Voor het eerst meer reizigers dan in 2019

Steeds meer mensen nemen weer de trein. Zaterdag ging het om ruim 617.000 reizigers. Het was daarmee voor het eerst sinds het uitbreken van de coronapandemie dat er meer mensen de trein pakten dan op diezelfde datum* in 2019, toen er dus nog geen coronaregels golden.

Weekenden

Vooral rond het weekend beginnen de reizigersaantallen weer te lijken op die van voor de coronapandemie. Doordeweeks nemen nog beduidend minder mensen de trein, maar is er ook sprake van een stijgende lijn. Dat is mede te verklaren door het vervallen van het thuiswerkadvies en de mondkapjesplicht per 23 maart. In de week erna lag het aantal reizigers op 73 procent, ten opzichte van dezelfde week in 2019. Begin maart was dat nog 63 procent.

In de weekenden ligt dat percentage hoger. “We weten uit onderzoek dat deze reizigers door de hoge brandstofprijzen sneller de trein pakken en het was ook mooi weer”, verklaart NS-directeur Marjan Rintel. Het spoorbedrijf merkt ook doordeweeks dat er een toename is in het aantal treinreizigers. “Maar er is nog een lange weg te gaan”, stelt Rintel. “Ondanks dat we veel forenzen alweer terugzien, werken ook nog veel mensen thuis.”

Treinkaartjes

De traditionele goedkope treinkaartjes worden in veel mindere mate aangeboden dan in 2019. Door de stijgende benzineprijzen lijken mensen echter toch de trein te nemen. NS wijst er verder op dat het NS-groepsticket nu ook vanaf twee personen te koop is. Tussen Den Haag en Eindhoven kunnen reizigers bovendien extra korting krijgen door een ticket dat gebonden is aan een tijdslot. Er zijn daarnaast ook aanbieders die treinreizigers 10% korting aanbieden in de daluren, zoals Gaiyo.

*= De vergelijking is met een soortgelijke dag twee jaar eerder.

This post was last modified on 3 april 2022 13:20

Bekijk reacties

  • Het grote probleem zijn nog steeds de forensen die massaal wegblijven. En dat zijn niet geheel toevallig degenen die de hoogste tarieven betalen.

    • Dat beeld lijkt te kloppen. Degenen die het minst betalen (studenten) bevolken nu de treinen op de momenten waarop je degenen die het meest betalen (forenzen) wilt zien.

    • Gewoon omdat forensen al een MEGA korting krijgen op de spitsprijs uitgaande van een 5 daagse werkweek?

      Om onduidelijke redenen blijft het een zeer hardnekkig misverstand dat de forenzen slecht af zijn bij de NS en dat zij de hoofdprijs voor hun ticket betalen.

      Een forens die 5 dagen pw met de NS reist en zijn abbo-kosten tegen het 37% tarief van de belasting mag (kan) aftrekken krijgt in de spits maar liefst 58% korting op het normale tarief. Daarbij is rekening gehouden met 24 vrije dagen pj. En dat staat nog los van bijv voordeel door een reiskostenvergoeding van zijn baas.
      Iemand die 4 dgn pw op abbo reist krijgt ca 21% korting op de kosten van 4 retourtjes, maar profiteert wel van het volledig belasting voordeel en betaald ca 50% vh voltarief.

      Bij 3 dgn pw met jaartrajectkaartje betaal je evenveel als lsse kaartjes maar krijg je via de belasting min 37% van je abbo retour is dus minimaal 37% korting op het volle tarief

      Ken jij een kortingskaart waarmee je 50 tot 60% korting in de spits krijgt? Denk dat alle kruidvatkaartjes gebruikers het graag horen.

      • De vergelijking is vals:

        De NS moet inkomsten hebben en daarvoor geldt dat alle euro's tellen, niet alleen maar de euro's die overblijven na belastingkorting.

        Voor de FORENS geldt dat ZIJN prijs is wat netto overblijft NA belastingkorting (en vergoedingen door de werkgever).

        Als de FORENS de volledige prijs ZELF moet betalen (dus geen belastingkorting, geen werkgeversvergoeding), zullen er daarvan velen zijn die voor een andere vervoermodaliteit - auto, motor etc. - zullen kiezen.

        De Staat wil het beslag door autowegen ivm kosten (aanleg, onderhoud, ruimtebeslag, CO2 etc.) beperkt houden en bevordert mede daarom ov-reizen.
        Het gaat niet aan om dan de forens als free rider, profiteur te framen, het ligt aanmerkelijk genuanceerder.

    • De forenzen zijn in 2020 allemaal de auto ingejaagd omdat de trein als een virusmachine werd gezien en ik verwacht niet dat diegenen die in 2020 een occasion hebben gekocht, weer terugkomen in de trein. Zeker niet in de spits en al helemaal niet in de herfst- en winter wanneer virussen weer de kop opsteken. De trein wordt op werkdagen steeds meer studenten- en scholierenvervoer en helaas zorgt studenten- en scholierenvervoer ook voor dat spitstreinen erg druk zijn.

  • Het is in het weekend soms onaangenaam druk in de trein, ook omdat de NS kiest voor kleine treinstellen op routes waar veel reizigers zijn. En ook na corona blijven de conducteurs nog veilig en lekker rustig in de bestuurderscabine. Ik hoop voor ze dat de NS voor leesmappen o.i.d. zorgt, want die conducteurs vervelen zich anders dood tijdens hun diensten. Een beetje opletten in bijvoorbeeld de 1e klas, waar het sinds corona opvallend druk is met jongeren, zou geen kwaad kunnen. De jongelui houden ervan met muziek en roken de andere reizigers te provoceren.

    • Inderdaad deugt de inzet van materieel niet. Veel te korte treinen waar het druk is, te lange treinen waar niemand in zit. Ik heb niet de indruk dat ze bij NS een clou hebben hoe dat nou toch eens op te lossen.

      De conducteurs werken inderdaad hard aan het overbodig maken van hun eigen functie. Dat is sneu voor de enkeling die wel de werkzaamheden uitvoert zoals de consument dat verlangt, want die wordt gewoon genaaid door zijn/haar collega's.

  • Vandaag een grote storing in ons land, waardoor er zeker tot tenminste 17 uur geen enkele trein rijdt! Storingen zoals deze of treinuitval na de grote stormen van afgelopen tijd zijn vervelend maar nooit te voorspellen. Sterkte met het herstel van de defecten technieken en compliment voor alle technici die deze ongemakken in weer en wind soms moeten verhelpen! Als straks alles weer functioneert en rijdt en ook de reizigers meer en meer de weg naar het OV weer weten te vinden is dat alleen maar fijn. Niemand vraagt om ziek te worden of om een technisch probleem, straks weer naar de Keukenhof, Floriade Almere, bos of strand als alles weer op rolletjes en het weer werkt mee kunnen we genieten van ons mooie Nederland. Ook de OV Fiets is een prima aanvulling , zeker naar plekken waar nauwelijks OV rijdt en wanneer het mooi weer is! OV fiets is gemakkelijker dan je eigen fiets meenemen van huis, doordat liften, stations en treinen en ander OV soms voller zijn dan je denkt! Voor 4,75 Euro huur je al een OV fiets per dag op een (NS) station!

  • De grote evenementen moeten nog komen. Snel een plan om langere treinen in te zetten op zaterdag en meer treinen op zondag.

Share

Recent Posts

NS personeel staakt vanaf 24 augustus

Personeel van de Nederlandse Spoorwegen legt volgende week en de week daarna plaatselijk het werk…

2 dagen terug

Dinsdag na 21:00 uur geen treinen van en naar Amersfoort (en geen vervangende bussen)

Van, via en naar station Amersfoort Centraal rijden dinsdag vanaf 21.00 uur geen treinen vanwege…

5 dagen terug

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

6 dagen terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

6 dagen terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

6 dagen terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

7 dagen terug