fbpx
Treinen wachten op station Rotterdam Centraal.
Foto Mark Koghee/Treinreiziger.nl

NS haalt stiptheidsnorm maar doet het niet beter dan vorig jaar

21 dec 2024 11:50

De NS gaat er niet in slagen stipter te rijden dan vorig jaar. Volgens de eigen eindejaarsprognose verwacht het spoorbedrijf nog wel zeer nipt de bodemwaarde van 88,9 procent te halen. De NS denkt dat over heel 2024 89 procent van de treinreizen op tijd de bestemming bereikt. Sinds het najaar gaat het een stuk beter met de stiptheid.

Treinen die minder dan vijf minuten vertraging hebben, worden volgens de stiptheidsstatistieken als op tijd gerekend. Dit jaar verwacht de NS dat 89 procent van de treinreizen op tijd zal zijn. Vorig jaar kwam de NS uit op 89,7 procent. Dit gaat over alle treinen die rijden op het hoofdrailnet.

De NS beloofde beterschap na de stiptheidscijfers over 2023 en lijkt vanaf de tweede helft van dit jaar op de goede weg. Dit jaar begon nog desastreus. In januari was slechts 87 procent van de treinen op tijd en dat was ver onder de 93 procent van 2023. De volgende maanden ging het wel wat beter maar nog altijd een stuk slechter dan in 2023.

Najaar stuk beter

Voor de tweede helft van het jaar vreesde de NS voor het ergste en eind augustus waarschuwde NS-topman Wouter Koolmees de treinreizigers voor een ’pittig najaar’. Maar dit najaar ging het juist een stuk beter dan najaar 2023. Twee stakingsweken en een ’hoofdpijnweek’ maakten november tot de slechtste maand voor de treinreiziger, maar toch reden er meer treinen op tijd dan in november 2023, 86 procent tegen 82 procent.

De NS had weinig last van herfstweer en had net als spoorbeheerder ProRail allerlei maatregelen genomen. De twee organisaties kwamen in de zomer met een verbeterplan voor het spoor. Langdurige snelheidsbeperkingen werden opgenomen in de dienstregeling en NS deed ’slim onderhoud en reparatie’ van de treinen, waardoor er voldoende treinen konden rijden. Ook lukt het NS naar eigen zeggen om een “robuuste treindienst te rijden” rondom werkzaamheden.

HSL blijft groot probleem

De hogesnelheidslijn (HSL) blijft een groot probleem. Daar kwam slechts 68,4 procent van de treinreizen op tijd aan, terwijl de afspraak met de overheid is dat 82,1 procent van de treinen op tijd moet zijn. Vorig jaar was het 73,6 procent.

Vorig jaar kreeg de NS een boete voor de prestaties op de HSL. Of de overheid de NS weer een boete op gaat leggen, is niet bekend. Een eventueel besluit hierover volgt pas in het nieuwe jaar.

De problemen op de HSL worden veroorzaakt door snelheidsbeperkingen. Op verschillende plekken waar de snelheid al beperkt was tot 120 kilometer per uur, ging die naar beneden naar 80. Na herstelwerk mogen de treinen hier sinds begin december weer 120 kilometer per uur, maar dit is nog altijd minder dan de 300 kilometer per uur waarvoor de HSL is bedoeld. De NS rekent erop dat de problemen op de HSL ook volgend jaar zullen aanhouden.

‘Snot voor ogen gewerkt’

NS-topman Koolmees prijst de medewerkers van ProRail en NS. ’’Op dit moment vindt er een openhartoperatie plaats aan het Nederlandse spoor. In de zomer heb ik gewaarschuwd voor een pittig najaar. Alle collega’s bij ProRail en NS hebben zich vervolgens het snot voor de ogen gewerkt om de prestaties op het spoor te verbeteren. Met resultaat. Hoewel zeker niet alles goed is gegaan, hebben we voldoende reizigers op tijd op hun bestemming gebracht met een grote kans om tijdens de reis te kunnen zitten. Dat is een compliment waard aan elke spoorcollega die hier hard aan gewerkt heeft.”

Officiële ingebruikname van de nieuwe snelle trein Eurocity Direct naar Brussel.
Wouter Koolmees met burgemeester Carola Schouten van Rotterdam afgelopen zondag bij de officiële eerste rit van de Eurocity Direct naar Brussel. Foto: NS

(c) Treinreiziger.nl 

3.5 2 stemmen
Artikel waardering
35 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
28 dagen geleden

Een beter najaar voor de NS ondanks de beroerde Prorail prestaties geeft de reiziger toch enige hoop dat het volgend jaar echt beter kan worden.

Voor de rest hoop ik dat de overheid streng, maar ook rechtvaardig is en als de NS onderpresteert ten gevolge van Prorail zal Prorail er op aangesproken moeten worden en niet de NS.

Bij eventuele boetes zoude latere maanden zwaarder moeten wegen dan de eerste, omdat dit iets zegt over de staat waar de NS zich thans in bevindt.

HSL faal is de NS eigenlijk de problemen met de treinen aan te rekenen, maar niet de verzakkingen van de funderingen, waardoor de HSL een trage hap werd.

2N2
28 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Volgend jaar gaat het waarschijnlijk helemaal verkeerd omdat NS treinen die over de HSL rijden heeft verlengt naar Lelystad of Amersfoort. Daardoor zullen de gevolgen van vertragingen op de HSL veel meer gaan doorwerken op andere verbindingen. Geen slimme keuze en eerlijk gezegd ontgaat mij de logica erachter.

Gert-Jan Hondelink
27 dagen geleden
Antwoord aan  2N2

Er zit wel degelijk een logica achter. De betrokken treinen komen nu te Amsterdam aan op het station Amsterdam Zuid i.p.v. Amsterdam Centraal. Te Amsterdam Zuid zijn er echter nauwelijks mogelijkheden om treinen uit de richting Schiphol te laten keren zonder andere treinen in de weg te zitten. Daarom zijn de treinen die over de HSL rijden doorgetrokken tot Lelystad of Amersfoort Centraal.

Hanzeboog
27 dagen geleden
Antwoord aan  2N2

Mee eens. NS moet de betrouwbaarheid van de HSL Intercity laten verbeteren door Alstom. Een aantal Coradia Stream dat een doorontwikkeling is van bestaande Coradia rijden al. En hoor daar geen klachten over. Wel over NS Coradia Stream. We zijn inmiddels 10 jaar verder na de aanbesteding.

Verwacht op de series 1800 en 2400 niet dat de punctualiteit met HSL Intercity zal afnemen. Zeker als de ICNG niet snel de Traxx + ICR overneemt.

Hanzeboog
27 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Correctie : Verwacht dat de punctualiteit met de series 1800 en 2400 zal afnemen.

Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Driekwart van de HSL NS treinen lijkt nu wel ICng. Niets mis mee. NU snel de Traxx buiten dienst stellen. DAt is ook beter voor de omwonenden van de HSL boven de grond.
Had men het wat beter aangepakt dan hadden we nu al 15 jaar V250 op het spoor gehad, waarschijnlijk met een flink aantal bijgekochte stellen.

Laatst bewerkt op 26 dagen geleden door Dries Molenaar
Dries Molenaar
27 dagen geleden
Antwoord aan  2N2

Rijden over de Flevolijn geeft eerder meer ruimte dan geforceerd afhandelen op CS of WTC. Strikte genomen kan men er ook wat sneller rijden, Het tracé is geschikt voor 200km/h maar helaas is er alleen ATB en voorlopig geen ERTMS.

2N2
28 dagen geleden

Alle collega’s bij ProRail en NS hebben zich vervolgens het snot voor de ogen gewerkt om de prestaties op het spoor te verbeteren. Met resultaat.

Zegt Koolmees met als resultaat dat de stiptheid nog net iets lager ligt dan in 2023. Oftewel, het heeft allemaal niks uitgehaald. De man heeft geen idee hoe hij een spoorwegbedrijf moet runnen, anders zou je dus een beter resultaat zien.

Daan
28 dagen geleden
Antwoord aan  2N2

Er zijn veel meer werkzaamheden dan 2023 en er rijden meer treinen, dus dat het gelijk blijft betekend dat de ns het beter doet.
Daarnaast veel plroblemen dit jaar komen door prorail en daat gaat koolmees niet over.

2N2
28 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Werkzaamheden tellen niet mee bij bepalen van de punctualiteit, alleen treinen die in de reisplanner staan. Ander punt is dat de snelheidsbeperkingen op de HSL in 2024 in de reisplanner zijn verwerkt en dus minder meewegen in de cijfers. Toch wordt het cijfer niet verbeterd ten op zichtte van 2023, en dat vrij knap als je er zo veel aan zegt te doen.

daan
28 dagen geleden
Antwoord aan  2N2

Werkzaamheden veroozaken extra vertragingen, bovenop de geplande, omdat meestal veel te veel treinen over te weinig spoor worden gepropt. Aangezien we geen goede omleidigsroutes hebben (we hebben de routes wel, maar niet de extra capaciteit daar).
Ander punt is dat de snelheidsbeperkingen op de hsl niet goed zijn ingevoerd in de reisplanner, ja ze krijgen nu extra tijd, maar niet genoeg. De dienstregeling amsterdam-rotterdam (over de hsl) is berekend op icng’s maar er wordt nog steeds met de traxx gereden, wat weer extra vertragingen levert.

Ja het is vrij knap dat de ns nog steeds qua stiptheid in de top 5 van europa staat ondanks alle sabotagepoginen van de vvd.

2N2
27 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Jouw verhaal klopt niet. Bij werkzaamheden wordt de reisplanner aangepast, ook op andere trajecten zoals omleidingsroutes. Voor die aangepaste dienstregeling wordt de punctualiteit gemeten, niet in vergelijking met de normale.

Kun je eens een paar voorbeelden noemen van die sabotagepogingen van de VVD?

N...
27 dagen geleden
Antwoord aan  2N2

Lees daans bericht aub wat beter door voor je reageert. Tijdens werkzaamheden worden er nieuwe planningen gemaakt, maar die zijn vaak minder kloppend. Daarnaast neemt dan vaak het aantal goederenpaden af, en moeten vertraagde goederentreinen (lees:alles wat uit Duitsland komt) dus ertussendoor gefrommeld worden.

Een eenvoudig voorbeeld van spoorsabotage onder Rutte was de personeelsstop tijdens covid. Om enkele tientallen miljoenen te besparen heeft de landelijke overbeid ons jaren aan treinuitval cadeau gedaan.

2N2
27 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Jouw bericht nog eens goed lezende hoop ik toch niet dat er minder kloppende planningen worden gebruikt. Dat is funest voor een treindienstregeling en zou de treindienst volledig tot stilstand brengen.

Hanzeboog
27 dagen geleden
Antwoord aan  2N2

Dat krijg je als de baantjes doorgeschoven worden met hoge ambtenaren.

Bij de oude NS werd een aantal president – directeur als ze een aantal lagen van de NS hadden doorlopen. Praktijk mensen.

Jorden
28 dagen geleden

Wat ik eigenlijk wel interessant vind is wat het percentage is van de aansluitingen die gehaald worden. Vijf minuten vertraging is meestal nog wel te overzien. Maar als je door 5 minuten vertraging een aansluiting mist kan dat snel een half uur vertraging worden.
Weet iemand of daar statistieken van zijn en waar te vinden?

Ricardo
28 dagen geleden
Antwoord aan  Jorden

Ik denk dat je de reizigerspunctualiteit zoekt die ProRail publiceert op https://prestaties.prorail.nl/reizigersvervoer/cDU174_Reizigersvervoer.aspx.
Daar gaat de norm niet gehaald worden dit jaar, voor minder dan 5 minuten vertraging is de norm 91,5% en staat de score op 89,3%, voor 15 minuten is het 97,4% maar staat de score op 97%.

Laatst bewerkt op 28 dagen geleden door Ricardo
Dries Molenaar
26 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

9 minuten overstap lijkt genoeg maar met een minuutje later aankomen en afgesloten looproutes en trappen blijkt het te weinig. Vooral als het personeel de trein ook nog met twee minuten op het bord alvast dicht doet zodat ze op tijd weg kunnen. Mne laat zo tien man op het perron staan. De idioten.

2N2
28 dagen geleden
Antwoord aan  Jorden

Je kunt dat min of meer teruglezen op het dashboard van ProRail:
https://prestaties.prorail.nl/reizigersvervoer/cDU174_Reizigersvervoer.aspx
De overstappen in de knooppunten zijn daar weergegeven, ik weet niet of andere overstappen ergens zijn meegerekend.
Interessant is trouwens dat de HSL in al die cijfers apart wordt beschouwd, in werkelijkheid ligt het punctualiteitscijfer voor het hele HRN lager.

Laatst bewerkt op 28 dagen geleden door 2N2
Ricardo
28 dagen geleden
Antwoord aan  2N2

Die overstappen op knooppunten is alleen maar tussen verschillende vervoerders, niet voor mensen die overstappen bij dezelfde vervoerder.

Leo
27 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Den Bosch??? Eindhoven naar Heerlen??

daan
28 dagen geleden
Antwoord aan  2N2

Oke de vertragingsgevoelige hsl wordt apart gerekend, waardoor dat dashboard alleen het hoofdrailnet laat zien. Hoezo betekend dat het hoofdrailnet eigenlijk slechter presteerd dan in de cijfers die alleen het hoofdrailnet laten zien? Leg uit.

2N2
27 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Omdat de HSL in de concessie van NS gewoon onderdeel uitmaakt van dat hoofdnet. Het is een rekenkundig trucje om de HSL apart te houden terwijl de vele vertragingen, en uitval, gewoon thuishoren in de totale cijfers die NS presteert..

Passepartout
28 dagen geleden

Het lijkt me terecht dat NS een boete krijgt voor niet presteren op de HSL en dan wellicht zelf contractueel weer wat te verhalen heeft op Prorail. En die wellicht weer op een aannemer. Dan is er voor alle partijen een incentive om hun best te doen, ongeacht de prestatie van hun leverancier.

Hanzeboog
27 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Infraspeed is verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van HSL.. Contract van Infraspeed loopt tot 2031.

Zien wat vanaf 2031 gaat gebeuren met het contract van Infraspeed. Dat is aan de politiek.

N...
27 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

En infraspeed mag die boete dan doordeclareren bij rijkswaterstaat, voor het leveren van prutswerk bij de bouw van de HSL.

Hanzeboog
26 dagen geleden
Antwoord aan  N...

In werkelijkheid heeft Rijkswaterstaat samen met één bouwcombinatie de fouten gemaakt.

Geen idee of Infraspeed het weer kan declareren bij Rijkswaterstaat. Juridische haarkloverij is niet mijn ding.

Tonny
27 dagen geleden

Dat komt omdat ze de dienstregeling aanpassen op storingen. Fake news dus 😉

N...
27 dagen geleden
Antwoord aan  Tonny

doen ze niet, alleen op vooraf bekend onderhoud. De dienstregeling staat iets van drie dagen vooraf definitief vast.
Is wmb nog steeds veel te laat (zou drie maanden vooraf moeten zijn naar mijn mening), maar ja.

Ab Normaal
27 dagen geleden

Kijk deze organisatie is er dus trots op dat ze 1 op de 9 treinen niet op tijd kunnen laten rijden. Dat is al een prestatie op zichzelf 😛

Dries Molenaar
27 dagen geleden

Fijn op de foto, zo’n representative trein onder de graffiti. Is het een probleem om dat dagelijks te verwijderen in plaats van het te laten zitten en de reizigers er mee op te zadelen? Neem bewaking met bijtgrage honden.

Hanzeboog
26 dagen geleden

Quote:

Alle collega’s bij ProRail en NS hebben zich vervolgens het snot voor de ogen gewerkt om de prestaties op het spoor te verbeteren.

Waarschijnlijk bedoeld Wouter Koolmees vooral NS Reizigers medewerkers en de ProRail medewerkers die het spoor repareren.

Ergens in die hele keten gaat het niet echt goed. Anders hadden we dezelfde resultaten als in Zwitserland.

Niet dat de overheid altijd meewerkt. Zie snelheidsbeperking op HSL. Heb meer respect voor de conducteurs, servicemedewerkers en treinmachinisten die hard en onregelmatig werken. En niet altijd gewaardeerd worden. Ze komen met in aanraking met bepaalde uitschot in de maatschappij. Aanrijdingen zijn niet ongewoon.

Arjan Krabbenbos
25 dagen geleden

ICNG is nog niet overal aanwezig, dit komt door de trage levering uit de Poolse fabriek. Daardoor zet NS nog de oude Opa TRAXX locomotieven in met blauw gele ICR rijtuigen uit de jaren 80. Deze oudste treinen rijden ook nog steeds als EuroCity Direct en IC Direct en kunnen aan maximaal 160 km pet uur rijden. De nieuwe ICNG (B) treinen maximaal 200 km per uur, alleen op de snelheidsbeperking nog 120 km per uur! Tot 15 december 2024 was het nog 80 km per uur tussen Niuw Vennep en Groene Harttunnel op de Hogesnelheidslijn. Als later in 2025 alle ICNG B treinstellen in dienst zijn, verdwijnt Opa TRAXX met de oude ICR rijtuigen. Die gaan dan of verkocht worden aan het buitenland, sloop of er komt er een in het Spoorwegmuseum. Eerder dit jaar 2024 zijn er al ICR rijtuigen naar Ostrava in Tsjechië gegaan. Maar ook door vele werken aan het spoor zijn er vaak vertragingen en omreisroutes. Dit zal nog wat jaren veelvoudig gebeuren, niet alleen voor onderhoud ook voor uitbreiding infrastructuur!

Johan
23 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Het is makkelijk wijzen, maar als NS een fatsoenlijk contract had afgesloten voor de levering van die Zorrofyra’s had Alstom niet weg kunnen komen met af en toe eens een treinstel leveren wanneer het ze uitkomt.

Bert v.d.Bus
22 dagen geleden

Een wesp met een blauw mutsje,is dat een belgische wesp?