Winst NS bijna verdubbeld naar 215 miljoen
27 feb 2020 8:21
NS kan terug kijken op een goed jaar. Reizigers zijn positiever geworden over NS, de stiptheid is op peil gebleven en ook de winst is in 2019 aanzienlijk toegenomen. Waar in 2018 de winst nog uit kwam op 116 miljoen, is dat in 2019 gestegen naar 215 miljoen euro.
Meevaller dankzij Fyra
Daarmee heeft NS de financiële positie opnieuw weten te verbeteren. In 2017 bedroeg de winst slechts 24 miljoen euro. NS draagt zoals gewoonlijk 35% procent van de winst uit als dividend aan de overheid, die alle aandelen van het spoorbedrijf in handen heeft. Concreet komt dit neer op een bedrag van 75 miljoen euro.
Het spoorbedrijf had vorig jaar dankzij de verkoop van de oude Fyra-treinstellen aan de Italiaanse spoorwegen een meevaller van 21 miljoen euro. De winst komt verder vooral uit Nederland. Abellio, het dochterbedrijf waarmee NS actief is in Duitsland en Verenigd Koninkrijk, zag de winst aanzienlijk dalen, van 23 miljoen euro naar 4 miljoen euro.
Verlies voor Abellio Duitsland
In het Verenigd Koninkrijk spreekt NS van moeilijke omstandigheden, maar daar is Abellio nog wel winstgevend. Anders is dat in Duitsland, daar heeft Abellio vorig jaar verlies gemaakt. Het spoorbedrijf noemt de krapte op de Duitse arbeidsmarkt als één van de oorzaken. Daardoor zijn de personeelskosten gestegen. Een andere oorzaak is de slechte stiptheid in Duitsland, die volgens het spoorbedrijf wordt veroorzaakt door de vele werkzaamheden op het Duitse spoor.
Meer inkomsten door duurder treinkaartje
In totaal heeft NS een omzet gerealiseerd van 6,7 miljard euro, 12 procent meer dan in 2018. In Nederland groeiden de opbrengsten uit treinkaartjes met 6,0% naar € 2.661 miljoen. “Dit werd veroorzaakt door de groei van het aantal reizigerskilometers (3,7%) en de jaarlijkse prijsindexatie (1,8%)”, legt NS uit.
Financieel topman Bert Groenewegen wijst erop dat de goede financiële positie nodig is om te kunnen investeren in de toekomst “en tegelijkertijd het treinkaartje betaalbaar te houden”. Tot en met 2024 wil NS 3,7 miljard investeren in renoveren en aankoop van nieuw materieel. “Daarvoor is nodig dat NS de initiatieven om het resultaat te verbeteren verder doorzet.”
Jammer genoeg heeft de NS, ondanks die winst, juist ontzettend veel schadevergoedingen moeten betalen aan nabestaanden van joden, zigeuners etc. die tijdens WO II, dankzij diezelfde NS, tienduizenden van hen ook treinreizen “aanboden” maar dan wel naar vernietigingskampen zoals Auschwitz, Sobibor en Mauthausen!
Fijn dat de NS een acceptabele winst maakt. En ook fijn dat hier een deel van naar ons aleer staatskas vloeit. En met dit geld kan dan geïnvesteerd worden in uitbreiding van het Europese spoornet of nachttreinen.
ik zoek de financiele jaarrekening van de NS en die blijkt maar UITERST moeilijk te vinden
Die is vrij makkelijk te vinden via http://nsjaarverslag.nl/