NS topman Koolmees e-mailt klanten excuses en uitleg

NS-topman Wouter Koolmees heeft vaste NS-klanten dinsdagmiddag een e-mail gestuurd tijdens de vierde stakingsdag bij het spoorbedrijf. “Wij spreken elkaar niet vaak één op één. Toch vind ik het van belang nu van me te laten horen”, schrijft Koolmees aan de klanten.

In de mail biedt de topman zijn excuses aan voor de gevolgen van de vierde staking in twee weken tijd. “Het is hinder die u niet verdient”, schrijft Koolmees. Hij betreurt het dat de reiziger de dupe wordt van de vastgelopen cao-onderhandelingen. Het is ‘een intern conflict waar de reiziger part noch deel aan heeft’, aldus de topman.

‘Mogelijkheden beperkt’

Koolmees schrijft dat het NS-personeel een goede beloning verdient. Maar hij wijst erop dat de financiële mogelijkheden van het bedrijf beperkt zijn. Na vijf opeenvolgende jaren met verlies voorspelt Koolmees dat de NS ook dit jaar in de rode cijfers eindigt. “Wij moeten zoals ieder ander bedrijf onze balans op orde brengen, NS kan niet structureel meer geld uitgeven dan ze heeft.”

Koolmees meldde al op maandag dat de NS de bonden nu een eindbod gaat doen en hij herhaalt dit in zijn brief aan de klanten. Dit bod zullen de bonden aan de leden moeten voorleggen ter goed- of afkeuring. “Dat de stakingen met deze stap snel tot een einde zullen komen, kan ik helaas niet beloven. Ik hoop wel dat de bonden en NS alsnog snel tot een oplossing komen. In uw belang, dat van mijn collega’s en voor de toekomst van NS.”

De hele e-mail

Hieronder de e-mail van Koolmees aan de reizigers:

Beste reiziger,

Wij spreken elkaar niet vaak één op één. Toch vind ik het van belang nu van me te laten horen. U bent tenslotte de belangrijkste reden waarom we bij NS doen wat we doen: Nederland voor iedereen duurzaam bereikbaar houden.

Dat is ook precies waarom ik er zo van baal dat u vandaag voor de vierde keer te maken krijgt met de gevolgen van een staking op het spoor. Daarvoor zou ik u graag mijn excuses willen aanbieden. Het is hinder die u niet verdient.

De stakingen zijn het gevolg van vastgelopen cao-onderhandelingen tussen vakbonden en NS. Hoewel van groot belang voor ons bedrijf, zijn deze onderhandelingen uiteindelijk een intern conflict waar u part noch deel aan hebt. Mede daardoor vind ik het vervelend dat u op een dag als vandaag niet van NS krijgt wat u mag verwachten.

Mijn collega’s verzorgen uw treinreis. Een vrolijke omroep in de trein, goede service op het station: het maakt een wereld van verschil. Andere collega’s zorgen er juist achter de schermen voor dat u uw trein kunt nemen; bijvoorbeeld door een dienstregeling of werkrooster te maken of te sleutelen aan de treinen.

Al die collega’s verdienen een goede beloning. Dat is ook een investering in de toekomst van uw reis. Tegelijkertijd willen we ook blijven investeren in mooie stations, nieuwe en schone treinen en het betaalbaar houden van onze kaartjes. Zaken waar u als reiziger ook wat aan heeft.

De financiële mogelijkheden voor ons bedrijf – met vijf jaar verlies op rij en ook dit jaar geen winst – zijn beperkt. Wij moeten zoals ieder ander bedrijf onze balans op orde brengen, NS kan niet structureel meer geld uitgeven dan ze heeft.

Hoe nu verder? NS was nog niet uitonderhandeld. Helaas lukt onderhandelen maar slecht als niet iedereen zich aan tafel meldt. Daarom zullen we de vakbonden nu een zogenoemd eindbod doen en hen vragen dit voor te leggen aan hun leden. Het woord is dan aan hen.

Dat de stakingen met deze stap snel tot een einde zullen komen, kan ik helaas niet beloven. Ik hoop wel dat de bonden en NS alsnog snel tot een oplossing komen. In uw belang, dat van mijn collega’s en voor de toekomst van NS.

Met vriendelijke groet,

Wouter Koolmees
President-directeur NS

This post was last modified on 17 juni 2025 19:27

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug