Limburg sinds maandag eerste provincie met gratis ov voor minima
02 jun 2025 19:52
Limburg is sinds maandag de eerste Nederlandse provincie die inwoners met een minimuminkomen gratis openbaar vervoer aanbiedt. De proef, die Dal Vrij Limburg heet, is maandag officieel afgetrapt in Sittard.
Op de startbijeenkomst voor de proef kregen de eerste inwoners een cheque uitgereikt als symbolische aftrap van het gratis ov. Voorlopig geldt het gratis ov alleen voor inwoners met een bijstandsuitkering van de deelnemende gemeenten Maastricht, Heerlen, Sittard-Geleen, Roermond, Weert, Nederweert en Venlo. De komende tijd sluiten ook andere gemeenten zich aan bij Dal Vrij Limburg.
Na de zomer proef uitgebreid
Na de zomer wordt de doelgroep voor het gratis ov uitgebreid naar alle inwoners die een inkomen hebben dat gelijk is of onder 100 procent van het sociaal minimum. De provincie Limburg en vervoerder Arriva maken hiervoor samen een digitaal loket waar gegadigden zich kunnen aanmelden voor Dal Vrij Limburg.
Persoonlijke chipkaart
Dal Vrij Limburg geeft gratis openbaar vervoer tijdens daluren. Inwoners die in aanmerking komen voor het gratis ov krijgen een persoonlijke OV-chipkaart. Ze kunnen hiermee in de daluren gratis met de bussen en treinen van Arriva in de provincie. Ze moeten wel gewoon in- en uitchecken.
Gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (mobiliteit, PvdA) is trots dat Limburg hiermee vooroploopt, zo zei hij maandag bij de aftrap. De provincie investeert volgens hem in gelijke kansen en toegankelijkheid voor iedereen. “Gratis openbaar vervoer voor mensen met een minimuminkomen betekent niet alleen meer bewegingsvrijheid, maar ook meer mogelijkheden om mee te doen in de samenleving.” Vervoerder Arriva noemt het een belangrijke stap richting “inclusiever” openbaar vervoer. “Iedereen moet zich vrij kunnen bewegen, ongeacht inkomen’’, aldus Arriva-regiodirecteur Michiel Cusell.
Wellicht ook snel landelijk gratis ov voor minima
Deze zomer begint er ook een proef met gratis openbaar vervoer in Zuid-Holland en in de gemeente Amersfoort, beide ook voor minima. In de tussentijd wordt er gewerkt aan een plan voor landelijk gratis ov in de daluren voor mensen met een minimuminkomen via de Onderwegpas. De landelijke regeling zou al volgend jaar in kunnen gaan.
(c) Treinreiziger.nl
Werd het niet 1 jaar geleden in maart aangekondigd.
Het heeft wel effe geduurd.
Goed dat landelijk de onderwegpas , gefinancierd door EU-gelden, er aankomt.
De bezetting van het OV wordt er hoger van en de jaarlijkse tientallen miljoenen Euros helpen de vervoersmaatschappijen.
Goed voor de medemens, natuur en klimaat!
En de rest van de bevolking zich maar blauw betalen.
Wat?! weer een domme, haatzaaiende, mensonvriendelijke reactie.
De financiering komt uit de Biker gelden wat de limburg pas betreft.
Het zorgt dat Arriva haar bedrijfsvoering beter gefinancierd krijgt.
De onderwegpas komt uit EU klimaatfonds, dus extra financiering voor het OV in Nederland.
Waar iedere Nederlander van profiteert. O.a. de ritprijzen zullen minder stijgen.
En paultje een sommetje volgens jouw bekrompen houding.
In
Limburg wonen om en nabij 1.000.000 mensen trek daar dan 60.000 vanaf dat maakt 940.000 mensen die volgens jouw onterechte veronderstelling limburgsbelastinggeld opbrengen dat zou dan 5,74 E / j en 0,47 E / m zijn.
Dat is het echter niet het komt uit de algemene middelen van het rijk.
Om medemensen te laten deelnemen aan de samenleving.
En dat de werkgelenheid in de OV sector en aanverwante sectoren in stand houdt.
En de extra bestedingen bij bezoek aan stad, winkels, sport e.d.
Geld is gelijk het bloed in in het lichaam, het moet stromen.
Hoopt het zich op ( bij de rijken, ikke, ikke en de rest mag/moet stikken) dan sterft andere delen.
De hardwerkende nederlanders meestal het armere, armste deel van de bevolking betaalt voor de rijken. Hun gezondheid, onderbetaalde lonen, opgedrongen 40-urige werkweken en werken tot 68 jaar. Ipv 25-urige werkweek en met 58 jaar met pensioen.
Het geld is er!
Mensen die dwangmatig met geld bezig zijn schijnen er enorm op vooruit te gaan als ze via ‘Rotary’ of ‘Lions’ belangeloos iets voor een ander gaan doen.
(Wel aftrekbaar natuurlijk)
Ja dan wel vaart hun welzijn. Ook al is het maar 1 x per jaar.
Zit FFA dan ook bij de Rotary of Lions? Want die is ook dwangmatig bezig met geld (van anderen).
Ik geef dagelijks geld aan dachlosen, rentner die leergut sammlen.
Want action speaks louder than words, act where your mouth is.
Geld is van ons allemmal.
Geld is het middel dat ons doet (samen)leven.
Je bedoelt dat je af en toe een leeg blikje in de afvalbak doet?
Neen.
Dat ik iemand wat toestop, geef.
Nou, dat zou best eens kunnen als ik de reactie hieronder lees.
FFA is niet te beroerd om te delen.
Reactie hierboven dus.
Ik heb begrepen dat directeuren/ grootaandeelhouders minder dan het minimumloon opvoeren als inkomen uit arbeid en daarbij de belastingen/ ons jaarlijks voor meer dan 5 miljard Euros oplichten. Zijn dat niet degenen die het mantra bezigen: ” we betalen ons blauw aan belastingen, maatschappij”.
Ik vroeg me af: als de onderwegpas landelijk wordt ingevoerd, vervangt die dan dit Limburgse initiatief? Tot zover ik begrijp is het tenslotte eigenlijk hetzelfde, maar dan in heel Nederland.
Neen.
Het contract tussen provincie Limburg en Arriva loopt tot 2031.
Nu nog het NL-Ticket voor 29 E/ m.
Het kan gratis maar dat stuit op verzet van zij die de klimaatdestructie ontkennen en die het geld alleen bij zich ophopen. Ipv het geld te laten stromen.
Het blijft voor mij een dilemma. Moet je nou inkomenspolitiek bedrijven door prijzen te verlagen? Kunnen die mensen niet beter 25 euro per maand erbij krijgen en dat we dan niet zeggen dat het alleen voor OV is?
Uit oogpunt van maatschappelijk belang zou het OV in de daluren beter voor iedere inwoner fors goedkoper kunnen worden. Elke reiziger van de auto naar de bus of trein is maatschappelijke winst. Gratis is dan weer de vraag. Want elke reiziger van de bus naar de fiets is ook maatschappelijke winst. En ook in de daluren zijn er kosten gemoeid met extra reizigers, al is dat veel minder dan in de spits, wanneer veel geld in capaciteitsuitbreiding gestoken moet worden.
Minima worden aan alle kanten in de lucht gehouden financieel. Overal financiële bijdrages voor witgoed, sportclubs voor de kinderen, computers, toeslagen tot je er bij neervalt. Echt bizar als je kijkt wat iemand die dan iets boven het minimum gaat verdienen ineens netto keihard wordt afgestraft. Deze inkomenspolitiek is zo fout, arbeid loont zo niet! OV moet juist voor de groepen die er net boven zitten betaalbaar worden gehouden!
Arbeit macht frei.
Bij L1.nl kan men 1 van de eersten gebruikers van de Arriva DalvrijLimburg zien.
Toch geweldig de vrijheid die mensen middels de pas krijgen die anders buitengesloten, opgesloten zijn in een armoedig bestaan.
Onderwegpas is een goed instrument tegen mobiliteitsarmoede.
En draagt bij aan een menswaardiger bestaan van de (aller)armsten.
En er zullen nog vele stralende gezichten in het Limburgse OV erbij komen.
Een historische dag.
Hoezee, wij rijden mee.
Wellicht weer een grijsgedraaide grammafoonplaat van mij.
OV hoort voor een ieder betaalbaar te zijn en geen onderdeel te zijn van inkomenspolitiek.
Verder zou je op deze manier de treinen in daluren met minima vullen (uiteraard hoort deze groep ook te kunnen reizen), terwijl andere reizigers steeds meer wegblijven, omdat voor deze groepen de auto een steeds aantrekkelijkere optie wordt en dan mis je je doel voor het OV.
Mij lijkt een gezonder doel om al die Corona automobilisten weer zien te verleiden om weer van het OV gebruik te gaan maken om zo weer meer betalende reizigers te krijgen. Wellicht zou een prijsdaling van 20% (liefst meer) op alle OV tarieven prima kunnen helpen + werken aan betrouwbaarheid etc. (Dit gaat toch niet gebeuren zie 300 miljoen bezuinigingen op OV en een zeer slechte uitzending van de muppetshow afgelopen nacht [2 op 3 juni]…)
De prijs van dal kortingsarrangementen (reizen met 40% korting) is redelijk tot zeer goed betaalbaar. In mij regio is het €18,- voor bus en €24,- voor bus en lokale trein (Blauwnet, Arriva, RRReis), maar geen NS per jaar.
Het extreemrechtse kabinet is opgeblazen, gevallen.
Het NL-ticket komt eraan.
Zolang de VVD in een kabinet blijft plakken zal er niets goed gebeuren voor het OV.
Degenen die ook maar iets verdienen in dit land zullen letterlijk de prijs moeten betalen. We moeten echt stoppen met deze zieligheidspolitiek. Stimuleer dat arbeid loont, hoe meer je gaat werken, hoe meer je er aan over zou moeten houden, maar niet in Nederland.
Dom, dommer, domst.
Jippie, wordt gezellig in de 1e klas.
Dus enkel voor Limburgers die een bijstandsuitkering hebben?
En die mogen dan gratis met Arriva reizen, want de NS doet niet mee?
Andere OV bedrijven voeren ook steeds meer voor minima goedkopere tarieven voor hun OV in. Als alles straks peperduur wordt, zijn we bijna allemaal minima! Het zal fijn zijn dat er een Nederland Ticket komt zoals het Duitse voorbeeld bij onze Oosterburen. Volle wegen en volle parkeerplekken zijn ook niet ideaal, we moeten ook gewoon het OV kunnen gebruiken. Maak het simpeler en voordeliger en maak er mooie acties van, voor bijvoorbeeld een museumbezoek, theater of festival. Gehandicapten kunnen niet altijd per bus reizen of een auto besturen, met de trein is ook relaxter reizen en midden in het centrum of buitenwijk uitstappen. Laten we doodlopende lijnen nationaal en internationaal verbinden, bouw die Lelylijn en voltooi straks de Nedersaksenlijn en de elektrificatie van de Maaslijn, Almelo Mariënberg en Zutphen Hengelo welke eind 2027 afgerond moeten zijn!
De armoedeval wordt groter en groter. Voor minima is alles geregeld maar verdien je ook maar iets, dan hou je minder over dan de minima. Je moet OV juist voor de groepen met een modaal inkomen betaalbaar maken!
@Louis
Wat een onzinpraat.
Je houdt altijd meer over met werken dan een uitkering!!
Anders.
Stop met werken, eet je vermogen op.
Werken vinden slechts weinigen leuk.
Ga een bijstandsuitkering aanvragen.
Ga verplicht participeren.
Krijg een uitkering waarmee je het einde van de maand niet haalt.
Blijf klagen!!
Modaal is 3 x bijstand.
Nog een reden om minder te gaan werken. Het houd niet op met nivelleren.
Ja, ga dat doen.
Op naar de 25 urige werkweek.
Je leeft niet om te werken,
Je werkt om te leven.
Betaald of onbetaald.
Geniet van het leven.
Er is alleen maar gedevilleerd.
De rijken zijn rijker geworden,
De armen armer.
Arbeidsinkomensquote met 15 % verlaagd.