fbpx
(c) EQRoy / shutterstock

NS trekt ook de stekker uit eigen platform NS Community

20 mei 2025 13:16

De NS stopt ook met het eigen internetplatform de NS Community. Op dit platform konden reizigers vragen stellen, informatie vinden en discussiëren. Vanaf 1 juni draagt de NS niets meer bij aan de NS Community. Aan het einde van het jaar verdwijnt het platform helemaal.

Op maandag maakte de NS bekend te stoppen met social media platform X. Reden hiervoor is dat steeds minder reizigers het voormalige Twitter gebruiken en dat de toon op dit platform volgens de NS de laatste tijd verhard is.

‘Reiziger bedienen met andere middelen’

De NS begon de NS Community in 2018. Volgens een NS-woordvoerder trekt de NS de stekker er nu uit omdat de tijden zijn veranderd. ’’We denken de reizigers met andere middelen beter te kunnen bedienen.’’ Volgens de NS zou doorgaan bovendien betekenen dat de NS opnieuw moet investeren in het verder ontwikkelen van de NS Community.

De andere middelen waarop de NS contact met de reizigers houdt en wil blijven informeren, zijn de NS-website met chatfunctie, telefonisch en de NS-app die in het najaar een chatfunctie krijgt. Volgens de woordvoerder kijkt de NS ’altijd of de informatie op de website verrijkt moet worden op basis van vragen die we krijgen van reizigers’.

Chatbots trainen met inhoud platform

Volgens de NS wordt de inhoud van de NS Community nu gebruikt om de chatbot te trainen. Op de NS Community reageren gebruikers teleurgesteld over het einde van het platform. Verschillende gebruikers uiten hun zorgen en weerstand over het gebruik van hun input op het platform voor het trainen van de chatbot. Volgens de NS-woordvoerder is dat gebruik toegestaan volgens de privacyregels. ’’We gebruiken input vooral om een goed beeld te krijgen van waar veel vragen over gesteld worden en welke thema’s leven onder reizigers.’’ Gebruikers zullen hun bijdragen straks niet 1-op-1 terugzien in een antwoord, aldus de NS.

Community heeft 129.000 leden

De NS Community heeft op dinsdag 20 mei 129.113 leden, telt ruim 81.000 onderwerpen en ruim een half miljoen reacties. Op X heeft de NS 257.000 volgers. Ook op dit platform stopt de vervoerder op 1 juni met bijdragen maar het X-account verdwijnt, vooralsnog, niet. De NS blijft wel actief aanwezig op Facebook (met chatfunctie), Instagram en TikTok.

(c) Treinreiziger.nl

4.2 5 stemmen
Artikel waardering
8 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
1 maand geleden

Simpel. NS is een vervoersbedrijf en geen sociale media organisatie.
Nu nog een einde van facebook, instagram en Tiktok

Joel
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ah ja, klantenservice is een machine…
Social media is indien juist ingezet geweldige marketing en promotie voor je merk, met de gevleugelde woorden “je krijgt er zoveel voor terug!”

Frank
30 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Helemaal mee eens, alleen ben ik bang dat de geest al een hele tijd uit de fles is. Die vreselijke Amerikaanse social platforms zijn het vergif van de huidige samenleving, laat staan voor jongeren !

Passepartout
1 maand geleden

Gelukkig kunnen we hier nog wel lekker reaguren!

Joel
1 maand geleden

Iedereen is welkom op OVinNederland om verder te praten hierover en nog meer OV nieuws 🙂

enzo knol
1 maand geleden

NS weigert gewoon klanten te helpen daar komt het op neer

Freek
1 maand geleden

Toch jammer vaak stonden op het ns community net de wat meer gecompliceerde zaken gevraagd en behandeld en kon je het even nazoeken en met gerust hart de grenzen van bijvoorbeeld je abonnement gebruiken en had je bewijs omdat het zwart op wit stond als je discussie met de conducteur had. Een chatbot gaat dat echt niet verbeteren en een 1 op 1 antwoord van een niet doorgewinterde klantenservice medewerker hoeft niet altijd het juiste antwoord te zijn en de kwaliteit is niet te toetsen..

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Freek
Frank
30 dagen geleden

Wat een beschamende vertoning van NS. Facebook, Instagram en Tiktok, steenrijke commerciële Amerikaanse social platforms, zullen er blij mee zijn. Ik in ieder geval niet. Ik moet niets meer hebben van die genoemde bedrijven ! Gestoord word ik ervan…….