NS’ers krijgen 40.000 1e klas treinkaartjes om weg te geven (maar niet iedereen is blij)

De 19.600 vaste NS-medewerkers hebben dit jaar geen gebruikelijk kerstpakket gekregen, maar wel een eindejaarsgeschenk. De spoormedewerkers hebben als bedankje een doos Merci-chocolaatjes gekregen en twee 1e klas dagretours voor de daluren, die weggeven kunnen worden. De kaartjes zijn bedoeld voor na de lockdown, als plezierreisjes weer kunnen.

Geen traditioneel kerstpakket

NS’ers reizen zelf in de regel tegen een geringe vergoeding, dat is ook van toepassing voor de rest van het gezin. Daarom zijn de treinkaartjes vooral geschikt om cadeau te doen aan anderen. “Veel mensen zitten dit jaar thuis met de kerst. Reizigers missen de vrijheid om met de trein te reizen. En dat is wederzijds: NS’ers missen de reiziger. Daarom dit jaar geen traditioneel kerstpakket, geen gevulde kartonnen doos of waardebon. NS’ers kunnen hun eindejaarsgeschenk doorgeven aan iemand die een dagje weg verdient” laat NS weten.

Waardering

Een deel van de spoormedewerkers reageert verheugd op social media. Maar een aantal NS’ers is niet blij met het geschenk en wil het retour sturen. “Vrij reizen geven aan iemand die al 365 dagen per jaar gratis reizen heeft? Dat zet kwaad bloed. Gaat mij niet om de verwennerij. Een doosje merci van 3,09 en 2 x gratis treinkaartjes toont niet de waardering die ik verlang van mijn werkgever. Met weer en wind werken op alle tijden, dag in dag uit in deze coronatijd verdient meer” laat een NS’er op Twitter weten. “Bij mij gaan ze retour afzender!” reageert een collega. Ook zijn er spoormedewerkers die het een afleidingsmanoeuvre vinden van de cao-onderhandelingen.

Goed doel

Eerder had de FNV zich al kritisch uitgesproken dat er dit jaar geen traditioneel kerstpakket zou verschijnen. Maar volgens een NS-woordvoerder reageren heel veel mensen juist positief op het kerstgebaar. “Als er collega’s geen gebruik van maken, sturen we die naar een goed doel. We overwegen daarbij het Oranjefonds” vertelt hij.

Andere artikelen op Treinreiziger.nl

This post was last modified on 29 december 2020 23:43

Bekijk reacties

  • Het spoorwegpersoneel lijkt niet te snappen dat hun salaris al bijna een jaar lang betaald wordt door de belastingbetaler. Dan eet je genadebrood en valt er niets te eisen.

    • Misschien hadden de treinkaartjes beter aan het horecapersoneel kunnen worden gegeven om daarmee straks hun klanten te belonen.
      Die hadden het wel gesnapt.

        • Het horecapersoneel is dienstbaar ingesteld en zij willen hun klanten straks graag weer terugzien.
          NS-personeel wil niet helpen met klantenwerving en lijkt ook na Corona liever met lege treinen te willen blijven rijden.

        • Om het nog iets verder te verduidelijken:
          Horecapersoneel heeft door de dagen en tijden waarop het werkt zelf weinig of niets aan treinkaartjes, maar hun klanten wel.

        • Leuk bedoeld al die reactie.s van geef het aan de voedselbank, zorgpersoneel of mantelzorgers enz enz.
          Het gaat erom dat we niet alles accepteren wat er momenteel speelt en zien fit dan ook als een mes in de rug naar het personeel op de werkvloer.
          De waardering is hierbij wel heel ver te zoeken.

        • @Jet. Het gaat erom dat vooral het rijdend personeel zichzelf overbodig maakt. Zonder machinisten kunnen we helaas nog niet, maar voor de HC's kan het beste direct de sluizen open zetten, door ze te vervangen door een ander type werknemers.

          Als ik nu HC zou zijn, zou ik ontzettend kwaad zijn op mijn collega's die al maanden weigeren hun werk te doen. Dat zou mij frustreren, niet een of ander cadeautje dat normaliter nog niet de waarde van een half dagloon heeft en nu wat minder is.

          HC's zouden er samen voor moeten zorgen dat ze noodzakelijk blijven op de trein. Dat doen ze niet door zich voortdurend terug te trekken in afgesloten cabines en uitsluitend de vertrekprocedure uitvoeren. Maak het de directie, door hard te werken, zo moeilijk mogelijk om afscheid van je te nemen en daarmee het moment uit te stellen waarop de functie van HC verdwijnt. Haal bijvoorbeeld niet voortdurend je schouders op voor zwartrijders, maar creëer een over-mijn-lijk-dat-er-iemand-zonder-kaartje-in-mijn-trein-zit-mentaliteit en schrijf consequent boetes uit, zodat zwartrijders er niet 49 van de 50 keer mee weg komen. Duitse en Belgische conducteurs kunnen het ook, waarom in Nederland niet? Stop als conducteurscorps eens met het massaal kansloos zeiken over je dienstroosters. Niemand neemt dat nog serieus.

          Maar goed, als er naar aanleiding van iets futiels als een kerstcadeautje weer wordt gesproken over 'onvrede' en figuren die hun werk vertikken te doen spreken over 'jullie weten niet wat er allemaal speelt' dan begrijpt de gemiddelde reiziger wel dat de sneue vakbonden in het gelid staan om te gaan staken. De gemiddelde conducteur zal niet door hebben dat dat een flinke stap richting het definitief afscheid nemen van de HC zal zijn. Hoe dan ook: personeel jonger dan 50 zal de pensioengerechtigde leeftijd niet als HC halen, omdat die functie onherroepelijk zal verdwijnen.

        • @Annemiek, waarom is het helaas dat we nog niet zonder machinisten kunnen? Gun je iemand zijn baan niet?

        • janneke, een machinist voegt niet veel toe en is wel een last voor het bedrijf. De trein is zo groot en zwaar dat ad-hoc reageren door een bestuurpersoon eigenlijk nooit mogelijk is. Niet op een station en niet op de baan buitenaf. Een automaat kan een trein veel beter besturen en ook nog besparen op energie-gebruik.
          Inzake de HC's valt wel op te merken dat je die zelden in de trein ziet. Vooral niet tijdens de spits.

        • @ Molenaar Flauwekul!
          Vooral materieel met magneetremmen remt uitstekend en machinisten voorkomen regelmatig aanrijdingen door stevig te remmen.
          U mag van mij best dromen over automatisch rijdende treinen maar daarvan is de eerste 30 jaar in ons land nog geen sprake.
          Onze infrastructuur is er totaal niet geschikt voor.

    • Genadebrood?! Hoe durft u! De NS-ers die ik ken (en dat zijn er nogal wat) hebben gewoon hard doorgewerkt. Hebben zelfs corona gekregen, omdat ze gedwongen werden met een zieke collega te werken!

      • Ha ha, de gemiddelde conducteur weigert al een jaar lang om zijn werk te doen. Die is alleen (overbodig) aanwezig in de achterste bestuurderscabine. Hard werken is bij het grootste deel van het overwegend extreem-linkse NS-personeel een onbekend fenomeen.

      • Het geld voor uw salaris komt van de gemeenschap. Zoals bij KLM, VDL en vele andere bedrijven.
        Zonder hulp van de gemeenschap had men allang moeten sluiten.

  • Spoorwegpersoneel van de NS moet niet zo zeuren. Je krijgt het! En de conducteurs hebben het hele jaar niks gedaan. Beetje Netflixen in de eerste klas. Ze mogen blij zijn dat ze nog werk hebben.

    • Beetje meer respect voor degenen die nu in die Corona ellende in deze omstandigheden de treinen rijdende moeten houden, mag ook wel.
      Lekker makkelijk dat gebries vanaf de laptop.

      Fijne kerst gewenst, of werkt u ook met de feestdagen net als de conducteurs?

      • Toevallig werk ik ook tijdens de feestdagen. Alleen ik klaag niet het hoort erbij als je in het openbaar vervoer werkt. En een kerstpakket krijg je het is geen verlanglijstje wat je kan invullen.

  • Wat is er gebeurd met de kerstgedachte, het is beter te geven dan te krijgen? De aangeboden kaartjes zijn bedoeld om aan iemand anders cadeau te doen. Wat is daar mis mee?

    Dit oogt als een luxe probleem. Er zijn genoeg werknemers met minder gunstige arbeidsvoorwaarden die het nu zwaarder hebben (mensen die werken in de horeca of het toerisme bijvoorbeeld).

  • De restauranthouder krijgt niks deze dagen, de kapper krijgt niks deze dagen, de dokter krijgt heel veel extra patiënten deze dagen, de winkelier krijgt niks deze dagen, de horeca krijgt niks deze dagen en dan ben ik nog heel veel mensen vergeten. Daarnaast heeft het ns personeel buiten een verhoogd risico (hoewel, in een lege trein?) vrij weinig geleden dit jaar. De treinen rijden en blijven op z'n minst rijden zoals ze nu doen. Maar voor de vakbond is het zelden genoeg

    Doet me denken aan de naaiactie door forensen te pakken met een staking omdat het uitgaanspubliek zich niet kon gedragen

    • Nou sukkels het gaat erom dat het ns personeel straks zo afgedankt en ontslagen wordt. Dat alles wordt vervangen door machines.
      Daar vechten ze voor. Jullie weten gewoon niet waar het om draait.
      Dus beter jullie mond houden

  • Zelf ben ik werkzaam bij de NS. Vind ik het een verschrikkelijk kerstpakket? Nee. Heb ik genoeg waardering gekregen voor mijn werk? Nee, dat nou ook weer niet. Mensen zeggen 'we niks doen'. In twee weken heb ik al twee keer agressie meegemaakt. Tijdens een van deze gevallen is mijn collega mishandeld met een gebroken neus als gevolg. Een jaar geen kerstpakket? Dikke prima. Een jaar op ons neergekeken door organisatie en burgers? Dat vind ik wel lastig.

    • nette reactie meneer. ik denk dat heel veel burgers niet begrijpen dat zij niet moeten oordelen als zij niet exact weten hoe het zit. En voordat men denkt dat ik werk bij de NS, dat is niet zo, zeker niet.

    • Uitstekend verwoord collega. Ook ik ben HC en hoewel ik het afgelopen jaar minder door de trein ben gegaan dan de jaren daarvoor heb ook ik duidelijk meer agressie meegemaakt dan daarvoor. Hoe dodelijk vermoeiend om volwassen mensen te moeten aanspreken op een paar simpele regels die voor ons allen gelden om dan een grote bek te krijgen. Geen pakket is één maar om je personeel af te schepen met een paar bonnen waar ze niets aan hebben en een doosje chocola,.... doe dan gewoon niets.

  • Ik ben er als medewerker juist ontzettend blij mee. Zoals velen ook op Social media al zeggen: de kaartjes zijn om iemand mee te nemen of om weg te geven. Tuurlijk mogen mensen het belachelijk vinden en ze terugsturen, maar eigenlijk vind ik dat de mensen die dat doen ze beter kunnen geven aan voedselbanken of iets dergelijks, zodat die ze weer bij mensen in het voedselpakket kunnen doen. We moeten het samen doen. Hebzucht hebben we niks aan.

  • Ik kan me voorstellen dat er personeel niet heel blij is met dit gebaar. Heb je een jaar alles rijdend gehouden, continu verwijten krijgen dat je niets doet/overbodig bent, en wat krijg je dan van jouw werkgever? Een doos chocolaatjes van een paar euro en treinkaartjes waar je zelf niets aan hebt en je moet dan ook maar net mensen kennen die er wel wat aan hebben. Ik gok zelfs dat de NS daarop inzet, dat heel veel van deze kaartjes niet gebruikt worden. Kost het de NS bijna niets, en dan voelt het wel heel goedkoop.

    En ik snap best dat de NS moet besparen, maar als je dan iets van een kerstpakket/kerstgebaar doet, zorg dan dat het ook echt waardering naar het personeel uitstraalt.

    • Natuurlijk is dat ook deels zo. Maar er zijn weinig bedrijven die er zo slecht voor staan en waar niemand ontslagen hoeft te worden. NS heeft altijd goed voor het personeel gezorgd. Bijvoorbeeld dat het complete gezin bijna gratis reist. Eerder dit jaar is er al een bonus geweest. Tja. Dat twee treinkaartjes niet bovenaan je verlanglijstje staat snap ik, maar ik geloof dat de waardering wel in woord is uitgesproken, maar dat er nu even bezuinigd wordt op het kerstpakket als je door één van de zwaarste crisissen heen gaat, snap ik heel goed.

      • Ze gaan in jan/febr wel degelijk mensen ontslaan en die worden vervangen door machines die de problemen niet kunnen oplossen.

        • Als je omzet met 75% is gedaald kun je niet onbeperkt al je personeel blijven doorbetaken en ook nog een loonsverhoging geven.

      • Zeker, het zijn lastige tijden en de NS heeft het zwaar omdat de vraag grotendeels is weggevallen maar het aanbod redelijk in stand moet blijven, dus dan zal er toch ergens op bezuinigd moeten worden en dan is het kerstgeschenk toch een eenvoudige besparing, zeker met zo een grote groep medewerkers.

        En ik geloof best dat de waardering in woorden is uitgesproken, maar bij deze daad kan ik me best voorstellen dat voor sommigen daar nu een mismatch zit tussen woord en daad. Niet dat ik weet of ik het beter zou kunnen dan de personeelszaken van NS, in deze tijden van bezuinigingen is het heel makkelijk om een gebaar verkeerd begrepen te laten worden.

  • Ach kom op zeg! Om weg te geven in deze tijd waarin voorlopig aangeraden wordt om vooral niet te reizen. Rot toch op! Geef iets of geef niets. Maar geef niet iets om weg te geven, stuur het dan lekker zelf naar mensen hun huisadres als verrassing. Alsof je de slager 2 ons ham geeft. Geen kerstgeschenk is echt niet erg, maar dit slaat werkelijk alles!! Eerst de mededeling dat je op kan rotten en dan nog een extra waardering er overheen.

    • - NS medewerkers hebben dit jaar een bonus gekregen
      - Niemand hoeft bij NS op te rotten. Best bijzonder in de huidige omstandigheden.
      - Heel veel mensen zouden er bijna een moord voor doen, voor twee gratis treinkaartjes. Het is toch leuk als je iemand in je omgeving blij kunt maken?
      - Vergeet niet dat ze voor NS'ers waardeloos zijn, OMDAT het bedrijf al zo goed zorgt voor het personeel. Immers, het hele gezin reist bijna gratis. Dat is echt royaal.

      • Niet het hele gezin reist gratis alleen de werknemer zelf. De rest van het gezin heeft een dalvrij abonnement tot 18 jaar en we houden onze baan? er gaan "slechts" 300 Servicemederwerkers hun baan verliezen. Als je niet weet wat er speelt hou dan gewoon je mond......

        • Beste anoniem,
          Dank voor het respect.
          Er gaan functies verdwijnen. Klopt. Maar NS heeft aangegeven dat er geen gedwongen ontslagen nodig zijn. Wel moet men misschien in een andere functie gaan werken. Dal Vrij voor hele gezin, dat is toch prachtig? Als je zuur wilt zijn, prima, maar ik zou zeggen tel je zegeningen. En mijn mond houden? Zeker niet als gesprek op deze manier gevoerd wordt.

      • Als je woont in je standplaats heb je geen gratis reizen op de wal.
        En het gaat hier ook helemaal om het kerstpakket, dat is de issue niet. Als de NS zo graag iets aan reizigers wil geven, geef het dan zelf. Dat is mijn mening en een ieder heeft recht op zijn of haar eigen mening
        De NS is een pracht bedrijf ( en zou dit graag zo houden)ik werk er al 30 jaar, dus zou er niet zolang werken als het geen goede werkgever zou zijn. Maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt!

      • Niet niemand hoeft op te rotten, maar het is tamelijk ondenkbaar dat al het overbodig verklaarde walpersoneel zich laat omscholen tot IT-personeel waar een tekort aan is. M.a.w. je kan dan alsnog opkrassen.

      • @ricardo Ik ben een van de service medewerkers die het contract niet meer verlengd krijgt hierdoor helaas. Terwijl ik dit werk juist met veel liefde en plezier heb gedaan. Er staan dus helaas wel mensen op straat.

      • Wat een goede reactie, eindelijk iemand die niet zeurt.

        Wat zag ik in de reacties verder een bak ellende. Wees nou eens een keer niet zo fel in je commentaar, ik bedoel al die anderen in dit geval.

        Al die anderen spreek ik hierbij aan en wel als volgt:
        Zoek niet altijd de kritiek, maar wees een enkele keer blij dat je in Nederland woont. Heel veel plaatsen op aarde hebben niet eens een vervoersysteem zoals wij, ze zouden daar blij zijn met een honderdste van wat wij hier hebben.

        Met gal spuwen is nog nooit en betere wereld gecreëerd. Vermijd dat dus alsjeblieft!!!

  • OK DE NS IS EEN UITGEKIEND BEDRIJF, DAT NEEMT NIET WEG DAT JE MIJ OP MIJN OUDE DAG WEL BLIJ KAN MAKEN MET EEN GRATIS EERSTE KLAS TREINREISJE IMMERS MIJN AOW VOORZIET OOK NIET IN KERST PAKKETTEN

    • Hier is het niet voor nodig om hoofdletters te gebruiken. Dat staat gelijk aan schreeuwen, en dat is zinloos. Ook met kleine letters snappen we je mening. :-)

Share
Tags: Ludiek

Recent Posts

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

1 dag terug

Met de trein naar België? Tot 75% korting (met treinbinding)

Ook NS International komt met een Black Friday aanbieding: tot 75% korting op de trein…

3 dagen terug

Interrail: tot 20% korting vanwege Black Friday

Voordelig met de trein door Europa? Tot 29 november 2022 kun je een Interrail Pass…

4 dagen terug

ProRail-personeel krijgt gemiddeld 9% meer loon

De vakbondenzijn met ProRail tot een onderhandelingsresultaat gekomen voor een nieuwe cao. Gemiddeld gaan de medewerkers van ProRail er…

5 dagen terug

Treinverkeer Berlijn – Hannover langdurig gestremd

Sinds 17 november is één van de kerntrajecten van Duitsland gestremd: Berlijn - Hannover. Hierdoor…

5 dagen terug

Spoorboekje 2023 verschijnt opnieuw op papier

Ook de dienstregeling van 2023 verschijnt weer op papier. Dit jaar zijn er door het…

1 week terug