Zeven uur vertraging door defecte ICE: reizigers richting Duitsland al dagenlang de pineut

Wie deze zomer met de trein richting Duitsland wil reizen, heeft grote kans van een koude kermis thuis te komen. In de zeven dagen dat augustus oud is, vielen al 11 ICE’s uit. Vandaag kregen reizigers naar Duitsland vertragingen tot zeven uur te verwerken.

Trein 225 (Amsterdam Centraal – Frankfurt am Main Hbf) vertrok maandagochtend om 9:07, toen nog op tijd, uit Arnhem op weg naar de eerstvolgende stop in Oberhausen Hbf. Om 13:55, bijna vijf uur later, arriveerde het laatste treinstel weer in Arnhem Centraal. Niet op de terugweg vanuit Frankfurt, maar omdat het stel in Duitsland defect raakte en ruim drie uur stilstond.

Niet voor het eerst

Het is niet voor het eerst deze week dat reizigers met de ICE onderweg stranden. Volgens NS International vielen sinds 1 augustus 11 ICE-treinen uit, ongeveer 10% van het totaal aantal ritten in de eerste week van augustus. Sommige treinen richting Amsterdam vallen uit in Nederland, maar dan mogen reizigers verder met binnenlandse treinen. Zondag kwam bijvoorbeeld trein 123 (10:38 uit Amsterdam) niet verder dan Arnhem en werd trein 222 (09:29 aankomst Amsterdam) helemaal opgeheven. Op zaterdag waren ICE’s 126, 128, 129 en 222 de pineut.

Bijkomend probleem voor reizigers richting Duitsland: hinder bij andere vervoerders. Zaterdag was omreizen via Venlo een lastige opgave door een defecte bovenleiding, terwijl de boemel vanuit Arnhem naar Düsseldorf maandag niet voorbij de defecte ICE kon. De Eurobahn naar Venlo heeft maandag een groot deel van de dag “logistieke beperkingen”.

Geluk

Reizigers die maandag na het debacle met ICE 225 toch nog een poging wilden wagen om naar Duitsland te reizen, hadden nog een portie geluk nodig. Volgens getuigen werd ongeveer de helft van de gestrande reizigers toegelaten op de vervangende ICE, de rest paste er niet meer bij. Dat leverde voor enkele doorgaande reizigers tot zeven uur vertraging op.

NS International betreurt de situatie, zo laat een woordvoerder weten. “Het is jammer dat reizigers de dupe zijn. Werkzaamheden in Duitsland maken de situatie lastiger voor ons, maar dat neemt niet weg dat het erg vervelend is voor reizigers. Het materieel (ICE 3M, red.) loopt regelmatig tegen defecten aan, maar volgend jaar krijgen we nieuw materieel (ICE 3neo, red.) en we hopen dat de situatie dan verbetert. We attenderen reizigers erop dat ICE’s in de zomerperiode erg druk kunnen zijn en kunnen uitvallen.” Om de grote drukte enigszins tegen te gaan, hanteert NS International sinds deze zomer een verplichte reservering voor de ICE.

In een eerdere versie van dit artikel werd gesproken over 19 ICE-treinen die tussen 1 en 7 augustus uitvielen. Daarbij werden ook treinen meegerekend die slechts deels uitvielen of een vervangende ICE onder een ander nummer kregen.

This post was last modified on 10 augustus 2023 15:29

Bekijk reacties

  • Man, man, man wat een ellende op het spoor met de ICE. Wanneer is dit probleem nou opgelost?

    • Toen ze net nieuw waren werd mijn reis al met een gewone vervangende trein gereden. Het is nooit veel beter geworden. Ook het meereizen van mensen zonder reservering is al die jaren een kill-joy gebleven.

      Gezien de uitgesproken wens het beter te gaan doen kan men beter zo snel mogelijk met ander materieel gaan rijden. Dat dan hopelijk wel genoeg in aantql en betrouwbaar is.

      Eigenlijk zou mn nu beter vanaf Arnhem met ICE rijden en de mensen maar met de gewone trein naar Arnhem laten komen. Dat spaart inzeturen van de ICE op een traject waar je er toch geen plezier van hebt.

      • Of de oude Eurocity tot Duisburg of Koln, wel met een meerstroomlocomotief. Pas onder Koln zijn ICE-snelheden gevraagd. Dit als tijdelijke oplossing want Frankfurt heeft veel betere aansluitingen dan Koln.

        • En die Eurocity-wagons staan ergens op een rangeerterrein klaar om direct in dienst te worden genomen? Of is dit weer een onuitvoerbaar idee op basis van sentiment?

        • Ik dacht net Dries mee, een van de gevolgen van de ICE4 is dat de verkorte ICE1 de IC en Eurocity wagons vervangt, als noodoplossing de uitdiensttreding een jaartje uitstellen lijkt mw theoretisch niet onmogelijk.

      • Nee, vanaf Arnhem rijden is niet beter, want door de voortdurende werkzaamheden ligt Arnhem een groot deel van de tijd niet eens op de route.

        • Dan maar vanaf Utrecht :) Dat scheelt toch ook nog 1-2 uur aan rijtijd voor het treinstel.

          Daar ben ik wel eens uit de trein gezet met alle anderen. Want de ICE moest terug. Vanaf Utrecht maar gewoon de trein naar huis. Volgens medereizigers die vaak op deze trein zaten was dat heel normaal.
          Utrecht is groot genoeg om als eindstation te dienen en heeft goede verbindingen naar alle richtingen.

        • Altijd een slap verhaal paraat om maar niet naar Amsterdam Centraal te hoeven rijden. Het enige station in Nederland waar Duitsers interesse in hebben.

        • Niemand in de wereld wil naar Utrecht dus NEE Amsterdam of gewoon helemaal niet?
          Mensen kunnen er niet tegen dat Amsterdam het enige interesante stad is in Nederland

        • Annemiek, er is wenig materieel en de inzetbaarheid is niet zo goed. Door op de rij-uren te besparen doro vanaf Arnhem te rijden bespaart men zo 5 uur per heen en terug. Wellicht nog meer.
          U wilt niet naar het grote en mooie Arnhem station, dus dan maar iets anders, Ede-Wageningen?

        • Er zijn structureel te weinig ICE 3M treinstellen beschikbaar om een betrouwbare (nagenoeg) tweeuursdienst te rijden tussen Frankfurt en Amsterdam respectievelijk Brussel, waarbij er op het overlap stuk tussen Frankfurt en Keulen min of meer een uurdienst wordt gereden. Om een betrouwbare dienstregeling mogelijk te maken zullen er treinen geschrapt moeten worden op een (deel) van het traject. Aangezien de treinen in Frankfurt in onderhoud zijn, waar ook het gemeenschappelijke eindpunt is van beide lijnen, is het logisch dat in ieder geval de eerste (twee) treinen per richting in Frankfurt beginnen of eindigen. Door vanuit Frankfurt tot Arnhem te rijden spaar je een treinstel uit; keren in Utrecht kan ook maar levert wel een hele korte kering op. Een andere methode om op het aantal benodigde treinstellen te bezuinigen is het schrappen van ritten; echter de vraag is nu al groter als het aanbod. Een vermindering van de frequentie zal de verhouding tussen vraag en aanbod niet verbeteren. Je kunt de vraag natuurlijk beïnvloeden door stops onderweg te schrappen. Als het geen optie is om niet alle treinen door te laten rijden of te laten vertrekken in Amsterdam is de enige mogelijkheid om het voor de dienstregeling benodigde aantal treinstellen in evenwicht te brengen met het aantal beschikbare treinstellen is het schrappen van ritten. Dit kan dus alleen in combinatie met het verlagen van de vraag door het schrappen van stations waar gestopt wordt. Drie keer per dag (interval van circa 5 uur) een ICE Sprinter van Amsterdam naar Frankfurt met alleen een stop in Amsterdam Centraal, Düsseldorf Hbf, Köln Messe/Deutz of Köln Hbf, Frankfurt (M) Flughafen Fernbahnhof en Frankfurt (M) Hbf is een haalbare dienstregeling. Bovenop het schrappen van tussen stations kan men ook nog de prijzen verhogen om de vraag af te laten nemen. Voor 3 treinen per dag per richting zijn twee treinstellen nodig. Door de eerste trein van de dag van Amsterdam naar Frankfurt met een dubbel treinstel te rijden is een extra treinstel nodig, op de terugweg kan in de plaats van een dubbel stel van Frankfurt naar Amsterdam er gekozen worden voor twee losse stellen die een uur of anderhalf uur na elkaar uit Frankfurt vertrekken aan het eind van de dag. Met drie treinstellen kunnen er dus 3 van Amsterdam naar Frankfurt rijden (waarvan de eerste met een dubbel stel) en 4 van Frankfurt naar Amsterdam.

          Het is overigens onzin dat er vanuit Duitsland alleen vraag is voor een verbinding met Amsterdam en niet naar andere steden. Met de ICE worden namelijk niet alleen buitenlandse reizigers (zowel zakelijk als privé) die merendeels naar Amsterdam willen, maar ook door Nederlanders op weg naar huis. Zoals bekend wonen die niet allemaal in Amsterdam. Die Nederlanders maken een niet verwaarloosbaar deel uit van de reizigers, zeker buiten de zomervakantie.

        • TtC, dat is het wel zo'n beetje. Als er ruimte is op Arnhem om te stoppen en om de trein ergens te bezemen is dit de oplossing om de dienst intact te houden. Het grootste deel van Nederland en de reiziger ondervindt er geen nadeel van. Alleen Utrecht en Amsterdam hebben geen doorgaande verbinding, die toch al hapert. Voordeel is dat men vanuit Arnhem het station dicht bij de AirBnB of het hotel kan kiezen en niet per se geterroriseerd hoeft geraken op Centraal.

      • Dries, goed gezien.
        Het huidige drama met de ICE richting Basel is niet eenvoudig op te lossen. Maar de trein in Arnhem laten starten zou een goede stap zijn. En niet uitzonderlijk. De SBB (Zwitserland) gaat de internationale treinen in de nabije toekomst enkel tot Basel SBB toelaten. Met name de DB en NS hebben zo regelmatig en zoveel vertraging dat ze het Zwitserse verkeer storen. Er moet elke keer maar weer ruimte worden gemaakt op het net. Ze hebben groot gelijk.

        Zolang de NS niet bereid is in Amsterdam en Utrecht een goede controle op reserveringen uit te voeren, is starten in Arnhem misschien beter.
        Reserveren van een plaats verplicht maken is misschien toch goed. Dan is er in ieder geval een overzicht van de beschikbare plaatsen. Mocht een trein niet reiden, zou het mogelijk moeten zijn een plaats in een andere trein te reserveren. Beetje als bij de DB.

        En natuurlijk, vele reizigers willen naar Amsterdam. Luxe, als je rechtstreeks kan reizen. Maar heel veel mensen in Nederland moeten eerst een lange reis maken voor ze in Amsterdam of bijvoorbeeld Schiphol zijn. Daarover hoor/lees ik nooit een klacht

  • Waar je met een vliegtuig direct van vliegveld naar vliegveld in de buurt van de plek van bestemming komt zonder over te stappen moet je bij een internationale treinreis toch regelmatig overstappen. Is wel duidelijk dat je met dit soort vertragingen je overstap mist en niemand je verder op weg helpt. Niet dat bij de luchtvaart dingen misgaan, zoals vliegtuigtekorten bij Transavia in het voorjaar, maar daar is wel meer zaken voor de reiziger geregeld dan bij het internationale spoor en verder hoef je vaak geen overstappen te halen. Verder kan een vliegtuig makkelijk een ander vliegtuig inhalen of een auto op de autoweg een andere kapotte auto inhalen terwijl dit op het spoor vaak niet mogelijk is. Daarom is het belangrijk dat de treinen en infrastructuur enorm betrouwbaar zijn. Zeker omdat dit weleens vaker voorgekomen is. Als deze zaken geregeld voorkomen en het zo lang duurt om het te fiksen wordt het helemaal niets met het groene internationale transport. - En logistieke beperkingen -zoals maandags- is een kwaal dat helaas ook steeds meer voorkomt, dus omrijden met een trage trein wordt dan ook al een flink probleem. Als men daadwerkelijk wilt dat groener vervoer een succes wordt zal het eerst en vooral ook betrouwbaar moeten zijn en bij misgaan dat er meteen zaken geregeld worden om de reiziger op de plek van bestemming te krijgen.

  • Verantwoordelijke lopen met oogkleppen op en bekommerd zich helemaal niet om de duur betalende internationale reizigers. ICE treinstellen hadden al veel eerder vervangen moeten worden. Maar NS Internationaal gelooft het ook wel. En maar promoten, neem u ook eens de trein. Nu met alle gevolgen van dien. Directie schaam U en ga eens aan het werk en overzie de puinhoop ook echt eens. En doe er wat aan. Als ik hiervoor verantwoordelijk zou zijn, zou ik me diep en diep schamen om bij zo"n bedrijf werkzaam te zijn. Doe u voordeel hier mee.!!!

    • met die enorme pot voor milieu moet het geen probleem zijn om fors te investeren in een Europees treinnet. Uitstekende snelle treinen en een hoge kwaliteit van personeel. En uiteraard wel weer 1 staatsbedrijf.
      alleen dan stoppen we de noodgedwongen vlucht naar auto en vliegtuig.

    • wat een puinzooi bij NS (international): ik ga al lang niet meer met de trein maar neem de auto of het vliegtuig: helaas veel betrouwbaarder.

  • Noemt men dit Deutsche grundlichkeit ? En hoezo is reizen met een (internationale) trein duurzaam en een alternatief voor het vliegen ?Zolang als hierboven opgemerkt de kwaliteit en service te wensen overlaat, zullen veel mensen waaronder ik mij twee keer bedenken om lange Europese treinreizen te maken, als vliegreizen talrijker, veelzijdiger en relatief veelzijdiger zijn in het bijzonder met betrekking tot boekingen en service ingeval van verstoringen. En soms zelfs goedkoper. Treinreizen internationaal, je moet het maar willen...

    • Precies... Een keer zoiets meemaken en geen support. Dan pak je de volgende keer weer het vliegtuig of je eigen auto als je die hebt.

    • Jazeker is dit deutsche Gründlichkeit. Als de Duitsers je vakantie willen verpesten, doen ze dat in elk geval zeer gründlich.

    • De Duitse grondigheid is de laatste paar decennia helaas zwaar afwezig geweest wanneer het gaat om onderhoud aan baan en treinstellen. Daar plukken de reizigers nu met hun allen de wrange vruchten van.

      • Het is in veel meer zaken dat je kunt zien dat Duitsland sterk achter loopt op de rest van Europa. Als je in een nieuw luxe restaurant gaat eten, moet je er rekening mee houden dat je niet met iets anders dan cash kunt betalen, net als op heel veel plekken in Duitsland. Als je op de autobahn rijdt, is Spotify op den duur haast onbruikbaar, vanwege de slechte dekking voor mobiel internet. Niet alleen in bosachtig gebied, maar ook gewoon midden in woonwijken. Ga je naar de supermarkt, dan sta je als het even tegenzit nog gewoon ouderwets 20 minuten in de rij, ook als de winkel in een splinternieuw winkelcentrum is ondergebracht. Moet je communiceren met de Duitse overheid? Reken er dan op dat alles schriftelijk moet. Voor de rest constateer ik ook ontzettend veel armoede die niet past bij een rijk westers land.

        • De populariteit van contant geld in Duitsland heeft niets te maken met achterlopen, maar met privacy bewustheid. Immers Duitsland heeft te maken gehad met het Nazisme en de DDR. Beide regimes, die allerlei prive gegevens van bewoners zien te achterhalen om ze te onderdrukken. Contant geld is een privacy vriendelijke manier van betalen. Ook is in Duitsland gedooglde Android toestellen veel populairder dan hier. Zelf heb ik ook zo een toestel. Ook heeft Duitsland een papieren communicatie met de overheid en soms worden nog typemachines gebruikt omdat daar geen data kan weglekken.

          Hou zelf ook van mijn privacy. Betaal altijd contant, gebruik Debian Linux op mijn PC's en gebruik een telefoon met GrapheneOS en voor die tijd dumbphones. (Gelukkig kan ik mijn toestel zelf flashen) Ik kan de Duitsers in deze goed begrijpen en zou hier graag ook meer privacy bewust gedrag willen zien.

          Ook met de EU en de globalistische instituten en de groeiende macht van multinationals op ons dagelijks leven zou ik ook maar voorzichtig zijn, want als dat fout gaat gaat het goed fout.

          Digitaal heb ik me goed ingedekt.

        • Het betalen met contant geld heeft niets met achterlopen te maken maar met wantrouwen jegens grote, geautomatiseerde systemen.

          Bij de Duitse spoorwegen is er wel sprake van gebrek aan investeringen sinds de jaren zestig. Daarna is veel geld opgegaan aan een paar HSL-trajecten ten koste van de rest van het net. Zelfde probleem als in Frankrijk.

        • @TimH

          Dat is juist een van de dingen, die ik best wel bedreigend vind. Namelijk dat lange afstandsverbindingen goed gefaciliteerd worden, maar je lokale stoptrein, die zo nodig is voor de regio steeds meer op de tweede of derde plek terecht komt, terwijl ik juist het lokale OV zo belangrijk vind en ik het minder erg vind dat mensen dan maar kiezen voor het vliegtuig als ze verder weg willen. Ik vind het juist belangrijk dat mensen lokaal of regionaal prima, betrouwbaar en betaalbaar weg kunnen zonder eigen auto en alle sociale dingen kunnen doen, terwijl die een of twee keer dat men op vakantie gaat dan maar het vliegtuig neemt. OV heeft wat mij betreft ook een belangrijke sociale en leefbaarheidsfunctie.

        • @baardstaart
          Juist om die reden zijn de financiële middelen in Duitsland sinds de eeuwwisseling meer verschoven van hogesnelheidslijnen en naar het regionale vervoer.

        • @Tim H. Duitsland is neubaustrecke moe, vooral door de neubaustrecke Neurenberg Leipzig die deels als een prestige project werdd gezien waar de mensen in de DDR ook niet perse op zaten te wachten . Maar Duitsland heeft in lengte nog veel meer geïnvesteerd in ausbaustrecken en daar kan juist het probleem liggen in het huidige speelveld. 5 minuten vertraging en een ICE moet netjes achter een goederentrein aan gaan rijden aangezien spiorwegvervoerders recht hebben op hun rijpaden.

      • Duitsland heeft decennia de begroting geknepen om er altijd maar netjes voor te staan. Nu is de infrastructuur uitgewoond en defensie volslagen onder de maat. De zorg kwakkelt ook en gepensioneerden leven vaak in armoede.
        Heel grondig allemaal.

  • Misschien moet de regering gewoon eens zeggen, Ns jullie hebben het verprutst op internationaal gebied, nu mag een ander het gaan proberen.

  • En de DB had rond 1980/90 een voorbeeldfunctie. Hun! Ice had voorrang en je kun rustig en op tijd van Nederland naar Italië per trein met vakantie gaan. Jammer, jammer dat het nu zo slecht opereert

    • In 1980 een voorbeeldfunctie? Ja, op een paar hoofdlijnen, de rest van het Duitse spoorwegnet stond toen op instorten.

    • Internationaal is het 25% bij 1 uur en 50% bij 2 uur. Daar betaal je voor een kort stuk zoals Arnhem-Dusseldorf net een gedeelde taxi van.

  • Heb het ook ervaren. Op heenreis richting Zwitserland ging het in Nederland goed. Maar in Duitsland ging het fout. Forse vertraging. Gelukkig de overstap bij Siegburg kunnen halen omdat andere ICE ook vertraagd was. Daarna ging het in Zwitserland bijna probleemloos in 6 dagen.

    Maar op terugweg wederom problemen met DB. Locomotiefwissel bij Basel Bad Bf was te laat. 20 minuten. Vertraging liep op tot 40 minuten bij Köln Hbf. Amper de ICE kunnen halen naar Utrecht/Amsterdam.

    Het is in Duitsland met DB, spoor en bepaalde treinen niet meer wat het geweest is. De investering van € 86 miljard wat door Angela Merkel werd gepresenteerd kwam destijds geen dag te laat.

  • De ICE heeft wisselende successen. Maar het brekebeen was eerst de ICE - TD. Die zijn er niet meer.

    De ICE 3 (International) heeft al vele problemen in de dienstregeling gehad zoals defecte airconditioning, gekoppelde ICE 3 dat tijdens de rit ontkoppeld werd, problemen met omschakelen, opspattend gesteente bij 250 - 300 km p/u, onderstellen etc.

    De doorontwikkeling van ICE 3 hebben weinig problemen gehad. Daarom was/is Siemens zo succesvol met de Velaro in meerdere landen. Zoals de Eurostar 320.

    ICE 1 had wel problemen. Zie treinongeluk van Eschede. ICE 2 daarentegen nooit. ICE - T wel eens problemen met kantelbakmechanisme. De ontwikkeling van ICE 4 duurde lang. Maar het rijdt nu goed.

    De ICE 3 International is de ICE met de meeste problemen. Helaas rijdt dat al ruim 20 jaar naar Nederland. De ICE 3 Neo is een doorontwikkeling. Het zal in ieder geval beter presteren dan de ICE 3 International.

  • Slechte reclame voor DB. Voor de zomerperiode kondigde ze aan dat vanwege grote drukte reserveren verplicht werd.

    Nu is het zomer. En de prestaties met ICE zijn dramatisch. Onbetrouwbare ICE. Op het spoornet vele vertragingen. Het goede imago dat Duitsland als spoor land had brokkelt af.

    Angela Merkel kondigde het al aan dat er € 86 miljard zou worden geïnvesteerd in het Duitse spoornet. Zien waar ze het vooral aan uitgeven. Onderhoud van bestaande spoor in Duitsland is blijkbaar hard nodig.

Share

Recent Posts

Trein naar Berlijn, vanaf € 10 met GoVolta: een betaalbare reiservaring

Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…

21 uur terug

Denkend aan Zwitserland of liever Reizend naar Zwitserland?

Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…

1 dag terug

Vakantie Zwitserland per trein? Tips en tricks

Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…

1 dag terug

Nieuw vervoersplan bij extreem winterweer moet ervoor zorgen dat deel van alle treinen kan blijven rijden

Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…

2 dagen terug

Bijna helft van alle IC Direct-treinen op HSL vertraagd door werkzaamheden en problemen op spoor

De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…

3 dagen terug

Reserveren verplicht voor de ICE Amsterdam – Frankfurt / Basel

Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…

3 dagen terug