Locomotief voor Nightjet en IC-Berlijn nu in NS-huisstijl

De twee locomotieven die NS sinds vorig jaar least voor de Nightjet en Intercity Berlijn zijn in Oostenrijk voorzien van de Nederlandse huisstijl. Vandaag werd de locomotief met zijn nieuwe jasje voor het eerst ingezet.

Locomotief in nieuwe huisstijl

Martijn van Vulpen, bekend van de gelijknamige website, wist de vernieuwde locomotief vandaag te spotten in Deventer. Het gaat om loc’s van het type Vectron van Siemens. De treinen zijn voorzien van dezelfde huisstijl als de zogenoemde VIRM-dubbeldekkers die momenteel gerenoveerd worden. Door het grote NS logo hebben de treinen ook iets weg van de oude 1300 locomotieven.

Martijn van Vulpen

Nightjet en IC Berlijn

De locomotieven zijn in eerste instantie bedoeld voor de Nightjet en kunnen zowel onder de Nederlandse als Duitse spanning rijden. Daardoor is er in Emmerich geen locwissel nodig. De NS verzorgt de tractie van de nachttrein tot Keulen West. Daar wordt de trein straks drie keer per week gecombineerd met het deel uit Brussel.

Eigenlijk heeft NS aan één locomotief voor de Nightjet voldoende. Toch is er gekozen voor twee locomotieven, zodat er ook een reservelocomotief beschikbaar is. Bovendien zullen de locs ook ingezet worden voor de trein naar Berlijn.

Eerdere plannen

Eerder had NS het plan zelfs twaalf locomotieven te leasen voor de Berlijn-trein. Daarmee moest de locwissel in Bad Bentheim eind 2019 of begin 2020 tot het verleden behoren. Uiteindelijk zag NS toch af van dit plan, omdat Deutsche Bahn per 2023 nieuwe Talgo-treinen wil inzetten.

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 18 mei 2021 18:53

Share

Recent Posts

Weinig hoop voor ov bij begrotingsbehandeling IenW

Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…

5 uur terug

Vanaf vandaag aangepaste dienstregeling Oostenrijk

In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…

12 uur terug

Trein Lelystad – Brussel wordt EuroCity Direct, van Brussel naar Rotterdam EuroCity

De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…

1 dag terug

Afscheidsinterview: “Ik dacht dat je Railforum kon opheffen”

Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…

2 dagen terug

September 2025 start dagelijkse budgettrein Berlijn

GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…

2 dagen terug

Minder door rood na plaatsing flitscamera’s

De nieuwe flitscamera’s bij spoorwegovergangen lijken het gewenste effect te hebben. Sinds de eerste camera’s…

4 dagen terug