fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Ook in 2023 weer veel werkzaamheden op het spoor

21 dec 2022 17:00

Ook in 2023 zijn er op tal van trajecten ingrijpende werkzaamheden aan het spoor gepland. Op onder andere de Flevolijn, Brabantroute en de spoorlijnen naar Groningen en Leeuwarden zullen de werkzaamheden minimaal tien dagen of langer duren.

Leeuwarden – Meppel

In totaal gaat het om veertig trajecten waar drie dagen of meer achter elkaar gewerkt wordt. Dat meldt RTL Nieuws op basis van een brief die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Dit jaar bestond de lijst uit 34 trajecten.

De meest langdurige werkzaamheden staan gepland tussen Leeuwarden – Meppel, waar achttien dagen geen treinen zullen rijden. Maar ook rond Apeldoorn en Gouda – Den Haag wordt er zestien dagen aan het spoor gewerkt.

Andere trajecten

Tussen Assen – Meppel wordt veertien dagen hinder voorzien en tussen Groningen en de Duitse grens eveneens. Ook tussen Roosendaal – Lage Zwaluwe gaat het om veertien dagen. Op de Flevolijn (Weesp – Zwolle) wordt dertien dagen gewerkt, op de Brabantroute (Breda – Boxtel) twaalf dagen.

Vaak gaat het om een aaneengesloten periode, maar het kan ook verspreid over meerdere periodes gaan. Werkzaamheden die alleen in het weekend plaatsvinden (twee dagen) zijn niet meegenomen.

Bron afbeeldingen: Kamerbrief / ProRail

0 0 stemmen
Artikel waardering
36 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wim Lubbers
1 jaar geleden

Den Bosch-Boxtel en Den Bosch-Tilburg staan er nog niet bij. Ik lees net dat de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een gedeeltelijke eind- en tussenuitspraak heeft gedaan in het beroep dat een groot aantal omwonenden had gedaan tegen de spoorverdubbeling.
Als de draaiboeken bijgewerkt zijn kunnen ze morgen beginnen met rooien.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Het duurt nog wel even voor er daar daadwerkelijk gebouwd gaat worden.

Michiel
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Het echte werk start zo te zien in 2025 met een langdurige tijdelijke snelheidsbeperking en buitendienststelling van het derde spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Vught aansluiting om ruimte te maken voor het bouwterrein.

Anoniem
1 jaar geleden

Jammer dat jullie die originele bron/docuement van dit kaartje niet vermelden.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2022/12/19/addendum-op-beheerplan-2022-2023-prorail
Dit kaartje is overigens al sinds decemeber 2021 publiek, en af en toe geupdate.

CK
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het wordt mij alleen niet duidelijk wanneer deze werkzaamheden gepland staan, Breda-Boxtel/’s-Hertogenbosch duurt vrij lang voor zo’n druk traject.

Opa Ties
1 jaar geleden

ProRail heeft nog steeds geld te veel.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Dat zal wel loslopen? Dan zou men wel wat onderhoud naar voren halen.

Allan Kleiweg
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

ProRail is een staatsbedrijf, dus is de financiering van projecten een zorg van het ministerie van V&W.

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Het is geprivatiseerd. Hoewel men daar nu weer vanaf wil. Het is de te belangrijk voor de infrastructuur.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Nee Dries, Prorail is niet geprivatiseerd.
https://www.prorail.nl/over-ons/organisatie

Sander
1 jaar geleden

Het zou leuk zijn als de alvast konden zeggen wanneer de werkzaamheden precies zijn.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sander

U gaat dat allemaal onthouden of opschrijven?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ik zou het ook willen weten ivm internationale treinvakantieplannen.

Sander
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Nee hoor. Alleen het traject dat ik vaak reis.

Rudolf
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Opschrijven. Is dat zo moeilijk dan?

Monique Van Noordt
1 jaar geleden

Word er rekening gehouden met de afsluiting haringvlietbrug en heinenoordtunnel, zodat we vanuit roosendaal rotterdam kunnen bereiken.

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Monique Van Noordt

Dat zin bekende knelpunten in het spoortraject?

Baartstaart
1 jaar geleden

Dat onderhoud op het spoor nodig is is wel evident, maar ik vraag me af of we nu wel moeten investeren in nieuwe of verbetering van lijnen om de capasiteit te verhogen. Ik denk dat dit niet nodig is en dit geld beter besteedt is aan autosnelwegen en auto infrastructuur, omdat ik denk dat de toekomst van het OV echt de niet keuze reiziger een fatsoenlijk reisalternatief te bieden en niet meer dat de trein een klimaatvriendelijk alternatief is voor de auto.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Rond Gilze Rijen en Tilburg komen nieuwe perrons en onderdoorgang bij de eerst genoemde plaats. Ook tussen Zwolle en Nijverdal worden enkele perrons aangepast. Ben benieuwd naar de 4 sporen Rijswijk- Delft Campus eind 2024 en de verlenging naar Schiedam Centrum moet tegen 2030 gereed zijn. Inclusief stations bij zSchiedam Kethel waar de Tram ook zal stoppen, bij de Van Neĺle Fabriek waar veel bedrijven zijn, maar weinig woonwijken en de ombouw van Rotterdam Stadion tot definitief station. Ben benieuwd hoe dat gaat als Feyenoord thuis speelt en of de niet voetbalsupporters niet belaagd of bedreigd door voetbalhooligans! Staan er nog plannen voor nieuwe stations voor komende dienstregeling 2024? En zijn er misschien nog naamswijziging of sluitingen van stille stations op de rol? Hopelijk kan men wel eindelijk straks in 2023 met Metrolijn B naar en van Hoek van Holland Strand. Bereikbaar via de Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak en Rotterdam Alexander. Ook wordt hopelijk het jaar 2023 het jaar van introductie van ICNG en het afscheid van de ICRm rijtuigen en TRAXX locomotieven.

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Delft Campus voorheen Zuid is wel wat ver van de universiteit, helaas.
Het station schiet al aardig op. Dat kan over drie maanden al gebruikt worden. Zijn de sporen al gereed tussen Centrum en Zuid?

Rotterdam Centraal A20-viaduct kan wel snel aangelegd worden. Tussen A20 en Delft is wel een groter project.

Ron Swart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

In Gilze Rijen komen nieuwe perrons, wordt de overweg nabij het station vervangen door een onderdoorgang & verdwijnt het inhaalspoor, net als in Oisterwijk.

Tonny
1 jaar geleden

Weinig nieuws, de gebruikelijke ellende. Het ene jaar is het wat meer, het andere wat minder. De constante is dat reizen vooraf plannen (vakantie, concert- of theaterbezoek etc) niet mogelijk is. Wereldvreemde mensen die dit systeem in elkaar geschoven hebben.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tonny

Triest hè. Ruime tijd vooraf weten waar je precies aan toe bent met vakantiereizen en dergelijke, vergeet het maar. En die werkzaamheden zijn vaak juist in de vakantieweken. Je kan zomaar opeens pech hebben. Ze kijken alleen naar eigen belangen, de reiziger past zich maar aan op het bijna laatste moment. Nergens is een complete jaarkalender of iets dergelijks te vinden met exacte data. En die data zijn er vast al wel, maar worden bewust niet gedeeld omdat ze dan later nog makkelijk bij kunnen stellen.

Louis Bohte
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tonny

Wie is wereldvreemd? Is er ergens een supermarkt, waar je een blik vervangende bussen met chauffeurs kunt opentrekken?

Johan
1 jaar geleden

“Haarlem-Beverwijk en Beverwijk-Leiden” klinkt alsof in Haarlem dat noord-zuid goederenspoortje buiten dienst is, maar de spoorlijn Haarlem-Leiden niet. Maar dan zou alléén “Haarlem-Beverwijk” in de regel erboven betekenen dat dan dat goederenspoortje wel berijdbaar is, … maar nergens naartoe leidt.

Joris van den Hurk
1 jaar geleden

12 dagen geen trein en dan zie je nog steeds geen resultaat. Storingen blijven! En ook geen extra sporen, ondertunnelde overwegen, nieuwe stations, ECTS of nieuwe lijnen. Door te ver doorgevoerde veiligheidsrestricties ligt elk weekend het hele spoorwegnet plat. Leve de bureaucratie en de auto! Goed werk Prorail!!

lisa
1 jaar geleden

gaan ze eindelijk de boog bij Hoogeveen aanpakken?

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  lisa

Daar lijkt het wel een beetje op. Ik kan me geen werkzaamheden voorstellen die 14 dagen duren en die niet de boog behelzen.

Ik denk echter dat ze het niet nog een keer durven te proberen als er weer geen bussen beschikbaar zijn. Vorige keer was het immers drie weken dikke ellende, terwijl ze van tevoren wisten dat ze die hele boog niet konden aanleggen.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

We kunnen onze borst weer nat maken met al die (noodzakelijke) werkzaamheden in 2023 onder het motto : treintje komt niet zo.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Nu nog een overzicht van Rijkswaterstaat met geplande werkzaamheden aan (auto)snelwegen voor 3023 en de treinreiziger die ook weleens automobilist is, kan dan straks kiezen welk vervoermiddel het beste geschikt is om van A naar B te reizen. Over de lokale wegen merkt men ter plaatse wel of men zijn bestemming ongeschonden haalt.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

3023 moet zijn : 2023.

Peter Janssen
1 jaar geleden

ProRail zal wel weer veel wissels en sporen gaan weghalen die planmatig niet worden gebruikt. Als er een storing is kunnen de treinen geen kant meer op.

JanN
1 jaar geleden
Antwoord aan  Peter Janssen

Ik hoop het niet. Ik hoop dat de lijn Almelo -Marienberg volledig geëlektrificeerd wordt. Er kan dan volwaardige dienstregeling plaatsvinden. Dan station Wierden wat gebeurt daar mee. Worden de sporen verlegd voor de langere goederentreinen en komt er tunnelbak in de overgang bij de Hexelseweg. Dat zou een uitkomst zijn. Wie het weet mag het zeggen.

Peter Janssen
1 jaar geleden
Antwoord aan  JanN

Ja dat hoop ik ook is wel de best optie lijkt mij. En kunnen er ook meerdere treinen gebruik van maken en niet alleen een Wink ook al is dat een hele mooie trein om te zien. En dan kunnen de treinen tussen Emmen en Zwolle ook uitgewisseld worden en heb je niet 3 halve lintjes meer nodig die nog wel eens stuk gaan.