Foto: Stefan Verkerk
De spoorstakingen bij NS worden voorlopig opgeschort nu vakbonden VVMC, CNV en FNV het cao-eindbod van de NS gaan voorleggen aan hun leden. Toch is de onvrede groot, met name bij FNV Spoor, dat het voorstel van de NS als “teleurstellend” bestempelt. De vakbond stelt dat veel eisen van het spoorpersoneel nog steeds niet zijn ingewilligd.
VVMC, de grootste vakbond binnen NS, maakte woensdag bekend het eindbod van de werkgever in overweging te nemen. “We gaan het aan onze leden voorleggen,” aldus voorzitter Wim Eilert. “Zolang die raadpleging loopt, schorten we de acties op.” Ook CNV liet eerder op de dag weten het bod met de achterban te bespreken.
De cao-onderhandelingen liepen begin juni stuk, waarna de bonden tot actie overgingen. Sindsdien legden NS-medewerkers vier keer het werk neer. De eerste staking, op 6 juni in de regio Midden (rond Utrecht), legde het hele land plat. Op 10 juni volgde een landelijke staking als gevolg van acties in de Randstad.
De stakingen op 13 juni en 17 juni waren regionaal, in respectievelijk Noord- en Zuid-Nederland en later in Noordwest en Oost. Toch hadden ook deze acties landelijke impact, doordat treinen uit andere regio’s niet meer konden doorrijden.
FNV Spoor reageerde woensdag fel op het NS-bod. Volgens bestuurder Henri Janssen schiet het voorstel op meerdere punten tekort: “Niet alleen qua loon, maar ook in de regeling voor eerder stoppen met werken. NS biedt geen enkel perspectief aan collega’s die nu nog tot hun pensioen ’s nachts in ploegendiensten moeten blijven draaien.”
De looneis van de bonden blijft hoger dan wat NS biedt. NS verhoogde het loonvoorstel naar 4% per maart 2025 en 2,75% per maart 2026. Dat is een totale stijging van 6,75% over twee jaar, maar FNV wijst erop dat structurele afspraken over automatische prijscompensatie ontbreken. “Zolang NS dat weigert, blijven de cao-conflicten terugkomen,” aldus Janssen.
Ook het voorstel rondom zwaar werk stuit op kritiek. NS wil dat medewerkers die dertig jaar of langer zwaar werk verrichten maximaal drie jaar eerder met pensioen kunnen, maar FNV vindt de voorwaarden te streng. Bovendien wil NS kortere diensten van vijf keer vier uur invoeren, maar alleen voor nieuw personeel. “Dat creëert ongelijkheid op de werkvloer,” aldus Janssen. “En het leidt ertoe dat mensen nu juist onvoorspelbare en lange diensten krijgen.”
FNV Spoor organiseert de komende weken bijeenkomsten op verschillende NS-locaties en online sessies, waarna de leden over het eindbod mogen stemmen. Gedurende die tijd zijn er geen nieuwe stakingen gepland. Maar de druk blijft hoog. Janssen: “Het ultimatum blijft van kracht. Als onze leden het bod afwijzen, weet NS wat hen te wachten staat.”
Of het bod voldoende steun krijgt bij de achterban is nog onzeker. Het conflict tussen de vakbonden en NS lijkt daarmee voorlopig nog niet beslecht.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
This post was last modified on 18 juni 2025 23:35
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…