fbpx
Foto: (c) Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

NS vraagt overheid af te zien van stiptheidsboete

05 mrt 2025 17:57

NS-topman Wouter Koolmees vraagt de overheid ‘coulance’ te tonen en af te zien van een boete voor het niet halen van punctualiteitseisen. Dat zei Koolmees woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Op de hogesnelheidslijn (HSL) haalde NS in 2024 de bodemwaarde niet en op het hoofdspoornet bleef de punctualiteit onder de streefwaarde.

In 2024 reed 89,4 procent van de NS treinen op het hoofdspoornet op tijd, net boven de bodemwaarde van 88,9 procent, maar ruim onder de streefwaarde van 91,5 procent. Op de HSL was slechts 69 procent van de treinen op tijd en dat is ver onder de bodemwaarde die op 82,1 procent ligt.

Voor het niet halen van de bodemwaarde kan het ministerie van infrastructuur en waterstaat de NS een boete van maximaal 6,5 miljoen euro opleggen. Voor de streefwaarden is er een bonus-malus regeling waarbij de NS voor het niet halen van een streefwaarde maximaal 1,5 miljoen euro moet betalen. Voor de prestaties in 2023, die beter waren dan vorig jaar, kreeg de NS wel een boete.

Veel last van snelheidsbeperkingen

Door constructiefouten in viaducten op de HSL gelden er snelheidsbeperkingen en vorig jaar werden er bij verschillende viaducten extra beperkingen ingesteld, van 120 naar 80 kilometer per uur. Volgens Koolmees heeft de NS veel last van de snelheidsbeperkingen en werken de problemen op de HSL ook door op het hoofdspoornet. Hij vindt dat de overheid hier rekening mee moet houden.

Ook tekort aan treinen

Volgens het jaarverslag van de NS zijn het niet alleen de snelheidsbeperkingen die voor problemen zorgen op de HSL. Vooral in de eerste helft van het jaar speelde een tekort aan treinen de NS parten op de HSL. Dit kwam door de vertraagde levering van de nieuwe intercity ICNG, defecten van oude intercity’s en het moeten terugleveren van geleaste locomotieven.

(c) Treinreiziger.nl 

2.6 7 stemmen
Artikel waardering
31 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
KarimB
4 maanden geleden

Hoe durf je man. Fix je shit

N...
4 maanden geleden
Antwoord aan  KarimB

Fix dat prorail en rijkswaterstaat hun shit fixen, en fix dat de overheid genoeg geld bijlegt.

Daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  KarimB

Hoe durf je de ns de schuld te geven van een overheid die prorail al decennia te weinig geld geeft?

KarimB
4 maanden geleden
Antwoord aan  Daan

Structureel te korte treinen. Ik ben geen sardientje sorry

Toby
4 maanden geleden
Antwoord aan  KarimB

Dit artikel gaat toch niet over zitplaats kans. Wellicht de volgende keer een relevante reactie plaatsen.

KarimB
4 maanden geleden
Antwoord aan  Toby

Wel om dat ze weer t handje op houden bij de overheid. Terwijl ze zelf op meerder vlakken zwaar onder presteren. Dus ik vind het zeker wel relevant. De treinen zijn te goor voor woorden. Te kort op sommige trajecten. En mijn beeld van conducteurs is dat ze 50% van de gevallen lekker 1ste klas hangen. Ja fix je shit eerst
En toby op een online forum hoef jij ofc niet te bepalen wat relevant is en wat niet. Zo werkt t ofc niet

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door KarimB
Daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  KarimB

Dezelfde oveheid waar ns een 533 miljoen (15% meer dan het jaar daarvoor) aan betaald om op het net te mogen reiden?

En nee stroom is niet meegenomen daarin, en dat is ook duurder geworden! (Het rijk heeft de belasting op stroom verhoogd dit jaar).

Daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  KarimB

Je bedoelt passagiers die zich opproppen bij de deuren omdat ze niet naast iemand willen zitten?
94% heeft een zitplek gemiddeld.

Laatst bewerkt op 4 maanden geleden door Daan
Klaas
4 maanden geleden
Antwoord aan  Daan

Of te lui zijn om verder door te lopen!
Op Amsterdam centraal al eens meegemaakt dat er vooraan zodanig veel mensen de trein in wilden dat ze er weer mensen uit moesten halen en het achteraan bijna leeg was en de trein veel te laat vertrok!

Michiel
4 maanden geleden

In de beginperiode was het misschien overmacht, maar in de loop van 2024 zijn de dienstregelingen aangepast op de snelheidsbeperkingen dus men kan niet de vertragingen van het hele jaar hier op afwenden.

Wim Lubbers
4 maanden geleden

Worden alle vertragingen wel netjes bijgehouden? Meten ze elke stop of alleen het eindpunt?
Ik vraag me dat af omdat ik in de weekends in de planner de hele dag op de A2-lijn vertragingen zie in Roermond en Den Bosch met meldingen als ‘Reisadvies vervalt’ en ‘Deel reis niet mogelijk’. In de loop van de dag worden die allemaal keurig opgeschoond alsof de trein de hele dag netjes volgens schema heeft gereden.
Ook merkwaardig trouwens dat NS/ProRail in alle talen zwijgt over de tijdelijke snelheidsbeperking (TSB) tussen Culemborg en Geldermalsen in zuidelijke richting. Tijdelijk? Noem 5 of 6 jaar maar tijdelijk.

Annemiek
4 maanden geleden

Dit soort cijfertjes zijn het enige waar Koolmees zich om bekommert. Hij mag al blij zijn dat er (blijkbaar) geen benchmarks bestaan voor de reinheid van treinen, want ze zijn echt ongelooflijk goor. Ik stel voor dat Koolmees eerst z’n treinen eens gaat poetsen, voordat hij een muil opentrekt over wat anderen zouden moeten doen.

Ricardo
4 maanden geleden

Als het slechte presteren vooral door externe factoren komt (lees: constructiefouten op de HSL), dan zou er zeker wat voor te zeggen zijn om af te zien van de boetes, maar als het vooral komt door zaken waar de NS wel invloed op heeft of door zou (moeten) kunnen belasten aan anderen (lees: trage levering ICNG) dan zijn boetes terecht. Maar die combinatie van factoren maakt het wel lastig, want hoeveel schrijf je toe aan de een en hoeveel aan de ander?

S.O. de Mieter
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Inderdaad, en afgezien van een paar stormen, waar NS zich goed doorheen sloeg, viel het met het weer toch ook wel mee. Geen hittegolven, één dag sneeuw en de gladheidsbestrijding in de herfst verliep ook prima, ProRail meldde dat het Sandite-programma steeds beter werkt.
Dan had de punctualiteit toch best goed kunnen zijn? Tijdelijke snelheidsbeperkingen zijn er altijd wel geweest.

Daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Je vergeet alle werkzaamheden waardoor treinen omgeleid moesten worden en er veel meer treinen dan normaal over andere sporen moesten (denk aan de werkzaamheden bij schiphol waar 75% van de normale treinen over 50% van de sporen moesten).

S.O. de Mieter
4 maanden geleden
Antwoord aan  Daan

Wat is hier ineens bijzonder aan dan?
Amersfoort is toch ook aangepakt? Utrecht toch ook?
Er is toch altijd wel minstens één knooppunt dat wordt verbouwd of onderhouden?

Daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Het zijn er veel meer overdag dan de jaren daarvoor. En daarom heb je dus ook meer overlast en vertragingen door omgeleide treinen

Chris
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Nou, de snelheidsbeperkingen zijn gewoon opgenomen in de dienstregeling, dus de effecten daarvan worden niet eens meegenomen in het bepalen van de vertraging.

Chris
4 maanden geleden

En dan treinen. Slopen en zo terwijl er tekort is. Wie zijn er de dupe van de reizigers

Arjan Krabbenbos
4 maanden geleden

HSL viaducten zijn nu berijdbaar aan 120 km per uur i.p.v. 80 km eerst (bij Rijpwetering)! Deze constructie was te licht gebouwd door Rijkswaterstaat en treinen werden met hun gewicht onderschat! Een bedrijf dat autosnelwegen aanlegt heeft niet goed door dat treinen zwaarder zijn dan auto’s , bussen en vrachtwagens. Pas na 2026 hoopt men na die opknapbeurt aan deze mankementen pas weer 300 km per uur te gaan rijden! Ook de treinen mogen wel beter schoon worden, die zien er uit of ze over motorcrossbanen gereden hebben. Hopelijk komt er weer vers en extra personeel op de rails, die hun voertuigen weer glanzend kunnen maken! Bij nieuwe of gereactiveerde spoorlijnen moet Pro Rail weer het werk uitvoeren. Die hebben kennis van het spoor en leggen daarom ook geen autosnelwegen aan.
Dat is compleet een andere tak van sport! Hopelijk wordt het de komende jaren weer beter en spoort NS en Pro Rail weer op alle fronten!

Henk Lubbers
4 maanden geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Hoop is uitgestelde teleurstelling. NS en Prorail zijn al jaren één grote bron van teleurstellingen. Koolmees heeft in de afgelopen jaren wat mij betreft helemaal niets gepresteerd. Dieptepunt is wel de absurd smerige treinen waarmee nu wordt rondgereden. Dat zie je echt bijna nergens anders in Europa. Als je dan ook nog de inmiddels hoge prijzen die je moet neerleggen meeneemt, dan kom ik tot de conclusie dat het heel beroerd gaat en dat er vooral sprake is van een dalende lijn in prestaties.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Zo zie ik het ook. Ik vind ook de volgorde van handelen verkeerd. Ze willen door prijsmaatregelen mensen verleiden om met de trein te gaan. Maar dat heeft volgens mij helemaal geen zin als het product is zoals het nu is. Stel dat je voor corona een trouwe treinreiziger was en sindsdien met de auto gaat, maar nu toch de trein weer eens wilt proberen. Zeg maar het meest gunstige scenario voor NS… Dan schrik je je als automobilist helemaal het apezuur van de smerigheid van de treinen? Maak dat eens in orde! Het ziet er niet uit. Het is echt absurd dat het rijden van treintjes al misgaat bij de schoonmaak. Als ze dat al niet in orde hebben, wat gaat er dan nog meer verkeerd?

Daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Iemand heeft nog nooit in oost europa een niet-intercity trein genomen …

Ab Normaal
4 maanden geleden
Antwoord aan  Daan

Zeker, afgelopen zomer nog. Was schoner dan de gemiddelde NS trein, de lokale boemeltjes trouwens ook ;-). Personeel gaf ook meteen aan dat we moesten omreizen ivm hoog water. Dus een keertje extra overstappen. Bij de tweede overstap werden de treinen naast elkaar gezet voor een snelle overstap. Zo kan het ook.

Daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Nou de trein praag klado of praag kutna hora zijn dat absoluut niet.

Personeel is wel vriendelijker, maar ja de czesky drahy heeft geen personeelstekort (lees betere arbeidsvoorwaarden vergeleken met de rest van het land)

Henk Lubbers
4 maanden geleden
Antwoord aan  Daan

Oh ja, ik ben in Polen geweest en heb daar ook wat niet intercity’s genomen. Ziet er veel beter uit dan in Nederland. Echt het OV in Nederland is inmiddels zwaar vervuild.

Passepartout
4 maanden geleden

Dit is toch niet heel ingewikkeld: de concessieverlener verhaalt slecht presteren op de leverancier, dus de NS. Compenseer de NS dan ook voor slecht presterend spoor door ProRail. Doen ze het ondanks slecht spoor toch goed, kunnen ze een centje bijverdienen. Doen ze het slechter dan ze op conto van het spoor kunnen schuiven, dan moeten ze hun verlies nemen. Hier voortdurend over discussiëren klinkt als afschuifgedrag.

Joost2
4 maanden geleden

Qbuzz maakt er in de regio Leiden een bende van qua busvervoer en krijgt binnen een paar weken een boete. NS maakt al jaren een bende van het HSL-vervoer en zou geen boete moeten krijgen? Met zulke willekeur wordt marktwerking sowieso geen succes.

Het klopt dat de infrastructuur niet op orde is en dat NS daar vrij weinig aan kan doen. Maar het materieel laat duidelijk ook te wensen over. De overgang van ICR naar ICNG verloopt toch vrij dramatisch.

Daan
4 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Tja nederland durft het niet aan om alstrom een boete op te leggen.

Annemiek
4 maanden geleden
Antwoord aan  Daan

Waarom zou Nederland dat moeten doen?

John Fappen
4 maanden geleden

De stiptheid op de HSL staat helemaal los van de snelheidsverlagingen; deze zijn immers in de dienstregeling verwerkt en zorgen dan ook niet voor vertraging. Dat het materieel om de haverklap met technische problemen stilstaat echter wel en dat ligt toch echt aan de NS meneer Koolmees!