Foto: Archief
Op de wegen en in het openbaar vervoer is het ‘s avonds en ‘s nachts – wanneer de avondklok van kracht wordt – rustiger dan voor de coronacrisis, maar nog duidelijk drukker dan tijdens de eerste coronagolf.
Overdag is het verschil met de eerste golf overigens nog groter. Dat blijkt uit gegevens van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en ov-chipkaartbedrijf Translink.
Het demissionaire kabinet kondigt naar verwachting woensdag een avondklok aan. Het doel is dat mensen zich minder verplaatsen, daardoor minder contacten hebben, zodat de verspreiding van het coronavirus wordt ingeperkt.
Ingewijden melden dat de avondklok in de laatste plannen tussen 20.30 uur en 04.30 uur moet gaan gelden. Op de weg was het vorige week op die uren, tussen 20.00 uur en 04.00 uur, ongeveer een derde drukker dan tijdens week 14 van 2020, toen de ‘intelligente lockdown’ in het voorjaar was ingegaan. Dit verschil is zowel doordeweeks als in het weekend te zien. Dat blijkt uit metingen van het NDW bij tweehonderd locaties verspreid over het land, met name snelwegen. De gegevens gaan over hele uren en sluiten dus net niet aan op de tijden waarop de avondklok zou moeten gelden.
In het openbaar vervoer is het relatieve verschil met de lockdown in het voorjaar nog groter. Doordeweeks checkte afgelopen week tussen 20.00 uur en 04.00 uur gemiddeld 74 procent meer mensen in bij treinen, bussen, trams, metro’s en veerponten. Dat blijkt uit een vergelijking tussen vorige week en week 14 op basis van gegevens van Translink. In het weekend is zelfs een ruime verdubbeling te zien. Buiten de uren waarop de avondklok moet gelden, is het verschil in drukte met de eerste lockdown nog groter.
Zo liet NS eerder weten dat het spoorbedrijf tijdens de eerste intelligente lockdown minder dan tien procent van het normale aantal reizigers vervoerde, en nu is dat ongeveer twintig procent.
Of het openbaar vervoer gedurende de avondklok door blijft rijden of stopt, is nog niet duidelijk. Naar verwachting wordt dit rond 14:00 uur woensdagmiddag bekendgemaakt.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 15:44
Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en…
Zwitserland is het walhalla voor treinliefhebbers. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk, goed gebruikte lijnen…
Ook in België worden treinreizen goedkoper in de daluren. De Belgische treinmaatschappij NMBS voert een…
De NS heeft bij de gemeente Almere een bezwaar ingediend tegen de nachttrein van concurrent…
Er waren vorig jaar meer aanrijdingen op overwegen dan in 2023 en er waren daarbij…
Uit een haalbaarheidsstudie van de Franse spoorbeheerder (SNCF Reseau) is gebleken dat in Frankrijk een…