Op de wegen en in het openbaar vervoer is het ‘s avonds en ‘s nachts – wanneer de avondklok van kracht wordt – rustiger dan voor de coronacrisis, maar nog duidelijk drukker dan tijdens de eerste coronagolf.
Overdag is het verschil met de eerste golf overigens nog groter. Dat blijkt uit gegevens van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en ov-chipkaartbedrijf Translink.
Het demissionaire kabinet kondigt naar verwachting woensdag een avondklok aan. Het doel is dat mensen zich minder verplaatsen, daardoor minder contacten hebben, zodat de verspreiding van het coronavirus wordt ingeperkt.
Ingewijden melden dat de avondklok in de laatste plannen tussen 20.30 uur en 04.30 uur moet gaan gelden. Op de weg was het vorige week op die uren, tussen 20.00 uur en 04.00 uur, ongeveer een derde drukker dan tijdens week 14 van 2020, toen de ‘intelligente lockdown’ in het voorjaar was ingegaan. Dit verschil is zowel doordeweeks als in het weekend te zien. Dat blijkt uit metingen van het NDW bij tweehonderd locaties verspreid over het land, met name snelwegen. De gegevens gaan over hele uren en sluiten dus net niet aan op de tijden waarop de avondklok zou moeten gelden.
In het openbaar vervoer is het relatieve verschil met de lockdown in het voorjaar nog groter. Doordeweeks checkte afgelopen week tussen 20.00 uur en 04.00 uur gemiddeld 74 procent meer mensen in bij treinen, bussen, trams, metro’s en veerponten. Dat blijkt uit een vergelijking tussen vorige week en week 14 op basis van gegevens van Translink. In het weekend is zelfs een ruime verdubbeling te zien. Buiten de uren waarop de avondklok moet gelden, is het verschil in drukte met de eerste lockdown nog groter.
Zo liet NS eerder weten dat het spoorbedrijf tijdens de eerste intelligente lockdown minder dan tien procent van het normale aantal reizigers vervoerde, en nu is dat ongeveer twintig procent.
Of het openbaar vervoer gedurende de avondklok door blijft rijden of stopt, is nog niet duidelijk. Naar verwachting wordt dit rond 14:00 uur woensdagmiddag bekendgemaakt.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 20 januari 2021 15:44
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…