Ook ‘s avonds drukker in OV dan tijdens eerste golf

Op de wegen en in het openbaar vervoer is het ‘s avonds en ‘s nachts – wanneer de avondklok van kracht wordt – rustiger dan voor de coronacrisis, maar nog duidelijk drukker dan tijdens de eerste coronagolf.

Avondklok

Overdag is het verschil met de eerste golf overigens nog groter. Dat blijkt uit gegevens van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en ov-chipkaartbedrijf Translink.

Het demissionaire kabinet kondigt naar verwachting woensdag een avondklok aan. Het doel is dat mensen zich minder verplaatsen, daardoor minder contacten hebben, zodat de verspreiding van het coronavirus wordt ingeperkt.

Wegverkeer

Ingewijden melden dat de avondklok in de laatste plannen tussen 20.30 uur en 04.30 uur moet gaan gelden. Op de weg was het vorige week op die uren, tussen 20.00 uur en 04.00 uur, ongeveer een derde drukker dan tijdens week 14 van 2020, toen de ‘intelligente lockdown’ in het voorjaar was ingegaan. Dit verschil is zowel doordeweeks als in het weekend te zien. Dat blijkt uit metingen van het NDW bij tweehonderd locaties verspreid over het land, met name snelwegen. De gegevens gaan over hele uren en sluiten dus net niet aan op de tijden waarop de avondklok zou moeten gelden.

Openbaar Vervoer

In het openbaar vervoer is het relatieve verschil met de lockdown in het voorjaar nog groter. Doordeweeks checkte afgelopen week tussen 20.00 uur en 04.00 uur gemiddeld 74 procent meer mensen in bij treinen, bussen, trams, metro’s en veerponten. Dat blijkt uit een vergelijking tussen vorige week en week 14 op basis van gegevens van Translink. In het weekend is zelfs een ruime verdubbeling te zien. Buiten de uren waarop de avondklok moet gelden, is het verschil in drukte met de eerste lockdown nog groter.

Zo liet NS eerder weten dat het spoorbedrijf tijdens de eerste intelligente lockdown minder dan tien procent van het normale aantal reizigers vervoerde, en nu is dat ongeveer twintig procent.

Openbaar vervoer tijdens de avondklok

Of het openbaar vervoer gedurende de avondklok door blijft rijden of stopt, is nog niet duidelijk. Naar verwachting wordt dit rond 14:00 uur woensdagmiddag bekendgemaakt.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 20 januari 2021 15:44

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug