fbpx

NS’ers krijgen 40.000 1e klas treinkaartjes om weg te geven (maar niet iedereen is blij)

23 dec 2020 12:58

De 19.600 vaste NS-medewerkers hebben dit jaar geen gebruikelijk kerstpakket gekregen, maar wel een eindejaarsgeschenk. De spoormedewerkers hebben als bedankje een doos Merci-chocolaatjes gekregen en twee 1e klas dagretours voor de daluren, die weggeven kunnen worden. De kaartjes zijn bedoeld voor na de lockdown, als plezierreisjes weer kunnen.

Geen traditioneel kerstpakket

NS’ers reizen zelf in de regel tegen een geringe vergoeding, dat is ook van toepassing voor de rest van het gezin. Daarom zijn de treinkaartjes vooral geschikt om cadeau te doen aan anderen. “Veel mensen zitten dit jaar thuis met de kerst. Reizigers missen de vrijheid om met de trein te reizen. En dat is wederzijds: NS’ers missen de reiziger. Daarom dit jaar geen traditioneel kerstpakket, geen gevulde kartonnen doos of waardebon. NS’ers kunnen hun eindejaarsgeschenk doorgeven aan iemand die een dagje weg verdient” laat NS weten.

Waardering

Een deel van de spoormedewerkers reageert verheugd op social media. Maar een aantal NS’ers is niet blij met het geschenk en wil het retour sturen. “Vrij reizen geven aan iemand die al 365 dagen per jaar gratis reizen heeft? Dat zet kwaad bloed. Gaat mij niet om de verwennerij. Een doosje merci van 3,09 en 2 x gratis treinkaartjes toont niet de waardering die ik verlang van mijn werkgever. Met weer en wind werken op alle tijden, dag in dag uit in deze coronatijd verdient meer” laat een NS’er op Twitter weten. “Bij mij gaan ze retour afzender!” reageert een collega. Ook zijn er spoormedewerkers die het een afleidingsmanoeuvre vinden van de cao-onderhandelingen.

Goed doel

Eerder had de FNV zich al kritisch uitgesproken dat er dit jaar geen traditioneel kerstpakket zou verschijnen. Maar volgens een NS-woordvoerder reageren heel veel mensen juist positief op het kerstgebaar. “Als er collega’s geen gebruik van maken, sturen we die naar een goed doel. We overwegen daarbij het Oranjefonds” vertelt hij.

Andere artikelen op Treinreiziger.nl

107 gedachten over “NS’ers krijgen 40.000 1e klas treinkaartjes om weg te geven (maar niet iedereen is blij)”

  1. Brabo schreef:

    Het spoorwegpersoneel lijkt niet te snappen dat hun salaris al bijna een jaar lang betaald wordt door de belastingbetaler. Dan eet je genadebrood en valt er niets te eisen.

    1. Simon schreef:

      Misschien hadden de treinkaartjes beter aan het horecapersoneel kunnen worden gegeven om daarmee straks hun klanten te belonen.
      Die hadden het wel gesnapt.

      1. dries molenaar schreef:

        En waarom moeten ze die kaartjes dan weer weggeven?

        1. Simon schreef:

          Het horecapersoneel is dienstbaar ingesteld en zij willen hun klanten straks graag weer terugzien.
          NS-personeel wil niet helpen met klantenwerving en lijkt ook na Corona liever met lege treinen te willen blijven rijden.

        2. Simon schreef:

          Om het nog iets verder te verduidelijken:
          Horecapersoneel heeft door de dagen en tijden waarop het werkt zelf weinig of niets aan treinkaartjes, maar hun klanten wel.

        3. Jet schreef:

          Leuk bedoeld al die reactie.s van geef het aan de voedselbank, zorgpersoneel of mantelzorgers enz enz.
          Het gaat erom dat we niet alles accepteren wat er momenteel speelt en zien fit dan ook als een mes in de rug naar het personeel op de werkvloer.
          De waardering is hierbij wel heel ver te zoeken.

        4. Annemiek schreef:

          @Jet. Het gaat erom dat vooral het rijdend personeel zichzelf overbodig maakt. Zonder machinisten kunnen we helaas nog niet, maar voor de HC’s kan het beste direct de sluizen open zetten, door ze te vervangen door een ander type werknemers.

          Als ik nu HC zou zijn, zou ik ontzettend kwaad zijn op mijn collega’s die al maanden weigeren hun werk te doen. Dat zou mij frustreren, niet een of ander cadeautje dat normaliter nog niet de waarde van een half dagloon heeft en nu wat minder is.

          HC’s zouden er samen voor moeten zorgen dat ze noodzakelijk blijven op de trein. Dat doen ze niet door zich voortdurend terug te trekken in afgesloten cabines en uitsluitend de vertrekprocedure uitvoeren. Maak het de directie, door hard te werken, zo moeilijk mogelijk om afscheid van je te nemen en daarmee het moment uit te stellen waarop de functie van HC verdwijnt. Haal bijvoorbeeld niet voortdurend je schouders op voor zwartrijders, maar creëer een over-mijn-lijk-dat-er-iemand-zonder-kaartje-in-mijn-trein-zit-mentaliteit en schrijf consequent boetes uit, zodat zwartrijders er niet 49 van de 50 keer mee weg komen. Duitse en Belgische conducteurs kunnen het ook, waarom in Nederland niet? Stop als conducteurscorps eens met het massaal kansloos zeiken over je dienstroosters. Niemand neemt dat nog serieus.

          Maar goed, als er naar aanleiding van iets futiels als een kerstcadeautje weer wordt gesproken over ‘onvrede’ en figuren die hun werk vertikken te doen spreken over ‘jullie weten niet wat er allemaal speelt’ dan begrijpt de gemiddelde reiziger wel dat de sneue vakbonden in het gelid staan om te gaan staken. De gemiddelde conducteur zal niet door hebben dat dat een flinke stap richting het definitief afscheid nemen van de HC zal zijn. Hoe dan ook: personeel jonger dan 50 zal de pensioengerechtigde leeftijd niet als HC halen, omdat die functie onherroepelijk zal verdwijnen.

        5. Janneke 1 schreef:

          @Annemiek, waarom is het helaas dat we nog niet zonder machinisten kunnen? Gun je iemand zijn baan niet?

        6. dries molenaar schreef:

          janneke, een machinist voegt niet veel toe en is wel een last voor het bedrijf. De trein is zo groot en zwaar dat ad-hoc reageren door een bestuurpersoon eigenlijk nooit mogelijk is. Niet op een station en niet op de baan buitenaf. Een automaat kan een trein veel beter besturen en ook nog besparen op energie-gebruik.
          Inzake de HC’s valt wel op te merken dat je die zelden in de trein ziet. Vooral niet tijdens de spits.

        7. Simon schreef:

          @ Molenaar Flauwekul!
          Vooral materieel met magneetremmen remt uitstekend en machinisten voorkomen regelmatig aanrijdingen door stevig te remmen.
          U mag van mij best dromen over automatisch rijdende treinen maar daarvan is de eerste 30 jaar in ons land nog geen sprake.
          Onze infrastructuur is er totaal niet geschikt voor.

    2. Hetty Dix schreef:

      Genadebrood?! Hoe durft u! De NS-ers die ik ken (en dat zijn er nogal wat) hebben gewoon hard doorgewerkt. Hebben zelfs corona gekregen, omdat ze gedwongen werden met een zieke collega te werken!

      1. Karel Geerts schreef:

        Ha ha, de gemiddelde conducteur weigert al een jaar lang om zijn werk te doen. Die is alleen (overbodig) aanwezig in de achterste bestuurderscabine. Hard werken is bij het grootste deel van het overwegend extreem-linkse NS-personeel een onbekend fenomeen.

      2. Dries Molenaar schreef:

        Het geld voor uw salaris komt van de gemeenschap. Zoals bij KLM, VDL en vele andere bedrijven.
        Zonder hulp van de gemeenschap had men allang moeten sluiten.

  2. Peter Janssen schreef:

    Spoorwegpersoneel van de NS moet niet zo zeuren. Je krijgt het! En de conducteurs hebben het hele jaar niks gedaan. Beetje Netflixen in de eerste klas. Ze mogen blij zijn dat ze nog werk hebben.

    1. Henk schreef:

      Beetje meer respect voor degenen die nu in die Corona ellende in deze omstandigheden de treinen rijdende moeten houden, mag ook wel.
      Lekker makkelijk dat gebries vanaf de laptop.

      Fijne kerst gewenst, of werkt u ook met de feestdagen net als de conducteurs?

      1. Peter Janssen schreef:

        Toevallig werk ik ook tijdens de feestdagen. Alleen ik klaag niet het hoort erbij als je in het openbaar vervoer werkt. En een kerstpakket krijg je het is geen verlanglijstje wat je kan invullen.

  3. Kees schreef:

    Wat is er gebeurd met de kerstgedachte, het is beter te geven dan te krijgen? De aangeboden kaartjes zijn bedoeld om aan iemand anders cadeau te doen. Wat is daar mis mee?

    Dit oogt als een luxe probleem. Er zijn genoeg werknemers met minder gunstige arbeidsvoorwaarden die het nu zwaarder hebben (mensen die werken in de horeca of het toerisme bijvoorbeeld).

  4. dries molenaar schreef:

    Het personeel en vooral de vakbond zit te veel aan de zeurtjes (ipv de zuurtjes)

  5. Staatslijn K schreef:

    De restauranthouder krijgt niks deze dagen, de kapper krijgt niks deze dagen, de dokter krijgt heel veel extra patiënten deze dagen, de winkelier krijgt niks deze dagen, de horeca krijgt niks deze dagen en dan ben ik nog heel veel mensen vergeten. Daarnaast heeft het ns personeel buiten een verhoogd risico (hoewel, in een lege trein?) vrij weinig geleden dit jaar. De treinen rijden en blijven op z’n minst rijden zoals ze nu doen. Maar voor de vakbond is het zelden genoeg

    Doet me denken aan de naaiactie door forensen te pakken met een staking omdat het uitgaanspubliek zich niet kon gedragen

    1. Anoniem schreef:

      Nou sukkels het gaat erom dat het ns personeel straks zo afgedankt en ontslagen wordt. Dat alles wordt vervangen door machines.
      Daar vechten ze voor. Jullie weten gewoon niet waar het om draait.
      Dus beter jullie mond houden

      1. Tim H schreef:

        NS is geen sociale werkplaats om het personeel aan een salaris te helpen.

      2. Eef schreef:

        Als NS het NS-personeel niet zo werd overbetaald was er minder noodzaak om op de personeelskosten te bezuinigen. Ga eens in het bedrijfsleven werken.

      3. appie h schreef:

        Wat voor machine dan?

      4. dries molenaar schreef:

        Waarom zou het gerechtvaardigd zijn om tegen automatisering van het treinbedrijf te strijden.

  6. Conducteur schreef:

    Zelf ben ik werkzaam bij de NS. Vind ik het een verschrikkelijk kerstpakket? Nee. Heb ik genoeg waardering gekregen voor mijn werk? Nee, dat nou ook weer niet. Mensen zeggen ‘we niks doen’. In twee weken heb ik al twee keer agressie meegemaakt. Tijdens een van deze gevallen is mijn collega mishandeld met een gebroken neus als gevolg. Een jaar geen kerstpakket? Dikke prima. Een jaar op ons neergekeken door organisatie en burgers? Dat vind ik wel lastig.

    1. mahin schreef:

      nette reactie meneer. ik denk dat heel veel burgers niet begrijpen dat zij niet moeten oordelen als zij niet exact weten hoe het zit. En voordat men denkt dat ik werk bij de NS, dat is niet zo, zeker niet.

    2. Johan schreef:

      Uitstekend verwoord collega. Ook ik ben HC en hoewel ik het afgelopen jaar minder door de trein ben gegaan dan de jaren daarvoor heb ook ik duidelijk meer agressie meegemaakt dan daarvoor. Hoe dodelijk vermoeiend om volwassen mensen te moeten aanspreken op een paar simpele regels die voor ons allen gelden om dan een grote bek te krijgen. Geen pakket is één maar om je personeel af te schepen met een paar bonnen waar ze niets aan hebben en een doosje chocola,…. doe dan gewoon niets.

    3. Karel Geerts schreef:

      Helaas vrees ik dat u bij NS een uitzondering bent.

  7. Anoniem schreef:

    Ik ben er als medewerker juist ontzettend blij mee. Zoals velen ook op Social media al zeggen: de kaartjes zijn om iemand mee te nemen of om weg te geven. Tuurlijk mogen mensen het belachelijk vinden en ze terugsturen, maar eigenlijk vind ik dat de mensen die dat doen ze beter kunnen geven aan voedselbanken of iets dergelijks, zodat die ze weer bij mensen in het voedselpakket kunnen doen. We moeten het samen doen. Hebzucht hebben we niks aan.

  8. Ricardo schreef:

    Ik kan me voorstellen dat er personeel niet heel blij is met dit gebaar. Heb je een jaar alles rijdend gehouden, continu verwijten krijgen dat je niets doet/overbodig bent, en wat krijg je dan van jouw werkgever? Een doos chocolaatjes van een paar euro en treinkaartjes waar je zelf niets aan hebt en je moet dan ook maar net mensen kennen die er wel wat aan hebben. Ik gok zelfs dat de NS daarop inzet, dat heel veel van deze kaartjes niet gebruikt worden. Kost het de NS bijna niets, en dan voelt het wel heel goedkoop.

    En ik snap best dat de NS moet besparen, maar als je dan iets van een kerstpakket/kerstgebaar doet, zorg dan dat het ook echt waardering naar het personeel uitstraalt.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Natuurlijk is dat ook deels zo. Maar er zijn weinig bedrijven die er zo slecht voor staan en waar niemand ontslagen hoeft te worden. NS heeft altijd goed voor het personeel gezorgd. Bijvoorbeeld dat het complete gezin bijna gratis reist. Eerder dit jaar is er al een bonus geweest. Tja. Dat twee treinkaartjes niet bovenaan je verlanglijstje staat snap ik, maar ik geloof dat de waardering wel in woord is uitgesproken, maar dat er nu even bezuinigd wordt op het kerstpakket als je door één van de zwaarste crisissen heen gaat, snap ik heel goed.

      1. Anoniem schreef:

        Ze gaan in jan/febr wel degelijk mensen ontslaan en die worden vervangen door machines die de problemen niet kunnen oplossen.

        1. Maurice schreef:

          Als je omzet met 75% is gedaald kun je niet onbeperkt al je personeel blijven doorbetaken en ook nog een loonsverhoging geven.

      2. Ricardo schreef:

        Zeker, het zijn lastige tijden en de NS heeft het zwaar omdat de vraag grotendeels is weggevallen maar het aanbod redelijk in stand moet blijven, dus dan zal er toch ergens op bezuinigd moeten worden en dan is het kerstgeschenk toch een eenvoudige besparing, zeker met zo een grote groep medewerkers.

        En ik geloof best dat de waardering in woorden is uitgesproken, maar bij deze daad kan ik me best voorstellen dat voor sommigen daar nu een mismatch zit tussen woord en daad. Niet dat ik weet of ik het beter zou kunnen dan de personeelszaken van NS, in deze tijden van bezuinigingen is het heel makkelijk om een gebaar verkeerd begrepen te laten worden.

  9. Alex schreef:

    Ach kom op zeg! Om weg te geven in deze tijd waarin voorlopig aangeraden wordt om vooral niet te reizen. Rot toch op! Geef iets of geef niets. Maar geef niet iets om weg te geven, stuur het dan lekker zelf naar mensen hun huisadres als verrassing. Alsof je de slager 2 ons ham geeft. Geen kerstgeschenk is echt niet erg, maar dit slaat werkelijk alles!! Eerst de mededeling dat je op kan rotten en dan nog een extra waardering er overheen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      – NS medewerkers hebben dit jaar een bonus gekregen
      – Niemand hoeft bij NS op te rotten. Best bijzonder in de huidige omstandigheden.
      – Heel veel mensen zouden er bijna een moord voor doen, voor twee gratis treinkaartjes. Het is toch leuk als je iemand in je omgeving blij kunt maken?
      – Vergeet niet dat ze voor NS’ers waardeloos zijn, OMDAT het bedrijf al zo goed zorgt voor het personeel. Immers, het hele gezin reist bijna gratis. Dat is echt royaal.

      1. Anoniem schreef:

        Niet het hele gezin reist gratis alleen de werknemer zelf. De rest van het gezin heeft een dalvrij abonnement tot 18 jaar en we houden onze baan? er gaan “slechts” 300 Servicemederwerkers hun baan verliezen. Als je niet weet wat er speelt hou dan gewoon je mond……

        1. Ricardo schreef:

          Blijkbaar weet u meer over die servicemedewerkers, want laatste dat daarover op deze site stond (https://www.treinreiziger.nl/ns-wil-minder-loketten-alleen-op-15-stations/), lag dat nog bij de ondernemingsraad en reizigersorganisaties voor advies, dat pas in voorjaar 2021 wordt verwacht. Dus toch knap dat u nu al weet dat die mensen hun baan gaan verliezen.

        2. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

          Beste anoniem,
          Dank voor het respect.
          Er gaan functies verdwijnen. Klopt. Maar NS heeft aangegeven dat er geen gedwongen ontslagen nodig zijn. Wel moet men misschien in een andere functie gaan werken. Dal Vrij voor hele gezin, dat is toch prachtig? Als je zuur wilt zijn, prima, maar ik zou zeggen tel je zegeningen. En mijn mond houden? Zeker niet als gesprek op deze manier gevoerd wordt.

      2. Alex schreef:

        Als je woont in je standplaats heb je geen gratis reizen op de wal.
        En het gaat hier ook helemaal om het kerstpakket, dat is de issue niet. Als de NS zo graag iets aan reizigers wil geven, geef het dan zelf. Dat is mijn mening en een ieder heeft recht op zijn of haar eigen mening
        De NS is een pracht bedrijf ( en zou dit graag zo houden)ik werk er al 30 jaar, dus zou er niet zolang werken als het geen goede werkgever zou zijn. Maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt!

      3. Henk schreef:

        Niet niemand hoeft op te rotten, maar het is tamelijk ondenkbaar dat al het overbodig verklaarde walpersoneel zich laat omscholen tot IT-personeel waar een tekort aan is. M.a.w. je kan dan alsnog opkrassen.

      4. Anoniem schreef:

        @ricardo Ik ben een van de service medewerkers die het contract niet meer verlengd krijgt hierdoor helaas. Terwijl ik dit werk juist met veel liefde en plezier heb gedaan. Er staan dus helaas wel mensen op straat.

        1. Maurice schreef:

          Hoe denk je dat het in de horeca en de detailhandel is?

      5. G. van der Zwaag schreef:

        Wat een goede reactie, eindelijk iemand die niet zeurt.

        Wat zag ik in de reacties verder een bak ellende. Wees nou eens een keer niet zo fel in je commentaar, ik bedoel al die anderen in dit geval.

        Al die anderen spreek ik hierbij aan en wel als volgt:
        Zoek niet altijd de kritiek, maar wees een enkele keer blij dat je in Nederland woont. Heel veel plaatsen op aarde hebben niet eens een vervoersysteem zoals wij, ze zouden daar blij zijn met een honderdste van wat wij hier hebben.

        Met gal spuwen is nog nooit en betere wereld gecreëerd. Vermijd dat dus alsjeblieft!!!

  10. ko schreef:

    OK DE NS IS EEN UITGEKIEND BEDRIJF, DAT NEEMT NIET WEG DAT JE MIJ OP MIJN OUDE DAG WEL BLIJ KAN MAKEN MET EEN GRATIS EERSTE KLAS TREINREISJE IMMERS MIJN AOW VOORZIET OOK NIET IN KERST PAKKETTEN

    1. Ariën schreef:

      Hier is het niet voor nodig om hoofdletters te gebruiken. Dat staat gelijk aan schreeuwen, en dat is zinloos. Ook met kleine letters snappen we je mening. 🙂

  11. Ferry schreef:

    Merci is best lekker, en misschien is het wel de adventversie,
    zit er 1 een Gouden wikkel voor 5 vrijkaartjes!!!

  12. rol schreef:

    gewoon massaal te koop aanbieden op marktplaats, zou ik zeggen, dan houd je er nog een tientje of zo aan over

  13. Henk de Klerk schreef:

    Tsjonge wat een negatieve reacties. Je KRIJGT het, het staat nergens dat de werkgever verplicht is om iets te geven. Heb zelf ook jaren gewerkt zonder een attentie. Ben ik er minder om geworden. Nee. Ik ben blij met de kleinste attentie. En als zo’n kaartje me aangeboden wordt zal ik er met plezier gebruik van maken.

    1. Anoniem schreef:

      Waarom denken jullie dat het om het presentje gaat, dat is helemaal
      de issue niet. Dus als jullie niet weten waar het werkelijk omdraait
      gewoon niet meepraten, dan is zwijgen gewoon het beste.

      1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

        Anoniem reageren mag best, maar mag het ook op een andere toon? Dat dit kerstpakket niet op het verlanglijstje staat, begrijp ik. Dat er niet gejubbeld wordt ook. En ook dat het wat tegen valt. Maar om het retour te sturen en te gaan mopperen? Tja, niet iedereen heeft dan begrip, meneer of mevrouw anoniem.

  14. Mario schreef:

    Ik vind het werkelijk stuitend zoals sommige mensen hier het spoorwegpersoneel onderuit halen als mensen die te lui zijn om te werken en nooit wat anders zouden doen dan klagen en de 1e klasse coupés bezetten. Ik zou zo willen zeggen, had zelf dan gesolliciteerd als conducteur of iets dergelijks in plaats van ze zwart te maken uit jaloezie.
    Ik geef toe dat ik tegenwoordig maar zelden met de trein reis maar volgens mij zijn het gewoon hele respectabele hardwerkende mensen zoals u en ik en als daar wat kleine privileges uit voortvloeien dat je ook weleens een momentje in een lege eerst klascoupé kunt reizen waarom niet? Alleen is dat publiekelijk zichtbaar en veel privileges uit andere vakgebieden niet. Maar dat wil nog niet zeggen dat het werk van conducteurs gemakkelijk is. Juist niet zou ik haast zeggen met alle agressie tegenwoordig. En wie echt denkt dat het een lui leventje betekent en daar jaloers op is zou ik willen aanraden te solliciteren naar conducteur. Wel kans dat een aantal van de klagers hier dan hun grote dure huis, hun dikke leaseauto en die vier keer vliegvakantie voortaan moeten opgeven.

    1. Tim schreef:

      Hardwerkende conducteurs? Die vind je bij Arriva maar niet bij NS.

  15. Ariën schreef:

    Zo te zien heeft @StephanVanLoon zijn tweet weer ingetrokken (staat hier nog wel). In mijn ogen geen tactische tweet. Maar geef ze dan liever weg voor wie het straks wél goed kan gebruiken… 😉

  16. Niek schreef:

    Geef mij zo een kaartje, ik kreeg na 41 jaar gewoon de zak. Laten we eens ophouden met elkaar afzeiken en blij zijn met wat we hebben

  17. Frans Eekhout schreef:

    “Geniet van alles wat je mag en kan beleven! Treur niet om wat je niet hebt, maar wees blij met wat je wél hebt…”
    citaat van Sef-Quotes

    SUGGESTIE : eerste klas treinkaartjes, eventueel met Merci chocolaatjes, weg geven aan het zorg personeel óf de grote groep van mantelzorgers die dagelijks gratis en zonder enige geldelijke beloning en zonder morren voor hun medemens klaar staan en bij weer en wind de hulpbehoevende medemensen helpen en blijk geven van naastenliefde ongeacht iemands afkomst, persoonlijke achtergrond, geloofsovertuiging en dergelijke. Als men de Kerstgedachte in ere wilt houden mag men deze groep niet vergeten en hen dankbaar zijn voor hun ruimhartige inzet en om hen na de lockdown een dagje vrij af te gunnen en te plezieren, want de boog kan niet altijd gespannen blijven. Mantelzorger zijn is net “topsport” alleen krijgen zij nooit de “medaille” of bekroning die zij verdienen. Er zijn Mantelzorg organisaties in het land waar een NS’er zijn of haar eerste klas treinkaart aan af kan geven, de adressen staan op internet of het telefoongids, die een persoon daar blij mee kan maken. Misschien mag men de NS medewerker als “beloning” ook een dag meedraaien met een mantelzorger om te ervaren hoe men zich van zijn of haar taak probeert te kwijten. Vaak ondergewaardeerd en onbemind, maar zeker NIET onbelangrijk dragen juist Mantelzorgers bij voor het sociale gezicht dat Nederland kent en zeker in een tijd als deze waarin mensen juist elkaar h a r d e r nodig hebben als nooit te voren is dit een categorie om er iets voor te geven…! Zalig Kerstfeest !

    1. AA schreef:

      Heel goed idee! De NS had deze tickets aan mensen in de zorg moeten geven, dat was nou een actie geweest waar de medewerkers het grotendeels mee eens waren geweest! Inclusief doosje merci. Maar niet eerst aan hun eigen medewerkers

    2. Henk schreef:

      Jammer dat het retourtjes zijn, als het een enkeltje Verweggistan was geweest kende ik wel wat mensen in Den Haag die deze kado had gedaan.

  18. Conducteur schreef:

    Ik ben ook conducteur en ik vind het heel treurig hoe mensen over ons denken. Ik hou van mijn werk maar op dit moment is dat alles behalve leuk. En over dat kerstpakket ik geef het af an de zorg en ik denk dat veel van míjn collega’s dat ook gaan doen.

    1. Simon schreef:

      Dat zou een geweldig gebaar zijn hoewel het door de werktijden in de zorg maar weinig nieuwe treinreizigers op zou leveren ben ik bang.

  19. Linda schreef:

    Ik vind het respectloos hoe er over het NS personeel word geklaagd! Echt te triest voor woorden dit, voor de zorg klappen we omdat ze door werken, maar een ieder ander die door werkt zeiken we af! Het gaat in dit geval niet alleen om het eindejaars geschenk, er is veel meer aan de hand binnen de NS, en het zou deze pagina dan ook sieren om het hele verhaal te schrijven, waarom er geen tevredenheid is voor het geschenk! En die bonus waar iedereen over loopt te zeuren, dat word elke maand van elk salaris een beetje opzij gezet, ze sparen hier dus zelf voor, heeft niks met gulle gift te maken, …..

    1. appie h schreef:

      Nou NS ers moeten zich schamen,ze verdienen goenoeg,ik moet t met de helft doen van t salaris,en kreeg van mn werkgever een zakje nootjes.
      Ik zit niet de hele dag in de 1e klas te hangen,zelfs sleutelen is ze nog te veel.

  20. Roka schreef:

    Zo jammer dat er mensen zijn die alle wijsheid in pacht hebben en kennelijk zelf nooit wat te mopperen hebben.
    Iedereen van de NS over 1 kam scheren en natuurlijk zelf wel heel goed werken. Makkelijk om te kijken naar een ander, zelf zijn ze perfect….
    Even voor de duidelijkheid: ik ben niet werkzaam bij de NS

  21. Bert sitters schreef:

    Leuk dat NS-mensen zo’n aardig cadeau kunnen uitdelen.

    1. appie h schreef:

      Jammer dat sommige zelfs daar te beroerd voor zijn en ze weggooien of terugsturen

  22. Annemiek schreef:

    Ik heb niet de indruk dat het rijdend personeel van NS het recht heeft om te klagen. Dat heeft zich immers het hele jaar door, hand in hand met die onnozele vakbonden, van hun slechtste kant laten zien. Conducteurs hebben de kans gegrepen hun rol in het proces te beperken tot het uitvoeren van de vertrekprocedure. Gecontroleerd wordt er nog nauwelijks. Er bestaat geen zelfreinigend vermogen in het corps van conducteurs, waardoor het slecht uitvoeren van hun functie de norm is geworden. En de vakbonden steunen het slechte gedrag, waardoor goedwillende conducteurs niet alleen door hun collega’s genaaid worden, maar ook door de vakbonden.

    Conducteurs hebben zich meer dan een half jaar lang niet laten zien. Dus ook in de periode waarin ze hun klanten met een functie in een vitale sector, die afhankelijk zijn van het OV, in de steek hebben gelaten. In de steek hebben gelaten, door niet te controleren en te handhaven en hen (vooral tijdens de aangepaste dienstregeling in de eerste piek) als melaatsen te behandelen en over te leveren aan degenen die schijt hebben aan de regels. Het zijn de conducteurs die toegestaan hebben dat asocialen in de trein de vrije hand hebben. En nu kijken ze ervan op dat er meer agressie in de trein is. Nou, die agressie was echt niet toegenomen als jullie gewoon je werk waren blijven doen. Reizigers klagen massaal over het gebrek aan controle. Misschien zouden jullie dat signaal eens op kunnen pikken?

    Illustrerend voor het onnozele en hypocriete gedrag van de gemiddelde conducteur is de mondkapjesplicht. Toen het op de stations nog om een dringen advies ging, vertikte het rijdend personeel hierin het goede voorbeeld te geven. Allerlei smoezen werden aangedragen om het dringende advies maar niet op te hoeven volgen. Bijvoorbeeld dat ze niet urenlang met zo’n mondkapje op kunnen lopen. Sinds de verplichting is dat plots blijkbaar geen probleem meer. Conducteurs gedragen zich plots als de heiligste voorstanders van de mondkapjes. Waarom dan eerst dat kansloze gezeur? En waarom uberhaupt zeuren als je welbeschouwd het hele jaar geen ene moer hebt uitgevreten. Kijk eens in de spiegel en denk je nou echt dat je het dit jaar zwaar hebt gehad? Je hebt er als conducteur dit jaar alles aan gedaan om aan te tonen dat je eigen vak overbodig is. En in plaats van je kostje zo duur mogelijk verkopen, zodat de directie straks met pijn in het hart moet snijden in het conducteurscorps, ga je zitten zeiken over een cadeautje dat je krijgt met kerst. Ze zullen het zoveelste onnozele gezeur van de vrijwel overbodige conducteurs (die alleen nog in dienst zijn omdat de vakbonden de boel anders platleggen) zuchtend aanhoren. En als ze slim zijn, besluiten ze in dezelfde zucht alle treinen om te bouwen naar eenmansbediening.

    Gelukkig hebben conducteurs, met hun volstrekt overbodige en lege baan, de hele dag de tijd om in zelfmedelijden na te denken over het gebrek aan waardering dat ze krijgen van de directie.

    1. Henk schreef:

      Conducteurs doen ook maar braaf wat hun opgedragen wordt. Het RIVM zegt eerst dat mondkapjes geen zin hebben en daarna worden ze verplicht. Geen wonder dat er discussies door ontstaan en wie mag dat oplossen…?!

    2. Bert sitters schreef:

      @Annemiek.
      Het is bijna Kerstmis. Trek een flesje wijn open in plaats van azijn.

      1. Anoniem schreef:

        U werkt zeker bij NS.

        1. Bert Sitters schreef:

          Neen, maar wie is “Anoniem”?

    3. Ricardo schreef:

      En ook zogenaamd de hele dag om na te denken over het gebrek van waardering van reizigers zoals Annemiek.

      Want de conducteurs controleerden wel degelijk, en de agressie was sowieso toegenomen, omdat er genoeg idioten rondlopen die het niet fijn vinden als hun verteld wordt dat ze een mondkapje op moeten doen. Idioten die vol uit kunnen halen omdat ze weten dat conducteurs toch niet gesteund worden.

    4. Jan1 schreef:

      Los van de toonzetting ben ik het wel grotendeels met de inhoud van Annemiek eens. Al jaren wordt er nauwelijks gecontroleerd in NS-treinen en corona heeft dat nog eens versterkt.

      Als er stelselmatig controle zou zijn, ook voor corona, zouden er nu minder zwart- of grijsrijders zijn, simpelweg omdat je weet dat de pakkans zeg 70 pct zou zijn. Nu is de pakkans minder dan 10 pct en waarschijnlijk <5 pct.

      Door niet te willen controleren (dus ook al voor cornona) maakt een conducteur de eigen baan overbodig.
      Even ter vergelijk: deze week reisde ik van Roosendaal naar Antwerpen en de NMBS conducteur is in die 45 minuten 3x voorbij gekomen en heeft de trein dus 3x van voor tot achter doorlopen en elke nieuw ingestapte reiziger gecontroleerd.

      Hoe de arbeidsverhoudingen intern zijn, daar kan ik als reiziger niet over oordelen. Wel dat controles uiterst zeldzaam zijn.

      1. Bert sitters schreef:

        Nederland en België vallen moeilijk met elkaar te vergelijken, want België kent geen toegangspoortjes.

        1. Hans schreef:

          Er zijn genoeg stations zonder poortjes. En er wordt veel zwart gereden! En onterecht in de 1e klas gezeten: ook zelden controle. En poortjes houden geen zwartrijders tegen. Wat denk je van het tailgaten?

        2. Bert Sitters schreef:

          @Hans.
          Zie hier de laatste cijfers uit 2018.
          https://nieuws.ns.nl/minder-zwartrijders-in-de-trein/#:~:text=In%202018%20daalde%20het%20aantal,poortjes%20op%20inmiddels%2076%20stations.
          Ik reisde tot Corona vaak en eerste klas. Altijd rustig. Bepaald niet de indruk dat er een grote toevloed is van mensen met een tweede klas kaartje. Behalve als de tweede klas uitpuilt. Dan denken veel reizigers dat ze in dat geval met een tweede klas kaartje in de eerste klas mogen plaatsnemen. Ook wel reizigers uit het buitenland nemen met een tweede klas kaartje plaats in eerste klas. De oorzaak is dat onze eerste klas te weinig als dusdanig herkenbaar is.

    5. AA schreef:

      Jij hebt er wel heel erg veel verstand van!

  23. Patrick schreef:

    Ben zelf werkzaam bij NS. Prima dat men dit jaar een doos met Merci en 2 dagkaarten 1e klas weggeeft. Alleen de manier waarop. Dag 1 te horen te krijgen dat er dit jaar geen kerstpakket komt. Dit bespaart enkele tonnen. De dag erna een persbericht dat er een nieuwe directeur wordt aangenomen met een salaris van bijna 400k. OR heeft negatief geadviseerd. Er moet een man of 300 aan servicepersoneel uit. Wederom vallen de ontslagen op de werkvloer, komende jaren zo’n 2700 man minder via natuurlijk verloop. Ook grotendeels weer op de werkvloer. Er zijn straks meer managers en directeuren dan personeel die aanspreekbaar is voor de reiziger.

    De dagkaarten geef ik aan een bevriend stel die het niet zo breed hebben. Kunnen zij een dagje weg terwijl wij op de kinderen passen.

    1. Henk schreef:

      Mooi gebaar Patrick. En iedereen maar denken dat NS-ers van die grote boze mensen zijn.

    2. GJ de Groot schreef:

      De Engelse zegswijze ‘If you pay peanuts, you get donkeys.’ is u kennelijk onbekend.

      1. Annemiek schreef:

        Goh, nooit geweten dat ezels dol zijn op pinda’s.

        1. Janneke 1 schreef:

          Nee, aapjes wél.

  24. Frans Eekhout schreef:

    Bal…
    Dat men “nog” iets krijgt hoe minimaal ook daar valt veel over te zeggen, en niet blij zijn met wat de NS baas je geeft, maar je zult maar bijvoorbeeld een bijstandsuitkering hebben, dan is zelfs een Kerstcadeau iets waar men alleen van kan dromen en misschien niet eens een gehaktbal krijgen of hooguit staren naar een oude Kerstbal. Als ik een ontevreden NS er was doneer dat aan de Voedselbank of andere charitatieve instelling of iemand met een minimum inkomen of een bijstands- of andere uitkering hebben zij er ook nog wat aan, want ook bij NS heb je mensen met een goed geweten of “anders denkenden” die de geste als alternatief zouden kunnen gaan doneren hoop ik. Bedenk voor men het in de oud papier of prullen bak gooit of een donatie toch beter is, dan is er toch nog een vorm van gerechtigheid zo vlak voor Kerstmis, ja toch ?…

  25. Henk schreef:

    Tijdens Corona:
    – Rijksambtenaren €363 thuiswerktoeslag (!)
    – Zorgpersoneel €1000 bonus
    – NS-ers een doosje Merci.

    Die verfoeide NS-ers ook!

  26. AA schreef:

    Omdat we zo’n geweldige directie hebben, kunnen die zorgen dat alle teruggestuurde kerstgeschenken bij de juiste personen terecht komen. Voedselbanken, zorg…het mag allemaal! Ben benieuwd of dat ook gaat gebeuren!

  27. Patrick schreef:

    Ik vind t knap dat sommige mensen precies weten wat ze bij de NS doen qua werk. Er zijn zoals in elk bedrijf mensen die hun werk goed doen en mensen die de kantjes ervanaf lopen.
    Wat Annemiek schreef over het controleren dat dan t tuig uit de trein bleef. Vraag dat is aan alle conducteurs die op hun bek geslagen zijn omdat ze gewoon hun werk deden en ze geen backup kregen. En dan nog de mensen die die personen uit de trein lieten halen door de politie soms duurt dat 20 minuten voordat de politie er is. Dan beginnen andere reizigers tegen de conducteur uit te vallen dat ze te laat op hun werk komen.
    Maar Annemiek weet allemaal hoe het moet, dus ik zou zeggen ga jij solliciteren dan zojn er binnen een paar weken geen agressieve reizigers meer en alle treinen worden gecontroleerd ( terwijl een heleboel reizigers de controlle nu onzin vinden omdat ze al door de poortjes heen moeten) en zwartrijders vinden altijd hun weg wel. Maar volgende keer als een conducteur zijn werk doet en agressief behandeld wordt verwacht ik dat Annemiek als eerste opstaat om de conducteur te helpen. Maar je zal merken als je een paar keer in die situatie komt en je krijgt nul hulp zowel van je organisatie niet als van de mensen om je heen in de trein dat je de 3e of 4e keer wel wegkijkt.
    En ik weet dat er veel conducteurs zijn die hun kerstpakket aan dezorg gaan aanbieden want die mensen hebben inderdaad een zware onderbetaalde baan. En het is ze van harte gegund.
    En het personeel is boos dat ze geen kerstpakket krijgen omdat de NS daar tonnen mee uitspaart vervolgens de zoveelste uitgekotste klm-hoge pief binnenboord haalt voor een riant salaris er wel meer managers en trainis in de bovenste laag aangesteld worden, maar er onderaan gesneden gaat worden. Dus ja mag t personeel pissig zijn.

    1. treingraag schreef:

      Is het niet knap dat de hc telkens weer naar een zelfdoder loopt in de rails, lijkt me helemaal niks. En vwb agressie, vaker en alleen S&V laten kontroleren en hc vertrek en informatie naast calamiteiten.
      Dat Marjan dik krijgt, ach, is toch het systeem en de helft vloeit terug.

    2. Annemiek schreef:

      Zo knap is het niet dat sommige mensen exact schijnen te weten wat het vak van HC tegenwoordig betekent. De conducteurs zelf hebben er immers iets volstrekt inhoudsloos van gemaakt. Net als we ons niet af hoeven te vragen wat het werk van een inpakker aan de lopende band inhoudt of van een garnalenpeller, hoeven we dat bij een conducteur ook niet te doen. De inpakker en garnalenpeller verdienen geld en de conducteur is slechts een kostenpost.

  28. Frans Eekhout schreef:

    Moraal van dit NS kerstpakketten verhaal het deels gewijzigde spreekwoord : “Hoge bomen vangen veel wind, MAAR lage bomen vaak de meeste klappen…” (doordenkertje)

  29. Juriaan schreef:

    Het is verbijsterend dat terwijl NS de facto totaal failliet is het personeel nog steeds loopt te jammeren over kerstcadeaus, loonsverhogingen en andere luxe arbeidsvoorwaarden. Men mag blij zijn dat NS niet de helft van het personeel op straat heeft gezet omdat er feitelijk al een jaar voor een groot deel van het personeel geen werk meer is.

    1. Henk schreef:

      En dat baseer je op…?

    2. Ricardo schreef:

      De NS zou wel de helft of meer van het personeel op straat kunnen zetten, maar wat dan als over een half jaar/jaar de vaccinatie heeft aangeslagen en de NS weer op volle capaciteit moet werken? Wie zegt dat die mensen dan weer terug komen? Want ik zou het dan wel weten, als mijn werkgever mij de WW/bijstand in stuurt, dan ga ik als een gek iets anders zoeken en niet wachten tot ik weer welkom ben tegen misschien uitgeklede voorwaarden. En dan zitten we met een maatschappelijke voorziening waar we onvoldoende personeel voor hebben omdat we die mensen weg hebben gestuurd.

      1. Henk schreef:

        De mensen die het hardst schreeuwen om meer thuiswerken, hebben geen kinderen thuis.
        Voor veel beroepsgroepen werkt het ook simpelweg niet om op afstand te blijven werken.

        1. Ricardo schreef:

          Ik zal heel blij zijn als het continu thuiswerken weer losgelaten wordt, maar ik heb ook niet de behoefte om weer 100% naar kantoor te gaan en ik lees her en der dat wel meer mensen er zo in staan. Dus zodra het weer kan, zullen de treinen weer vol zitten en de wegen vol staan, misschien niet meteen zo vol als voorheen maar wel weer dat de volledige capaciteit nodig is.

  30. Siny schreef:

    Salaris doorbetaald, veel minder werk en is het dan erg om een keer iets minder te ontvangen? Wij hebben twee dalvoordeel abonnementen, we mogen/kunnen niet reizen (dringend advies !!)geen vouchers, etc. dochter woont in Amsterdam, zien we bijna niet (muv facetime en videobellen). GEEN probleem, we moeten ons aanpassen, het is even niet anders. Dan is het misschien niet gepast te “zeuren” over een kerstpakket ? We hopen dat volgend jaar alles weer “normaal” is! Blijf GEZOND.

    1. Henk schreef:

      Minder werk? Wat moeten machinisten nu minder doen dan?

      1. Annemiek schreef:

        10% minder treinen rijden.

  31. Frans EEKHOUT schreef:

    Kent men bij het openbaar vervoer het begrip niet van “strategische reserve” als het om (tijdelijk) buiten dienst gestelde personeelsleden gaat die men bij hernieuwde vraag weer kan inzetten door de niet inzetbare medewerker elders te detacheren ? Of is de “laan uit” ook daadwerkelijk geen terugkeer meer mogelijk bij het (NS) bedrijf met dezelfde arbeidsvoorwaarden en of zonder vooruitzicht op een Kerstpakket op het eind van het jaar ? Flexibiliteit heet dat, geloof ik, en dat geldt ook helaas voor de mensen wiens info-loket gesloten wordt en het laatste kerstcadeau letterlijk “Merci”, bedankt betekend…

    1. Ricardo schreef:

      Maar waar zouden die mensen heen gedetacheerd moeten worden? Dan moet iemand al de vaardigheden hebben om de overstap naar iets anders te kunnen maken, want weinig bedrijven zullen bereid zijn om te investeren in iemand die met 1-2 jaar weer weg zal zijn omdat dat simpelweg niet rendabel is. En als het om meer permanente detachering gaat, zullen bedrijven toch de voorkeur geven aan specialistische partijen of om mensen echt intern aan te trekken in plaats van letterlijk uitgerangeerde NS-medewerkers.

      1. Simon schreef:

        De kleine vervoerders hebben een flexibele schil van gepensioneerden die kunnen invallen. Ook maken ze gebruik van uitzendkrachten die voor diverse vervoerders (ook goederen) kunnen werken.
        Verder kan bij de kleine vervoerders het eerstelijnsmanagement ook inspringen als het nodig is, bijvoorbeeld als iemand zich plotseling ziek meldt.

    2. Henk schreef:

      U steekt ook als eerste uw hand op bij uw werkgever om flexibel de laan uit te worden gestuurd?

      1. Annemiek schreef:

        Als je de verhalen van mensen die bij NS werken moet geloven, dan werken de mensen keihard, staan ze het hele jaar door zonder enkele wanklank te laten horen klaar voor de werkgever, bij tij en ontij en weet ik veel onder welke andere moeilijke omstandigheden. Voor zulke mensen moet het toch eenvoudig zijn een betere baan te vinden als ze denken dat de werkgever ze naait?… Zelf zou ik niemand aannemen met een baan bij NS op zijn/haar cv.

        1. treingraag schreef:

          Nou, nou. Zat er weer geen speeltje bij de kadootjes? Of helemaal niks, kan ook nog.

        2. Ricardo schreef:

          Misschien moet u even delen voor welk bedrijf u werkt, dan kunnen de NS’ers voorkomen dat ze daar solliciteren en met iemand moeten samenwerken die niet verder komt dan krampachtige vooroordelen.

          En misschien kan de NS dan op basis van uw treinreizen zorgen dat u voortaan vaker gecontroleerd wordt, misschien kan u zelfs wel een privéconducteur krijgen die u na iedere halte om uw kaartje vraagt.

  32. Frans EEKHOUT schreef:

    …Wapenspreuk…
    Het is voor iedereen anno 2020 een moeilijke tijd of dat je bij NS werkt en een klein Kerstpakket krijgt of elders werkzaam ben, gepensioneerd, alleenstaand, getrouwd, maak niet uit, we moeten deze periode zo goed als mogelijk is doorheen zien te komen en tevreden zijn met wat we hebben en dat doet mij denken aan een wapenspreuk van de Provincie Zeeland.
    “Luctor et Emergo”, ik worstel en kom boven.
    Ik neem mij de vrijheid deze eenmalig enigszins aan te passen met “Wij worstelen en komen dit te boven”. We moeten door een zure appel heen bijten, elkaar respectvol bejegenen ongeacht iemands functie, status, geloofsovertuiging, huidskleur, achtergrond enzovoorts.
    Wij zijn als mensen de zwakke schakel, maar door gezamenlijk de krachten te bundelen, elkaar te helpen en het beste van te maken komen we eerdaags sterker door de crises heen en krijgen we met z’n allen misschien wel het mooiste (Kerst)cadeau dat we wensen namelijk, een gezonde en vreedzame samenleving die reislustig genoeg met volle teugen en vrijheid weer van het leven kunnen gaan genieten ! Door nu tevreden te zijn met het kleine worden we straks beloond met het grote in al zijn hoedanigheden en vormen en dat geldt niet alleen voor het NS personeel, maar voor élke burger, elke persoon waar ook ter wereld !

    Lees ook mijn gedicht HOOP over 15 jaar Treinreiziger Hildebrand van 23 december 2020.

  33. Bert de Jong schreef:

    Even een late reactie van mij. Ik kom uit een spoorwegfamilie, hoewel ik in mijn werkzame leven niet “bij het spoor” heb gewerkt. Wel spoorweghobbyist, maar dat is een ander verhaal.
    Wat betreft de kerstpakketten, is NS niet de eerste werkgever die hierop bezuinigd.
    Mijn vader zaliger was NS machinist. Hij en zijn NS collega’s hadden nog nooit een kerstpakket ontvangen. Nu heb ik heb ik het over de periode 50er en 60er jaren vorige eeuw. Misschien een Kerstgratificatie maar daar heb ik mijn ouders nooit over gehoord. In de huidige tijd wordt een Kerstpakket “geeist”, zeker in de visie van de vakbonden…..
    Zelf sta ik als outsider wel positief tegenover deze nieuwe blijk van waardering van de NS directie jegens het personeel.

  34. Ricardo schreef:

    Het is in ieder geval duidelijk hoe sommige managers over deze collega’s denken, dan is iedereen hier nog aardig als ze negatief over NS-personeel praten:
    “Azijnpissers”
    “Ondankbaar, schaamteloos, egocentrisch en respectloos.”

    En een andere manager: “Mooi verwoord. Ik heb hetzelfde gevoel en dito gedachten.”

    https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5205909/ns-ruzie-personeel-boos-linkedin-azijnpissers-kerstgeschenk

  35. Bert Sitters schreef:

    Er zijn hier blijkbaar meerdere mensen onder de schuilnaam “anoniem” actief. Werkt erg verwarrend, vooral als ze verschillende meningen verkondigen. Kan anoniem reageren niet gewoon uitgeschakeld worden?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.