Opnieuw in zomer werkzaamheden rond Arnhem

Ook deze zomer zullen er grote werkzaamheden zijn rond Arnhem. Gedurende 9 weken rijden er minder treinen van en naar Anrhem. Anders dan vorig jaar blijft het treinverkeer in bijna alle richtingen van en naar Arnhem mogelijk maar er zijn wel aanpassingen in de dienstregeling. Als alle werkzaamheden straks zijn afgerond, heeft Arnhem een 4e perron en een drive-under.

De werkzaamheden zullen van start gaan na de Nijmeegse Vierdaagse en de Zomerfeesten die duren tot en met 22 juli. Vanaf 24 juli is de dienstregeling aangepast, in hoofdlijnen de volgende belangrijkste.

  • Op zondag 24 juli is Arnhem niet bereikbaar met de trein en worden bussen ingezet op alle trajecten;
  • Van 25 juli t/m 26 augustus rijdt op alle trajecten ongeveer de helft van alle treinen en worden geen bussen ingezet. Alleen naar Zetten-Andelst rijden helemaal geen treinen. Hier zal Syntus wel bussen inzetten;
  • In het weekend van 27 en 28 augustus is Arnhem niet bereikbaar met de trein en worden bussen ingezet op alle trajecten;
  • Vanaf 29 augustus rijdt ongeveer 95% van de treinen weer op alle trajecten (dive-under en 4e perron in dienst). Tussen Arnhem en Zetten-Andelst blijven bussen rijden, in plaats van treinen;
  • Vanaf 25 september rijden de treinen weer volgens de normale dienstregeling.

Precieze invulling
Hoe tussen 25 juli en 26 augustus de aangepaste dienstregeling er precies uit zal zien is nog niet duidelijk. "Op dit moment zijn er nog een aantal varianten die we bekijken", zegt NS woordvoerdster Corien Koetsier. Over een maand is hier waarschijnlijk meer duidelijkheid over. Wat wel duidelijk is, is dat gedurende de werkzaamheden de internationale treinen (ICE International, EuroNight en CityNightLine) zullen worden omgeleid via Eindhoven. De aangepaste dienstregeling zal vanaf 3 weken voor aanvang beschikbaar zijn in de NS Reisplanner.

Groei
Als de werkzaamheden rond Arnhem zijn afgerond, is Arnhem klaar om een sterke reizigersgroei te kunnen opvangen. Dat wordt bijvoorbeeld mogelijk door het 4e perron en de nieuwe OV-Terminal. Door de capaciteitsuitbreiding moet de betrouwbaarheid en beschikbaarheid op dit belangrijke knooppunt toenemen.

Op de foto´s de werkzaamheden bij Arnhem in 2010. De foto´s zijn gemaakt door Stefan Verkerk, in opdracht van ProRail.

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug