NS topman Koolmees e-mailt klanten excuses en uitleg
17 jun 2025 16:19
NS-topman Wouter Koolmees heeft vaste NS-klanten dinsdagmiddag een e-mail gestuurd tijdens de vierde stakingsdag bij het spoorbedrijf. “Wij spreken elkaar niet vaak één op één. Toch vind ik het van belang nu van me te laten horen”, schrijft Koolmees aan de klanten.
In de mail biedt de topman zijn excuses aan voor de gevolgen van de vierde staking in twee weken tijd. “Het is hinder die u niet verdient”, schrijft Koolmees. Hij betreurt het dat de reiziger de dupe wordt van de vastgelopen cao-onderhandelingen. Het is ‘een intern conflict waar de reiziger part noch deel aan heeft’, aldus de topman.
‘Mogelijkheden beperkt’
Koolmees schrijft dat het NS-personeel een goede beloning verdient. Maar hij wijst erop dat de financiële mogelijkheden van het bedrijf beperkt zijn. Na vijf opeenvolgende jaren met verlies voorspelt Koolmees dat de NS ook dit jaar in de rode cijfers eindigt. “Wij moeten zoals ieder ander bedrijf onze balans op orde brengen, NS kan niet structureel meer geld uitgeven dan ze heeft.”
Koolmees meldde al op maandag dat de NS de bonden nu een eindbod gaat doen en hij herhaalt dit in zijn brief aan de klanten. Dit bod zullen de bonden aan de leden moeten voorleggen ter goed- of afkeuring. “Dat de stakingen met deze stap snel tot een einde zullen komen, kan ik helaas niet beloven. Ik hoop wel dat de bonden en NS alsnog snel tot een oplossing komen. In uw belang, dat van mijn collega’s en voor de toekomst van NS.”
De hele e-mail
Hieronder de e-mail van Koolmees aan de reizigers:
Beste reiziger,
Wij spreken elkaar niet vaak één op één. Toch vind ik het van belang nu van me te laten horen. U bent tenslotte de belangrijkste reden waarom we bij NS doen wat we doen: Nederland voor iedereen duurzaam bereikbaar houden.
Dat is ook precies waarom ik er zo van baal dat u vandaag voor de vierde keer te maken krijgt met de gevolgen van een staking op het spoor. Daarvoor zou ik u graag mijn excuses willen aanbieden. Het is hinder die u niet verdient.
De stakingen zijn het gevolg van vastgelopen cao-onderhandelingen tussen vakbonden en NS. Hoewel van groot belang voor ons bedrijf, zijn deze onderhandelingen uiteindelijk een intern conflict waar u part noch deel aan hebt. Mede daardoor vind ik het vervelend dat u op een dag als vandaag niet van NS krijgt wat u mag verwachten.
Mijn collega’s verzorgen uw treinreis. Een vrolijke omroep in de trein, goede service op het station: het maakt een wereld van verschil. Andere collega’s zorgen er juist achter de schermen voor dat u uw trein kunt nemen; bijvoorbeeld door een dienstregeling of werkrooster te maken of te sleutelen aan de treinen.
Al die collega’s verdienen een goede beloning. Dat is ook een investering in de toekomst van uw reis. Tegelijkertijd willen we ook blijven investeren in mooie stations, nieuwe en schone treinen en het betaalbaar houden van onze kaartjes. Zaken waar u als reiziger ook wat aan heeft.
De financiële mogelijkheden voor ons bedrijf – met vijf jaar verlies op rij en ook dit jaar geen winst – zijn beperkt. Wij moeten zoals ieder ander bedrijf onze balans op orde brengen, NS kan niet structureel meer geld uitgeven dan ze heeft.
Hoe nu verder? NS was nog niet uitonderhandeld. Helaas lukt onderhandelen maar slecht als niet iedereen zich aan tafel meldt. Daarom zullen we de vakbonden nu een zogenoemd eindbod doen en hen vragen dit voor te leggen aan hun leden. Het woord is dan aan hen.
Dat de stakingen met deze stap snel tot een einde zullen komen, kan ik helaas niet beloven. Ik hoop wel dat de bonden en NS alsnog snel tot een oplossing komen. In uw belang, dat van mijn collega’s en voor de toekomst van NS.
Met vriendelijke groet,
Wouter Koolmees
President-directeur NS
De mail ook ontvangen, maar als de vakbonden niet willen zien dat het sinds de Coronatijd niet lekker gaat met de NS en gewoon te hoge looneisen blijven stellen. De werkomstandigheden zijn al erg luxe voor een bedrijf waar het niet goed mee gaat en de overheid nog 330 miljoen wilt bezuinigen met een tarief verhoging van 12% ten gevolge. Jammer dat de vakbonden een totaal gebrek aan realiteit hebben.
Precies!
Die 330 miljoen gaat over het stad en streekvervoer. Niet NS.
NS moet al sinds 2022 1,4 Miljard bezuinigen voor een eenmalige geldinjectie van 1,7 miljard.
Vanaf 2026 moet NS nog eens 100 miljoen per jaar missen aan inkomsten vanuit de OV studentenregeling.
De tariefsverhoging van 12% heeft niets te maken met de aanstaande bezuinigingen van 335 miljoen op het OV. Die 335 miljoen aan bezuinigingen behelzen voornamelijk het OV in de grote steden. Daarnaast zal de vergoeding voor het studentenreisproduct omlaag gaan, omdat studenten nou eenmaal minder reizen. De 12% heeft wel te maken met de stijgende kosten en inflatie. Bijvoorbeeld de component salarissen die tussen 2022 en 2024 met 197 miljoen is gestegen. Om die 12% te beteugelen, heeft de overheid juist de portefeuille getrokken. Een ‘eenmalige’ 120 miljoen in 2024 en nog een ‘eenmalige’ 140 miljoen voor 2025. Dat komt bovenop de 13 miljoen (+ 9 variabel) vergoeding voor de concessie en het schrappen van de gebruiksvergoeding in de nieuwe concessie. Die bedroeg in 2024 nog 86 miljoen.
Ik kan niet beoordelen of de NS echt geen geld heeft voor meer salaris. Maar staken is zo triest, zo zielig en laag. Bah! Ga je diep schamen en gewoon als volwassene mensen aan tafel. Denk eens aan mensen die echt problemen hebben en mensen die je in de problemen brengt door jouw staakgedrag.
Ik heb er geen problemen mee dat ze staken. Waar ik wel problemen mee heb ik dat ze er vier keer met een gestrekt ben een staking in gaan. Hadden ze niet kunnen beginnen met publieksvriendelijke acties?
Publieksvriendelijk staken is in Nederland helaas maar zeer beperkt toegestaan. Daar heeft een rechter een keer een stokje voor gestoken, en de landelijke overheid heeft daar sindsdien niets aan gedaan.
Nope, de rechter ABSOLUUT GEEN STOKJE gestoken voor publieksvriendelijke acties. De rechter heeft alleen bepaald dat de vervoerder op zo’n moment onevenredig hard geraakt wordt dat het niet meer verplicht is om de salarissen voor die dag uit te betalen. Die kosten komen bij de vakbonden te liggen. Daarmee is de effectiviteit weg en jaagt het de vakbonden op extra kosten. Vandaar dat ze vertellen dat het “verboden is”. Misschien dat de vakbonden zelf dat verbod hebben uitgeroepen.
Theoretisch toegestaan maar praktisch verboden noem ik dat.
Het zou al een stuk publieksvriendelijker zijn als de stakingen wat verder van te voren worden aangekondigd, zodat mensen (zowel de NS als de reizigers) zich er ook op kunnen voorbereiden.
Nu is het een hele bewuste keuze om zo ontregelend mogelijk te zijn met vrij beperkte stakingen (of soms zelf geen, maar kort van tevoren afgeblazen stakingen).
“….. Daarm zullen we de vakbonden nu een zogenoemd eindbod doen en hen vragen dit voor te leggen aan hun leden. Het woord is dan aan hen…….”
Wat is het eindbod wat door NS gedaan is?
Overigens vind ik staken en onderhandelen tegelijk niet echt een goede combi.
Het eindbod is het laatst gemaakte bod; dat is +3.25% vanaf 1 maart 2025 en +2.75% vanaf 1 maart 2026.
Kortom het einde van de stakingen zijn nog niet in zicht.
Als je verder kijkt waar ze voor staken:
– Rijdend personeel mag vanaf 50 jaar nachtdiensten weigeren. Bij de werkplaatsen is dat niet. In de meeste productie CAO’s staat 55 jaar. –> Dit klinkt heel sympathiek, het betekend wel dat de jongeren dit mogen oppakken en voor de betreffende personen minder toeslag, een salaris val. Dus veel nachtdiensten draaien in de bloei van je leven…..
Uiteindelijk hebben de bonden een verziekte werksfeer gecreëerd. Voor de jongeren is werken in een “leuke” omgeving. De jongeren willen wel werken, echter niet in een toxische werkomgeving. De hele dag in de onbemande cabine gaat ook snel vervelen omdat er geen uitdaging meer in het werk zit.
Vanaf 2033 zullen de meesten echter overgaan naar een nieuwe vervoerder die wel commercieel denkt……..
Als zgn oudere jongere weet ik dat er in elk geval bij rijdend personeel vaak meer dan genoeg fanatiekelingen te vinden zijn die heel blij worden van nachtdiensten. Ik heb ze in het verleden ook vaak geruild en dat was nooit een probleem. De toeslagen maken dit idd ook een stuk aantrekkelijker. Er zijn ook roosters met extra veel nachtdiensten erin, uiteraard is zo’n rooster een vrijwillige keuze.
Dat je stopt met nachtdiensten op een bepaalde leeftijd is ook een keuze, geen plicht. Dus de oudere collega die de toeslagen nog wil behouden kan er gewoon mee doorgaan tot aan zn pensioen.
Bedankt. Dat was voor mij onduidelijk, maar nu opgehelderd!
Heel erg nette en duidelijke uitleg. Hadden ze bij de vakbonden ook maar zulke intelligente mensen. Vakbonden lijken wel het afvoerputje van de maatschappij, totaal mislukte mensen die hunkeren naar macht.
FNV is nogal in bestuurlijke strubbelinen beland. Leden dagen de besturen voor het gerecht.
De interne strubbelingen bij FNV duren nu al tien jaar. Al trucjes waarvan ze werkgevers beschuldigen, heeft het FNV zelf intern uitgehaald.
Als de staking zo op de spits wordt gedreven om interne zaken in de bonden uit te vechten hoop ik dat de rechter deze staking zo snel mogelijk verbiedt. Staken is een goed waar hard voor gevochten is en dat nu door diezelfde bonden nu verkwanselt wordt om heel de samenleving te gijzelen voor interne vaksbondskwesties recht te zetten. Ieder compromisbod, die de NS directie doet zal dus niet in goede aarde vallen en niet leiden tot onderhandelen.
https://www.bnr.nl/podcast/macro-met-boot-en-mujagic/10576006/vakbonden-houden-nederland-en-directie-ns-in-gijzeling
Misschien is het tijd voor een NS-directeur die wordt gekozen op kwaliteit in plaats van een D66-lidmaatschap en de juiste vriendjes in de politiek? Eentje die weet hoe je verlies kan ombuigen in winst?
Ik ben zelf beslist geen D’66 fan, maar laten we eerlijk wezen. Als je er een in jouw ogen een gekwalificeerde NS directeur neerzet gaat er ook geen moer veranderen. Immers de NS is een vastgeroeste organisatie en de bonden hebben er veel te veel in de melk te brokkelen.
Ik zie geen enkele reden om dit drama in de schoenen van Wouter Koolmees te schuiven.
Die is er ooit geweest (Huisinga), hij had er zin in, hoefde niet zo nodig want had geld zat, maar hij werd door het personeel niet geaccepteerd en door een minister met zwakke knieën naar huis gestuurd. Er is dus geen enkele echte ondernemer die daar ooit nog intrapt.
Dat de hoogste baas van NS van D66 zou moeten zijn is natuurlijk grote onzin, en staat volkomen los van de huidige situatie. Marjan Rintel heeft de boel verziekt, nadat Roger van Boxtel NS groot en succesvol had gemaakt. Dat Wouter Koolmees nu puin moet ruimen kun je noch hem, noch D66 aanrekenen.
Natuurlijk is het onzin om iemand uit de politiek een baantje toe te schuiven maar helaas wel de bestaande praktijk. Wouter Koolmees valt weinig te verwijten, die trof een totaal ontspoord bedrijf aan en heeft via zijn politieke vrienden gigantische sommen geld weten te ritselen.
Roger van Boxtel was by far de meest rampzalige CEO die NS ooit heeft gehad. Onder zijn leiding is het totaal uit de hand gelopen met de idioterie van ieder half uur een trein in het kleinste gehucht en onnodige kwartier of tien minuten diensten waarmee hetzelfde aantal reizigers tegen veel hogere kosten wordt vervoerd. De beste man werd niet voor niks uitgelachen door de DB toen hij ze wel even de les kwam lezen over het versnellen van de IC naar Berlin. Netto resultaat was dat de Duitsers gewoon verder gingen met hun eigen plannen en die treinen inderdaad een half uur hebben weten te versnellen. En NS, dat heeft sindsdien heel heldhaftig 1 stationnetje weten te schrappen.
Marjan Rintel heeft niets verziekt. Je kunt haar aanrekenen dat geen einde is gemaakt aan het wanbeleid van haar voorganger. Maar dat is ook niet zo gek zonder visie en kwaliteiten. Ze lacht schattig en is weer naar het volgende baantje gehopt, dat doet ze best handig.
Sympathiek van de NS baas om ook aan zijn klanten te denken, die op stakingsdagen moeilijk of helemaal niet naar school, werk of andere activiteit kunnen! Er worden dan wel vervangende maatregelen ingezet, zoals busvervoer, eigen auto, fiets, motor, benenwagen, metro of trams. Helaas kunnen gehandicapten dat met hun scootmobiel. rollator of driewielfiets niet, behalve op kortere afstanden bij hun huis vandaan. Ook reizigers die op reis per vliegtuig willen en de vele buitenlanders die aankomen op de NS station Schiphol Airport , worden geconfronteerd dat hun vervolgreis per spoor niet door gaat of na vertraging nadien. Ik heb ook het mailtje gehad en deze NS vogel Koolmees vliegt toch niet zomaar weg! Met andere woorden: Hij wil zijn klanten een hart onder de riem steken en baalt ook net zo hard dat er in korte tijd weer gestaakt wordt bij zijn bedrijf! Vandaag dus de vierde stakingsdag over de lonen van VVMC, de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs van ons nationaal spoorbedrijf! Ik hoop dat ieder die met de trein wilde vandaag en de afgelopen en op nieuwe stakingsdagen goed en op tijd op school, werk of andere activiteit is gekomen. Mensen die eventueel thuiswerken kunnen hun werk in hun woonplaats afmaken of vervolgen. Personen die een ander alternatief voor hun bezigheden moesten zoeken, hoop ik dat iedereen goed en op tijd op zijn of haar bestemming is geraakt. Nu maar afwachten hoe dat arbeidsconflict verder kan worden opgelost! Succes hoop ik voor een beter loonbod, maar ook dat er geen idiote treinprijsstijgingen komen!
Weer een duidelijke aanwijzing dat het helemaal niet lekker loopt bij het FNV.
https://www.nu.nl/economie/6359493/voormalig-pvda-leider-lodewijk-asscher-wordt-toezichthouder-bij-rommelig-fnv.html
En het spoorconflict kan de FNV en andere bonden goed gebruiken om van hun interne strubbelingen af te leiden. Helaas is dit niet te bewijzen, maar de verdenking en het motief is er. Zie ook column van BNR radio.
In een conflict om strubbelingen te verhullen geloof ik niet.
De organisatiegraad bij NS is hoog, vooral bij het rijdend personeel en in tegenstelling tot wat hier en daar wordt beweerd is het rijdend personeel bepaald niet dom. Er zitten heel wat mensen met een goede opleiding op de trein omdat ze de zelfstandigheid van het werk waarderen.
Zowel de bond als de directie hebben met deze groep werknemers rekening te houden, of ze dat nu leuk vinden of niet. Dat zowel Tuur Elsinga als Wouter Koolmees aan een ‘draak’ van een pensioenwet hebben gewerkt zal daarbij bepaald niet helpen.
Die vakbonden, FNV in het bijzonder, zitten alleen voor zichzelf (niet eens voor het personeel die ze zeggen te vertegenwoordigen), willen alleen maar meer zieltjes (“leden”) winnen.
Met enig leedvermaak las ik dan ook dit bericht (maar de msm was oorverdovend stil): https://www.dagelijksestandaard.nl/economie/rechter-grijpt-keihard-in-bij-fnv-bond-is-intern-totaal-ontspoord
https://nieuwrechts.nl/100616-strijd-binnen-fnv-vakbond-om-macht-baart-personeel-veel-zorgen
1.alles kan nog altijd erger-las pas dat bvb die staats SNCF in Zuid-FRankrijk er mede is uitgegooid omdat de 100!! dagen staken (grëve) per jaar wel wat te gortig werd bevonden.
2.heel erg vervelend bij het spoor is dat-veel items gaan over FNV- het vooral die fanatieke VVMC is die vaak vooraan staat met weer eens staken-en dat als bvb 10/20% van het personeel wel wil staken, het in de praktijk steeds betekent dat er geen enkele trein rijdt-´besmet´ werk doe je niet- en dan het sterk naar de reiziger toe overkomt als ´we hebben maling aan jullie en proberen de gevolg-ellende zo groot mogelijk te maken´. Wat overigens-keer op keer in vrijwel elk nieuws-medium: gevolgen vallen reuze mee, behalve dan voor dat handjevol mensen dat er echt van afhankelijk is zonder reëel alternatief.
Nou ik heb de info rond de FNV in de reguliere media gelezen, maar ik geef toe dat deze artikelen toch enige verdieping geven.
En het klopt ook dat je qua voorwaarden beter als personeel bij een werkgeversbond kunt werken dan bij een werknemersvakbond, zoals FNV. Waarom. Omdat de correcte arbeidsomstandigheden bij de werkgeversbonden een visite kaartje is voor de werkgevers.