De populariteit van de OV-Fiets blijft enorm toenemen. Dit jaar zijn er tot 1 oktober al ruim 3 miljoen ritten gemaakt. Dat is een stijging van zo’n 33% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Om de groei te kunnen blijven faciliteren wordt het aantal fietsen de komende maanden fors uitgebreid. Er komen in totaal 6.000 fietsen bij.
Alleen al op de verschillende locaties rond Utrecht Centraal komen er 600 fietsen bij, rond Amsterdam Centraal 750. Maar ook op kleinere stations wordt het aantal fietsen uitgebreid. Zo krijgen ook Putten en Ermelo er een fiets bij. Aan het einde van het jaar zal Nederland 20.500 OV-fietsen tellen. Ter vergelijking: in 2015 waren dat er nog 8.500. Al sinds 2003 groeit het gebruik van de OV-Fiets stormachtig. Slechts één keer kwam de jaarlijkse groei net onder de tien procent uit.
Sinds 2017 hoeft er geen abonnementsgeld meer betaald te worden voor de populaire deelfiets. Dat heeft ertoe geleid dat de groei sinds dat jaar nog verder is toegenomen. “We waren op deze groei voorbereid, daarom komen er nu fietsen bij. Maar als we niets zouden doen, dan zouden we steeds vaker nee moeten verkopen. Dat zijn we nu voor”, zegt NS-woordvoerder Corien Koetsier. Mocht de groei doorzetten, dan kan NS vrij snel schakelen. Extra fietsen kunnen ongeveer een half jaar na bestelling geleverd worden.
Wie gebruik wil maken van de populaire fiets heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig en moet zich online aanmelden. In totaal is de OV-fiets te huur op 300 locaties. Een ritje met de deelfiets kost € 3,85 per 24 uur. Dit tarief geldt tot een huurperiode van 72 uur. In totaal hebben 700.000 mensen een gratis abonnement op de OV-fiets. Dat zijn er 200.000 meer dan een jaar eerder.
This post was last modified on 18 december 2019 21:12
Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…
Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…
Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…
Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…
De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…
Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…
Bekijk reacties
Hoop dat er vooral eens wat gedaan wordt aan de capaciteit bij kleinere stations. Die zijn veel te vaak op.