uw moeder om elkaars gezelschap zitten te springen omdat het uw beider geestelijke gezondheid ten goede komt: noodzakelijk!

    • Precies dat dus, mensen met minima inkomen kunnen nu dus ook niet naar familie al is dat nog zo belangrijk bijvoorbeeld, volle prijs is op grotere afstanden voor mij niet te betalen, helaas. Baal daar ook echt van.

  • En de oude kaartjes? Die je niet meer kon gebruiken vanwege de Corona.. Worden die nog steeds opgeschort ? Dat was wel toegezegd.

  • Ik ga deze zomer lekker weer richting Duitsland met een Niedersachsen-Ticket Plus Groningen. DB nodigt de klanten tenminste weer uit om per trein te reizen. De NS jaagt de klanten de treinen uit.

    • Kortzichtigheid jaagt mij de gordijnen in. Het is u gelukt. Op de 1e plaats is het geen ns beslissing om reizen te beperken tot 'noodzakelijk' en daarnaast: zou het dan passen om allerlei dumpprijzen te hanteren met het gevaar dat allerlei mutsen musea bezoeken, henken en ingrids gaan funshoppen enz.?

      • Tuurlijk joh, laat je leven maar dicteren door angst. Maar dan straks niet zeuren dat er geen ov meer is (het komt al akelig dichtbij gezien de reizigersaantallen), dat die mooie musea ook ter ziele zijn en dat er überhaupt niets meer valt te shoppen.

  • Ik hoor hier steeds de NS jaagt reizigers de trein uit en nog meer van dat soort teksten. Terwijl een paar maanden terug iedereen liep te klagen dat de treinen te vol waren er geen zitplekken waren, reizigers als vee vervoerd werden. Maar hou goed in gedachten dat de NS gewoon richtlijnen volgt die opgedragen zijn vanuit de overheid. De NS vervoerd ook liever zoveel mogelijk mensen, NS is een commercieel bedrijf er moet dus geld verdient worden, dus reizigers in de trein.
    En je mag reizen er staat geen verbod op, alleen wees bewusr van de risico's als je reist, en om te grote drukte te vermijden zijn daarom de actiekaartjes tijdelijk niet verkrijgbaar. Dus als je naar je moeder wil kan dat gewoon, t is nier verboden, maar idd met mondkapje en voor de volle mep. Maar wees bewust van de risico's die je evt kan ondervinden.

    • Volgens mij is de tekst 'noodzakelijk reizen mag. Dus geen museum of dagje strand, shoppen en dat soort activiteiten.

      • Nee dat klopt, en dat is om erge drukte in de trein te vermijden. Maar ze kunnen t niet verbieden. Er wordt alleen gevraagd om na te denken of je treinreis echt noodzakelijk is. Maar daar verschillen de meningen over, sommige mensen vinden een museum, shoppen of een dagje strand al noodzakelijk.
        Maar ik denk als we zo doorgaan en sommige mensen vinden, omdat we nu meer vrijheid krijgen, dat alles weer normaal moet worden, je er rekening mee moet houden dat straks t aantal besmettingen weer op kan lopen. En we miss van een intelectuele lockdown naar een algehele lockdown gaan. Maar dat zal de toekomst uitwijzen. Ik hoop t niet, maar laten we met zn allen nog even verstandig zijn, om erger te voorkomen, ook al is dat soms moeilijk, want dat snap ik ook.

    • Kennelijk zijn er weinig mensen die die risico's durven nemen (persoonlijk begrijp ik dat niet; is het leven zelf geen risico?), want de treinen zijn leeg, leger, leegst. Ik zie dat ook niet meer goed komen. Het ov zoals we dat kenden, is feitelijk ter ziele, want de huidige situatie is binnenkort niet meer betaalbaar.

  • Voor gezinnen die afhankelijk zijn van trein, is het nu bijna voordelig er om een auto te huren dan net de trein te gaan. Hoop dat het snel veranderd

    • Wanneer je met een groep reist wordt de auto snel interessant. Afhankelijk van bestemming en parkeren enz.

  • De discussie die ook gevoerd wordt is over de controles in het openbaar vervoer.
    Wat is de taak van conducteurs in de trein en van controleurs in bus, tram en metro:
    Volgens mij om te controleren of reizigers voorzien zijn van een geldig vervoersbewijs (ov – chipkaart, e – ticket, een los kaartje of een abonnement),
    Volgens mij controleren of reizigers zich houden aan de corona – maatregelen (mondkapje, voldoende afstand bewaren, gaan zitten op de aangewezen plaatsen),

    Volgens mij NIET om zich bezig te houden met de reden van de verplaatsing van A naar B van individuele reizigers. Sterker nog: daar hebben ze totaal niks mee te maken. Nog sterker: ik kan me levendig voorstellen dat conducteurs en controleurs helemaal geen zin hebben om zich daar mee bezig te houden. En dan nóg sterker: daar worden ze ook helemaal niet voor betaald door hun werkgever.

    Met andere woorden: iedereen kan gebruik maken van het openbaar vervoer voor welke reden dan ook, met de beperkingen die op dit moment bestaan, inclusief misschien het moeten wachten op een volgende trein of bus mochten deze te vol zitten.

    • Er is inderdaad geen controle of beperking op reisdoel, alleen een oproep vanuit het kabinet en de vervoerders. Inderdaad, indien u wilt kunt u die negeren. Echter ik kan mij goed voorstellen dat mensen dat mensen zich moreel verplicht vinden (dat heb ik zelf ook wel) om die adviezen te volgen, en dan ontstaat er een discussie over de oproep.

    • Er zijn ook geen conducteurs die zich bemoeien met je reisdoel. Al weet ik zeker dat ze wel een mening hebben over de onzinnige reisdoelen van passagiers. Die mening heb ik als reiziger namelijk ook. Er zijn nog steeds groepen ouderen die met de wandelschoenen aan op stap gaan. Toen het mooi weer was, zat een trein die ik nam nokvol jongeren. Een week later regende het en was dezelfde trein ongeveer leeg. Voor de rest veel allochtoon ogende jongeren die zich nergens iets van aan lijken te trekken.

      Dagelijks zie ik fietsers (voornamelijk ouderen) proberen met de trein te gaan. Laatst stonden ze zich bij Assen zelfs bij de conducteur te beklagen dat ze al ruim twee uur onderweg waren vanaf Groningen en ze er steeds uitgezet werden, terwijl het volgens hen wel kon. En vanochtend twee ouderen die hun hele vakantie in het water zagen vallen, toen ze met hun fiets geweigerd werden. Hoe dom kun je in vredesnaam zijn?

      • @Annemiek
        En dan hebt u het nog niet eens gehad over allochtoon ogende ouderen die steen en been klagen - maar dat doen ze altijd al - op hun wandelschoenen die nota bene met de fiets naar Groningen willen - wie wil er nou naar Groningen? - en die met fiets en al tijdens hun vakantie in het water zijn gevallen!

        Je zou zo in de trein stappen - noodzakelijk of niet - om dit allemaal mee te maken uiteraard mét een mondkapje én op een afstand van anderhalve meter én zittend op aangeduide plaatsen ten gerieve van conducteurs die zich toch niet bemoeien met je reisdoel, maar daar ongetwijfeld een mening over hebben
        En misschien kom je Annemiek ook nog ergens tegen...

        Volgens mij geeft Annemiek hiermee een totaal nieuwe dimensie aan de definitie van "social distancing".

        Ik neem een boek en een krant mee tijdens mijn reis, maar wel tijdens de Daluren. Dat dan weer wel!

      • NS heeft aangegeven geen fietsen te vervoeren en geen fietskaartjes te verkopen.

        Wellicht is dit iets voor de touringcar bedrijven om de leemtes in het OV op te vullen en zorgen dat mensen weg kunnen, die recreatief weg willen. Ik vind wel als in het OV de 40 a 50 % capasiteit geldt dan moet dit ook gelden voor een touringcar en niet alleen 12 personen.

        Niet noodzakelijke treinreizen en fietsvervoer mag nog niet en er is een hele groep, die ook weg wilt. Kortom er is vraag, er is behoefte van touringcar bedrijven om geld te verdienen, dus laat de markt zijn werk maar doen.

Share

Recent Posts

European Sleeper en GreenCityTrip kondigen samenwerking aan: ‘Pakketreizen perfecte aanvulling op ons aanbod’

European Sleeper en GreenCityTrip gaan vanaf volgende maand samenwerken. Per 25 maart rijdt European Sleeper…

2 dagen terug

‘Prestaties NS in 2026 weer op niveau’

NS heeft aangekondigd dat zijn operationele prestaties, dus punctualiteit en zitplaatsgarantie, naar verwachting in 2026…

3 dagen terug

Politieke steun voor NS moet duurder treinkaartje voorkomen: ‘Vasthouden aan structurele oplossing’

President-directeur Wouter Koolmees van de NS hoopt dat de politiek dit jaar opnieuw zal bijspringen…

4 dagen terug

NS ziet 2023 als ‘jaar met twee gezichten’, leed kleiner verlies dan vorige jaren

NS beschouwt 2023 als ‘een jaar met twee gezichten’, zo zegt directeur Wouter Koolmees tijdens…

4 dagen terug

CBS: reizigersaantallen ov nog niet op niveau van voor corona

In 2023 checkten mensen vaker in bij het openbaar vervoer dan het jaar ervoor, maar…

5 dagen terug

Nog eens tien ICNG’s voor NS, ook toelating voor Duitsland

NS heeft een extra bestelling voor tien nieuwe ICNG's gedaan bij treinfabrikant Alstom, meldt het…

5 dagen terug