De nieuwe Sprinter (FLIRT) is vrijdag ontspoord omdat de trein aanvankelijk een rood sein had gepasseerd. Een ontspoortong heeft de trein vervolgens bewust laten ontsporen, om daarmee te voorkomen dat de Sprinter op het hoofdspoor terecht zou komen. Dat bevestigt ProRail naar aanleiding van een bericht van De Gelderlander.
De ontspoortong is een soort extra veiligheidsmechanisme om een trein te laten stoppen die een stoptonend sein heeft genegeerd. De zogeheten ontspoortong ligt alleen in spoorgedeelten waar treinen met lage snelheid rijden. Er zijn bij onze redactie geen andere voorbeelden bekend dat de ontspoortong effectief is ingezet. “Je moet de ontspoortong zien als een soort wissel. Het is een laatste redmiddel. Het is goed dat het daar aanwezig was,” zegt ProRail in een reactie.
“Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt,” zegt de woordvoerder van de spoorbeheerder verder. Door het incident reden er vrijdag enkele uren geen treinen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 22:43
Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer ziet reis- of gebiedsverboden voor overlastgevers als een…
De NS dreigt treinstation Maarheeze in Noord-Brabant te gaan overslaan vanwege de overlast van asielzoekers…
In de kop van Noord-Holland rijden in maart ruim twee weken lang geen treinen. Spoorbeheerder…
De Belgische treinmaatschappij NMBS heeft in 2024 beter op tijd gereden. Vorig jaar kwam 89,7…
Virgin Group bereidt de aankoop voor van een tiental hogesnelheidstreinen voor verbindingen door de Kanaaltunnel.…
Arriva gaat opnieuw in verweer tegen het afwijzen van extra sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen.…