Foto: Stefan Verkerk
Ook in 2023 zijn er op tal van trajecten ingrijpende werkzaamheden aan het spoor gepland. Op onder andere de Flevolijn, Brabantroute en de spoorlijnen naar Groningen en Leeuwarden zullen de werkzaamheden minimaal tien dagen of langer duren.
In totaal gaat het om veertig trajecten waar drie dagen of meer achter elkaar gewerkt wordt. Dat meldt RTL Nieuws op basis van een brief die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Dit jaar bestond de lijst uit 34 trajecten.
De meest langdurige werkzaamheden staan gepland tussen Leeuwarden – Meppel, waar achttien dagen geen treinen zullen rijden. Maar ook rond Apeldoorn en Gouda – Den Haag wordt er zestien dagen aan het spoor gewerkt.
Tussen Assen – Meppel wordt veertien dagen hinder voorzien en tussen Groningen en de Duitse grens eveneens. Ook tussen Roosendaal – Lage Zwaluwe gaat het om veertien dagen. Op de Flevolijn (Weesp – Zwolle) wordt dertien dagen gewerkt, op de Brabantroute (Breda – Boxtel) twaalf dagen.
Vaak gaat het om een aaneengesloten periode, maar het kan ook verspreid over meerdere periodes gaan. Werkzaamheden die alleen in het weekend plaatsvinden (twee dagen) zijn niet meegenomen.
Bron afbeeldingen: Kamerbrief / ProRail
This post was last modified on 21 december 2022 22:21
Boekhandel AKO sluit dit jaar dertien vestigingen op verschillende NS-stations. In 2020 besloot NS dat…
Alsof het een aflevering van Help, mijn man is Klusser! is: een man in Duitsland…
Treinwebshop.nl stopt na negen jaar van bestaan. De internetwinkel wordt per 1 juli offline gehaald…
De Cinque Terre is prima per trein bereikbaar, ook vanuit Nederland. Wil je toch liever…
Verken Italië per trein. De trein brengt je niet alleen van a naar b, maar…
Sinds vrijdag is Nederland een nachttrein rijker. Voortaan rijdt er drie keer per week een…
Bekijk reacties
Den Bosch-Boxtel en Den Bosch-Tilburg staan er nog niet bij. Ik lees net dat de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een gedeeltelijke eind- en tussenuitspraak heeft gedaan in het beroep dat een groot aantal omwonenden had gedaan tegen de spoorverdubbeling.
Als de draaiboeken bijgewerkt zijn kunnen ze morgen beginnen met rooien.
Het duurt nog wel even voor er daar daadwerkelijk gebouwd gaat worden.
Het echte werk start zo te zien in 2025 met een langdurige tijdelijke snelheidsbeperking en buitendienststelling van het derde spoor tussen 's-Hertogenbosch en Vught aansluiting om ruimte te maken voor het bouwterrein.
Jammer dat jullie die originele bron/docuement van dit kaartje niet vermelden.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2022/12/19/addendum-op-beheerplan-2022-2023-prorail
Dit kaartje is overigens al sinds decemeber 2021 publiek, en af en toe geupdate.
De bron wordt genoemd, alleen niet met de link naar het document dat 16 december 2022 is geupload. We vonden het wel zo netjes om ook RTL te noemen, die nu in de publiciteit heeft gebracht.
Het wordt mij alleen niet duidelijk wanneer deze werkzaamheden gepland staan, Breda-Boxtel/'s-Hertogenbosch duurt vrij lang voor zo'n druk traject.
ProRail heeft nog steeds geld te veel.
Dat zal wel loslopen? Dan zou men wel wat onderhoud naar voren halen.
ProRail is een staatsbedrijf, dus is de financiering van projecten een zorg van het ministerie van V&W.
Het is geprivatiseerd. Hoewel men daar nu weer vanaf wil. Het is de te belangrijk voor de infrastructuur.
Nee Dries, Prorail is niet geprivatiseerd.
https://www.prorail.nl/over-ons/organisatie
Het zou leuk zijn als de alvast konden zeggen wanneer de werkzaamheden precies zijn.
U gaat dat allemaal onthouden of opschrijven?
Ik zou het ook willen weten ivm internationale treinvakantieplannen.
Nee hoor. Alleen het traject dat ik vaak reis.
Opschrijven. Is dat zo moeilijk dan?
Word er rekening gehouden met de afsluiting haringvlietbrug en heinenoordtunnel, zodat we vanuit roosendaal rotterdam kunnen bereiken.
Dat zin bekende knelpunten in het spoortraject?
Dat onderhoud op het spoor nodig is is wel evident, maar ik vraag me af of we nu wel moeten investeren in nieuwe of verbetering van lijnen om de capasiteit te verhogen. Ik denk dat dit niet nodig is en dit geld beter besteedt is aan autosnelwegen en auto infrastructuur, omdat ik denk dat de toekomst van het OV echt de niet keuze reiziger een fatsoenlijk reisalternatief te bieden en niet meer dat de trein een klimaatvriendelijk alternatief is voor de auto.
Rond Gilze Rijen en Tilburg komen nieuwe perrons en onderdoorgang bij de eerst genoemde plaats. Ook tussen Zwolle en Nijverdal worden enkele perrons aangepast. Ben benieuwd naar de 4 sporen Rijswijk- Delft Campus eind 2024 en de verlenging naar Schiedam Centrum moet tegen 2030 gereed zijn. Inclusief stations bij zSchiedam Kethel waar de Tram ook zal stoppen, bij de Van Neĺle Fabriek waar veel bedrijven zijn, maar weinig woonwijken en de ombouw van Rotterdam Stadion tot definitief station. Ben benieuwd hoe dat gaat als Feyenoord thuis speelt en of de niet voetbalsupporters niet belaagd of bedreigd door voetbalhooligans! Staan er nog plannen voor nieuwe stations voor komende dienstregeling 2024? En zijn er misschien nog naamswijziging of sluitingen van stille stations op de rol? Hopelijk kan men wel eindelijk straks in 2023 met Metrolijn B naar en van Hoek van Holland Strand. Bereikbaar via de Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak en Rotterdam Alexander. Ook wordt hopelijk het jaar 2023 het jaar van introductie van ICNG en het afscheid van de ICRm rijtuigen en TRAXX locomotieven.
Delft Campus voorheen Zuid is wel wat ver van de universiteit, helaas.
Het station schiet al aardig op. Dat kan over drie maanden al gebruikt worden. Zijn de sporen al gereed tussen Centrum en Zuid?
Rotterdam Centraal A20-viaduct kan wel snel aangelegd worden. Tussen A20 en Delft is wel een groter project.
In Gilze Rijen komen nieuwe perrons, wordt de overweg nabij het station vervangen door een onderdoorgang & verdwijnt het inhaalspoor, net als in Oisterwijk.
Weinig nieuws, de gebruikelijke ellende. Het ene jaar is het wat meer, het andere wat minder. De constante is dat reizen vooraf plannen (vakantie, concert- of theaterbezoek etc) niet mogelijk is. Wereldvreemde mensen die dit systeem in elkaar geschoven hebben.
Triest hè. Ruime tijd vooraf weten waar je precies aan toe bent met vakantiereizen en dergelijke, vergeet het maar. En die werkzaamheden zijn vaak juist in de vakantieweken. Je kan zomaar opeens pech hebben. Ze kijken alleen naar eigen belangen, de reiziger past zich maar aan op het bijna laatste moment. Nergens is een complete jaarkalender of iets dergelijks te vinden met exacte data. En die data zijn er vast al wel, maar worden bewust niet gedeeld omdat ze dan later nog makkelijk bij kunnen stellen.
Wie is wereldvreemd? Is er ergens een supermarkt, waar je een blik vervangende bussen met chauffeurs kunt opentrekken?
Je ziet natuurlijk wel vooraf wanneer chauffeurs met pensioen gaan, en kun je daarop voorbereiden. Dat gezegd hebbende is het enerzijds de krapte lang vooraf voorspeld, maar kwam het toch als een verrassing.
"Haarlem-Beverwijk en Beverwijk-Leiden" klinkt alsof in Haarlem dat noord-zuid goederenspoortje buiten dienst is, maar de spoorlijn Haarlem-Leiden niet. Maar dan zou alléén "Haarlem-Beverwijk" in de regel erboven betekenen dat dan dat goederenspoortje wel berijdbaar is, ... maar nergens naartoe leidt.
12 dagen geen trein en dan zie je nog steeds geen resultaat. Storingen blijven! En ook geen extra sporen, ondertunnelde overwegen, nieuwe stations, ECTS of nieuwe lijnen. Door te ver doorgevoerde veiligheidsrestricties ligt elk weekend het hele spoorwegnet plat. Leve de bureaucratie en de auto! Goed werk Prorail!!