Onvrede over eindbod NS, stakingen tijdelijk opgeschort
18 jun 2025 15:41
De spoorstakingen bij NS worden voorlopig opgeschort nu vakbonden VVMC, CNV en FNV het cao-eindbod van de NS gaan voorleggen aan hun leden. Toch is de onvrede groot, met name bij FNV Spoor, dat het voorstel van de NS als “teleurstellend” bestempelt. De vakbond stelt dat veel eisen van het spoorpersoneel nog steeds niet zijn ingewilligd.
VVMC, de grootste vakbond binnen NS, maakte woensdag bekend het eindbod van de werkgever in overweging te nemen. “We gaan het aan onze leden voorleggen,” aldus voorzitter Wim Eilert. “Zolang die raadpleging loopt, schorten we de acties op.” Ook CNV liet eerder op de dag weten het bod met de achterban te bespreken.
Vier stakingsdagen sinds 6 juni
De cao-onderhandelingen liepen begin juni stuk, waarna de bonden tot actie overgingen. Sindsdien legden NS-medewerkers vier keer het werk neer. De eerste staking, op 6 juni in de regio Midden (rond Utrecht), legde het hele land plat. Op 10 juni volgde een landelijke staking als gevolg van acties in de Randstad.
De stakingen op 13 juni en 17 juni waren regionaal, in respectievelijk Noord- en Zuid-Nederland en later in Noordwest en Oost. Toch hadden ook deze acties landelijke impact, doordat treinen uit andere regio’s niet meer konden doorrijden.
FNV: ‘Eindbod stelt teleur’
FNV Spoor reageerde woensdag fel op het NS-bod. Volgens bestuurder Henri Janssen schiet het voorstel op meerdere punten tekort: “Niet alleen qua loon, maar ook in de regeling voor eerder stoppen met werken. NS biedt geen enkel perspectief aan collega’s die nu nog tot hun pensioen ’s nachts in ploegendiensten moeten blijven draaien.”
De looneis van de bonden blijft hoger dan wat NS biedt. NS verhoogde het loonvoorstel naar 4% per maart 2025 en 2,75% per maart 2026. Dat is een totale stijging van 6,75% over twee jaar, maar FNV wijst erop dat structurele afspraken over automatische prijscompensatie ontbreken. “Zolang NS dat weigert, blijven de cao-conflicten terugkomen,” aldus Janssen.
Zwaarwerkregeling en werktijden
Ook het voorstel rondom zwaar werk stuit op kritiek. NS wil dat medewerkers die dertig jaar of langer zwaar werk verrichten maximaal drie jaar eerder met pensioen kunnen, maar FNV vindt de voorwaarden te streng. Bovendien wil NS kortere diensten van vijf keer vier uur invoeren, maar alleen voor nieuw personeel. “Dat creëert ongelijkheid op de werkvloer,” aldus Janssen. “En het leidt ertoe dat mensen nu juist onvoorspelbare en lange diensten krijgen.”
Raadpleging leden, stakingen gepauzeerd
FNV Spoor organiseert de komende weken bijeenkomsten op verschillende NS-locaties en online sessies, waarna de leden over het eindbod mogen stemmen. Gedurende die tijd zijn er geen nieuwe stakingen gepland. Maar de druk blijft hoog. Janssen: “Het ultimatum blijft van kracht. Als onze leden het bod afwijzen, weet NS wat hen te wachten staat.”
Of het bod voldoende steun krijgt bij de achterban is nog onzeker. Het conflict tussen de vakbonden en NS lijkt daarmee voorlopig nog niet beslecht.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Alle beetjes helpen nietwaar? Ik hoop dat ondanks alle eisen die nog niet zijn ingewilligd, de treinen voorlopig gewoon weer overal blijven rijden! Neem even een pauze en overdenk wat er nog meer veranderd of verbeterd kan gaan worden. Misschien ook een overdenking waard hoe je met eventuele tariefaanpassingen moet omgaan de komende jaren. Komen er weer leuke acties waar we naar uit kunnen gaan kijken/ De stationsnaampuzzel in de treinen vind ik erg leuk, alleen dit zijn geen weekpuzzels maar maandpuzzels. Dat staat dan foutief onder de puzzelopdracht, dat elke week er een nieuwe zal komen. Helaas is dit niet het geval, dit moet dan even aangepast worden!
Tot wanneer loopt die raadpleging dan?
Dat is nog niet bekend, maar tijdens voorgaande onderhandelings-jaren stonden daar telkens 3 weken voor.
De vraag is wel of ze deze keer de waarheid spreken, of dat dit onderdeel is van zoveel mogelijk chaos creëren en dat er toch weer op een zo kort mogelijke termijn een staking volgt.
Tijdens de NAVO-Top 24 en 25 juni wordt er sowieso niet gestaakt. Ik denk dus dat het echt wel een week of 3 rustig is. FNV is totaal niet meer serieus te nemen voor mij. Als je daar als NS-medewerker lid van bent, dan ben je voor mij echt af.
Wie zegt dat? – Juist ja.
Grote kans dat een staking tijdens de NATO-top wordt verboden dus daar zullen de bonden niet aan beginnen.
Helemaal mee eens want de FNV die wil alleen chaos creëren om de problemen binnen de eigen organisatie te verbloemen er is op dit moment een machtsstrijd gaande. Ze hebben een mooi voorstel gehad maar de FNV die wil alleen maar meer en meer ze vergeten dat NS al jaren verlies lijdt en een hogere loonsverhoging gaan de reiziger toch wel merken door de hogere prijs v/h trein kaartje. En van mijn mogen alle stakingen verboden worden er wordt niet aan de reiziger gedacht maar alleen de boel chanteren daar zijn de bonden goed met name de FNV en VVMC. En de CNV loopt als een mak hondje er achter aan.
Het zit ongeveer als volgt met FNV. Al jarenlang lopen er leden weg. De laatste tijd minder hard dan ervoor, maar het aantal werkende leden loopt wel af. Al zeker tien jaar geleden is een ‘harde kern’ van het langst zittende personeel begonnen zichzelf in te dekken tegen maatregelen, maar dat gaat nu niet langer, want het geld raakt op. Om het tij te keren, willen ze allemaal de leden behouden, maar de enige wijze die effectief is, is staken. Des te makkelijker een nieuwe CAO wordt afgesloten, des te sneller lopen de leden weg. Een flink deel van het personeel wil dus dat er rondom het afsluiten van een CAO, in een branche waarin de bond sterk is, per definitie gestaakt wordt. Ongeacht de inhoud. Een ander deel vindt dat ethisch niet te verantwoorden, aangezien dat vaak niet in belang is van de leden. Dat verstandige deel vormt een minderheid, ten opzichte van de rest. Er zitten gewoon mensen in de top van de bond die ‘Actie! Actie!’ beginnen te roepen, zodra ze het woord werkgever horen. Ongeacht de inhoud.
Daarnaast is er binnen FNV veel vast werk vervangen door flex-krachten, die in het callcenter waar ze werken worden ontslagen voor ze in fase C komen. Flexwerkers worden in een voordelige CAO gepropt, die eigenlijk niet past bij hun werkzaamheden. Het wordt niet geaccepteerd als personeel lid wordt van het CNV. Vrije vakbondsactiviteiten van het CNV voor hun leden binnen het pand van FNV zijn verboden. Personeel van het FNV is zelf jarenlang op de 0-lijn gezet, terwijl de vakbond elders minimaal de inflatiecorrectie eiste. Eigenlijk alles wat het FNV andere werkgevers verwijt, doet het haar eigen personeel aan.
Maar dat de directie vorig jaar een bonus kreeg vind u wel normaal?
Dat is pure onzin. De directie kreeg vorig jaar geen bonus en het jaar daarvoor ook niet. De directie ontving een loonsverhoging met instemming van de vakbonden, conform de CAO.
De directie heeft de bonus vorig jaar en het jaar daarvoor ook niet aanvaard.
Voor de rest ben ik het met Annemiek eens omtrent de loonsverhoging van de directie.
Dat ligt aan de vakbonden dit kan wel even duren zeker als ze leden bijeenkomsten gaan houden.
Ja … , dus als die via de media aan de reizigers laten weten dat ze de stakingen opschorten zolang de ledenraadpleging loopt kunnen ze er toch meteen bij zeggen tot wanneer ze die leden de tijd geven om te stemmen? Of laten ze de stembus net zolang open staan tot er een welgevallige uitkomst ligt?
Automatische prijscompensatie is echt eerder uitzondering dan regel, dan kan de FNV nog wel even dromen. Ik lees ook niets over eisen van de NS richting de vakbonden: zolang dat niet geregeld is, komt dit gemekker inderdaad elke zoveel jaar terug.
Het staken heeft in ieder geval 1,25 procent opgeleverd, dat zal voor de vakbonden niet genoeg zijn, maar dat zullen zij wel onthouden, zodat er over twee jaar weer gestaakt kan worden en reizigers weer gedupeerd kunnen en zullen worden.
In het belang van mensen die wèl willen werken (we kunnen ze reizigers noemen) en niet zulk soort (trieste) pressiemiddelen gebruiken, kan ik alleen maar hopen dat dit soort stakingen verboden gaan worden, al zie ik dat niet gebeuren.
Automatische prijscompensatie kan per definitie niet gegarandeerd worden voor heel werkend Nederland. Dat is een eis die duidt op een enorm asociale instelling van de vakbonden of een gebrek aan economische kennis. Of allebei, dat kan ook nog.
Lees eens economie-boeken, artikelen.
Praat eens met economen.
Jij verwijt een organisatie van werknemers iets dat op jou van toepassing is. Een enorme asociale instelling en gebrek aan economische kennis.
Frame toch jouw onkunde elders of beter stop met jouw dom framen.
Aangezien je zelf blijkbaar wel economieboeken leest, nogmaals de vraag: Welk boek of welke econoom stelt dat een 25-urige werkweek mogelijk is? Het is een paradepaardje van je, dus de vraag moet toch niet zo moeilijk te beantwoorden zijn.
Nou nou wat een sterke argumentatie. Blijkbaar ben je genoodzaakt tot een persoonlijke aanval vanwege een gebrek aan kennis.
Ik zal de basisles economie verschaffen: in de basis draait het om consumeren en produceren. Door arbeid zou je kunnen zeggen dat we gezamenlijk een ‘koek’ produceren. Via ons inkomen kunnen we allemaal een bepaald deel van de koek consumeren. Afhankelijk van of het mee of tegenzit in de economie wordt de koek het ene jaar net wat groter en het andere jaar net wat kleiner. Met automatische prijscompensatie claim je een vaste grootte van de koek voor de betreffende medewerkers. Als je dat dus over alle sectoren zou implementeren kom je dus gewoon een stuk tekort op het moment dat de koek kleiner uitvalt.
Een 25 uren kan gewoon. Alleen niet voor een salaris van een 40 uren werkweek. Dat is de crux.
Enkele jaren waren er wel enkele filosofische economen die fantaseerde over een basissalaris. Dat werd breed uitgemeten in de media. Wat minder breed uitgemeten werd was dat de plannen op korte termijn niet haalbaar zijn. Voor de lange termijn zou het voor een hogere werkloosheid zorgen. Maar het werd omarmd door de bonden……
Volgens mij baseren de meeste mensen met dergelijke ideeën zich op Keynes. Maar de onder economen aanvaarde interpretatie daarvan voor nu, is dat Keynes hierin gewoon geen gelijk had. Niets meer, niets minder. Als huiswerk voor FFA kunnen we nog de vraag meegeven hoe Keynes dacht over loonaanpassing.
De werknemers bepalen of een loonaanbod attractief of acceptabel is. Of afgewezen dient te worden.
De conclusie is toch steeds dat staken leidt tot een hoger loonbod. FNV zal daarom proberen elke nieuwe CAO nog iets verder te pushen, omdat zij denken dat een hoger loon in het belang is van de FNV-leden. Het hek is van de dam.
Niet alleen van vakbondsleden van alle werknemers binnen de CAO.
Ook anderen AOW-ers, uitkeringsgerechtigden.
Lees eens een economie boek voordat je onzin verspreidt.
De werknemers hebben een koopkrachtverlies van 15% en krijgen steeds minder van de door hen geproduceerde Nationale koek.
Het openbaar vervoer produceert minder ‘Nationale koek’, omdat er minder behoefte is aan reizen. Maar de sector houdt voorlopig wel grotendeels vast aan hetzelfde kostenpatroon. Dat is het probleem. De sector moet naar een nieuw evenwicht toewerken.
De behoefte aan reizen kan misschien ook afgenomen zijn doordat de OV-koek voor veel potentiële reizigers steeds onsmakelijker geworden is… onder meer door alle formele en informele (zogenaamde seinstoring etc) stakingen, waardoor de behoefte om te verplaatsen blijft bestaan, maar het duurder wordende en haperende OV geen betrouwbare optie meer is. En nee ik rij geen auto
Duurder en haperend OV, zoals zovelen ga je voorbij aan het feit dat alles duurder wordt, al jarenlang. De boodschappen, de huur, de zorgverzekering, ja wat niet eigenlijk. Bovendien zijn veel abonnementsvormen juist spotgoedkoop. Dat haperen valt ook nog wel mee, toegegeven dat de prestaties op de HSL nog altijd ondermaats zijn maar voor de rest heeft Nederland het gewoon prima voorelkaar. Of ben jij er zo een die steevast roept dat de trein “altijd vertraging” heeft ?
Je kunt je afvragen of het ov wel koek produceert.
Ik denk eerder dat het een ‘smaakverbeteraar’ is.
Met deze energieprijzen is bakken sowieso duur.
Het OV …. Koekenbakkers? – Welnee.
Poffertjes dan?
NS als producent van ons nationale poffertje.
Zo’n 20 jaar geleden was er een ludieke actie actie waarbij er erwtensoep uitgedeeld onder de noemer “De NS is een snertbedrijf”. Met terugwerkende kracht een vooruitziende blik 🙂
Hopelijk gaat men toch eieren voor hun geld kiezen en gaan ze akkoord met het resultaat en komt er weer rust in de tent.
Als de treinen maar normaal rijden is het zo als het moet.
Ov valt al véél ste vaak uit bij het minste geringste…..
Staken mag, maar je mag een ander geen schade toebrengen. De NS moet proberen de opgelopen schade terug te vorderen bij de vakbonden, dan zullen ze wel andere piepen en ik denk dat er dan nooit meer gestaakt wordt. Succes NS>
Stoppen met staking
Hoe meer gaat staking kost ons geld wat worden trein kaartje weer duurde en gaan zo minder mensen met de trein.