ÖBB koopt meer Railjets ten koste van Nightjets

De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB gaat meer Railjets kopen ten koste van de Nightjets. De spoorwegmaatschappij heeft bekend gemaakt in 2030 in plaats van 27, 40 nieuwe Railjets te willen hebben. Daarvoor wordt de levering van Nightjets stopgezet.

ÖBB zou 33 nieuwe Nightjets krijgen maar heeft die bestellingen nu teruggebracht tot 24 medio 2026. Dat betekent dat er vrijwel geen nieuwe Nightjets meer geleverd worden om plaats te maken voor de bouw van de nieuwe Railjets. Beide treinen worden gebouwd door Siemens Mobility.

Sterke groei overdag

ÖBB bereikte zowel in 2023 als in 2024 een passagiersrecord. Vorig jaar reisden 511 miljoen mensen met de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij en die groei zet door, vooral in het internationale langeafstandsverkeer, aldus ÖBB-topman Andreas Matthä. “We verwachten de komende jaren een sterke groei van het internationale langeafstandsverkeer overdag op routes naar onze buurlanden. Daarom zullen we de capaciteit van onze Railjet-vloot verder uitbreiden”, zegt Matthä.

Railjet paradepaardje ÖBB

De Railjet is het paradepaardje van ÖBB. De trein heeft een maximumsnelheid van 230 kilometer per uur en wordt ingezet op lange routes in Oostenrijk en verbindingen met het buitenland. Van de 40 nieuwe Railjets zullen twaalf treinsets bestaan uit negen rijtuigen en 28 treinsets uit zeven rijtuigen. De Railjets met zeven rijtuigen kunnen op de routes in Oostenrijk en naar Duitsland gekoppeld rijden, dus met veertien rijtuigen.

Nieuwe Nightjets rijden al naar Nederland

De levering van nieuwe Nightjets stopt nu bij 24 in plaats van 33. Sinds mei rijdt er al een nieuw Nightjet-treinstel tussen Amsterdam en Wenen en tussen Amsterdam en Innsbruck. Het plan is om in december ook de nachttrein Amsterdam – Zürich met de nieuwe Nightjet te rijden. Voor zover bekend, is dit nog steeds de bedoeling.

Volgens ÖBB behoudt het bedrijf met de nieuwe Nightjets haar rol als marktleider in de nachttreinsector. En ondanks dat de vloot nieuwe nachttreinen minder hard groeit, bieden de Oostenrijkers met de 24 nieuwe Nightjets aanzienlijk meer nachttreincapaciteit.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 16 juli 2025 09:04

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug