Foto: (c) Rob Dammers, cc-by 2.0
Wie deze zomer met de trein richting Duitsland wil reizen, heeft grote kans van een koude kermis thuis te komen. In de zeven dagen dat augustus oud is, vielen al 11 ICE’s uit. Vandaag kregen reizigers naar Duitsland vertragingen tot zeven uur te verwerken.
Trein 225 (Amsterdam Centraal – Frankfurt am Main Hbf) vertrok maandagochtend om 9:07, toen nog op tijd, uit Arnhem op weg naar de eerstvolgende stop in Oberhausen Hbf. Om 13:55, bijna vijf uur later, arriveerde het laatste treinstel weer in Arnhem Centraal. Niet op de terugweg vanuit Frankfurt, maar omdat het stel in Duitsland defect raakte en ruim drie uur stilstond.
Het is niet voor het eerst deze week dat reizigers met de ICE onderweg stranden. Volgens NS International vielen sinds 1 augustus 11 ICE-treinen uit, ongeveer 10% van het totaal aantal ritten in de eerste week van augustus. Sommige treinen richting Amsterdam vallen uit in Nederland, maar dan mogen reizigers verder met binnenlandse treinen. Zondag kwam bijvoorbeeld trein 123 (10:38 uit Amsterdam) niet verder dan Arnhem en werd trein 222 (09:29 aankomst Amsterdam) helemaal opgeheven. Op zaterdag waren ICE’s 126, 128, 129 en 222 de pineut.
Bijkomend probleem voor reizigers richting Duitsland: hinder bij andere vervoerders. Zaterdag was omreizen via Venlo een lastige opgave door een defecte bovenleiding, terwijl de boemel vanuit Arnhem naar Düsseldorf maandag niet voorbij de defecte ICE kon. De Eurobahn naar Venlo heeft maandag een groot deel van de dag “logistieke beperkingen”.
Reizigers die maandag na het debacle met ICE 225 toch nog een poging wilden wagen om naar Duitsland te reizen, hadden nog een portie geluk nodig. Volgens getuigen werd ongeveer de helft van de gestrande reizigers toegelaten op de vervangende ICE, de rest paste er niet meer bij. Dat leverde voor enkele doorgaande reizigers tot zeven uur vertraging op.
NS International betreurt de situatie, zo laat een woordvoerder weten. “Het is jammer dat reizigers de dupe zijn. Werkzaamheden in Duitsland maken de situatie lastiger voor ons, maar dat neemt niet weg dat het erg vervelend is voor reizigers. Het materieel (ICE 3M, red.) loopt regelmatig tegen defecten aan, maar volgend jaar krijgen we nieuw materieel (ICE 3neo, red.) en we hopen dat de situatie dan verbetert. We attenderen reizigers erop dat ICE’s in de zomerperiode erg druk kunnen zijn en kunnen uitvallen.” Om de grote drukte enigszins tegen te gaan, hanteert NS International sinds deze zomer een verplichte reservering voor de ICE.
In een eerdere versie van dit artikel werd gesproken over 19 ICE-treinen die tussen 1 en 7 augustus uitvielen. Daarbij werden ook treinen meegerekend die slechts deels uitvielen of een vervangende ICE onder een ander nummer kregen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 15:29
Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en…
Zwitserland is het walhalla voor treinliefhebbers. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk, goed gebruikte lijnen…
Ook in België worden treinreizen goedkoper in de daluren. De Belgische treinmaatschappij NMBS voert een…
De NS heeft bij de gemeente Almere een bezwaar ingediend tegen de nachttrein van concurrent…
Er waren vorig jaar meer aanrijdingen op overwegen dan in 2023 en er waren daarbij…
Uit een haalbaarheidsstudie van de Franse spoorbeheerder (SNCF Reseau) is gebleken dat in Frankrijk een…