fbpx

NS doet eindbod aan bonden: 6,75% meer loon in twee jaar

18 jun 2025 11:37

De NS heeft de vakbonden een eindbod gedaan voor een nieuwe cao met een looptijd van twee jaar, van 1 maart 2025 tot 1 maart 2027. In het voorstel zitten een structurele loonstijging en een verbeterde regeling voor medewerkers met zware beroepen. Het spoorbedrijf roept de vakbonden op het voorstel voor te leggen aan hun achterban.

Hogere lonen

De onderhandelingen met de bonden liepen eerder stuk, waarna werknemers in verschillende regio’s het werk neerlegden. De stakingen troffen honderdduizenden reizigers, die te maken kregen met uitgevallen treinen en aangepaste dienstregelingen. NS biedt reizigers als tegemoetkoming maximaal €25 per stakingsdag aan voor vervangend vervoer.

NS hoopt dat de stakingen met het eindbod nu tot het verleden behoren. In het eindbod verhoogt NS het eerder voorgestelde loonbod. Medewerkers zouden per 1 maart 2025 een loonsverhoging van 4% ontvangen, gevolgd door 2,75% op 1 maart 2026. Daarmee komt de totale stijging uit op 6,75% over twee jaar, gemiddeld 3,4% per jaar. Bovendien wordt voorgesteld dat er een eenmalige compensatie volgt als de inflatie in 2026 hoger uitvalt dan verwacht.

Zwaarwerkregeling

Een belangrijk onderdeel van het bod is de uitbreiding van de zogenoemde zwaarwerkregeling. Medewerkers die onder verzwarende omstandigheden hebben gewerkt, kunnen tot drie jaar eerder stoppen met werken. Nieuw is dat werknemers die dertig jaar of langer zwaar werk hebben verricht, automatisch in aanmerking komen voor de maximale vergoeding. Naar schatting vallen zo’n 12.000 NS’ers onder deze regeling.

Verbetering arbeidsvoorwaarden

NS wil ook verschillen in arbeidsvoorwaarden tussen voormalige cao’s van verschillende bedrijfsonderdelen verder harmoniseren. In dit voorstel worden vijf regelingen rond arbeids- en rusttijden en vergoedingen gelijkgetrokken, waarbij telkens de gunstigste regeling voor iedereen gaat gelden.

Daarnaast bevat het eindbod onder meer:

  • Een hogere vergoeding voor onregelmatig werk en werk op feestdagen;
  • Uitbreiding van het keuzeplan, waaronder aflossing van studieschuld met bruto salaris;
  • Een afspraak over de pensioenpremie binnen het nieuwe pensioenstelsel.

Al vijf jaar verliesgevend

President-directeur Wouter Koolmees noemt het eindbod “onvermijdelijk” en spreekt van een zorgvuldige afweging tussen belangen van medewerkers, financiële ruimte van het bedrijf en verwachtingen van reizigers. “Onze collega’s verdienen een cao die past bij hun inzet. Met dit voorstel willen we hen duidelijkheid geven en perspectief bieden,” aldus Koolmees. De vakbonden zijn gevraagd het bod aan hun leden voor te leggen.

In een eerdere e-mail aan reizigers bood Koolmees zijn excuses aan voor de overlast van de stakingen: “U bent de belangrijkste reden waarom we bij NS doen wat we doen. Daarom baal ik ervan dat u nu al voor de vierde keer hinder ondervindt van een conflict waar u geen partij in bent.” Tegelijk gaf hij aan dat de financiële ruimte van NS beperkt is: het bedrijf leed vijf jaar op rij verlies en ook dit jaar wordt geen winst verwacht.

FNV: ‘Mooie woorden, lelijke inhoud?’

De toon van de e-mail van Koolmees wekte wrevel bij FNV Spoor. Bestuurder Janssen waarschuwt in het Algemeen Dagblad dat het eindbod alleen aan de leden wordt voorgelegd als het de “minimumtoets der kritiek” doorstaat. “Als de woorden mooi zijn maar de inhoud lelijk, heb je er niks aan,” aldus Janssen. Toen was de inhoud van het eindbod nog niet bekend. De bond eist 7% loonsverhoging dit jaar en 8% in 2026, of automatische prijscompensatie.

Volgens Janssen is het verloop onder nieuwe medewerkers hoog, vooral bij functies als conducteur, monteur en boa. “Boa’s stappen vaak binnen een jaar over naar gemeenten. Daar verdienen ze meer en hebben ze betere werktijden. Op de trein worden ze bespuugd en geslagen.” Volgens de vakbondsbestuurder wordt het salaris van een conducteur overschat. “Volgens Koolmees verdient een conducteur 48.000 euro. Maar dat haal je pas na 25 jaar, met veel onregelmatige diensten. Een jonge instromer komt niet verder dan 16 tot 18 euro per uur, netto.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
28 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
West
21 dagen geleden

Ik vind het een goed bod, zelfs nog iets hoger als waar ik voor mezelf in eerste instantie van uit ben gegaan. Wat mij betreft strik eromheen en ter stemming voorbrengen aan de collega’s.

Dries Molenaar
21 dagen geleden

Komisch> NS komt met eindbod loon en zwaarwerkregeling
Een zwaarwerkregeling. Wie doet er zwaar werk? In de werkplaats wellicht maar bij het rijdend personeel lijkt mij dit een gotspe.

Eddo
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dan komen we weer op de definitie van zwaar werk. Wanneer is iets zwaar? Zoals in de politiek komen ze er niet uit.

Arjanus Kuperus
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Wat dacht je van onregelmatige diensten, inclusief nachtdiensten, weekenden en feestdagen. De hoge mentale belasting vanwege verantwoordelijkheid voor veiligheid van reizigers en treinverkeer. En natuurlijk de fysieke belasting: lange diensten, veel lopen/staan, soms werken onder stressvolle omstandigheden (incidenten, agressie, storingen). Duidelijk geen kantoorbaan dus. Maar ik geef toe dat dit een andere naam hoort te krijgen dan ‘zwaarwerk’. 
Ik zou denk eerder denken aan het ouderwetse handwerk voor hen zoals rangeren, (ont)koppelen van wagens, en ander onderhoud waarbij je veel inspanning moet leveren. 

Dries Molenaar
21 dagen geleden
Antwoord aan  Arjanus Kuperus

u heeft het over NS personeel op de trein? Het is snor drukken en in de 1e klas zitten of liever nog buiten beeld in de machinistcabine aan de achterkant. Verantwoordelijkheid en hulp? Geloof maar niet dat je ooit hulp zult krijgen.

West
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Er zit meer NS personeel op een trein dan alleen een conducteur.

appie h
21 dagen geleden
Antwoord aan  West

maar als je t geintje van rijden doorhebt,valt t wel mee,en ze zijn niet elke dag op t werk,soms ook wel 6 dagen vrij tussen diensten

Cisca
21 dagen geleden
Antwoord aan  appie h

Dat heet vakantie 🙂

appie h
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

zeten niet voor niets NFC.
Net Flix Conducteur

Cisca
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Loop.maar eens een dag door de trein heen. Het is klunen over bagage vaak. Dan de dubbele onregelmatigheid. Die hakt er ook in. De agressie, de suïcides of soms erger, de pogingen. De korte keertijden waardoor je soms niet eens kan toileteren … zwaar werk is per beroep verschillend.

S.O. de Mieter
21 dagen geleden
Antwoord aan  Cisca

Niet op reageren Cisca.
De meeste reageerders zou het dun door de broek lopen als ze met een ehbo-koffertje in de hand moeten gaan kijken of iemand nog leeft. Ze snappen het toch niet.

M van Eijk
18 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik geef het je te doen 4a5dagen in de week 4tot 5x je wekker moeten verzetten opstaan tussen 3en6uurin de ochtend en dan een dienst krijgen van 8,5 /9uur.
En dan naar huis met een beetje pech ben je tussen de 10 en 11uur bezig.
Kan er zelf over mee praten werk zelf in de Ov sector.
Dus zwaar beroep is zeker van toepassing.

Baardstaart
21 dagen geleden

Wat wil de FNV en de andere bonden dan? De zaak net zolang kapot staken totdat de NS met een loonbod komt waaraan de NS failliet gaat? De NS draait al 5 jaar verlies en de betaalbaarheid van de treintickets – zeker spits / vol tarief – komt steeds verder onder druk te staan. Dit noem ik het slachten van de kip met de gouden eieren. Als de NS failliet gaat wordt al het spoot aanbesteed worden en zullen de arbeidsomstandigheden er niet beter op worden. En in de tussentijd zijn de rijbewijslozen het slachtoffer en zeggen steeds meer ex-OV reizigers met een rijbewijs ja voor de eigen auto. En die zie je niet meer terug. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

GTA
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

NS is feitelijk al jaren failliet. Een loonoffer van 10% lijkt me meer op z’n plaats dan de zoveelste riante verhoging, dit drukt de NS nog veel dieper in de schulden. NS moet eens beginnen om veel kantoorpersoneel eruit te schoppen en het peperdure paleis in Utrecht sluiten.
Conducteurs er allemaal uit en vervangen door beveiligers op risicotrajecten, machinisten kunnen de deuren ook sluiten. Ook het autonoom laten rijden van treinen is technisch al goed mogelijk.

Jan
21 dagen geleden
Antwoord aan  GTA

Ja deze 4% brengt de NS alleen maar in meer problemen. Het is immers ongedekt deze verhoging. 100% ongedekt. Ze spelen hoog spel de NS.
En de reiziger blijft is smerige treinen reizen.

Laatst bewerkt op 21 dagen geleden door Jan
G. van der Zwaag
19 dagen geleden
Antwoord aan  GTA

Al met de allereerste metrotrein in Rtd kon er al autonoom gereden worden……..

FNV de weg kwijt
21 dagen geleden

Die FNV is helemaal de weg kwijt met 7 en 8% loonsverhogingen! Compleet iedere realiteitszin verloren. En dat voor een bedrijf dat al 5 jaar achtereen zwaar verlies draait. De inflatie over 2025 is waarschijnlijk slechts 3,2% en over 2026 verwachten ze slechts 2,6% inflatie, waarom dan zulke absurde looneisen? Als ze het eindbod ook weer afwijzen dan laat ze maar lekker staken totdat de kas van de FNV helemaal leeg is en dan het eindbod weer intrekken en teruggaan naar het eerste loonbod.

Baardstaart
21 dagen geleden
Antwoord aan  FNV de weg kwijt

Het wordt tijd dat belangenorganisaties van reizigers en anderen belanghebbende voor het OV inclusief fietsersbond, ouderenbonden, patientenverenigingen, milieuclubs, (zelfs een automobilisten club heeft belang bij goed OV – auto liefhebbers willen kunnen doorrijden en niet contant aanschuiven etc.) bewijzen gaan verzamelen dat deze staking niet draait om de looneisen, maar om de interne problemen bij de vakbonden en dan een zaak aanspannen bij de rechter om deze staking te verbieden.

West
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Zie zoiets maar eens te bewijzen, als vakbondslid die er middenin staat is mij niks bekend over interne problemen.

Henk Lubbers
21 dagen geleden
Antwoord aan  West

Ik denk dat Baardstaart vooral doelt op de FNV waar het intern een ongelooflijke puinhoop is, zoals in diverse publicaties valt te lezen. Valt mij ook altijd op dat de FNV als eerste overal op tegen is.

West
21 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Dat komt dan wel een beetje over als wensdenken. De FNV voert met de stakingen gewoon haar taak in opdracht van de leden uit. Interne moeilijkheden doen daar geen afbreuk aan.

appie h
21 dagen geleden
Antwoord aan  West

Jawel,t is een puinhoop in je eigen organisatie en dan ga je wat over anderen zeggen……………

appie h
21 dagen geleden
Antwoord aan  West

Er is sprake van aanzienlijke onrust en chaos binnen de FNV, de grootste vakbond van Nederland. De situatie is zo ernstig dat de rechter is ingegrepen. Er is sprake van een ingewikkelde interne organisatie, miscommunicatie, wantrouwen en een foute organisatiecultuur. Dit heeft geleid tot acties van medewerkers, het wegsturen van interim-bestuurders en het uitstellen van verkiezingen. 

Jan
21 dagen geleden

Wat is de definitie van zwaar werk? Is dat al eens gedefinieerd? Anders kan 90% van Nederland wel een RVU regeling krijgen. Een monteur onderhoud treinen lijkt mij zwaar werk. Het zittend werk van een machinist niet.

Laatst bewerkt op 21 dagen geleden door Jan
dagreiziger
21 dagen geleden
Antwoord aan  Jan

Wat een onzin. Een machinist is wel degelijk zwaar werk, niet omdat die op zijn r**t zit in de cockpit, maar vanwege verantwoordelijkheid voor de veiligheid, onregelmatige diensten, plotseling veranderende diensten door storingen, etc.

Jan
21 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Storingen hebben andere beroepsgroepen ook last van. Vind ik geen definitie van een zwaar beroep. Onregelmatige diensten idd, maar daar is al een verzachting voor toch na je 50e? Verantwoording voor veiligheid vind ik ook geen definitie van een zwaar beroep dat recht geeft op RVU.

appie h
21 dagen geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Een vriend van mij is MCN,bij int.die is nooit later thuis,wel eerder,ze komen dr altyd mooi mee weg.,als die terug moet betalen wat ie te weinig op t werk was,kan ie zn auto wel inruilen

Roger de Wit
21 dagen geleden

Wat een mooi bod van NS!