NS vraagt overheid af te zien van stiptheidsboete

NS-topman Wouter Koolmees vraagt de overheid ‘coulance’ te tonen en af te zien van een boete voor het niet halen van punctualiteitseisen. Dat zei Koolmees woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Op de hogesnelheidslijn (HSL) haalde NS in 2024 de bodemwaarde niet en op het hoofdspoornet bleef de punctualiteit onder de streefwaarde.

In 2024 reed 89,4 procent van de NS treinen op het hoofdspoornet op tijd, net boven de bodemwaarde van 88,9 procent, maar ruim onder de streefwaarde van 91,5 procent. Op de HSL was slechts 69 procent van de treinen op tijd en dat is ver onder de bodemwaarde die op 82,1 procent ligt.

Voor het niet halen van de bodemwaarde kan het ministerie van infrastructuur en waterstaat de NS een boete van maximaal 6,5 miljoen euro opleggen. Voor de streefwaarden is er een bonus-malus regeling waarbij de NS voor het niet halen van een streefwaarde maximaal 1,5 miljoen euro moet betalen. Voor de prestaties in 2023, die beter waren dan vorig jaar, kreeg de NS wel een boete.

Veel last van snelheidsbeperkingen

Door constructiefouten in viaducten op de HSL gelden er snelheidsbeperkingen en vorig jaar werden er bij verschillende viaducten extra beperkingen ingesteld, van 120 naar 80 kilometer per uur. Volgens Koolmees heeft de NS veel last van de snelheidsbeperkingen en werken de problemen op de HSL ook door op het hoofdspoornet. Hij vindt dat de overheid hier rekening mee moet houden.

Ook tekort aan treinen

Volgens het jaarverslag van de NS zijn het niet alleen de snelheidsbeperkingen die voor problemen zorgen op de HSL. Vooral in de eerste helft van het jaar speelde een tekort aan treinen de NS parten op de HSL. Dit kwam door de vertraagde levering van de nieuwe intercity ICNG, defecten van oude intercity’s en het moeten terugleveren van geleaste locomotieven.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 6 maart 2025 12:40

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug