NS trekt ook de stekker uit eigen platform NS Community

De NS stopt ook met het eigen internetplatform de NS Community. Op dit platform konden reizigers vragen stellen, informatie vinden en discussiëren. Vanaf 1 juni draagt de NS niets meer bij aan de NS Community. Aan het einde van het jaar verdwijnt het platform helemaal.

Op maandag maakte de NS bekend te stoppen met social media platform X. Reden hiervoor is dat steeds minder reizigers het voormalige Twitter gebruiken en dat de toon op dit platform volgens de NS de laatste tijd verhard is.

‘Reiziger bedienen met andere middelen’

De NS begon de NS Community in 2018. Volgens een NS-woordvoerder trekt de NS de stekker er nu uit omdat de tijden zijn veranderd. ’’We denken de reizigers met andere middelen beter te kunnen bedienen.’’ Volgens de NS zou doorgaan bovendien betekenen dat de NS opnieuw moet investeren in het verder ontwikkelen van de NS Community.

De andere middelen waarop de NS contact met de reizigers houdt en wil blijven informeren, zijn de NS-website met chatfunctie, telefonisch en de NS-app die in het najaar een chatfunctie krijgt. Volgens de woordvoerder kijkt de NS ’altijd of de informatie op de website verrijkt moet worden op basis van vragen die we krijgen van reizigers’.

Chatbots trainen met inhoud platform

Volgens de NS wordt de inhoud van de NS Community nu gebruikt om de chatbot te trainen. Op de NS Community reageren gebruikers teleurgesteld over het einde van het platform. Verschillende gebruikers uiten hun zorgen en weerstand over het gebruik van hun input op het platform voor het trainen van de chatbot. Volgens de NS-woordvoerder is dat gebruik toegestaan volgens de privacyregels. ’’We gebruiken input vooral om een goed beeld te krijgen van waar veel vragen over gesteld worden en welke thema’s leven onder reizigers.’’ Gebruikers zullen hun bijdragen straks niet 1-op-1 terugzien in een antwoord, aldus de NS.

Community heeft 129.000 leden

De NS Community heeft op dinsdag 20 mei 129.113 leden, telt ruim 81.000 onderwerpen en ruim een half miljoen reacties. Op X heeft de NS 257.000 volgers. Ook op dit platform stopt de vervoerder op 1 juni met bijdragen maar het X-account verdwijnt, vooralsnog, niet. De NS blijft wel actief aanwezig op Facebook (met chatfunctie), Instagram en TikTok.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 20 mei 2025 17:11

Share

Recent Posts

TEE-trein maandag op transport naar Leek

De historische TEE-trein van de nieuwe Stichting Trans Europ Express gaat maandag op transport van…

3 uur terug

Update 11.30 uur NS-staking in noorden en zuiden – intercity’s buiten stakingsgebied vallen uit

Er vallen vrijdag ook NS-treinen uit in gebieden waar niet gestaakt wordt. In het noorden…

3 uur terug

NMBS, SBB en MÁV-START bedienen fietsers ‘t best – fietser in Europa laatste jaren iets beter uit in trein

Spoorwegmaatschappijen NMBS (België), SBB (Zwitserland) en MÁV-START (Hongarije) zijn de drie meest fietsvriendelijke spoorbedrijven van…

24 uur terug

European Sleeper begint als eerste vroeg met verkoop kerstperiode

European Sleeper opent nu al de kaartverkoop voor de kerstperiode. De vroege start is opvallend…

1 dag terug

Vijf redenen om niet te staken en toch te winnen

Dit is een maandelijkse column van Karolien van Wijk, eerder schreef ze voor onder andere…

1 dag terug

Staking op vrijdag: geen NS-treinen in noorden en zuiden – NS rijdt wel in rest van het land

NS-personeel staakt vrijdag in het noorden en zuiden van het land. De NS meldt dat…

2 dagen terug