NS treinen straks niet meer via Ierland geleasd

De Nederlandse Spoorwegen gaan nieuwe treinen niet meer bestellen via een dochterbedrijf in Ierland, maar weer gewoon vanuit Nederland. NS gaat daarmee over die activiteiten ook weer gewoon winstbelasting in Nederland betalen. Ook de bestaande treinen zullen in de toekomst niet meer via Ierland worden geleased. 

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën, de enige aandeelhouder van NS, heeft dat woensdag aan de Tweede Kamer geschreven. Dijsselbloem had eerder gemeld dat hij de ´Ierlandconstructie´ met Ierse fiscale voordelen voor NS onwenselijk vindt en wilde beëindigen. De constructie kostte Nederland namelijk flink geld. Doordat NS winstbelasting in Ierland betaalde, liep de schatkist in 2012 nog 21 miljoen euro mis.

Eerder werd al bekend dat NS de nieuwe treinen niet meer via Ierland worden gekocht. De huidige treinen zijn nog steeds eigendom van NS Financial Services Company, de Ierse dochter. Dit wordt langzaam afgebouwd. In 2024, als de huidige concessieperiode van NS afloopt, zal 90 procent van de treinen die in Nederland worden gebruikt onder Nederlands fiscaal regime vallen. De laatste 10 procent volgt in de periode daarna.

NS maakt al sinds 1998 gebruikt van het dochterbedrijf in Ierland om te profiteren van de belastingvoordelen in dat land. Sindsdien heeft dat NS meer dan 270 miljoen euro opgeleverd. Behalve Dijsselbloem was ook de Tweede Kamer zeer kritisch over die vorm van belastingontwijking.

NS is het enige Nederlandse staatsbedrijf dat een dergelijke constructie met een dochterbedrijf kent. Reizigersorganisatie Voor Beter OV wil juist dat NS treinen via Ierland kan blijven kopen, zo liet de organisatie eerder weten. "De Europese Unie streeft steeds meer naar het openbaar aanbesteden van dienstcontracten zoals vervoerconcessies. Daarbij zal NS in de toekomst naar verwachting moeten gaan concurreren met andere spoorvervoerders, ook op de eigen thuismarkt. Door NS de belastingconstructie via Ierland te verbieden, zadelt Dijsselbloem NS op met een nadeel ten opzichte van andere aanbieders", liet de organisatie in 2013 weten

This post was last modified on 1 maart 2018 20:12

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug