ProRail: 34x grootschalige werkzaamheden aan het spoor
17 jan 2022 12:50
Treinreizigers moeten in 2022 opnieuw goed de reisplanners bekijken voordat ze de deur uitgaan, want net als voorgaande jaren werkt ProRail regelmatig aan het spoor. In 2022 staan er maar liefst 34 grote buitendienststellingen op de agenda. Dat betekent dat bepaalde trajecten er voor drie dagen of langer uitgaan en er dus geen treinverkeer mogelijk is.
Heerlen – Landgraaf
De meeste hinder gaan passagiers dit jaar ondervinden in Limburg, waar op het traject tussen Heerlen en Landgraaf het spoor maar liefst 64 dagen achtereen afgesloten zal zijn voor het treinverkeer, tussen 5 maart en 9 mei. Dat de reizigers op dit traject zo lang verstoken zijn van treinverkeer komt ook doordat ProRail rekening moet houden met omwonenden.
Riet Schroven, directeur Projecten bij ProRail: “Bouwen gaat helaas ook niet zonder hinder voor de omgeving. Daarin moeten we dus evenwicht zoeken. In dit geval betekent dat dat we hier juist voornamelijk overdag werken en dat de aannemer gebruikmaakt van machines die minder herrie maken. Anders is het echt niet te doen voor mensen die dicht bij het spoor wonen.”
De werkzaamheden tussen Heerlen en Landgraaf zijn nodig om het spoor te verdubbelen. De spoorverdubbeling is onderdeel van een reeks maatregelen om het reizigersvervoer tussen Duitsland en Nederland te verbeteren: door de capaciteit van het spoor te vergroten, kunnen er veel vaker treinen rijden tussen beide landen. Arriva wil op termijn twee keer per uur tussen Maastricht en Aken gaan rijden.
Utrecht – Den Bosch – Eindhoven – Venlo
Ander spoorwerk waar reizigers veel van gaan merken vindt plaats tussen Culemborg en Geldermalsen, één van de drukkere trajecten in Nederland. De aannemer zal een laag slappe grond onder het spoor vervangen door een stevige funderingslaag en het spoor vernieuwen, waaronder dwarsliggers, spoorstaven en bovenleiding. Na de werkzaamheden kunnen de treinen weer met hogere snelheid Culemborg passeren.
Het werk tussen Culemborg en Geldermalsen wordt opgesplitst in een periode van zes dagen (28 april tot en met 4 mei) en 23 dagen (14 juli tot en met 6 augustus), wat op dit traject zeer veel reizigers zal treffen. Elders op het verlengde van deze route vinden er meer werkzaamheden plaats, bijvoorbeeld tussen Boxtel en Eindhoven en tussen Eindhoven en Venlo. Sommige treinen rijden na Eindhoven door richting Maastricht. Ook op dat deel van het traject vinden er grootschalige werkzaamheden plaats.
Lijst grootschalige werkzaamheden 2022
- 19 – 28 februari: Zutphen – Deventer
- 21 – 28 februari: rondom Hoorn
- 5 maart – 10 mei Heerlen – Landgraaf
- 15 – 19 april: Alkmaar – Uitgeest
- 28 april – 4 mei: Utrecht – Geldermalsen
- 29 april – 4 mei: Almelo – Hengelo – Oldenzaal
- 2 – 9 mei: Haarlem – Leiden
- 4 – 8 mei: Maastricht – Heerlen
- 7 – 23 mei: Groningen – Assen – Meppel
- 16 – 20 mei: Venlo – Nijmegen
- 21 – 30 mei: Zutphen – Winterswijk
- 26 – 30 mei: Sittard – Maastricht
- 25 juni – 4 juli: Apeldoorn – Zutphen
- 5 – 21 juli: Almelo – Wierden
- 14 juli – 6 augustus: Utrecht – Geldermalsen
- 27 juli – 1 augustus: Amersfoort – Utrecht
- 7 – 11 augustus: Amersfoort – Hilversum – Weesp
- 7 – 23 augustus: Ede-Wageningen – Arnhem
- 12 – 23 augustus: Boxtel – Eindhoven
- 15 – 20 augustus: Geldermalsen – Tiel
- 24 augustus – 03 september: Maastricht – Heerlen
- 15 – 19 oktober: Apeldoorn – Deventer
- 15 – 24 oktober: Meppel – Leeuwarden
- 18 – 24 oktober: Amsterdam – Haarlem
- 20 oktober – 1 november: Dordrecht – Lage Zwaluwe
- 23 oktober – 7 november: Eindhoven – Venlo
- 27 – 31 oktober: Den Haag – Gouda
- 13 – 26 november: Weesp – Amsterdam
Treinreiziger.nl heeft de lijst van ProRail iets teruggebracht: werkzaamheden die rond dezelfde plek gebeuren, zijn in deze lijst veelal samengevoegd. Er vinden ook grootschalige werkzaamheden plaats tussen Sluiskil en Terneuzen, hier hebben treinreizigers echter geen last van. ProRail merkt verder op dat het schema is gebaseerd op de huidige inzichten en de planning mogelijk nog aangepast kan worden. Soms komt het voor dat werkzaamheden verplaatst worden.
Ik vind deze zin wel interessant: ‘Er vinden ook grootschalige werkzaamheden plaats tussen Sluiskil – Terneuzen’.
Gaan hier over een aantal jaren toch treinen voor reizigers rijden?
Niets is nog zeker, maar er wordt flink aan gestudeerd: https://railghentterneuzen.eu/nl/planning
Onderhoudswerkzaamheden zijn van alle tijden. Maar altijd vervelend. Maar in deze tijd van corona is het juist beter dat er nu werkzaamheden zijn. Het aantal treinreizigers is toch laag. En voorlopig zal het aantal treinreizigers laag blijven.
Laat ProRail de werkzaamheden juist in deze tijd uitvoeren. De ondergrond is slap op bepaalde plekken. Kunnen ze dat nu het beste aanpakken voordat het treinverkeer (ooit) weer op normale niveau is.
De HSL kan als alternatief dienen voor degenen die vanaf Amsterdam naar Eindhoven rijdt. Normaal reis je via Utrecht en Den Bosch. Maar als dat door werkzaamheden eruit ligt is de route tussen Eindhoven – Amsterdam via Tilburg – HSL Breda – Schiphol een goed alternatief.
Het aantal (grote) werkzaamheden neemt met het jaar toe. Dwars door Nederland reizen in weekenden en vakanties kost zeeën van tijd, inclusief overstappen en busvervoer. Ja, onderhoud is absoluut nodig maar zoveel en vaak? En ook vaak weer op dezelfde trajecten. Is de kwaliteit van de infrastructuur zo matig? De auto zal daarom altijd winnen van spoorvervoer. En het vliegtuig ook. Helaas.
Waarschijnlijk gaat onderhoud aan spoor samen met toenemende frequentie. Meer treinen op het spoor betekent meer onderhoud aan spoorstaven, bovenleidingen, zwakke(re) ondergrond e.a.
@mevrouw of mijnheer “anoniem”. Welke vluchten zijn er in de aanbieding voor bestemmingen binnen Nederland?
Internationaal vakantievervoer wordt zo ook lastiger en bewerkelijker.
Gisteren reportage in Nieuwsuur met Dhr. Benschop van Schiphol. Kabinet gaat dit beslissingen over Schiphol nemen. Verwacht weinig van.
Héél summier sprak hij over vervanging van vliegverbindingen door HST. Weet voldoende. HST is geen alternatief voor vliegtuig.
Ik vraag me af of de auto het gaat winnen van het spoorvervoer. Wat voor het spoorvervoer geldt, geldt ook voor de auto.
Ook het wegennet heeft onderhoud nodig. Misschien heb je er minder last maar het kan soms best hinderlijk zijn.
Hinder bij autorijden haalt het natuurlijk bij lange na niet in hoeveelheid overlast in vergelijk met lange ov-reistijden en het overstappen en vervangende bussen.
Ik denk dat dit per persoon verschillend.
Ik woon zelf in Zuid Holland op het eiland Voorne-Putten. Mocht hier iets gebeuren op een aantal wegen zoals een verkeersongeluk of wegwerkzaamheden dan wordt het lastig om van het eiland af te komen.
Als ik mensen hierover hoor klagen dan ben ik blij dat ik vaak gebruik maak van het OV. Uiteraard zullen er mensen zijn die alsnog liever met de auto gaan.
@Anoniem Ik denk dat de belangrijkste oorzaak over het hoofd gezien wordt. Vroeger werd onderhoud tussen de treindienst door uitgevoerd. Daartegen zijn twee grote bezwaren:
1. het is minder veilig, want spoorwerkers werken naast rijdende treinen
2. het is duurder, want het werk moet in stukjes gehakt worden en vooral in de nacht en avonduren uitgevoerd worden.
Ik denk dat ProRail vooral het veiligheidsaspect als excuus gebruikt om het onderhoud goedkoper te kunnen uitvoeren. Immers een volledige sluiting van een traject en doorwerken is veel goedkoper. Dat daarmee de kwaliteit van het product spoor geweld wordt aangedaan, interesseert ze waarschijnlijk weinig.
Mee eens.
Bovendien denk ik dat ProRail niet meer in staat is om betekenisvol onderhoud tussen de treindienst door uit te voeren.
Er zijn meer treinen, minder wissels, zwaardere dwarsliggers en het vraagt nogal wat van de treindienstleiders.
Je bedoelt, de redundantie is uit het netwerk verwijderd zodat iedere verstoring leidt tot het geheel staken van het treinverkeer.
Wat doen treindienstleiders nog? Als de treinen als een tram achter elkaar aan rijden, dan zijn zij ook volslagen overbodig. Iedere automaat kan dat ook. Treindienstleiders zijn er om verstoringen op te lossen en het treinverkeer te continueren. Echter het ontbreekt hun aan uitwijksporen, alternatieve routes en wissels.
Helemaal mee eens! In het buitenland wordt nog wel vaak aan het spoor gewerkt terwijl de treinen (langzaam) passeren. Vaak genoeg gezien. En niet alleen maar op spoortjes waar eens per uur een treintje langskomt, maar ook op de drukkere routes. Het kan dus wel. Maar Prorail wil het gewoon niet. Veiligheid is altijd een excuus om je lekker achter te verschuilen.
Ach Frank, kijk om je heen.
Met de tegenwoordige ‘mode’ om zo klein mogelijke frontseintjes te voeren zou jij er als veiligheidsman langs de baan toch ook voor bedanken? De treinen, vooral die van de laatste serie, zijn pas goed waar te nemen als ze al bijna bij je zijn.
Fietsverlichting, meer is het niet!
Het sluiten van complete trajecten voor onderhoud mag je wat mij betreft ook de “engelse ziekte” noemen. Pakweg 40 jaar geleden reisde ik naar de UK. Ik werd door reizigers er steeds op gewezen dat ik beter niet in het weekend kon reizen i.v.m. de vele gesloten trajecten i.v.m. onderhoud. Vervangend (bus)vervoer was er niet. Er werd door reizigers toen al steen aan been geklaagd over deze praktijken. Het was voor mij toen een onbekend vreemd typisch engels verschijnsel. Helaas lijdt ProRail ook al geruime tijd aan deze engelse ziekte.
Het is arbo voorschrift om het spoor te sluiten wanneer er dichtbij gewerkt wordt.
Niemand klaagt over een keertje onderhoud en dan busvervoer. Maar als je dat regelmatig hebt, vooral de weekend reiziger, dan wordt het een ander verhaal. Dan vergaat je de reislust wel.
Ik wilde in het verleden in de zomer met de trein naar Oostenrijk. Uiteindelijk zijn we met de auto gegaan. Er was file maar goed, je kanvgewoon in je auto blijven zitten en geen stress om aansluitingen. Het was trouwens ook geen doen om een betaalbaar ticket op zaterdag te vinden en in beide zomers waren er op dat moment werken ergens op het traject waardoor er omgereden en veel overgestapt moest worden. Een hoop gedoe dus. Als je vakantie hebt wil je dat niet. Ik hou van treinreizen maar dan wel zonder al die obstakels.
@ Molenaar
Nee hoor, binnen de arbowet kan er best in een buitendienststelling gewerkt worden. Daar zijn natuurlijk dan wel strenge regels voor.
@ Rudy
Terwijl ik dit schrijf wordt er onderhoud gepleegd aan sporen terwijl de goederentreinen er langzaam langs rijden. Dat zou overdag natuurlijk ook kunnen maar daar is inderdaad de ‘redundantie’ onvoldoende voor.
Vergeet ook niet dat met de komst van de betonnen dwarsligger in ons kikkerlandje het spoor 3 keer zo zwaar is geworden. Het kan nu eigenlijk alleen nog maar mechanisch worden onderhouden.
Een houten dwarsligger kon je nog wel tussen twee treinen door vervangen met een ploegje mensen. Ik denk dat de heer Molenaar bedoelt dat dat niet meer kan onder de huidige omstandigheden.
Ik kreeg vorige week een mailtje van NS: Welke reis wil jij inhalen in 1922?
Tijdens de lange zomerdagen wil ik graag vanuit Limburg wandelen in Noord- en Oost-Nederland. Ook dit jaar is echter de slagader van Nederland door werkzaamheden lamgelegd. Dat inhalen stel ik dus maar weer een jaar uit. O nee, dan beginnen ze bij Vught. Nou ja, 2031 dan maar.
Een wandelaar is toch wel wat gewend.
Door kun je het mee maar doen, Wim. 🙄
Daar
Sorry, “daar”
Ik mag toch wel hopen voor je dat de voor 1922 geplande werkzaamheden inmiddels afgerond zijn?
Tjee, goed gezien. Het valt me nou pas op!
NS zet bussen in. Hamvraag is: gaat NS dit goed organiseren. Staan voldoende bussen klaar op het juiste moment en op de juiste plaats? Weten de chauffeur de juiste weg?
Ik hoop dat NS geleerd heeft van de chaos tijdens vorige ingrijpende werkzaamheden.
Dat is al jaren brandhout. Je koffer zit al onderin de bus & dan mag je zelf niet meer instappen, want de bus is vol. 😡
Een kennis is gewoon voor de bus gaan staan om hem te blokkeren.
Koffer aan boord gepeuterd, maar dan mag jjezelf niet aan boord, want de bus is vol. Dat schiet lekker op.
Amateurs ten top. Een jaar mochten we genieten van slechts beperkte buitendienststellingen op de A2 corridor. De prijs is dat het nieuwe jaar erger is dan ooit. Er is altijd wel wat. Betrouwbaar is in ieder geval dat je weinig op tijd zult aankomen. Alleen zul je dat niet zien in de punctualiteitscijfers, want de dienstregeling wordt netjes aangepast. Mooie hobbyclub 🙂
Meer asfalt veroorzaakt meer file’s. Is allang bekend bij iedereen behalve de VVD.
Ik las vandaag dat de laatste decennia ontzettend weinig aan infrastructuur (weg en spoor) en het onderhoud daarvan is uitgegeven. De overheid hield de hand op de knip. Nu zit je met enorm veel achterstallig werk. Bovendien is nachtwerk erg duur (waardoor onderhoudswerk langer duurt en meer uitgesmeerd wordt over meerdere tijdsblokken en er zijn steeds minder mensen die dit onregelmatige en zware onderhoudswerk willen doen in weer en wind.
Heerlen- Landgraaaf wordt verdubbeld en het voormalige station Heerlen de Kissel komt niet terug! Dit station heeft maar enkele jaren bestaan en is nu geen stopplaats meer? waarom keert dit na die werken niet meer terug? Te weinig reizigers of was dit maar van tijdelijke karakter voor men aan die spoorverdubbeling wil beginnen?
Station Ede Wageningen krijgt ook een make over, maar daar wordt maar weinig over gemeld. Het is de bedoeling dat dit project eind 2024 of anders eind 2025 klaar moet zijn.
Zwolle-Deventer wordt dat dan eindelijk geheel van een tweede spoor voorzien of blijft dat tussen Deventer en Olst een enkelsporige bottleneck? Zolang dat laatste het geval blijft komen er geen extra stations bij in Zwolle Ittersum en Deventer Platvoet, waar al jaren op gewacht wordt!
In 2026 wil men station Hazerswoude Rijndijk openen tussen Leiden Lammenschans en Alphen aan den Rijn. dan stoppen er op werkdagen vier treinen hier!
Station Staphorst zal alle dagen open zijn als deze er komt, want de stations Nunspeet, Wezep , Nieuwerkerk aan den IJssel zijn ook stations waar vele kerkgangers wonen toch? Mensen gaan niet alleen naar de kerk op zondag, ook zij gaan naar familie, vrienden, werk of school! Ook een station bij Bathmen is al een jarenlange wens, is daar al meer over duidelijk?
Heerlen- Landgraaaf wordt NIET verdubbeld, het tweede spoor wordt weer teruggelegd. De miljoenenlijn is wegens het intensieve kolenverkeer dubbelsporig aangelegd. Echter in de oorlog is het tweede spoor verwijderd.
Het traject Heerlen – Landgraaf is onderdeel van de in 1896 geopende spoorlijn Sittard – Herzogenrath (Dld) van de Nederlandsche Zuider Spoorwegmaatschappij en het gedeelte Heerlen – Landgraaf (tot 1982 Schaesberg geheten) is nooit dubbelsporig geweest.
De in 1872 voor het kolenvervoer geopende spoorlijn Simpelveld – Kerkrade is in 1942 t.b.v. de Duitse oorlogsvoering teruggebracht tot enkelspoor.
Spoordeel Heerlen-Landgraaf was ooit gebouwd voor dubbelspoor..zie de kunstwerken. Is er volgens mij nooit van gekomen; hoe dan ook…zomer 2022 liggen er 2 sporen en kunnen er meer treinen gaan rijden. Richting Duitsland(vanaf Landgraaf)enkelspoor en ook de lijn naar Kerkrade(Miljoenenlijn)enkelspoor.
Zwolle Ittersum is Zwolle Zuid. Totaal overbodig. Kapitaalvernietiging. Zwolle heeft voldoende aan de huidige twee stations. En Deventer Platvoet is ook niet nodig.
Alleen die naam al: Deventer Platvoet.
Zwolle Zuid is wel nodig en bevordert juist ov-gebruik. Deventer- Noord graag ook, maar iets minder nuttig denk ik. Ook wordt het tijd voor station Eefde, tussen Deventer en Zutphen. Dat was er vroeger ook.
Er zijn genoeg kleine stations die nu minder passagiers hebben dan Zwolle-zuid waarschijnlijk zal krijgen. We hebben méér kleine stations en sprinters nodig en juist minder intercity’s.
Moet Deventer De Hoven, aan de overzijde van de IJssel, ook een station krijgen. Als Staphorst een station krijgt, waarom niet meteen ook Staphorst Zuid en Lankhorst. Wat dacht je van Meppel Oost en Boerenkoolstronkelveen?
Ja graag meer stations in kleine plaatsen. Dat zie je in het buitenland ook in kleine dorpen met soms maar 1000 inwoners of zo. Waarom zou dat bij ons, dat dichtbevolkte land, niet kunnen dan??
Aanvulling: maak er soms haltes op aanvraag van. Dat zie je in het buitenland ook op meerdere trajecten. Knop op het perron en in de trein. Werkt prima!
En Lelystad-Zuid-West-Airport-gevangenis. Handig voor de Amnsterdammers met bekenden in de gevangenis.
Naam is veel te lang. Noem het station simpelweg Lelystad Bajes.
Bedankt voor de opsomming van te verwachten werkzaamheden aan het spoor. Staan ons dus weer veel alternatieve “toeristische” busroutes te wachten al kan dat ook wel eens leuk zijn, ziet men nog eens wat anders dan de gebruikelijke treinroutes met als enig nadeel dat de reis wat langer duurt, met als bijkomend voordeel dat men soms ook nog eens met luxe touringcars kan rijden waarvoor je anders een buitenland reisje voor moet boeken. Soms benut ik zo’n vervangende bus reisje voor een andere kijk op Nederland tenminste als je niet veel bagage heb, goed ter been bent en het niet te druk is.
En a propos, de route Heerlen naar Landgraaf wordt ook weleens voor het goederenvervoer benut o.a. als uitwijkroute voor de verbinding Eindhoven – Venlo – Duitsland lees ik in Railmagazine en hoeven treinen in Heerlen en Landgraaf bij dubbelspoor niet op elkaar te wachten zoals nu het geval is. En laten we ook blij zijn DAT er nog onderhoud en of verbeteringen aan het spoor worden gedaan voor onze veiligheid en algehele mobiliteit. De nadelen, hoe vervelend ook, moeten we helaas maar voor lief nemen, niet treintje maar busje komt zo…
Over “grootschalige werkzaamheden aan het spoor” gesproken en geschreven: https://dvhn.nl/groningen/Graffitispuiter-45-uit-Dantumadiel-opgepakt-op-rangeerterrein-Onnen-27410895.html
Hopelijk wordt de schade succesvol op het verhaald.
Beste,
Vroeg me af of er vannacht een meettrein in Purmerend langsging… Zag omstreeks 04.00 uur een vreemde blauwe lucht… Deze liep verticaal… Bewoog ook in flink tempo… Kan niet met zekerheid zeggen of dat dit vanaf het spoor afkomstig was…
Kan niks terugvinden over werkzaamheden aan t spoor in Purmerend!
Ben best wel benieuwd!?