Foto: Daniël de Ruig (archief)
De nieuwe Sprinter (FLIRT) is vrijdag ontspoord omdat de trein aanvankelijk een rood sein had gepasseerd. Een ontspoortong heeft de trein vervolgens bewust laten ontsporen, om daarmee te voorkomen dat de Sprinter op het hoofdspoor terecht zou komen. Dat bevestigt ProRail naar aanleiding van een bericht van De Gelderlander.
De ontspoortong is een soort extra veiligheidsmechanisme om een trein te laten stoppen die een stoptonend sein heeft genegeerd. De zogeheten ontspoortong ligt alleen in spoorgedeelten waar treinen met lage snelheid rijden. Er zijn bij onze redactie geen andere voorbeelden bekend dat de ontspoortong effectief is ingezet. “Je moet de ontspoortong zien als een soort wissel. Het is een laatste redmiddel. Het is goed dat het daar aanwezig was,” zegt ProRail in een reactie.
“Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt,” zegt de woordvoerder van de spoorbeheerder verder. Door het incident reden er vrijdag enkele uren geen treinen.
This post was last modified on 22 mei 2017 22:43
De Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC), de grootste vakbond bij de NS, wil weer…
De provincie Zuid-Holland wil twee van de vier lijnen van de Waterbus opheffen, waarmee over…
De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt van woensdag 23 juli tot zondagochtend 27 juli…
De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…
Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…
Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…