NS kan terug kijken op een goed jaar. Reizigers zijn positiever geworden over NS, de stiptheid is op peil gebleven en ook de winst is in 2019 aanzienlijk toegenomen. Waar in 2018 de winst nog uit kwam op 116 miljoen, is dat in 2019 gestegen naar 215 miljoen euro.
Daarmee heeft NS de financiële positie opnieuw weten te verbeteren. In 2017 bedroeg de winst slechts 24 miljoen euro. NS draagt zoals gewoonlijk 35% procent van de winst uit als dividend aan de overheid, die alle aandelen van het spoorbedrijf in handen heeft. Concreet komt dit neer op een bedrag van 75 miljoen euro.
Het spoorbedrijf had vorig jaar dankzij de verkoop van de oude Fyra-treinstellen aan de Italiaanse spoorwegen een meevaller van 21 miljoen euro. De winst komt verder vooral uit Nederland. Abellio, het dochterbedrijf waarmee NS actief is in Duitsland en Verenigd Koninkrijk, zag de winst aanzienlijk dalen, van 23 miljoen euro naar 4 miljoen euro.
In het Verenigd Koninkrijk spreekt NS van moeilijke omstandigheden, maar daar is Abellio nog wel winstgevend. Anders is dat in Duitsland, daar heeft Abellio vorig jaar verlies gemaakt. Het spoorbedrijf noemt de krapte op de Duitse arbeidsmarkt als één van de oorzaken. Daardoor zijn de personeelskosten gestegen. Een andere oorzaak is de slechte stiptheid in Duitsland, die volgens het spoorbedrijf wordt veroorzaakt door de vele werkzaamheden op het Duitse spoor.
In totaal heeft NS een omzet gerealiseerd van 6,7 miljard euro, 12 procent meer dan in 2018. In Nederland groeiden de opbrengsten uit treinkaartjes met 6,0% naar € 2.661 miljoen. “Dit werd veroorzaakt door de groei van het aantal reizigerskilometers (3,7%) en de jaarlijkse prijsindexatie (1,8%)”, legt NS uit.
Financieel topman Bert Groenewegen wijst erop dat de goede financiële positie nodig is om te kunnen investeren in de toekomst “en tegelijkertijd het treinkaartje betaalbaar te houden”. Tot en met 2024 wil NS 3,7 miljard investeren in renoveren en aankoop van nieuw materieel. “Daarvoor is nodig dat NS de initiatieven om het resultaat te verbeteren verder doorzet.”
This post was last modified on 3 maart 2020 07:07
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…