Nieuws

Zeer slechte recensies voor OV-chip mobiel

Vanaf vandaag is het mogelijk: in heel Nederland reizen met de smartphone in plaats van de OV-chipkaart. Toch blijkt dat in de praktijk minder gemakkelijk dan het klinkt. Veel reizigers krijgen de benodigde apps niet werkend geïnstalleerd. Van de 283 eerste reviews in de Play Store waardeert 73% de app met 1 ster (zeer slecht).

Slechts 20% van de gebruikers geeft een voldoende (3, 4 of 5 sterren). De kritiek is onder andere dat de dienst niet vanuit de gebruiker is opgezet, de app vaak crasht, en er teveel apps (drie) nodig zijn. Daarnaast klagen gebruikers over de dure telefonische ondersteuning (50 cent per gesprek).

Erik van Lieshout is het wel gelukt om de smartphone te reizen, maar ook hij is allerminst positief. “Het systeem werkt niet eens! Inchecken werkt, maar het uitchecken is een ware hel! Ik ben ook meer geld kwijt voor mijn rit dan met de gewone OV-chipkaart. Normaal betaal ik 3,28 euro en nu 4,89 euro. De app crasht ook regelmatig en/of laadt niet! Mijn advies aan de anderen: gebruik deze app niet!” schrijft hij in zijn review. Translink zegt in een reactie dat alleen vol-tarief reizen mogelijk is, waardoor reizen duurder uit kan vallen.

Johan van Erkel is evenmin positief in zijn review. “Je hebt 3 (!!) apps nodig om het systeem te laten werken! Namelijk: OV-chip mobiel, OV-chip wallet en NFC manager. En wat denk je, het werkt dan nog steeds niet omdat ik geen NFC-simkaart heb. Ik heb toch NFC op mijn mobiel? Of is dat ook alweer niet voldoende? Allemaal leuk dit, maar ik kan me voorstellen dat dit voor de meeste mensen veel te ingewikkeld is.” Translink, de uitgever van de OV-chipkaart, zegt in een reactie dat het niet makkelijker kan.

Sommige gebruikers vinden dat de vervoerders de app te snel hebben gelanceerd. “Alle begin is moeilijk,” reageert Translink op de kritiek. Veel voldoendes zijn gegeven in de testperiode in 2015 en begin 2016. De gemiddelde score van de app komt neer op een 1,8.

“Het is een ontzettend ingewikkelde techniek,” zei woordvoerder Nicky Jansen bij de lancering al. “Alles moet op en in elkaar passen. We zijn daarom al heel blij dat we dit nu kunnen. Gaandeweg voegen we steeds meer elementen toe aan het systeem, bijvoorbeeld reizen met korting. Maar we willen het nu vooral gaan doen om zo te onderzoeken wat er verbeterd kan worden.”

This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:18

Share

Recent Posts

Heroverweging strikt overwegbeleid op verzoek politiek

Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer gaat het strikte veiligheidsbeleid voor spoorwegovergangen heroverwegen. Zoals afgelopen…

9 uur terug

Kritiek op treinonderzoek: ‘Resultaten nietszeggend’

Het onderzoek van de Europese lobbygroep Transport & Energy (T&E) naar Europese treinmaatschappijen heeft flink…

1 dag terug

Nog hele dinsdag hinder op het spoor

Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…

2 dagen terug

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

3 dagen terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

3 dagen terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

5 dagen terug