Onderwegpas voor minima is er op zijn vroegst in 2027

De Onderwegpas, die minima gratis vervoer of korting gaat bieden, kan er op zijn vroegst in 2027 zijn. Dat blijkt uit een Kamerbrief van staatssecretaris Jurgen Nobel van sociale zaken over de Nederlandse aanvraag uit het Europese Sociaal Klimaatfonds.

De Onderwegpas wordt onderdeel van OVPay; het systeem dat het mogelijk maakt met een bankpas in en uit te checken. Volgens de brief van de staatssecretaris kan de Onderwegpas pas van start na 2026 omdat in dat jaar de OV-chipkaart in fasen wordt vervangen door OVPay. Dat betekent dus dat de Onderwegpas er niet eerder is dan 2027.

Commissie verwelkomt Nederlandse plannen

Het kabinet wil 152 miljoen euro uit het Sociaal Klimaatfonds van de Europese Commissie voor de Onderwegpas. Volgens de Kamerbrief heeft de Europese Commissie informeel al laten weten de door Nederland voorstelde plannen ’te verwelkomen’. Staatssecretaris Nobel verwacht dat de Nederlandse aanvraag binnenkort officieel kan worden ingediend waarna het nog vijf maanden kan duren eer er een besluit van de Europese Commissie ligt.

Vervoersarmoede bestrijden

Nederland wil met de Onderwegpas vervoersarmoede bestrijden door het ov goedkoper te maken. De pas komt er voor huishoudens die een inkomen hebben tot 101 procent van het sociaal minimum. Dat komt neer op 507.000 huishoudens.

Plan wordt nog uitgewerkt

In de tussentijd werkt het Nationaal OV Beraad – waarbij overheden, vervoerders en consumentenorganisaties zijn aangesloten – aan de uitwerking van de Onderwegpas. Er moet één centrale plek komen waar de pas aangevraagd kan worden en er moet nog worden bepaald of en welk vervoer gratis wordt en hoe hoog eventuele kortingen worden. De Onderwegpas moet in al het ov gaan gelden dus moet er ook een oplossing gevonden worden voor de verschillende tarieven, kortingen en spitstijden die in het ov gelden.

Ook flinke bijdrage uit staatskas

In totaal kan Nederland een gooi doen naar 720 miljoen euro uit het Sociaal Klimaatfonds voor projecten met een looptijd van 2026 tot 2033. Volgens de regels van het fonds moet Nederland minstens een kwart van de kosten van de aangevraagde projecten zelf betalen. Voor de Onderwegpas wil het kabinet, naast de 152 miljoen uit het Europese fonds, 158 miljoen euro zelf neerleggen waarmee er 310 miljoen euro beschikbaar is.

Provinciale initiatieven al van start

Vanaf dit jaar zijn er in Zuid-Holland en Limburg al regelingen in werking getreden waarmee minima gratis in de daluren kunnen reizen. Dit kan dan wel alleen met het regionale vervoer binnen de provincie.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 11 september 2025 10:41

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug