Arriva wint vervoer Twentse spoorlijnen

Arriva zal vanaf december 2023 het treinverkeer Zutphen – Hengelo – Oldenzaal overnemen van Keolis. De spoorlijnen zijn onderdeel van de concessie Twente-ZHO. Voor een periode van vier jaar neemt Arriva het vervoer over, met de optie van verlenging van nog eens een jaar. De totale contractwaarde bedraagt €300 miljoen euro.

Blauwnet kleuren

Daarmee bereikt Arriva bijna een monopolie op regionale treinen, al hebben Keolis (Zwolle – Kampen / Enschede), Qbuzz (Dordrecht – Geldermalsen) en Transdev (Amersfoort – Ede-Wageningen) ook nog treindiensten in exploitatie. Of die laatste in handen blijft van Transdev is de vraag, in maart 2023 wordt duidelijk wie de komende dertien jaar het vervoer mag verzorgen. NS heeft de regionale trein Gouda – Alphen aan den Rijn in handen.

Arriva is blij met de nieuwe concessie en zegt haar positie als grootste bus- en regionale treinvervoerder van Nederland te versterken. Arriva krijgt er met de concessie 450 medewerkers bij. Keolis heeft een poging gedaan de concessie te behouden, maar greep ernaast. Op de spoorlijn Zutphen – Hengelo – Oldezaal zullen Lint-treinen ingezet worden, in de kleuren van Blauwnet.

100 elektrische bussen

Behalve de treinlijn vallen 50 buslijnen eveneens onder de concessie. Een complete nieuwe busvloot van 100 nieuwe elektrische bussen zal hiervoor gebruikt gaan worden.

This post was last modified on 21 december 2022 17:20

Bekijk reacties

  • "Op de spoorlijn Zutphen – Hengelo – Oldenzaal zullen Lint-treinen ingezet worden, in de kleuren van Blauwnet."

    Die rijden er al... :-)

      • Een eerste klas zou inderdaad niet overbodig zijn. Hoe zit het eigenlijk met de aansluitingen in Zutphen van/op de trein naar Roosendaal en in Hengelo naar Enschede en Zwolle?

        • Zutphen ken ik als een van de betere overstapstations in het land. Bijna Zwitsers zelfs. Bijna, want er is een perron te weinig waardoor de ic UIT Arnhem pas kan binnenrijden als de ic NAAR Arnhem vertrokken is.
          In Hengelo heb ik goede ervaring met een overstap op de Keolis naar Enschede. Soms is het wel stressen als ProRail er in Hengelo weer eens een goederentrein of een eeuwig vertraagde trein van of naar Berlijn tussenfrommelt.
          Omdat mijn weekendvrij tegenwoordig 1e klas is, zou een eersteklascoupé welkom zijn, maar voor die (dichte!) stiltecoupé heb ik ook waardering. Maar dan straks wel met armleuningen natuurlijk.

      • Het is slechts voor een overgangsperiode van 4 jaar dus behalve een paar stickers zal er niet veranderen.

        • Waarom is de concessie eigenlijk maar 4 jaar? Lijkt mij nogal inefficiënt, de provincie kan al bijna met de nieuwe aanbesteding starten, en 100 nieuwe bussen gaan wel langer mee dan 4 jaar, dus die gaan na die 4 jaar over naar de volgende concessiehouder (ofwel, degene die zijn personeel het verste leeg weet te persen en daardoor de laagste prijs te bieden, want ergens anders is niet echt op te bezuinigen).

        • @Ricardo
          Omdat de huidige treinen dan vervangen gaan worden. Er moet in de tussentijd gekomen worden tussen elektrificatie,accutreintreinen, waterstof treinenvof iets anders. Afhankelijk van die keuze zal het kostenplaatje voor de vervoerder heel anders zijn en pas dan kun je een veel langere periode afspreken.

      • Het is een tijdelijke consessie, dus de Lintjes worden in eerste instantie verder opgestookt. Wel zouden er af en toe met niet de rode GTW-tjes gereden wordt.

    • Ze mogen nog treinen in de hoek
      hebben staan, maar voor een periode
      van vier jaar of vijf kunnen je geen
      nieuwe treinen kopen.

  • Mooi dat Arriva de concessie Twente heeft gewonnen! Arriva presteert best prima in de Achterhoek en nu krijgen ze mooi de aansluitende regio Twente erbij. Gefeliciteerd Arriva!

  • heel tof dat arriva de lijn over wilt nemen, echter is de vraag of arriva het personeel wel weet te vinden om het te rijden, iets waar keolis al langer mee stoeit en arriva zelf ook in de noordelijke lijnen...

    • Ik ga er vanuit dat het personeel van Keolis 1 op 1 zal worden overgenomen. En blijft waarschijnlijk gewoon met de lintjes rijden wat ze nu ook doen. Alleen er komt Arriva op de trein te staan en bedrijfskleding

      • Arriva neemt niet de Linten van Keolis over maar gebruikt hiervoor eigen Linten, deze komen ook in Blauwnet kleuren.

        • Waar tovert Arriva nieuwe gebruikte Lintjes vandaan? Kan me eerder voorstellen dat ze het en der nog wat GTW-tjes op voorraad hebben staan, die ze kunnen gebruiken. Voor 5 jaar ga je idd geen nieuw materieel aanschaffen en zeker omdat ze de boel willen electrifiseren.

          Daarbij zijn de Keolis Lintjes opgevoerd om wat sneller te kunnen rijden (krachtigere dieselmotoren) en dat heeft waarschijnlijk met de enorme slijtage te maken. Verder zijn de Keolis de enige Lintjes met een plee.

          Voor mij lijkt de WINK het meest geschikte type voor de lijn Hengelo - Oldenzaal, omdat deze dan een redelijk deel onder draad kan rijden, terwijl in het Noorden nauwelijks draad op de trajecten zit en met volledige dieseltreinen af kan. Aan de andere kant wilt het Noorden volledig terecht deze fonkelnieuwe treinen voor zichzelf houden.

  • Arriva gaat rijden onder de vlag van Blauwnet begrijp ik. In Zutphen staan nu paaltjes van Blauwnet, Arriva en NS. Blauw, rood, geel. Welke wordt het straks? Waarschijnlijk gaan sommigen inchecken bij Arriva? Zowel Zutphen-Hengelo als Zutphen-Apeldoorn is straks Arriva maar eentje ervan benodigt het blauwe paaltje..... Om het makkelijk te maken.

    • Er verandert niets, Zutphen-Hengelo blijft gewoon Blauwnet. Alleen een andere exploitant maar daar merkt de reiziger niets van.

      • Mag toch hopen dat er wel wat verandert gezien de vele uitval op de ZHO-lijn. Keolis heeft haar zaakjes gewoon niet voor elkaar en dan druk ik me nog zacht uit! Zie ook de puinhoop die ze er op de RB61 van gemaakt hebben.

        Qua busvervoer doen ze het wel redelijk in Twente, alleen het visgraatmodel slaat nergens op en zorgt voor veel overstappen, fors langere reistijden en lege bussen. Druk bezette buslijnen die parallel aan de spoorlijnen reden en een eigen publiek bedienden werden opgeheven (zoals lijn 52 Oldenzaal-Hengelo en lijn 90/91 Goor-Delden-Hengelo), er werden nieuwe en compleet onzinnige buslijnen in het leven geroepen die haaks op de ZHO rijden en waar niemand op zit te wachten. Met als gevolg dat die bussen vrijwel leeg rondrijden en waarvan vele ritten inmiddels opgeheven zijn.

        • Er verandert niets, de huidige exploitatie wordt nog vier jaar doorgezet met een andere exploitant.

        • Ja, laten we nog eens allerlei parallelle busdiensten gaan opstarten, het OV zwemt immers in het geld.

        • Dat krijg je, als provincie leden geen verstand van openbaar vervoer hebben, ze denken alleen maar aan geld

  • ARV rijdt al als Bl-net: Zwolle-Emmen. Ik vermoed dat die situatie in Z zo blijft als nu. Bl-net blijft dat, ook als er op de treintjes een ander naampje komt. Zal wel met de inkomstenverrekening te maken hebben.
    Daarmee rijdt ARV dan dus, als ik goed tel, alle dieseltreintjes in heel het land.

    • Die afkortingen waren ook overbodig geweest :p

      Maar alle gekheid op een stokkie. Prima dat Arriva dit nu gaat doen. De kwaliteit die Keolis lever(de) sloeg nergens op.

      In de ochtendspits altijd 2 treinstellen inplannen en er met maar 1 rijden, omdat de rest 'in onderhoud' was, kennelijk maanden lang.

      Jammer dat de Lint treintjes nog blijven, deze vallen echt bijna van ellende uit elkaar. Vaak doet 1 van de 2 motoren het niet, doet de wifi het al jaren niet meer, valt de vloer uit elkaar (vandaar dat tapijt in de trein) en is de wc bijna altijd buiten werking.

      • Arriva gaat haar eigen Linten hiervoor gebruiken, zijn die dan ook zo slecht? Kan me voorstellen dat er ook regelmatig ander Arriva-materieel op de ZHO ingezet gaat worden.

        Keolis won in het verleden concessies in Overijssel met vele beloftes die ze nooit waar maakten, zo zou de ZHO ieder kwartier gaan rijden.... Hebben ze eenmaal de concessie gewonnen dan blijken dergelijke beloftes niks meer waard. Blij dat die oplichtersbende alles aan het kwijtraken zijn in Overijssel!

        • Uit welke toverdoos komen deze Lintjes? Arriva heeft zijn Lintjes op de Maaslijn en de Almellow Hardenberglijn bikkelhard nodig. En deze Lintjes hebben ook eenzelfde leeftijd, alleen met dit verschil is dat men geen krachtigere motoren in heeft gebouwd om sneller te kunnen rijden.

      • Als Arriva hetzelfde materieel gebruikt zal het ook hetzelfde resultaat zijn. De opgevoerde Lintjes zijn gewoon op en men wil op het idee van verduurzaming wachten tot de electrificering voor het aanschaffen van nieuw materiaal.

        Wat krijg je dan. Zie de Maaslijn. Oud materiaal wat nodeloos lang dienst doet, niet aan de reizigersvraag kan voldoen omdat men het moderniseren al erg lang uitstelt en Arriva niet voor een kortere periode nieuwe dieseltreinen gaat kopen. (Overigens geldt dit ook voor andere vervoerders) Ik vrees voor de lijnen in Twente een soort gelijk scenario. En de reizigers en Arriva krijgt keer op keer een worst voorgehouden dat de werkzaamheden toch echt spoedig gaan beginnen.

        Met een beetje geluk komen er nog wat overgebleven GTW's op deze route.

        • Uiteindelijk zullen er wel akkutreinen of waterstoftreinen komen. Elektrificatie zie ik niet gebeuren, ProRail is tegen verdere elektrificaties.

        • ProRail wil hier wel elektrificatie, maar ieder ander wezen wil dit niet. Men is (terecht) bang dat deze lijn dan ook voor de volle mep gebruikt gaat worden voor goederenvervoer en dat wil men niet. Mede omdat deze spoorlijn door verschillende dorpskernen loopt.

          Daarom wil men dus inzetten op accutreinen die opgeladen kunnen worden tussen oldenzaal/Hengelo en rondom Zutphen, zodat ze op de batterij tussen de aftakking na Zutphen tot en met Hengelo kunnen rijden.

        • @Realisme graag

          Accutreinen zijn enorm duur. Nadat de GS van Overijssel de prijs van dit heeft gezien zijn ze hiermee gestopt. Immers een trein gaat 30 jaar mee, maar de accu's moeten iedere 8 jaar vervangen worden. Waterstof is ook duur en inefficient. Beide opties leven alleen in de fantasie van enkele groepen gelovigen.

          Ik denk aan een paar scenario's.

          1) Lijn op uiteindelijk toch ge-electrifiseerd.
          2) Lijn komt in een soort Maaslijn scenario terecht, waarbij vervoerders hun versleten materieel op deze lijn oprijden en wordt gesproken over mogelijke electrificering in de toekomst. Dit lijkt me het meest waarschijnlijke scenario.
          3) Lijn wordt opgeheven en vervangen door een busdienst, die vervolgens ook langzaam uitgekleed wordt.

        • @MarcM De bestaande gaat door de kern van Deventer en veel meer kleine kernen. Dan zou ik als provincies toch echt wel kiezen om dan het maar via Goor te zoeken. Niet alleen krijg je veel meer ruimte bij vertraging op Deventer Hengelo, maar ook Twente wordt niet zo afhankelijk van die lijn en er zou een potentiële ic naar Arnhem kunnen komen.

        • Beter gewoon elektrificeren die lijn. Veel minder geluidsoverlast en vervuiling. Een extra spoor die voor uitval kan dienen zou wel handig zijn richting Enschede.

  • En niet vergeten in het lijstje. We hebben ook nog treinen van BRENG tussen Arnhem Centraal en Doetinchem op doordeweekse dagen in de spits.

  • Als Arriva komend jaar naar Twente komt, kunnen ze weer de doorgaande diensten Oldenzaal- Zutphen en Winterswijk-Zutphen doorkoppelen naar en van Arriva. Dat scheelt extra overstappen en het biedt een comfortabele reis! Misschien worden de rood witte GTW stellen ook Arriva ( Blauwnet) Blauw.

    • Er komt helemaal geen doorkoppeling want dat is een hele andere concessie. En Blauwnet is een merknaam van de Provincie Overijssel, niet van Gelderland.

  • Zutphen Apeldoorn weer doorkopelen aan die naar en van Winterswijk en Oldenzaal
    Zo ontstaat er een directe verbinding tussen beide uiteinden. Misschien ook een idee om de GTW treinstellen ook van rood wit naar ( Blauwnet) blauw te schilderen of om teplakken!

    • Daar is toch eigenlijk geen behoefte aan? Vanuit Hengelo naar Apeldoorn is nog altijd sneller via Deventer.

      Dat geldt ook voor reizigers vanuit Delden. Ik weet niet in hoeverre er behoefte is vanuit Goor/Lochem om door te reizen richting Apeldoorn?

  • "Behalve de treinlijn vallen 50 buslijnen eveneens onder de concessie. Een complete nieuwe busvloot van 100 nieuwe elektrische bussen zal hiervoor gebruikt gaan worden."

    100 bussen voor 50 lijnen. Dus 2 bussen per lijn. Voel je hem al? Ik wel. Dit wordt een enorme kaalslag op het bus OV...

    • De kaalslag komt overal zodra het vervoer opnieuw aanbesteed wordt. De huidige concessies zijn sinds corona vrijwel allemaal zwaar verliesgevend geworden. Uh, en het personeel wil nog graag 10% loonsverhoging.

    • Busvervoer is overal een bodemloze put. Het wemelt van de bussen met minder dan vijf reizigers, dat kan niet eeuwig zo door gaan.

      • Dus als ik het goed begrijp is het dus handig dat ik als rijbewijsloze vanaf komend jaar (voor OV na 2023) deeltaxi bij het WMO loket bij de gemeente ga aanvragen.

  • Zal het net zo bende worden als de arriva maaslijn tussen nijmegen en venlo/roermond?
    Uitval, stations voorbij rijden vanwege te volle treinen en meer leuks.
    Veel sterkte daar in Twente.

    • ProRail heeft de modernisering van de Maaslijn jarenlang tegengewerkt want ze wilden het geld liever in luxe stations, PHS en ERTMS steken.

    • Het is niet zozeer de schuld van de vervoerders, maar van de overheden, die niet weten wat ze willen. Als je niet zo geobsedeerd zijn om geen diesels meer te rijden of gebruik te maken van WINK's rest de vervoerders niets anders dan ouwe meuk op te rijden totdat de politiek eindelijk weet wat ze willen. Overigens voor de Maaslijn heeft Arriva al electrische treinen aangeschaft, maar ondanks allerlei toezeggingen gebeurd om de lijn up te graden er nog niets.

Share

Recent Posts

Limburg verzet zich tegen vertraging renovatie Maaslijn

Limburg verzet zich tegen nog verdere vertraging van de renovatie van de Maaslijn. Die vertraging…

2 dagen terug

Streep door investeringen in ov-infrastructuur vanwege stikstof

Voorlopig worden vrijwel geen nieuwe wegen en spoorlijnen in Nederland aangelegd. Dat meldt de Telegraaf…

3 dagen terug

Qbuzz wil nachttrein Dordrecht – Rotterdam – Utrecht in 2025

Qbuzz wil nachttreinen laten rijden vanuit Dordrecht via Rotterdam, Gouda en Woerden naar Utrecht. Het…

6 dagen terug

Reizigers minder tevreden met het OV in 2022

Sinds 2005 neemt de waardering van het openbaar vervoer bijna elk jaar toe. In 2022…

6 dagen terug

Arriva treinen Groningen / Leeuwarden – Zwolle stap dichterbij

De kans is groter geworden dat Arriva met treinen gaat rijden op de trajecten Groningen-Zwolle…

2 weken terug

Voordelig treinreizen: bespaar tot 76% op je treinreis

Voordelig reizen met de trein? Dat kan in 2023 nog steeds. Zo kun je besparen…

3 weken terug